PDA

View Full Version : Akoestisch & experimenteel: de Aaronphone



Pagina's : [1] 2

aaronstonebeat
13 mei 2009, 18:21
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLDP8LEY-D.jpg

Ik loop al een hele tijd met een idee in mijn hoofd: een akoestische gitaar met een kleine gesloten metalen klankkast (koekblik was een fantastische inspiratie!) die aangesloten is op een buis, lang genoeg om een volledige golflengte van de laagste gitaartoon te bevatten, en die uitmondt in een exponentiële hoorn. Een beetje 'n combinatie van een resonator en een oude mechanische grammofoonspeler (met zo'n toeter erop).

De exponentiële hoorn is nog even een utopie; voorlopig doe ik het met een een kegelvormig metalen lampenkapje. De pijp wordt van plastic elektricteitsbuis en de klankkast van koekblik. De hals is van mijn oude (nog altijd helaas, helaas, helaas) gesloopte Höfner. De rest zie ik nog wel.

Het hele zooitje moet op de een of andere manier aan een frame gemonteerd worden en min of meer de vorm van een gitaar krijgen.

Instrumentbouwtechnisch zit ik me op het ogenblik mn. één ding af te vragen:

Strijkinstrumenten hebben altijd een geklemd stuk hout tussen voor- en achterblad; schijnt essentieel te zijn voor een goede klank. Bij gitaren heb ik zoiets nog nooit gezien.
Mijn koekblikklankkast wil ik zo monteren dat de onderkant volledig vrij kan trillen; op de bovenkant rust uiteraarde de kam. In de zijkant maak ik de verbinding naar de pijp (die wordt ruim 4 meter lang).
Zou het bij een dergelijke constructie nu wel of niet zinvol zijn om zo'n 'stapel' te proberen?

Geen idee of dit een snel of langzaam project wordt. De hals heeft iig behoorlijk wat restauratie nodig. En ik zal weer een brug moeten maken. Maar over het uiterlijk hoef ik me niet in traditionele zin druk te maken. Dit mag best een postnucleaire akoestische gitaar worden :supercool:

Georgy
13 mei 2009, 18:33
interessant project! dat koekblik idee wordt populair blijkt;)
ik vraag me af of dat klemhoutje nodig is... ik begrijp ook niet volledig je idee maar in grote lijnen wel. iemand op dit forum had laatst ook zo zoiets. maar dat dat het voorblad vrij kon trillen... een soort aluminium frame waaraan de elementen bevestigd zaten...

ben benieuwd hoe het uitpakt!

greetz

georgy

gertgert
13 mei 2009, 19:54
super. dit is echt een out of the box ontwerp!
guust flater had ook zo'n ding geloof ik ;-)

een stapel lijkt me niet nodig, omdat in een koekblik dat het trillen juist tegen gaat (denk ik). je kunt expirimenteren.
ik ga je vorderingen volgen!

aaronstonebeat
13 mei 2009, 20:08
Ik kon een gedachte aan de Flaterfoon dan ook echt niet onderdrukken ;)

Ike57
13 mei 2009, 20:20
Hehehe, leuk idee Aaron. Gaat een beetje de gitaarversie van de Stroh-viool worden??
Ik ben zeer benieuwd waar het op uit draait :crazyhappy:

http://www.notecannons.com/stroh/violin_1.jpg


EDIT:
Kijk ook eens op deze site: http://www.frets.com/FRETSPages/Museum/Ukulele/StroviolsUke/strohuke.html


At the dawn of the Twentieth Century, using technology borrowed from the phonograph, August Stroh developed a variety of mechanically amplified string instruments. One of the primary uses was for recording music before microphones and electronic amplification were available. In those days, musicians played and sang into the big end of a megaphone, which concentrated the sound at the stylus as the machine cut a record directly. It was tough for string instruments to compete with horns, and Stroh's instruments had the same kind of focus as horns, so the sound could be directed toward the recording device.

aaronstonebeat
13 mei 2009, 20:24
Yep, dat lijkt me dezelfde gedachte. Alleen krijgt mijn contraptie een veel langere pijp, zoals bij blaasinstrumenten.

stijnkenens
13 mei 2009, 20:56
Ik denk dat zo'n stapel alleen nut heeft bij een viool, en misschien ook een archtop, daar zitten de snaren ook aan het staartstuk vast, en heb je een losse kam, en een gebogen klankblad en rug.
Ik heb het wel eens gehoord dat ermee werd geëxperimenteerd, maar heb er nooit resultaat van gezien.
Het wordt soms gedaan om de feedback van een archtop tegen te gaan, maar dat zijn dan weer andere redenen.

In ieder geval: spannend, deze ga ik een beetje volgen.

s.


p.s. een beetje nederlandse taal geschiedenis:
een stapel plaatsen in een gesloten viool via het 'f'-gat is voor een beginner een tijdrovende en moeilijke klus, er zijn er voor minder stapelgek geworden.

budje
13 mei 2009, 20:57
Tof idee!! Jij bent een beetje bouwverslaafd he ;)

aaronstonebeat
13 mei 2009, 21:11
Ik denk dat zo'n stapel alleen nut heeft bij een viool, en misschien ook een archtop, daar zitten de snaren ook aan het staartstuk vast, en heb je een losse kam, en een gebogen klankblad en rug.
Ik heb het wel eens gehoord dat ermee werd geëxperimenteerd, maar heb er nooit resultaat van gezien.
Het wordt soms gedaan om de feedback van een archtop tegen te gaan, maar dat zijn dan weer andere redenen.

In ieder geval: spannend, deze ga ik een beetje volgen.

s.


p.s. een beetje nederlandse taal geschiedenis:
een stapel plaatsen in een gesloten viool via het 'f'-gat is voor een beginner een tijdrovende en moeilijke klus, er zijn er voor minder stapelgek geworden.

Is dat echt waar, de herkomst van het woord 'stapel' ? :seriousf:

Ik heb het toevallig gisteren nog gezien gisteren in 'How it's made'; daar ging het over de bouw van een cello uit matten koolstofvezel en hars.

Met een koekblik is het wel wat makkelijker; uiteindelijk wil ik het deksel luchtdicht vastmaken (misschien wel eenvoudig met duct tape) maar zolang het los zit, kan ik makkelijk vanalles proberen.

Maar ik vind het wel opmerkelijk dat die stapel er bij strijkinstrumenten altijd zit en bij gitaren niet. Zoveel verschillen ze toch niet van elkaar, zeker niet als het gaat over resoneren?

Ik wil ook een staartstuk gebruiken; zodat alleen de brug tegen de bovenkant drukt (en ik wil een voorziening zodat ik niet ongewild met de rechterhand het 'bovenblad' demp). En waar het geluid anders via klankgaten naar buiten treedt, gaat het bij mij via een gat in de zijkant de lange tunnel in.

@ Budje:

Inderdaad wel een beetje verslaafd :hippie:

stijnkenens
13 mei 2009, 21:14
Ik denk dat je het eerder anders om moet bezien: de oorsprong van stapelgek is de stapel in de viool.
Maar soit dat is voor de talenknobbels onder ons.

s

Gothra
13 mei 2009, 21:19
Ik kan je niet veel helpen, maar vet project! Ben zeer benieuwd

Ike57
13 mei 2009, 21:21
Yep, dat lijkt me dezelfde gedachte. Alleen krijgt mijn contraptie een veel langere pijp, zoals bij blaasinstrumenten.

Zal de lengte van de buis in dit geval echt effect hebben? Bij blaasinstrumenten bepaalt de lengte de grondtoon en de boventonen die mogelijk zijn. De tonen worden gemaakt door de lucht in de buis in trilling te brengen.
Zal dat in jouw geval ook zo zijn? Brengt de snaar ook de lucht in de buis in trilling op de manier van een blaasinstrument?

aaronstonebeat
13 mei 2009, 21:31
Zal de lengte van de buis in dit geval echt effect hebben? Bij blaasinstrumenten bepaalt de lengte de grondtoon en de boventonen die mogelijk zijn. De tonen worden gemaakt door de lucht in de buis in trilling te brengen.
Zal dat in jouw geval ook zo zijn? Brengt de snaar ook de lucht in de buis in trilling op de manier van een blaasinstrument?

Weet ik niet. Bij een blaasinstrument zal de lucht in de pijp in ieder geval met meer energie in trilling worden gebracht.
Maar eigenlijk kwam het idee niet alleen van blaasinstrumenten maar ook van gevouwen hoorns in grote speakersystemen.

Voor zover ik het begrijp, klinken vooral bassen beter als ze binnen de hoorn ruimte (lengte) hebben om 'tot ontwikkeling' te komen; meer praktisch, een hoorn werkt het best als hij minimaal zo lang is als de golflengte van de laagst te produceren toon. Hogere tonen hebben kortere golflengtes dus die passen altijd.

Het is voor mij een totaal experiment. Ik kan zelf ook alleen maar afwachten wat het zal brengen.

oigun
13 mei 2009, 22:35
Eigenlijk zou je de kam op een membraam moeten zetten en deze trilling door de buis sturen. Hoe je dat met het koekblik voorelkaar gaat krijgen is me nog niet geheel duidelijk. Je loopt het risico dat het koekblik als klankkast gaat werken en dat er uit de hoorn weinig geluid komt.

aaronstonebeat
13 mei 2009, 23:00
Eigenlijk zou je de kam op een membraam moeten zetten en deze trilling door de buis sturen. Hoe je dat met het koekblik voorelkaar gaat krijgen is me nog niet geheel duidelijk. Je loopt het risico dat het koekblik als klankkast gaat werken en dat er uit de hoorn weinig geluid komt.

Tja, good point. Ik kan het alleen maar proberen; en dat lijkt me op het moment erg leuk om te doen.
Ik stel me voor dat het blik inderdaad als een klankkastje gaat werken; en dus krijg je binnenin een complex spel van druk en onderdruk (geluid) dat maar één kant op kan. Maar misschien kan de druk niet groot genoeg worden omdat de ruimte te groot is? Misschien gaat teveel energie verloren door de weerstand van de lucht aan de buitenkant (alweer geluid ;)) ?
Misschien toch een stapel ?

Ik had in ieder geval gedacht eea zo te maken dat de koektrommel makkelijk vervangen kan worden door iets anders (en dat lijkt me helemaal geen probleem). Een prototype om dingen uit te proberen.

oigun
13 mei 2009, 23:23
Ja, als je het blik verkleind komt er in verhouding meer geluid uit de toeter ipv uit het blik. Leuk expiriment GUUUUUUST!!

aaronstonebeat
13 mei 2009, 23:41
Aha! Dan zal ik de komende tijd nog vaker bij de lommerd te vinden zijn.
We gaan natuurlijk voor maximale geluidsdruk, 't behang moet toch minstens van de muren komen :seriousf:

Misschien een trechtertje met een plaatje blik als membraan.

Ike57
13 mei 2009, 23:55
Ik denk ook dat één of andere vorm van membraam een oplossing kan zijn. Vind het een intrigerend project en heb een beetje gegoogled.

Ook de, reeds genoemde, Stroh-violen (Stroh heeft trouwens ook een aantal gitaren op die wijze gemaakt) gebruikten een "resonator" om de geluidstrillingen door te geven. In o.a. Roemenië schijnen nog steeds violen op die wijze te worden gebouwd (vioara cu coarne). Het verhaal gaat de een Roemeense bouwer oude 78 toeren platen koopt en die, na een fikse schuurbeurt, gebruikt als resonator.

Hier is een foto waarop een Stroh-gitaar is te zien:

http://www.elderly.com/vintage/items/images/300U/464-10_inside.jpg

Misschien is een oude banjo ook bruikbaar als resonator? Beetje dit idee :seriousf:

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/banjitar.jpg

Ik vond zelfs een foto van een Stroh-gitaar:

http://www.notecannons.com/stroh/hawaiian_1.jpg

Meer foto's van een Stroh-gitaar zijn hier te vinden: http://www.notecannons.com/index.html via het menu aan de linkerkant - onderaan - link "Strohviols".

Vaak hebben muziekzaken nog wel enig "wrakhout" liggen op het gebied van koperblaasinstrumenten. Soms zijn ze voor een appel en een ei te koop. Misschien zit daar nog wel een mooie hoorn bij die je kunt gebruiken. Een aantal jaren geleden kocht ik een mellophone inclusief koffer voor Euro 20,- Het ding is in prima conditie maar muziekverenigingen gebruiken ze niet meer. Heeft wel een grote hoorn!

EDIT: Het principe van Stroh: "Stroh replaced the violin’s wood body with a metal resonator. The vibration of the strings was transmitted to a membrane made of thin aluminum, and the resultant sound then was directed through, and amplified by, an aluminum horn."

Hier de overbrenging van de trilling van de kam naar het membraam:
http://www.notecannons.com/stroh/hawaiian_5.jpg

aaronstonebeat
14 mei 2009, 00:25
Erg interessante info, mijn dank!

Membraan is ook conisch zie ik. Ik blijf nog een tijdje rondsnuffelen naar materialen in ieder geval.

Ik ben onderhand erg benieuwd hoe dat allemaal zou kunnen klinken. Ik ben niet specifiek op zoek naar een typisch metalen resonator-geluid, liever iets met wat meer sustain. En 'n Geluid, als er maar iets uitkomt in eerste instantie, dan zie ik wel of het me inspireert om verder te experimenteren.

En als er maar iets van geluid uitkomt en het is verder een normaal te stemmen en bespelen gitaar, dan is het al een leuke gadget :)

Maar nogmaals, uiteindelijk maximale geluidsdruk :blast:

aaronstonebeat
14 mei 2009, 01:11
Ik krijg dit idee voor de brug / overbrenging / membraan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXBSURWP-D.jpg

De druk van de snaren zou het membraan dan voortdurend gespannen houden en de scharnierende ophanging zorgt voor overdracht van de snaartrilling op het membraan.

De brug op de onderste foto hierboven lijkt me meer gebouwd voor overbrenging van zijwaartse beweging van de snaren (lijkt me vanzelfsprekend voor strijkinstrumenten). Voor een gitaar kan het eenvoudiger, wij slaan de snaren lustig alle kanten op, dus ook loodrecht op het membraan (pickups 'luisteren' trouwens ook vnl. naar het bewegen van de snaren loodrecht op de top, niet of nauwelijks naar het evenwijdige deel van de beweging; maar dat heeft hier niets mee te maken).

Misschien moet ik proberen de inhoud van de kamer zo klein mogelijk te maken, al is het membraan ruimer van oppervlak (er zullen vast bepaalde optima te vinden zijn). En de opening naar de hoorn zo klein mogelijk; dan wordt het beetje lucht dat nog aanwezig is, gedwongen zich onder enorme druk heen en weer te persen.
Met catastrofale gevolgen natuurlijk :seriousf:

aaronstonebeat
14 mei 2009, 01:45
Vaak hebben muziekzaken nog wel enig "wrakhout" liggen op het gebied van koperblaasinstrumenten. Soms zijn ze voor een appel en een ei te koop. Misschien zit daar nog wel een mooie hoorn bij die je kunt gebruiken. Een aantal jaren geleden kocht ik een mellophone inclusief koffer voor Euro 20,- Het ding is in prima conditie maar muziekverenigingen gebruiken ze niet meer. Heeft wel een grote hoorn!

Ja, in die richting heb ik ook al 'n beetje gezocht, maar nog zonder resultaat. Een mooie exponentiële kelk zou natuurlijk het best zijn, het liefst over het volledige traject; van materiaal dat zo star mogelijk is en overal perfect glad. Wie weet loop ik ergens tegenaan, m'n ogen zijn er iig voor geopend.

Eerst maar 'ns een soort zeepkist bouwen; met goedkope materialen waar makkelijk mee te werken is. Ik wil er bv. niet zo'n 'kanon' aan hebben :) Met die plastic buis kan ik eenvoudig allerlei bochten maken.

Ike57
14 mei 2009, 08:27
Het lijkt er op dat je de weg terug volgt in de evolutie van de gitaar Aaron.
Eerst electrisch versterkt, nu mechanisch versterkt. Wat komt hierna? Een gewone acoustische? :soinnocent:

Ik ben zeer benieuwd wat er uit komt. Jouw overbrenging van de brug naar het membraam lijkt me niet verkeerd!

Met wrakhout bedoel ik zoiets als dit: http://link.marktplaats.nl/242472142

Nicks
14 mei 2009, 09:40
lijkt me eerder succes hebben als je een schelpenvorm in de klankkast bouwt (zoals ook wel doen in subwoofers om de luchttrilling te versterken) Ik ben bang dat je anders alleen maar de trilling door geeft aan het metaal van de hoorn. maar goed, blijft gokken natuurlijk. Ik zou het eens proberen op een audiofielen/natuurkunde forum.

http://www.gizmodo.com.au/2008/07/horn_subwoofer_takes_up_crazy_mans_entire_basement-2.html
:D

espike
14 mei 2009, 11:55
Leuke variatie hier op: neem voor de body een erg grote schelp. ziet er nog stoer uit ook. Qua reflectie is het een goeie vorm, en t is hard.

oigun
14 mei 2009, 17:04
Aaron je zou de "toeter" kunnen maken als bij een vroege phonograph, dit is gewoon rechttoe rechtaan:
http://etc.usf.edu/clipart/22700/22753/phonograph_22753_lg.gif
Vroeger maakte ik wel lego grammofoons en dan maakte ik een toeter van papier met een speld eraan getaped dat werkte best goed.

Ike57
14 mei 2009, 17:27
Aaron, de originele patenten van Stroh (violen en andere snaarinstrumenten) uit 1900 zijn per mail naar je verzonden.

Misschien heb je iets aan de technische tekeningen v.w.b. het overbrengen van de trillingen naar de hoorn.

aaronstonebeat
14 mei 2009, 18:15
@ Ike: Dank !!!

@ Oigun:
Qua constructie zal het er wel een beetje op gaan lijken, maar ik wil niet zo'n lange rechte toeter; maar opgerold en weggewerkt zodat ik een min of meer normale gitaarvorm kan maken.
En dat oprollen zou voor het geluid niet echt uit moeten maken; zie gevouwen hoorns in speakersystemen en de buizen van de meeste blaasinstrumenten.

Voorlopig ben ik eerst even bezig met het wat restaureren van die Höfner-hals. Daar is nog wel wat aan te doen. Er moeten nieuwe bindings langs de toets, nieuwe frets, nieuwe topkam, ik ga de stukken die ik ooit van de kop heb afgezaagd opnieuw maken en dat moet dan aan beide kanten gefineerd of dekkend afwerkt worden.

De hals heb ik nu weer bijna helemaal blank, maar iets van de oorspronkelijke laklaag (rood met zwarte burst) is diep in het hout getrokken; ik denk over een rode stain en aflakken.

Zodat ik hoe dan ook weer een knap halsje heb.

aaronstonebeat
14 mei 2009, 20:25
Voorbereidend werk. Ik ben de hals weer een beetje in oude luister terug aan het brengen, ik poog het althans. Afgelopen zomer was ik al begonnen met het verwijderen van lak, er zat een enorm dikke laag op. Een fikse klus om dat eraf te krijgen maar het voordeel is wel dat zowat alle butsen en krassen alleen in de lak zaten. Best mooi gaaf, en dat voor een hals van halverwege de jaren '60.

Aan de toetskant: de oude inlay laat ik zitten; die is op een paar plekjes wel een klein beetje aangetast door het proces van afbijten een klein jaar geleden, maar de beschadiging blijkt veel minder dan ik dacht. Met een beetje opvullen en retoucheren denk ik dat er straks weinig meer van de ravage te zien is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAPCPVLX-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U6WFNYLC-D.jpg

aaronstonebeat
14 mei 2009, 21:42
De kop heeft weer oren !

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MPR7ZCOC-D.jpg

Lijkt meer op wat ze ooit een 'matje' noemden eigenlijk.
Hoe dan ook, ik ga de kop weer min of meer zijn oorspronkelijke vorm geven. Voor- achterkant zal ik op de een of andere manier moeten bedekken. Ooit zat er op de voorkant zo'n zelfde licht pearloid kunststof laag als bij de inlays; maar die was al vaker geschuurd, geverfd en uiteindelijk deels opgelost door mijn methode van lak verwijderen. Vind ik vast niet zomaar weer.

Höfner had een leuke variant op de oude Fender style truss rod waarbij het niet nodig was/is de hals te verwijderen om bij te stellen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4PU4ZQCU-D.jpg

De moer is zolang dat hij ongeveer een centimeter uitsteekt en in het uiteinde zijn loodrecht op elkaar 2 gaten er doorheen geboord. In de slagplaat zat tussen het halselement en de hals een uitsparing zodat je vanaf de kant van de snaren altijd iets door die moer kon steken om 'm te verdraaien.

Dit is de enige grote schade aan de inlay die ontstaan is door het gebruik van afbijtmiddel om de lak te verwijderen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RMHVTWQJ-D.jpg

aaronstonebeat
14 mei 2009, 22:20
Zo heeft mijn Höfner er ooit uitgezien (deze afbeelding is wel wat geel):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKRH3US3-D.jpg

Aan/uitschakelaars boven elke humbucker. Helemaal aan de voorkant boven de toonregeling; onder elk element een volumepot, een varitone onderaan de voorkant en een treble/rhythmschakelaar richting de output. Tremolo, opklapbare demper aan de brug.

En zo heeft de hals jarenlang dienst gedaan op mijn main axe:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3MCMD47-D.jpg

Alleen al voor de hals hoop ik dat hij weer bespeeld gaat worden :hippie:

hezz
14 mei 2009, 22:28
Dat was een mooie hofner :dontgeti:

aaronstonebeat
14 mei 2009, 22:52
Dat was een mooie hofner :dontgeti:

Ja :( het was de eerste elektrische gitaar die ik ooit kocht. Voor 400 gulden. En natuurlijk was ik er niet tevreden over want een vriend kon heel goed gitaar spelen en die had een Ibanez strat. Dus ben ik er al lang geleden aan begonnen te knutselen; en nu heb ik nog die hals, 2 elementen en een chickenhead-knop.

Hoe dan ook, het is wel de hals waarop ik alles bij elkaar het meest gespeeld heb. Die verdient beter dan in een hoekje te staan verstoffen.

barno
14 mei 2009, 23:26
is super dat je dat halsje van je eerste gitaar na al die jaren in een zo'n weirdo project inbouwt.

Ike57
15 mei 2009, 10:01
Aaron,

Het blijft nog steeds door mijn hoofd spoken of het nodig is om een bepaalde lengte buis te gebruiken in je projekt.

Volgens mij (maar ik kan hierin helemaal fout zitten) is bij een blaasinstrument de lengte van de buis bepalend voor de stemming van het instrument en inherent daaraan het (kunnen) behalen van een bepaalde grondtoon. Ik heb op verschillende blaasinstrumenten gespeeld en, zonder gebruik te maken van ventielen, haal je uit een BES instrument ca. 5 natuurtonen en uit een ES instrument ca. 11 natuurtonen. Tussenliggende tonen worden gemaakt door gebruik te maken van ventielen om de lengte van de buis te verkorten. De tonen worden gemaakt door met behulp van het mondstuk de lucht in trilling te brengen. De lipspanning bepaalde wélke toon er wordt gemaakt.

In jouw projekt wordt de toon gemaakt door de lengte van de snaar al dan niet te verkorten en zal de “hoorn” alleen maar dienen voor de versterking van een reeds door de snaar geproduceerde toon. Daarbij is volgens mij de lengte van de buis helemaal niet van belang en zou het zelfs alleen maar meer weerstand kunnen opleveren. Ik borduur hierbij even verder op de instrumenten van Stroh waarbij de “hoorn” uitsluitend wordt gebruikt om het geluid van de snaren te versterken. Hierbij wordt ook geen langere buis gebruikt.

Nogmaals, misschien zit ik wel helemaal fout en is dit alleen maar wat theoretisch gewauwel. De praktijk zal het moeten uitwijzen.

Succes!

aaronstonebeat
15 mei 2009, 16:40
We zullen zien, Ike. Ik ga het in eerste instantie zo bouwen dat ik makkelijk kan experimenteren met verschillende lengtes.

Het doet me deugd dat ik de amputaties van de Höfner headstock weer ongedaan aan het maken ben. De vorm is alweer terug:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LKVIFQJP-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KG3AB4L-D.jpg

aaronstonebeat
16 mei 2009, 22:45
Voorlopig nog vooral restauratiewerk aan de hals. Vanmiddag heb ik een reepje van een plastic hoekprofiel gezaagd om een binding te maken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FZE3B3HM-D.jpg

Oorspronkelijk was de binding wit, maar ik heb in dit geval wel iets met zwart; ik denk dat ik er weer metalen side dots in ga zetten.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EV34FFEL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHO4UTW4-D.jpg

Nu moet ie weer glad geschuurd worden. Voordat ik dat doe, moet ik eerst nog eens inspecteren of het nodig genoeg is om oneffenheden in de toets op te vullen. Ik heb nog een een bakje wenge-zaagsel; ik denk dat dat qua kleur goed matcht bij deze toets.

In de tussentijd ben ik ook bezig geweest met het bedenken en (begin van) bouwen van een zo simpel mogelijke testopstelling. Ik heb een snaar (g) gespannen over een soort brugzadel (stalen hoekprofiel) dat rust op het deksel van een koekblik om te zien of überhaupt trillingen door worden gegeven aan het 'membraan'. Dat blijkt het geval, en eigenlijk nog wel meer dan ik gedacht had.
Nu zat ik te denken: je kunt bijvoorbeeld gewoon een brug op een deksel zetten en dan trilt er vast het nodige. Maar in deze constructie wordt het membraan strak omlaag gedrukt door de snaarspanning; zou er niet meer rendement te behalen zijn als de snarendruk werd gecompenseerd door een tegendruk, een verstelbare veer? Zodat het membraan als er geen snaartrilling is vrij beide kanten op kan bewegen?

Ike57
16 mei 2009, 23:14
Nu zat ik te denken: je kunt bijvoorbeeld gewoon een brug op een deksel zetten en dan trilt er vast het nodige. Maar in deze constructie wordt het membraan strak omlaag gedrukt door de snaarspanning; zou er niet meer rendement te behalen zijn als de snarendruk werd gecompenseerd door een tegendruk, een verstelbare veer? Zodat het membraan als er geen snaartrilling is vrij beide kanten op kan bewegen?

Zou het een optie zijn om de brug een starre bevestiging te geven (zoals op bovenblad gitaar) en hiervandaan een verende verbinding naar het membraam aan te brengen. Als hiervoor een zeer lichte veer wordt gebruikt (vergelijk veer in ballpoint) kan het membraam vrij trillen. Ik ben bang dat je geen trilling meer in het membraam hebt als vanaf boven de brug er op drukt en vanaf onder een veer dit tegen gaat.

Zie mijn idee hieronder (ben een slechte tekenaar :D )

http://www.atgp.nl/picture_library/membraam.jpg

Aan de andere kant kun je natuurlijk ook een vaste verbinding van de brug naar het membraam brengen als de druk van de brug anders wordt opgevangen (misschien is dit nog beter)

aaronstonebeat
16 mei 2009, 23:27
Ik denk dat het van de elasticiteit van de veer zal afhangen. In zekere zin vergelijkbaar met de veren van een tremolo: sterk genoeg om in rust de snaarspanning volledig te compenseren maar elastisch genoeg om met de hand te variëren.

Ik wil het ook zo simpel mogelijk houden; hoe directer, hoe beter lijkt me.

pueblo
27 mei 2009, 14:11
kijk nog een hofner halsje (http://muziek.marktplaats.nl/instrumenten-onderdelen/254617432-hofner-gitaarhals-en-slagplaat.html?return=eJxNjUEKgzAQRe8i2J3GKNQ2IsXe JJgUg8kkZEYolt69k103w3uPD6OVVB+nugmVvEtVodV53aaNKC kh9pgstEHnnZLXmrAFL8JxOrs3FhoHSPkIFsiC+JcmgrHZWM99 laO8thsF/3j7WV4MzhTrYZH18PR8lrG/FexL42lhYj5dYsSXQRamVGLHELgvwJ+yW1kjOvb+ktIxd9X0/QFL0EPL&df=1&fta=eNol0EtuwyAQBuC7sMia4WHwoOy66SkizCO15CRWcFKrke 9eGFYfzAwgfo8GPwUtstdzubz9UpgrONT9vpzhFMt5eyC4BdAI 6xaBYGBwy4Z/8+pKjgXduiF3txXvr1t6zsE9yozitK6vM293KWSrvybm5npPQY lsjvSIMIAsKGUHO+0pZwtDIIWo+2kCiH7PIibDUzMqLZqThqE5 cm6aNvORTJL2ynhJ6txVU1doOqd4gu4YmjIP1JeR56Yw2lbDNM bYDW0uWC2BVNqQwnS5be8HkzUnk6TzJvT6EAfVVBqoLuuPSOWp DkD/C3yKsuUCNaLtsfpYLku6X7efFp2qjRHZze+XlmYNMKKQLUVk/pc5j4CfGUcz9iU1vr9YT7yWmTuOPv1u0xw/x/EPCXabKQ==&fta_ind=19&fs=1#photo)

Bram+
27 mei 2009, 15:15
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LKVIFQJP-D.jpg
Ik vraag me af of hij 100% hezelfde is als die originele, want op deze foto lijkt het althans dat de 'bel' aan het uiteinde iets compacter is, maar ik vind het wel een erg geslaagd ontwerp eigenlijk! Compacter dan het 'uithangbord' op een Strat, maar minder 'gedrongen' dan een Tele (hoewel ik een erg grote fan ben van de tele-headstock, op een tele althans :D )

aaronstonebeat
27 mei 2009, 15:16
kijk nog een hofner halsje (http://muziek.marktplaats.nl/instrumenten-onderdelen/254617432-hofner-gitaarhals-en-slagplaat.html?return=eJxNjUEKgzAQRe8i2J3GKNQ2IsXe JJgUg8kkZEYolt69k103w3uPD6OVVB+nugmVvEtVodV53aaNKC kh9pgstEHnnZLXmrAFL8JxOrs3FhoHSPkIFsiC+JcmgrHZWM99 laO8thsF/3j7WV4MzhTrYZH18PR8lrG/FexL42lhYj5dYsSXQRamVGLHELgvwJ+yW1kjOvb+ktIxd9X0/QFL0EPL&df=1&fta=eNol0EtuwyAQBuC7sMia4WHwoOy66SkizCO15CRWcFKrke 9eGFYfzAwgfo8GPwUtstdzubz9UpgrONT9vpzhFMt5eyC4BdAI 6xaBYGBwy4Z/8+pKjgXduiF3txXvr1t6zsE9yozitK6vM293KWSrvybm5npPQY lsjvSIMIAsKGUHO+0pZwtDIIWo+2kCiH7PIibDUzMqLZqThqE5 cm6aNvORTJL2ynhJ6txVU1doOqd4gu4YmjIP1JeR56Yw2lbDNM bYDW0uWC2BVNqQwnS5be8HkzUnk6TzJvT6EAfVVBqoLuuPSOWp DkD/C3yKsuUCNaLtsfpYLku6X7efFp2qjRHZze+XlmYNMKKQLUVk/pc5j4CfGUcz9iU1vr9YT7yWmTuOPv1u0xw/x/EPCXabKQ==&fta_ind=19&fs=1#photo)

Ha ja, onmiskenbaar. Grappig aan die Höfner-halzen (ik kwam er laatst weer achter): de snaren lopen bovenlangs over de mechanieken. Ik weet nog dat ik dat vroeger niet tof vond, want het leek immers niet op Fender.

Ik moet voor mijn Höfner-hals een fretbender maken. Ik ben erachter dat de radius kleiner is dan de 12'' waaraan ik zo gewend ben (niet zo vreemd voor een hals uit die tijd). En het fretdraad op rol dat ik heb, is onvoldoende gebogen voor die kleinere radius (wel voor 12'').

aaronstonebeat
27 mei 2009, 15:19
Ik vraag me af of hij 100% hezelfde is als die originele, want op deze foto lijkt het althans dat de 'bel' aan het uiteinde iets compacter is, maar ik vind het wel een erg geslaagd ontwerp eigenlijk! Compacter dan het 'uithangbord' op een Strat, maar minder 'gedrongen' dan een Tele (hoewel ik een erg grote fan ben van de tele-headstock, op een tele althans :D )

Ik heb er ook een beetje naar moeten gokken op basis van gescalede foto's. Natuurlijk vond ik geen enkele die exact frontaal is genomen en dus moest ik flink met photoshop in de weer om iig een plaatje te krijgen waarop de breedte van de topkam en de afstanden tussen de mechanieken kloppen.

stijnkenens
27 mei 2009, 18:36
fret draad een beetje bijbuigen met de hand en een tang.
Zo doe ik het altijd, ik ga geen 80 € betalen voor een stom stuk gereedschap om frets te buigen, ik heb wel eens iemand hier dat toestelletje zelf zien bouwen, daar ben ik dan weer wel in geïnteresseerd ;)

Maar zo moeilijk is het niet, een beetje handigheid is hier wel op z'n plaats, maar daar twijfel ik niet aan bij jou...



s

aaronstonebeat
27 mei 2009, 18:40
fret draad een beetje bijbuigen met de hand en een tang.
Zo doe ik het altijd, ik ga geen 80 € betalen voor een stom stuk gereedschap om frets te buigen, ik heb wel eens iemand hier dat toestelletje zelf zien bouwen, daar ben ik dan weer wel in geïnteresseerd ;)

Maar zo moeilijk is het niet, een beetje handigheid is hier wel op z'n plaats, maar daar twijfel ik niet aan bij jou...



s

Ik heb met buigen met de hand geen goede ervaringen; ik denk omdat ik steeds behoorlijk heavy jumbo-frets gebruik. Het resulteert steeds in een knik ergens en een voor het overige toch nog onvoldoende gebogen fret.

Maar ik heb nog een bak vol lagertjes uit skates en ik heb hier ook al verschillende zelfbouw-exemplaren voorbij zien komen. Een dezer dagen zet ik iets in elkaar en ga 't proberen.

JurjenYarr
4 juni 2009, 13:39
wanneer krijgen we hier weer een update van? ^^

aaronstonebeat
4 juni 2009, 13:45
Zodra ik de elektronica van mijn phoenix II voor elkaar heb.
Het lijkt stil, maar het denkwerk gaat op de achtergrond gewoon door.

aaronstonebeat
18 juni 2009, 14:26
Eindelijk dan toch. Na een heel stuk wijzer te zijn geworden op elektronisch gebied heb ik zojuist (natuurlijk weer voor bijna niets) een fret bender in elkaar gezet:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SEKVNQWU-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMEPFVSG-D.jpg

En hij doet 't! Het fretdraad op rol dat ik heb, is perfect voor een 12'' radius, maar te flauw gekromd voor mijn Höfner-halsje (geen idee wat daarvan de exacte radius is). Het korte stukje draad op de foto is nu net iets meer gebogen dan de toets.

Nu eerst die hals maar eens af zien te krijgen en dan verder met het akoestisch experiment. In m'n hoofd zit al een ruw bouwplan; ik hoop er spoedig meer van te kunnen laten zien.

Yoshida
18 juni 2009, 14:45
Aaron,

Ik heb je eerste post gelezen in dit topic, en hierin spreek je over een buislengte van 4 meter lang. Ik heb ervaring met koperblaasinstrumenten (jaja van alle markten thuis ;) ) waaronder de traditionele jachthoorn zonder ventielen. Die heeft eenzelfde buislengte doorsnede ca 1cm (3.5x opgerold en dan uitlopend in een toeter). Naar mijn idee heeft die een niet al te hoog toonbereik; van lekker diep tot warm en sentimenteel fel. Zeg maar een octaaf lager dan een trompet.
Wil je wat veelzijdigheid dan zou je 1 meter kunnen strippen en die ernaast zetten. Zo heb je 1 buis voor lekker diep en een tweede voor de hoge tonen. Ik heb absoluut geen beeld bij je idee (foto's geblokkeerd op mijn werk) maar misschien heb je wat aan mijn ervaring.

aaronstonebeat
18 juni 2009, 15:17
Dank Yoshida, elk stukje kennis en ervaring kan bijdragen. Ik ben wel benieuwd of de buislengte enig invloed op het geluid heeft; misschien vergelijkbaar met een oude grammofoonspeler: zou die anders klinken als de toeter langer is?

Gelukkig is het makkelijk te proberen. De uitdaging zit vooral in de brugconstructie en de overbrenging naar een membraan. Als dat er eenmaal is, kan ik heel makkelijk proberen wat de invloed is van meer of minder lengte tussen 'bron' en kelk.

Yoshida
18 juni 2009, 15:27
Dank Yoshida, elk stukje kennis en ervaring kan bijdragen. Ik ben wel benieuwd of de buislengte enig invloed op het geluid heeft; misschien vergelijkbaar met een oude grammofoonspeler: zou die anders klinken als de toeter langer is?


np je hebt mij al vaak genoeg geholpen. ;)
De exacte natuurkunde weet ik helaas niet. Mij dunkt het dat het gaat om de massa van de lucht die je in resonantie brengt. De lengte is in ieder geval belangrijk, kijk maar naar een schuiftrombone.

Het klinkt als een mooi project dat ik met belangstelling ga volgen.

Ike57
18 juni 2009, 18:01
np je hebt mij al vaak genoeg geholpen. ;)
De exacte natuurkunde weet ik helaas niet. Mij dunkt het dat het gaat om de massa van de lucht die je in resonantie brengt. De lengte is in ieder geval belangrijk, kijk maar naar een schuiftrombone.

Het klinkt als een mooi project dat ik met belangstelling ga volgen.

De lengte lijkt mij hier juist niet belangrijk (waar heb ik dat vaker gehoord :seriousf: ). Volgens mij is de lengte uitsluitend van belang als je de toon, in een blaasintrument, met je lippen moet vormen. In dit geval is de toon al door de snaren gevormd en wordt de buis / hoorn uitsluitend gebruikt om de toon te versterken.


Ik heb ervaring met koperblaasinstrumenten (jaja van alle markten thuis ;) ) waaronder de traditionele jachthoorn zonder ventielen. Die heeft eenzelfde buislengte doorsnede ca 1cm (3.5x opgerold en dan uitlopend in een toeter).

Je hebt het hier waarschijnlijk over de Fürst Pless hoorn? Deze is in Bes gestemd en de lengte van de buis bepaald hier de stemming. Evenals bij de grote parforce hoorns. Hier zie je duidelijk het verschil tussen de versie die in Bes is gestemd en de Es versie (langere buis)

Heb hier ook een klein beetje ervaring in :seriousf:

Yoshida
18 juni 2009, 23:43
Je hebt het hier waarschijnlijk over de Fürst Pless hoorn? Deze is in Bes gestemd en de lengte van de buis bepaald hier de stemming. Evenals bij de grote parforce hoorns. Hier zie je duidelijk het verschil tussen de versie die in Bes is gestemd en de Es versie (langere buis)

Heb hier ook een klein beetje ervaring in :seriousf:

Toeval :) ik speel beide hoorns en had het over een Blasom es hoorn. Een fürst ples is aanzienlijk kleiner (past je hand net door terwijl je een Es hoorn gewoon over je schouder kan gooien) en heeft het toonbereik van een trompet hoewel het zich beperkt tot de natuurtonen.
De Es hoorn daarentegen heeft een aantal bastonen, de vierklank uit het C akkoord (pardon Es akkoord als je piano speelt) en daarboven nog een halve toonladder. Laten we de omschakelbare par force hoorn svp buiten beschouwing laten.

Ter illustratie een paar fotos.
http://94.100.113.163/552900001-552950000/552929701-552929800/552929728_6_MvQ4.jpegeen van de leden op een furst ples

http://94.100.113.90/455150001-455200000/455163201-455163300/455163292_6_aru8.jpegEnkele leden op Es, ik sta links

Ik kan hier uren over doorpraten maar heb geen zin om dit topique te kapen.

aaronstonebeat
19 juni 2009, 16:02
Ik kan hier uren over doorpraten maar heb geen zin om dit topique te kapen.

Voor mij hoef je je niet in te houden hoor :)

Yoshida
19 juni 2009, 16:23
Lol :)
Het hoe en waarom van deze merkwaardige hobby is een lang en ongetwijfeld saai verhaal. Volstaat te zeggen dat ik verbaasd sta hoe veelzijdig een overig doodsimpel instrument kan zijn. Ik hoop ooit zo goed te worden op gitaar.

aaronstonebeat
19 juni 2009, 17:28
De fret bender bevalt me erg goed. Ik heb een stuk van 1,40 meter geradiust en ben daarmee aan de slag gegaan. Natuurlijk moest ik gokken hoeveel kleiner de radius moet zijn dan de radius van de toets en aanvankelijk dacht ik dat ik misschien te ver was gegaan (diameter van het rolletje draad was nog maar iets van 30 cm) maar als ik de draad tegen de toets hield, leek het me toch in orde:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3VMEJEA-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWX3GFWD-D.jpg

Proberen is natuurlijk de enige optie en mijn inschatting bleek voorwaar niet slecht te zijn geweest. Hier is het inhameren bijna gepiept:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KVGM6373-D.jpg

(Zie je ook hoeveel fretdraad je nog overhoudt als je ong. 1,4 meter gebruikt. Een bekende onderdelenverkoper adviseert je 1,8 meter te nemen; dan gooi je toch weer zo'n 5 euro weg als je het per hoeveelheid voor één gitaar koopt :( )

Zover ben ik nu:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BA4VO6DQ-D.jpg

Ik moet zeggen dat ik al eens over onregelmatiger speelvlakken heb gekeken in de deze fase van het werk.

aaronstonebeat
19 juni 2009, 20:47
Nog steeds slechts voorbereidend werk. Maar ik ben erg blij dat mijn Höfner-halsje langzaamaan weer ergens op begint te lijken. Fretuiteindes eraf gedremeld en gevijld:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XEPBSBGS-D.jpg

aaronstonebeat
20 juni 2009, 21:39
Vandaag heb ik de frets verder afgewerkt. Het vlakken was toch weer een heel werk. De toets is nl. niet helemaal vlak en op een gegeven moment ben ik gestopt met 'm vlakker te maken omdat ik anders door sommige inlays zou gaan; dus dat moest met vlakken nog wat gecompenseerd worden. Nu is ie wat dat betreft weer als nieuw:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GW87OWCR-D.jpg

aaronstonebeat
22 juni 2009, 18:23
Tijd om eens een stapje verder te zetten. En om de gedachten te bepalen, stapel ik alle onderdelen die op het moment van belang zijn op elkaar om erachter te komen waar ik essentiele bevestigingspunten moet gaan maken. Er zijn nog teveel onbekende factoren om dingen gedetailleerd op papier te ontwerpen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZSKGPSJ6-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AB4VNR76-D.jpg

De brug gaat rusten op de 2 messing pijpen (ik geloof dat die van een deurbel zijn), midden boven het membraan (deksel van koektrommel). Die messing pijpen liggen elk weer op een veer uit een fietszadel aan de rand van het membraan en aan de achterkant van de gitaar worden ze in principe alleen omlaag gehouden (behalve waarschijnlijk een voorziening zodat de brug niet evenwijdig aan de snaren kan verschuiven.

Het idee is dat de brug een punt van evenwicht vindt tussen de druk van de snaren en de tegendruk van de veren en zodoende 'zweeft', hij kan op en neer meetrillen met de snaren. Vervolgens wordt de brug star verbonden met het midden van het membraan.

aaronstonebeat
22 juni 2009, 18:59
Ik heb ook nog iets op een rommelmarkt gevonden dat als kelk kan gaan dienen, of althans de aanloop ernaartoe:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BBY4VFHQ-D.jpg

Geen idee wat het is; misschien een olielamp voor in de tuin.

stijnkenens
22 juni 2009, 19:24
voila zie, dat noem ik nu eens huis nijverheid.



s

Ike57
22 juni 2009, 19:40
:seriousf:
Ik ben verschrikkelijk benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Mooie retro hoorn gescoord :ok:

Cocobolo
22 juni 2009, 20:41
ik sta ook versteld wat hier allemaal bij elkaar gevoegd is en hoe dat ooit een instrument moet gaan worden (ik beken dus mijn beperkingen want ik heb het volste vertrouwen in Aaron!).

Ik krijg hier McGyver visioenen van Aaron in een schuur met allemaal dingen en een lasapparaat en daarna blaast hij de vijand omver met z'n Aaronphone :seriousf:

@Aaron : ik bedoel dit absoluut niet spottend, ik ben zeer serieus geinteresseerd in de verrassing die je voor ons allen aan het voorbereiden bent en ik heb niets dan diep respect voor hoe jij je fantasie laat gaan :ok:

barno
22 juni 2009, 20:43
ik sta ook versteld wat hier allemaal bij elkaar gevoegd is en hoe dat ooit een instrument moet gaan worden (ik beken dus mijn beperkingen want ik heb het volste vertrouwen in Aaron!).

Ik krijg hier McGyver visioenen van Aaron in een schuur met allemaal dingen en een lasapparaat en daarna blaast hij de vijand omver met z'n Aaronphone :seriousf:

@Aaron : ik bedoel dit absoluut niet spottend, ik ben zeer serieus geinteresseerd in de verrassing die je voor ons allen aan het voorbereiden bent en ik heb niets dan diep respect voor hoe jij je fantasie laat gaan :ok:

agreed, ik vind trouwens dat Aaron zijn nick maar es moet veranderen in Mc Gyver

aaronstonebeat
23 juni 2009, 14:19
MacGyver here :seriousf: Dank voor de bijval!

Ik ben nu een blok aan het maken dat de brugconstructie en de snaarhouder gaat dragen. Straks foto's; ik heb ook nog een paar lesuurtjes te gaan vandaag. Het ziet ernaar uit dat de maximale dikte niet meer wordt dan die van een dreadnaught.

KoenB
23 juni 2009, 15:08
Verbazingwekkend wat voor gekke ideeen jij altijd weet los te laten op je bouwsels! Het enige wat ik me afvraag is of die veren juist niet voor extra demping zorgen. Hoe dan ook, ik blijf deze volgen!

Nicks
23 juni 2009, 16:09
Ik wacht met spanning af op de soundfiles :crazyhappy:

aaronstonebeat
23 juni 2009, 19:54
Stapje in de goede richting; de brugophanging begint zich af te tekenen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OAEP7WHD-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JXQBIOM4-D.jpg

5 Stukjes eiken gezaagd, tegen elkaar gelijmd, gat erdoor en een stukje draadeind erdoor. Er bovenop ga ik de een of andere vorm van tailpiece maken; die moet dan ook nog een eindje richting brug gaan reiken anders denk ik dat de hoek van de snaren over de brug te klein wordt.
Dat liggende plaatje is een mock-up waar de eigenlijke brug moet komen; ik denk dat dat een stukje aluminium hoekprofiel gaat worden.

De veren zullen inderdaad enigzins een dempende werking hebben. Maar ik denk dat dat een noodzakelijk kwaad is bij elke akoestische gitaar. Een bovenblad van een akoestische gitaar is in zekere zin ook een veer; als de brug niet een klein beetje kon bewegen, zou het bovenblad nooit mee gaan trillen met de snaren.
Misschien dat er wel winst valt te behalen als membraan en veer één zijn (zoals bij een bovenblad); maar daar moet ik een heel andere constructie voor verzinnen, meer zoiets als bij een traditionele resonator. Daar zit een aluminium kom in die een rand heeft als van een luidspreker. Dan moet je al net tegen iets geschikts aanlopen, of iets kopen. Het moet enigzins kunnen bewegen en het moet ook luchtdicht te maken zijn.

Ik zal eerst dit maar eens proberen af te maken :D

Ik voorzie nog een leuke uitdaging: als alles ineen zit, kan ik snaren opspannen. Daardoor zal de brug iets zakken en ik weet pas hoeveel als ik het werkelijk doe; en pas dan ook kan ik de hals definitief bevestigen. Wel probeer ik ook een iets in hoogte verstelbare brug te maken, dat zal aanmerkelijk schelen (en het is me ook gelukt om zelf studs te maken voor de tom-brug van de Les Beat).

McVenco
23 juni 2009, 20:22
Ik begin echt steeds minder te begrijpen wat dit nu voor apparaat wordt. Misschien moet ik wat meer out of the box denken (vergeleken met een gewone gitaar dan), of gewoon afwachten naar verdere updates, maar ik snap er nu nog geen reet van. :dontgeti:

Neemt niet weg dat ik je creaties wel briljant vind, ik ben dus echt heel benieuwd hoe deze Aaronphone gaat worden (en misschien begrijp ik het uiteindelijk wel :crazyhappy:).

Nicks
24 juni 2009, 09:56
hmmm ik krijg het idee dat dit een hele mooi slider gaat worden als het geluid sterk genoeg versterkt wordt :) Misschien heb je zelfs wel een strijkinstrument in handen met dit idee! :crazyhappy:

Maar goed, speculaties. Schiet es op Aaron! ;)

pueblo
24 juni 2009, 10:33
zelfs wel een strijkinstrument in handen met dit idee! :crazyhappy:

grappig, gisteren net enkele viooltjes gekocht:)

Nicks
24 juni 2009, 11:10
grappig, gisteren net enkele viooltjes gekocht:)

enkele? want 1 is niet genoeg? :p

pueblo
24 juni 2009, 11:19
enkele? want 1 is niet genoeg? :p
zijn er 4:p maar er is aan elke viool wel iets, barst of achterblad dat wat los zit

McVenco
24 juni 2009, 11:51
grappig, gisteren net enkele viooltjes gekocht:)

Ik ook!!






(bij Intratuin..... :cheerup:)

Yoshida
24 juni 2009, 11:53
Ik ook!!






(bij Intratuin..... :cheerup:)

hm ik heb laatst nog wat Afrikaantjes gehaald. Om voor mij het lakwerk te doen. ;)

GEINTJUUH

Begint er al bijzonder fraai uit te zien allemaal!

aaronstonebeat
26 juni 2009, 20:58
Ik ben zo vrij een bescheiden en misschien zelfs wat overbodige update af te leveren. Naar aanleiding van een recente communicatie alhier op het gitaarnetforum werd ik plots en onweerstaanbaar aangezet om eerst alle afleveringen van Blackadder opnieuw te bekijken; daardoor in de stemming geraakt ben ik vervolgens zoveel mogelijk 'bits of Fry & Laurie' gaan opsporen en op het moment ben ik me door de volledige Jeeves & Wooster aan het werken. Ik zit nu bijna op de helft.
Het kan zo verkeren; ik heb de neiging impulsen te volgen als er gelegenheid toe is :D

Desalniettemin groeit de aaronphone langzaam maar gestaag. Het werk zit op het moment weer vooral in het bedenken van praktische oplossingen; qua principes is ie eigenlijk helemaal af. Hoe zet ik al die dingen zo in elkaar dat het goed werkt en tegelijk nog demontabel is? Het is tenslotte een experiment en mogelijk wil ik nog dingen veranderen als ik straks het resultaat hoor.

Gisteren heb ik de kegelvormige voet van die tuinolielamp bewerkt; dat wordt het langste stuk van de uiteindelijke kelk. Ik loop nog te piekeren hoe die te bevestigen aan het metalen lampekapje dat het echte uiteinde gaat vormen. Hoe dan ook, toen ik gisteren het membraan, z'n grondplaat en de toeter tegen elkaar hield, was getik tegen het membraan echt wel heel luid en duidelijk hoorbaar. Klonk bemoedigend. Natuurlijk is er niet meer geluid dan er was, maar het wordt sterk gebundeld en dat maakt een hele hoop verschil, zelfs met zo'n provisorisch testje.

Dit is een beetje hoe ik de belangrijkste onderdelen uiteindelijk wil rangschikken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CJLXNEJV-D.jpg

Dit is de 'trechter'. Het gedeelte onder het membraan. Een plaat mdf van 18 mm, ingesmeerd met PU-lijm (wordt bikkelhard); een conisch gat erin gefreesd. De doorsnee van het membraan is ong. 18 cm; het zweeft maar enkele millimeters boven de grondplaat (de trechter):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTZQCEOB-D.jpg

Zoals ik al zei, het is nu vooral de vraag hoe ik alles aan elkaar zet; zo stevig mogelijk en toch goeddeels demontabel.

Ike57
26 juni 2009, 21:09
Updates zijn uiteraard nóóit overbodig !! Uiteraard zijn ook de hoogstaande uitspattingen van Blackadder niet te versmaden .... :D

Hoe alles stevig, doch demontabel, vast te zetten?? Vanavond heb ik een kleine update geplaatst waarin ik plakband heb gebruikt. Dat voldoet in ieder geval aan één van de criteria (demontabel :seriousf: )

Verder : Straplocks? Boutjes en moertjes? Siliconenkit? Dubbelzijdig plakband? Duct tape?

aaronstonebeat
26 juni 2009, 21:21
Updates zijn uiteraard nóóit overbodig !! Uiteraard zijn ook de hoogstaande uitspattingen van Blackadder niet te versmaden .... :D

Hoe alles stevig, doch demontabel, vast te zetten?? Vanavond heb ik een kleine update geplaatst waarin ik plakband heb gebruikt. Dat voldoet in ieder geval aan één van de criteria (demontabel :seriousf: )

Verder : Straplocks? Boutjes en moertjes? Siliconenkit? Dubbelzijdig plakband? Duct tape?

En die update heb ik met genoegen mogen aanschouwen!

Ik ga idd ook eerst waar mogelijk met schroeven, bouten, moeren en duct tape aan de slag. Het punt is vooral dat het hele traject van membraan tot uiteinde kelk het best echt luchtdicht is.
Siliconenkit 'has crossed my mind'.

Martijn-w
27 juni 2009, 02:59
hm ik heb laatst nog wat Afrikaantjes gehaald. Om voor mij het lakwerk te doen. ;)

GEINTJUUH

Begint er al bijzonder fraai uit te zien allemaal!

Je bedoelt stinkers?

In ons dialect zijn afrikaantjes stinkers. Toch een dubieuze naam, niet?

aaronstonebeat
3 juli 2009, 18:29
De temperatuur van de afgelopen dagen inspireert me tot weinig meer dan wat gepieker. En nu vraag ik me het volgende af:

Hoe bereken ik de druk van de snaren op de brug (of de topkam)?

Ik zat zelf in deze richting te denken, gegeven de spanning op de snaar, de hoek over brug of topkam en het ideale geval dat de snaar wrijvingsloos over brug of kam loopt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ENC3FUJ7-D.jpg

Klopt mijn voorstelling van zaken? Ik probeer nl. een idee te krijgen van de druk die op de brug komt te staan en hoever die daardoor omlaag geduwd wordt. Als ik dat weet, heb ik een idee op welke hoogte en evt. onder welke hoek ik de hals moet bevestigen.

Ik heb inmiddels wel het membraan aan de 'trechter' bevestigd; er tegenaan geschroefd en vervolgens de kier afgesmeerd met bison kit. Als ik nu zachtjes tegen het membraan tik, hoor ik door het gat van de trechter een bassige toon, een klein beetje als een conga. Ik denk dat er in ieder geval wel geluid uit gaat komen.

Ike57
3 juli 2009, 23:54
Aaron: een youtube video die je gewoon MOET zien:

http://www.youtube.com/watch?v=141tH7U1JI4

en deze site:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=482649750

schitterend !!!!

barno
4 juli 2009, 00:01
Aaron: een youtube video die je gewoon MOET zien:

http://www.youtube.com/watch?v=141tH7U1JI4

en deze site:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=482649750

schitterend !!!!

knap instrument, okee, nu snap ik beetje waar aaron naar toe wilt.


al is die kerel in dat filmke definitely not born in mississippi :)

aaronstonebeat
4 juli 2009, 00:14
Dat is inderdaad het idee.
Kennelijk werkt 't.

Jammer dat in de video de constructie niet beter te zien is, mn. de overbrenging van brug naar membraan. Maar zo'n afgezaagde tuba (of wat het ook moge zijn) doet 't zo te horen prima :D

Ike57
4 juli 2009, 00:17
Volgens mij is dit een vrij exacte kopie van de Stroh gitaar waarvan ik de patenttekeningen naar jou heb gemaild. Op die tekeningen is ook de overbrenging van de brug naar het membraan te zien (dacht ik zo)

aaronstonebeat
4 juli 2009, 00:26
Volgens mij is dit een vrij exacte kopie van de Stroh gitaar waarvan ik de patenttekeningen naar jou heb gemaild. Op die tekeningen is ook de overbrenging van de brug naar het membraan te zien (dacht ik zo)

Die stellige indruk heb ik ook. Ik had het alleen graag eens in detail met bewegend beeld gezien.
Maar 'Stroh' was wel de eerste gedachte bij het zien van de video.

Dan zal die brug dus scharnieren loodrecht op de richting van de snaren; die van mij zal naar ik verwacht meer op en neer trillen.
Of en wat het uitmaakt 'remains to be seen'.

aaronstonebeat
4 juli 2009, 02:32
Ik zie nu pas die 2de site op myspace. Daar is de constructie een stuk beter te zien en idd helemaal conform het stroh-principe.

Het verschil zit dus in de overbrenging van de brug naar het membraan. Zij hoeven zich niet zo druk te maken over hoe hoog de brug uitkomt. En ik zou de actie graag wat lager hebben zodat ik ook zonder slide een leuk stukje kan spelen.

Hartelijk dank voor de bijdrage Ike :ok:

Wire
4 juli 2009, 09:43
De temperatuur van de afgelopen dagen inspireert me tot weinig meer dan wat gepieker. En nu vraag ik me het volgende af:

Hoe bereken ik de druk van de snaren op de brug (of de topkam)?

Ik zat zelf in deze richting te denken, gegeven de spanning op de snaar, de hoek over brug of topkam en het ideale geval dat de snaar wrijvingsloos over brug of kam loopt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ENC3FUJ7-D.jpg

Klopt mijn voorstelling van zaken? Ik probeer nl. een idee te krijgen van de druk die op de brug komt te staan en hoever die daardoor omlaag geduwd wordt. Als ik dat weet, heb ik een idee op welke hoogte en evt. onder welke hoek ik de hals moet bevestigen.

Ik heb inmiddels wel het membraan aan de 'trechter' bevestigd; er tegenaan geschroefd en vervolgens de kier afgesmeerd met bison kit. Als ik nu zachtjes tegen het membraan tik, hoor ik door het gat van de trechter een bassige toon, een klein beetje als een conga. Ik denk dat er in ieder geval wel geluid uit gaat komen.


Ik vraag me af of de orde van grootte van de spankracht van de snaren juist is. Wanneer ik het me goed herrinner staat er op 1 snaar een gewicht van zon 10kg dus 6 snaren geeft een gewicht van 60kg. Als we dus een gewicht van 10kg aan een snaar zouden hangen, zou de spanning van 1 snaar overeenkomen (als ik het me goed voorstel) met 10*9,81 (gravitatieversnelling) = ongeveer 100N. Dus in totaal zou er zon 600N op de snaren staan?

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de spankracht zo juist geinterpreteerd heb.

Hoe ben jij aan je 60N gekomen?

KoenB
4 juli 2009, 12:10
Je krachtenberekening is juist, maar ik sluit me aan bij Wire's twijfels. Maar je hebt ook een aanname gemaakt zo te zien, meer even voor de check.

De kan de snaarspanning proberen te meten door met een veerunster (zon klein doorzichtig cylindertje met een veer er in, en 2 haakjes aan de uiteinden. Denk aan natuurkunde practicum op school ;) ) de snaar een stukje van het fretboard weg te trekken en de uitwijking en kracht te meten. Hiermee kun je met een zelfde soort berekening de snaarspanning berekenen.

Maar ik denk dat opzoeken makkelijker is ;) deze had ik even gevonden http://www.bangzero.org/stringtension/

aaronstonebeat
4 juli 2009, 12:43
De snaarspanning is meestal wel wat hoger inderdaad. Bij een 010-setje van d'addario 7 a 8 kg per snaar, bij 011 zit het tegen de 9 kg per snaar. Het ging me er puur om of ik het krachtenspel goed in het vizier heb.

Een veerunster wilde ik sowieso hebben; denk dat ik daar vandaag maar eens achteraan ga.

Ike57
12 juli 2009, 09:57
Is deze oude mellophone misschien nog bruikbaar bij het project? Hoeft waarschijnlijk niet al te veel op te brengen :D
http://link.marktplaats.nl/264632867

René`
12 juli 2009, 11:28
Ik vraag me af of de orde van grootte van de spankracht van de snaren juist is. Wanneer ik het me goed herrinner staat er op 1 snaar een gewicht van zon 10kg dus 6 snaren geeft een gewicht van 60kg. Als we dus een gewicht van 10kg aan een snaar zouden hangen, zou de spanning van 1 snaar overeenkomen (als ik het me goed voorstel) met 10*9,81 (gravitatieversnelling) = ongeveer 100N. Dus in totaal zou er zon 600N op de snaren staan?

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de spankracht zo juist geinterpreteerd heb.

Hoe ben jij aan je 60N gekomen?

Er is hier toch geen sprake van versnelling?

Davy
12 juli 2009, 11:30
Er is altijd sprake van versnelling, de zwaartekrachtsversnelling. Om een massa (in kg) om te zetten in kracht (N) moet je vermenigvuldigen met de zwaartekrachtsversnelling.

F = m.a

KoenB
12 juli 2009, 12:04
Ik denk dat hij bedoelt van 'huh er beweegt toch niks, er versnelt toch niks?'. Is ook zo, maar let op:

F = m * a , oftewel kracht = massa * versnelling. Die a is bij de zwaartekracht altijd 9,81. De zwaartekrachtversnelling.

De reden waarom er eigenlijk niks versneld: de zwaartekracht oefent een kracht uit op de snaar (afhankelijk van welk gewicht je er aan hangt). Echter, de snaar gaat daar tegenin werken met een kracht die precies de andere kant op gaat: de snaarkracht. Die twee zijn gelijk aan elkaar, dat betekent dus dat ze elkaar opheffen, waardoor er niks versneld.

Mocht dus de snaar breken, dan is dat evenwicht weg en zal je blok beginnen te versnellen (oftewel: vallen)

aaronstonebeat
12 juli 2009, 12:13
Er is hier toch geen sprake van versnelling?

Ha jawel, de valversnelling. Daar heb je eigenlijk altijd wel mee te maken als je je op het aardoppervlak bevindt.

@Ike:
Da's een mooit toetertje, daar zou ik inderdaad wel een bestemming voor kunnen vinden, ook in dit project.

aaronstonebeat
13 juli 2009, 22:47
Eindelijk weer wat beweging hier. Ik heb een soort hielblok gemaakt waaraan ik de hals heb geschroefd. Dat samenstel is zich nu vast aan het zetten op de grondplaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TN3DNGTR-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YQ7DANVI-D.jpg

Als dat droog is, schroef ik het ook nog vast; het lijmen was alleen om eea goed uitgelijnd te krijgen.

Sinds de vorige daadwerkelijke activiteit heb ik eigenlijk de hele tijd gedacht over een complicatie die ik niet echt in zijn volheid had voorzien:
De brug staat op veren en zal dus dieper komen te staan naarmate er meer snaarspanning is. Dikkere of dunnere snaren, een andere stemming, een gebroken snaar, het zal allemaal invloed op de hoogte van de brug hebben. En de brug hangt direct aan het membraan en ik wil niet dat dat vervormd raakt als er bijvoorbeeld een snaar breekt.

Ik heb besloten de hoogte van de brug verstelbaar te maken door de veren losser of strakker te zetten middels twee vleugelmoeren. En als de zaak dan eenmaal besnaard en goed afgesteld is, maak ik een blokkering zodat de brug nooit meer dan bijvoorbeeld 1 mm omhoog kan komen. Dat zou een redelijk werkbare situatie moeten geven.

Eea heeft me meer inzicht gegeven in het voordeel van de Stroh-constructie. Daar scharniert de brug om een as parallel aan de snaren; die kan daardoor weliswaar alleen parallel aan het vlak van de snaren trillen maar is wel in hoogte gefixeerd.

Ike57
14 juli 2009, 13:44
Zou je niet ergens een soort loshangend scharnierpunt kunnen maken tussen brug en membraan zodat er geen druk op komt?

aaronstonebeat
14 juli 2009, 14:13
Zou je niet ergens een soort loshangend scharnierpunt kunnen maken tussen brug en membraan zodat er geen druk op komt?

Dat kan ik me zou gauw niet voorstellen; ik heb het idee dat er een starre verbinding tussen brug en membraan moet zijn zodat alle trillingen van de brug aan het membraan worden doorgegeven.
Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

Maar ik denk dat ik gewoon voortga op de ingeslagen weg. Ik geloof dat ik nu alle belangrijke problemen wel overzie. Ik moet alleen nog wat kleine constructiedetails verzinnen.

Intussen beginnen wel de contouren van een gitaar zichtbaar te worden. Het hielblok is inmiddels gelijmd en geschroefd:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMYTMOSS-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NIVCRA6C-D.jpg

Ik moet zeggen dat het wel leuk is eens iets te bouwen zonder (vooralsnog) enige aandacht voor vormgeving, alleen voor functionaliteit.

barno
14 juli 2009, 15:36
Ik moet zeggen dat het wel leuk is eens iets te bouwen zonder (vooralsnog) enige aandacht voor vormgeving, alleen voor functionaliteit.

ik ben minder technisch-uitvinderig ingesteld maar eens het model werkend is: er een mooie, functionele vormgeving aangeven, daar zou mijn interesse dan weer liggen :)

ik blijf 'm nieuwsgierig volgen

Ike57
14 juli 2009, 15:53
Dat kan ik me zou gauw niet voorstellen; ik heb het idee dat er een starre verbinding tussen brug en membraan moet zijn zodat alle trillingen van de brug aan het membraan worden doorgegeven.
Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.


Misschien dat een starre verbinding inderdaad wel het beste is. Mijn idee was zoiets als dit: (ik ben geen geweldige tekenaar :D )

http://www.atgp.nl/picture_library/scharnier.JPG

KoenB
14 juli 2009, 16:35
Is het niet verstandig om 1 of twee latjes aan de achterkant van het 'bovenblad' te maken om m wat steviger te maken? Ik denk dat die namelijk aardig doorbuigt onder de spanning van de snaren.

aaronstonebeat
14 juli 2009, 17:06
Is het niet verstandig om 1 of twee latjes aan de achterkant van het 'bovenblad' te maken om m wat steviger te maken? Ik denk dat die namelijk aardig doorbuigt onder de spanning van de snaren.

Jawel, extra versteviging zit absoluut in de planning; zoals het nu is, zal dat zeker door gaan buigen. Maar ik wil eerst alle onderdelen in positie hebben en dan daarom heen versteviging aanbrengen.

aaronstonebeat
15 juli 2009, 16:39
Ik heb een hele tijd gepiekerd hoe ik de verbinding tussen de 'trechter' en de hoorn zou maken. Ik wilde een zo krap mogelijke bocht en toch een redelijk vloeiende overgang. Uiteindelijk besloten een oude kraan te nemen en daar een stukje koperbuis vanaf te snijden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DKE4VEP6-D.jpg

Vervolgens een blokje mdf met vanaf 2 kanten een gaatje geboord; zo dat ik aan de ene kant het buisje erin kan steken (wordt nog gelijmd) en de andere kant op het reeds aanwezige gat past:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOV4AWFT-D.jpg

Straks schroefjes erin en de naad afsmeren en ik zou een mooie luchtdichte verbinding moeten hebben:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7XKONAU-D.jpg

aaronstonebeat
15 juli 2009, 21:46
Nog altijd langzaam, maar ik heb het gevoel dat ik weer een beetje op gang begin te komen.

Het 'membraan en trechter' deel is eigenlijk af, er kan alleen nog het nodige mdf rondom vanaf:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JHSAX363-D.jpg

Hij heeft nu een uitlaatpijp :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QIIR7LDK-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PAWCF3BV-D.jpg

De veren waarop de brugconstructie rust:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TSH3SBQC-D.jpg

Vandaag was ik in een stemming om de plaatselijke gitaarboer te ondersteunen dus daar heb ik een setje Gotoh stemmechanieken voor de Höfner hals aangeschaft:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y4RGISF8-D.jpg

Er begint zich nu een beetje een plaatje te vormen en een idee waar alles precies moet komen. Ik denk dat ik de hals nog een paar millimeter omhoog ga zetten. Lekker makkelijk met dit type 'neckpocket', ik lijm gewoon een plaatje van de juiste dikte op het hielblok :D

oigun
15 juli 2009, 22:51
Trés chique al dat chromé !
Hoe voorkom je dat er straks meer geluid uit het membraan komt dan uit de toeter? Zou het ook mogelijk zijn om met een spoel de trillingen van het membraan op te vangen zodat er een soort elektrisch resonator geluid ontstaat? Dan wordt het wel een semi-akoestisch en experimentele aaronphone...:seriousf:

aaronstonebeat
15 juli 2009, 22:59
Twee spijkers op hun kop! Eerder vandaag zat ik te overwegen misschien ook een minitoetertje aan de voorkant te maken; beide kanten van het membraan zullen immers even veel geluid produceren.

En het idee om straks eens een element bij dat membraan te houden, was ook in me opgekomen; maar een beetje als terzijde want het is in eerste instantie een akoestisch idee.

Maar wie weet, misschien ook nog een microfoontje ergens in de hoorn en dan elektrisch en akoestisch geluid kunnen mixen ?

aaronstonebeat
21 juli 2009, 22:19
Ergens de afgelopen dagen vond ik het tijd eens wat meer aan de toeter van mijn instrument te gaan doen. Dus heb ik mbv wat papieren mallen geschat wat weg moest, een snijwieltje op de hobbytool gezet en aan de slag:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EZBIZ8OK-D.jpg

Dit zou het dan zo'n beetje moeten worden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FDEN86RX-D.jpg

Ik heb eerst aan de binnenkant de delen met aluminium tape aan elkaar vastgezet:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DWNYEXS-D.jpg

En toen heb ik alle ruimtes die er zo onstonden vol (min of meer) laten lopen met PU-lijm:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8QV8QW6P-D.jpg

Zo is er nog een aardig stevig geheel ontstaan :hippie: Het zit vast en het is dicht waar het dicht moet zijn.

Zo ligt het er nu bij:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3FCW8OVH-D.jpg

Die kelk ga ik nog een eind bijsnijden, is wel erg groot nu.

Eigenlijk alleen de brug en snaarbevestiging nog; in principe allemaal uitgewerkt alleen strijden in mijn hoofd nog een paar verschillende ideetjes in de uitvoering om de gunst. Van de week meer.

Ike57
22 juli 2009, 14:08
En, komt het geluid door?

Je hebt vast al wel even op het membraan getikt om te horen of het geluid goed naar de kelk wordt geleid ..... :D

aaronstonebeat
22 juli 2009, 16:22
Ja hoor, er komt wel degelijk geluid uit. Maar ik merk ook dat het kanaal echt goed dicht moet zijn. Het kleinste lek verstoort het effect.

Een aantal jaren geleden heb ik gepoogd de didgeridoo te leren bespelen en ook een heel stel van die dingen gemaakt uit vanalles en nog wat. Daar was dat ook: het kleinste beetje valse lucht en hij doet 't niet.

gertgert
22 juli 2009, 21:51
man, wat een ding. goed zeg, ben erg benieuwd hoe dat klinkt.
zag zo'n trechter ook in dit filmpje (inspiratie!)
trompet van tuinslang en trechter:
http://www.youtube.com/watch?v=6qkh9vUlMIs&feature=related

aaronstonebeat
22 juli 2009, 23:52
man, wat een ding. goed zeg, ben erg benieuwd hoe dat klinkt.
zag zo'n trechter ook in dit filmpje (inspiratie!)
trompet van tuinslang en trechter:
http://www.youtube.com/watch?v=6qkh9vUlMIs&feature=related

Te gekke demonstratie in dat filmpje, in al z'n eenvoud. Dank :ok:

Ik ben door dit geëxperimenteer me sowieso weer wat meer gaan verdiepen in de aard van blaasinstrumenten, de wetmatigheden van staande golven in zg. 'half open' buizen etc. Ik loop nl. ook al weer een tijdje met het idee om weer eens een didgeridoo-achtig instrument te maken en die als drone te gebruiken om over te soleren. In het verleden heb ik ze oa van pvc buizen gemaakt en dat werkt prima; in principe beheers ik de techniek ook wel, 't zal weer een kwestie zijn van opfrissen en oefenen. Ik heb alleen gemerkt dat mijn gezicht wat smal is voor een traditionele didgeridoo; vaak is het mondstuk te groot en krijg ik het met mijn wangen niet afgesloten. Maar hetzelfde idee, met aangepast mondstuk en dan zo dat ik 'm staand kan bespelen. Erin te verwerken materialen kan ik zelf op dit moment ook alleen maar afwachten :D
Misschien kan ik ook nog wat leuks proberen met resonerende snaren; dan wordt het ook nog een snaarinstrument, deels. Als het zover komt, post ik het in 'overige instrumenten'.

aaronstonebeat
13 augustus 2009, 20:11
De afgelopen weken heb ik alleen in mijn hoofd verder gewerkt aan dit project. Er begon bij mij nl. steeds meer iets te knagen over de ophanging van de brug zoals ik die bedacht had. En uiteindelijk ben ik me gaan realiseren dat het hoogst onpraktisch is als de hoogte van de brug afhankelijk is van de snaarspanning; niet te doen eigenlijk. En toch wil ik een brug die vrij in de hoogte kan bewegen, want daarop is de 'aandrijving' van het membraan gebaseerd.
Tijd om te zitten in de denkstoel (of te gaan politoeren, dat brengt je ook wel in een contemplatieve staat :D ).

Dit is wat ik als alternatief heb bedacht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UDH68DLH-D.jpg

De eigenlijke brug is een vierkant en hol stuk messing buis. Dat zaag ik 6 keer in vanaf de bovenkant, aan de achterkant dieper dan aan de voorkant zodat het tegelijk als brugzadel en als snaarhouder kan fungeren.

Met 2 einden draadstang ga ik de brug vastmaken rond een as bij de staart. Die as is eenvoudig in hoogte verstelbaar. Moertjes op de draadstangen aan de voorkant van de brug maken het mogelijk de gitaar te intoneren. Door het aanpassen van de hoogte van de as aan de staart kan ik de juiste hoogte van de snaren instellen.
Het grote voordeel van deze constructie: de hoogte van de brug is niet meer afhankelijk van de snaarspanning (stemmingen, verschillende snaardiktes, gebroken snaren).
Moet ook vrij eenvoudig te doen zijn; en het geeft me meer ruimte onder de snaren om te experimenteren met verschillende membraanconstrucies.

Ik had in het begin al het vermoeden dat dit geen vluggertje zou worden.

Ike57
15 augustus 2009, 10:51
Je krijgt zo uiteindelijk een soort "zwevende" brug die geen direct contact heeft met de body maar wel met het membraan?
Leuk bedacht :ok:
Wat ik me wel afvraag wat de invloed is van een zijdelingse beweging van de brug - ten gevolge van het aanslaan van de snaren .
Eigenlijk zou je iets moeten verzinnen om zijdelingse bewegingen te blokkeren. Misschien twee gaten in de brug die over twee staafjes loodrecht op de body vallen zodat alleen beweging naar boven en beneden mogelijk is ??

aaronstonebeat
15 augustus 2009, 11:26
Dat vraag ik me ook af over de zijwaartse beweging. En ik ben er nog niet uit; een idee is om achteraf de 2 draadstangen met elkaar te verbinden, niet permanent, zodat ook eventueel meetrillen tegengegaan wordt.

Ik heb een weekendje familiebezoek voor de boeg; ik kan er nog rustig over nadenken :D

oigun
15 augustus 2009, 22:02
Aaron, misschien een schoor in de trapeze? Als je ze kruislings verbind ben je ook van de zijwaartse beweging af

aaronstonebeat
19 augustus 2009, 21:31
Ik heb eindelijk de brug gemaakt. Niet meer dan een paar uurtjes werk, maar ik heb behoorlijk lang nodig gehad om een eenvoudig idee uit te broeden waarvan ik denk dat het zo simpel mogelijk is.
De enige verandering aan het laatste idee is dat de draadeinden nu hangen in de achterwand van de brug, op dezelfde hoogte (gemiddeld) als de snaren. Er ontstaat dan een situatie dat op de brug twee draaimomenten werken die tegengesteld aan elkaar zijn (de plek waar de bolletjes in hangen en de plek waar de snaren over de zadels lopen). De snaarhoek over de zadels is ongeveer 15 graden; wat werkt voor een topkam moet ook voor een brug werken.

Dit is de achterkant:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZV3IPES-D.jpg

Door de twee grote gaten hangt de brug vast aan de ophanging. De andere zes houden de snaren op hun plaats.

Aan de voorkant heb ik eerst kleine gaatjes geboord op de plekken waar de snaren over de 'zadels' lopen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQ6CV78A-D.jpg

En toen ben ik aan de voorkant grotere gaten gaan maken zodat het ook te doen is om een nieuwe snaar op te zetten (in principe had dat ook gekund met alleen die kleine gaatjes maar dat is uitaard een irritant gepiel; en nu kan ik ook nog de diepte van de zadels straks exact uitvijlen):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FRKPDZK8-D.jpg

En zo gaat de brug dan uiteindelijk op zijn plaats zweven:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RPTDOLB3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YMDAHUAU-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-68PTYB8R-D.jpg

De twee draadeinden gaan op deze manier hangen in de kont van de gitaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DWXDMDAJ-D.jpg

Ik moet nog iets elegants bedenken om dat dwarsstuk in hoogte te kunnen verstellen en fixeren.

Ike57
20 augustus 2009, 14:32
Ik moet nog iets elegants bedenken om dat dwarsstuk in hoogte te kunnen verstellen en fixeren.

Misschien twee blokjes aluminium waarin je een blind gat boort waarin je draad tapt voor de draadeinden en haaks hierop een doorgaand gat waarin je draad tapt en een bout draait voor de hoogteverstelling?
Eén blokje per draadeind.

(Draadtapsets zijn volgende week in de aanbieding bij Aldi :D )

aaronstonebeat
21 augustus 2009, 23:55
Zo'n tapset heb ik. Maar ik heb er laatst een onderdeel van gebroken. Aanvulling is altijd welkom :D Ik geloof dat er ook nog zoiets als snij-olie bij hoort? Dat kom ik nooit ergens tegen :dontgeti:

Dank voor het mooie idee maar ik ga het veel eenvoudiger aanpakken. 'n Moer aan weerszijden van het tapeind dat tegen het staartstuk zit. Als ik er één van los draai, kan ik de zaak met de hand verstellen. Ik denk dat ik wat stripjes blik tussen het hout en het draadeind doe om te voorkomen dat het draadeind zich op één plek invreet door de trekkracht van de snaren.

Ike57
22 augustus 2009, 09:26
Over snij-olie heb ik ook iets gelezen. Ik gebruik gewoon de olie die op dat moment voor het grijpen staat en dat werkt ook goed :D

Jouw oplossing is inderdaad eenvoudiger en zal net zo goed werken. Ik ben benieuwd ....

budje
22 augustus 2009, 10:05
Ik (en vast velen met mij) zijn zo ont-zet-tend benieuwd hoe dit gaat klinken!!! Ziet er mooi uit!!

aaronstonebeat
23 augustus 2009, 18:49
Wel, de eerste klanken zijn eruit gekomen. Het stelt nog niets voor maar ik heb eerst een versteviging voor de 'kast' gemaakt, het staartstuk uitgebouwd zodat het de brug vast kan houden, draadeinden op lengte gemaakt en even snel twee snaren erop gezet om te kijken of 't werkt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y6K3OSOA-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDC6VSBU-D.jpg

Actie laat zich goed afstellen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IMX6ZKYI-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZBQYWPMP-D.jpg

De dunne e-snaar loopt over de topkam door de slot van de g; niet op letten, was te kort :D

Ike57
23 augustus 2009, 20:26
Houston we have a sound :D :ok:

Wat ga je trouwens doen met de body? Houdt die de vorm die hij nu heeft of ga je daar nog iets anders voor bouwen?

aaronstonebeat
23 augustus 2009, 23:21
Als alles zit wat moet zitten, ga ik zoveel mogelijk van de achterste plaat wegzagen. Ik ben niet van plan er een dichte kast van te maken; er moet alleen iets aan zodat ik comfortabel zittend kan spelen en iets van een steun voor de rechter arm.
En ik weet niet of het nodig zal zijn, maar misschien moet ik iets maken om te voorkomen dat ik de brug met mijn rechter hand demp. Ik geloof dat zoiets ook op resonators voorkomt.

Ik denk ook nog steeds over de zijwaartse beweging van de brug. Misschien is dat helemaal niet erg. Als ik het wel een probleem blijk te vinden, zat ik denken om twee stukjes snaar vanaf de zijkanten van de brug te spannen naar die twee latten (de 'top'); dan zou de brug wel nog op en neer kunnen trillen, maar veel minder zijwaarts.

Mijn krachtenberekening op de brug blijkt in ieder geval wel correct te zijn geweest :supercool:

Ike57
24 augustus 2009, 07:06
OK, duidelijk.

Of de zijwaartse beweging wel of geen probleem is zal de praktijk moeten uitwijzen. Misschien levert het een ongewenste trilling van het membraan op.
Je zou het misschien ook kunnen voorkomen door de draadeinden zodanig "op te sluiten" dat ze alleen op en neer kunnen bewegen.

barno
24 augustus 2009, 08:08
super, de manier waarop je bijna alles moet "uitvinden" . erg benieuwd naar de klank.
zoals ik het nu zie, heb ik ook idd beetje schrik voor de zijwaartse brugbeweging, maar daar zal je wel iets op vinden :)

aaronstonebeat
27 augustus 2009, 21:51
Ik ben niet zo bang voor zijwaarts heen en weer zwabberen van de brug. Zelfs met die twee snaren onder gedeeltelijke spanning werkt de brug al best goed als brug: je kunt de snaren aanslaan en vervolgens blijven ze langer doorklinken dan ik had verwacht en ze lijken ook goed te intoneren. De brug blijft dan ook al voldoende op z'n plaats en die einden tapdraad achteraan werken niet als een soort vals stuk snaarlengte dat de sustain en intoneerbaarheid om zeep helpt.

Daarmee geeft die zwevende brug me wel moed en ook inspiratie om naar andere manieren te zoeken om het geluid te versterken; zoals een aan de brug bevestigd zwevend membraan met een komvormige reflector erachter.

Hoe dan ook, iets dat ik vond dat nog moest gebeuren, was het opnieuw maken van het membraan. Ik was over de vorige, met bodem van mdf, tevreden totdat ik er stukjes buis aan ging maken. De mooie diepe bastoon die ik aanvankelijk uit het gat hoorde komen (en die ik niet hoorde als ik aan de 'voorkant' luisterde), leek steeds helemaal verdwenen zodra ik er een stukje pijp aan monteerde.
Een nieuwe dus, nu van de gelamineerde plaat ceder van 9 mm waarvan ik ook voor- en achterkant van mijn AS heb gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SX8WYWVJ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRRWDG8T-D.jpg

Ik heb een gedeelte van een bocht pvc elekticiteitsbuis met pu-lijm in een schuin door de plank geboord vastgezet en dat weer glad geschuurd. Het gedeelte dat de binnenkant van de membraankast gaat vormen heb ik met houtlijm volgekwast en weer gladgeschuurd.

En zo ziet het kastje er nu uit met de brug erop:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OWXE76W4-D.jpg

Inmiddels ben ik begonnen de pijp die membraan en hoorn met elkaar gaat verbinden, te maken. En als ik nu tegen het membraan tik, hoor ik nog steeds die diepe en hoopgevende trommeltoon :cheerup:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XNCD8TQF-D.jpg

Vanaf de hoorn begint de pvc pijp ook te groeien. Het eerste stukje bocht is eraan vast aan het drogen (pu-lijm is fantastisch voor dit soort dingen, door z'n bruiseigenschap):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MKBJ8LJN-D.jpg

En 4 afstandbusjes staan te wachten om de plaat met membraan op de juiste hoogte in positie te houden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BQXACN7D-D.jpg

Ik bleek toch minder ruimte onder de snaren te hebben dan ik aanvankelijk gedacht had, mede door die twee verstevigingsbalken die ik aan de voorkant heb aangebracht. Dat was ook een reden om het membraan opnieuw te bouwen; dat andere had nooit gepast zonder het instrument aan de achterkant uit te breiden.

Het schiet op! Eindelijk :D

Ike57
27 augustus 2009, 22:53
't Is toch wel het meest vreemde instrument dat hier op het forum te vinden is, denk ik. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen in dit project.

Waar ik nog een beetje huiverig voor ben is het gebruik van PVC buis m.b.t. het doorgeven van de vibraties. De keuze is begrijpelijk i.v.m. het buigen anders had ik waarschijnlijk voor metalen buizen gekozen.

Ik ben zeer benieuwd naar het eerste geluidsfragment!

aaronstonebeat
27 augustus 2009, 23:25
PVC-buis zal vast niet optimaal zijn; maar wel redelijk hard en glad. En ik denk dat het een beetje kan schelen als hij overal goed vast zit. Bovenal is het ook erg goedkoop en makkelijk te verwerken.
Als het experiment er aanleiding toe geeft, zal ik wel op zoek gaan naar iets anders.

Ik heb in het verleden een aantal didgeridoo's van pvc-pijpen gemaakt en die werken uitstekend; klinkt wel een klein beetje anders dan een exemplaar van door termieten uitgevreten eucalyptushout maar waarschijnlijk kan alleen een echte kenner het verschil horen. Ik weet niet of het hier iets mee te maken heeft :)

Zojuist heb ik twee onderdelen aaneen geschoven:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6FTOPOO-D.jpg

En als ik nu tegen de bout door het membraan tik (de staander voor de brug/de overbrenging tussen brug en membraan), hoor ik zowel door de hoorn als vanaf de voorkant van het membraan ongeveer hetzelfde hoge geluid; maar door de hoorn hoor ik ook die lage 'toemp'. Die verplaatst zich kennelijk door het traject, ondanks dat de verbinding nu nog behoorlijk lek is.

En dat maakt me wel een beetje opgewonden benieuwd wat het allemaal gaat opleveren. Sowieso heeft zo'n blikken deksel al best een flink herrie-potentiaal (en ik verwacht dat dat onderdeel ook gewoon als klankkast mee gaat klinken), maar het leuke zou toch zijn als er ook midden- en lage tonen uit het geheel komen.

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 15:04
Ik ben bijna rond met m'n akoestische verbinding. Er moet nog één bocht in. Die krijgt maar aan één kant een permanente gelijmde verbinding want om de gitaar te intoneren, moet ik de hele plaat met membraan een klein beetje kunnen verplaatsen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQ3RDG7V-D.jpg

KoenB
28 augustus 2009, 15:12
Ziet er mooi uit! Maar kun je die bocht toch niet gewoon vastplakken en dan bij het intoneren ook de hele kelk meeschuiven? Of zit die al vast ?

Ik ben nu toch wel heel erg benieuwd hoe dit gaat klinken!

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 15:19
Ik zou inderdaad ook die hele kelk kunnen verschuiven, maar dan moet ik daar weer een mobiele bevestiging voor bedenken. Ik denk dat het makkelijker ik als ik één verbinding in die buis 'schuifbaar' houd en die zo goed mogelijk luchtdicht probeer af te tapen als alles op zijn plek zit.
En als ik de zaak ooit weer los wil hebben, om welke reden dan ook, wordt dat hele membraan/hoorn-object wel erg kwestbaar als het één geheel vormt.

Benieuwd hier evenzeer !

Ike57
28 augustus 2009, 16:03
Ik denk dat het makkelijker ik als ik één verbinding in die buis 'schuifbaar' houd en die zo goed mogelijk luchtdicht probeer af te tapen als alles op zijn plek zit.

Dat moet ook geen probleem zijn denk ik. De meeste hoorns hebben ook verschuifbare stukken om te kunnen intoneren.
De trombone gebruikt zelfs een verschuifbare buis in plaats van ventielen :D

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 20:50
Klopt, maar ik geloof dat in een trombone wel o-ringen zitten om de zaak luchtdicht te houden. En die verschuifbare stukken zitten altijd wel akelig pas om elkaar heen.

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 22:29
Voorwaar, nu hebben de eerste klanken toch echt geklonken. Een beetje metalig, niet overdreven hard maar wel duidelijk hoorbaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TIEMXQQK-D.jpg

Zoals verwacht, hoor je het geluid van het blikken deksel heel goed; de hoorn voegt er wat bassen aan toe.

Ik constateer al meteen dat ik de draadeinden van de ophanging enigzins moet dempen want ik hoor ze als een soort laag gerommel meeklinken. Ze blijken toch een beetje als snaar te werken; ik ga ze op de een of andere simpele manier aan elkaar vast maken met een plaatje dun materiaal.

Maar dat hele brug-idee werkt prima en het heeft me, zoals ik enige posts terug schreef, al geïnspireerd tot een andere manier van snaartrilling in geluid omzetten. Namelijk met een zwevend membraan dat alleen aan de brug vastzit en een reflector erachter.
Morgen naar de kringloopwinkel :D

barno
28 augustus 2009, 22:58
fantastisch ding, an alien's guitar :)
zou je'm ook rond je kunnen hangen zoals een normale gitaar?

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 23:28
Dank Barno!
Ja, als ik er strap buttons opzet, kan ik 'm omhangen. Dat wil ik eigenlijk ook wel doen want zittend is het nogal een gevaarte; ik kan er wel nog een paar hoeken vanaf zagen.

Hij is nu wel aardig in balans als ik 'm zittend bespeel.

JacquesLeDick
29 augustus 2009, 00:10
Fantastisch! Dying to hear it!!!
Mega gewoon Mega!

aaronstonebeat
29 augustus 2009, 00:29
Hilko, uit uw pen is dat helemaal muziek in mijn oren! Zien we volgend jaar Charlie B. met een dergelijke contraptie om zijn schouders? :seriousf:

Ik ga er wel een opname voor YT van maken; ik heb sowieso nog wat zaken die fällig zijn wat dat betreft.

Maar het is een tussenfase, ik wil meer volume. En ik ga met dit prototype verder experimenteren. Het is al leuk, maar ik heb absoluut het gevoel dat er meer uit te halen is.

JacquesLeDick
29 augustus 2009, 00:49
Zeker doen blijven aan werken. Erg interessant! Erg veel respect.:ok:

stijnkenens
29 augustus 2009, 10:39
mhoehaha, zalig.
Een hintje voor het volgende project:
Nu is de brug zoals een lespaul goldtop uit 52: heel lang staartstuk dat ook ineens de brug is.
Als je het nu zoals een archtop doet, waarbij de snaren achter het membraan vastzitten, ben je al van dat vervelend gerammel af.
Ik dacht eerst aan het met contramoeren helemaal vast te zetten, maar dan wordt het waarschijnlijk te stug.
Zalig zo'n experiment waar eigenlijk niets vast staat, maar alles nog kan veranderen.

Ik zou de beker niet te vast op de plaat bevestigen, en als je het wel doet, vooral bij de beker, zorg dan voor een zo'n klein mogelijke verbinding.
Bij een trompet en tuba zijn de buizen onderling ook maar met kleine puntjes verbonden.
Bij een sthro-viool hangt de beker zelfs helemaal los.



s.

aaronstonebeat
30 augustus 2009, 00:51
Dank Stijn! En excuses voor mijn late reactie maar ik moest vanavond het Vuelta-publiek in Assen onderhouden met wat van mijn rock 'n roll-klanken en dan staat mijn hoofd even wat minder naar forumdeelname.
Nu kan ik weer ontspannen :cheerup:

De hele kelk en buis hangt op het moment nog maar op twee punten vast, helemaal aan het begin en helemaal aan het eind. En eigenlijk heeft ie ook niet meer nodig.

De ophanging van de brug heb ik provisorisch met een stukje hardboard en twee reepjes aluminiumtape tot min of meer één geheel gemaakt en dat scheelt al aanmerkelijk in ongewenst gerommel.
Het voelt sowieso als een kleine overwinning dat die hele brugconstructie werkt, dat ie niet de neiging heeft te kantelen naar de ene of de andere kant en dat die 45 a 50 kg (ik ben uit voorzichtigheid maar met een 010-setje snaren begonnen) spanning opgevangen word door twee M4-moertjes; over de langere duur kan ik nu natuurlijk nog niets zeggen.

Qua rendement in geluid denk ik dat het beter kan. Ik heb het gevoel dat het membraan nu te zeer beperkt wordt in z'n beweging door het simpele feit dat ie onderdeel is van een deksel van een koektrommel.

Ik denk dat ik, na eerst dit eens op te nemen, verder ga met experimenteren op dit object. Het frame is prima en de kringloopwinkel heeft me alweer wat voorwerpen opgeleverd waarmee dat kan.

En 'if nothing else' (om me ook maar weer eens aan wat Engels te bezondigen) is het een prima ding om elementen op te testen. Maar vooralsnog ben ik absoluut van plan deze gitaar vroeg of laat echt te gaan gebruiken.

Het is inderdaad te gek om zo'n ding te maken zonder vast omlijnd einddoel voor ogen; alleen een vaag idee en maar doorgaan tot ie doet wat de nauwelijks omschreven bedoeling was.

Hedge
30 augustus 2009, 13:51
Ik vind het echt een geweldig ding. Met stijgende verbazing heb ik de bouw gevolgt.

Chocola
30 augustus 2009, 14:01
Ik vind het echt een geweldig ding. Met stijgende verbazing heb ik de bouw gevolgt.

Idem dito.. volg hem al weken, en het eindproduct ziet er cool uit. Heb je een opname ervan?

Gitaarbouwer
30 augustus 2009, 14:32
Erg leuk, mooi, bizar, origineel (kweet eigenlijk niet hoe ik dit project het beste kan omschrijven :))

Woml
1 september 2009, 00:17
Ho-ren! Ho-ren! Ho-ren!

aaronstonebeat
1 september 2009, 02:17
Spoedig! Spoedig maak ik 'n filmpje; ik mik op later vandaag.
Eerder heb ik nog wat zitten afstellen zodat er geen spanning staat op de verbinding tussen brug en membraan en verdomd, daarna kwam er meer geluid uit de toeter!

Maar ik heb het gevoel dat er meer in zit als het membraan vrijer kan bewegen; het wordt nu rondom vastgehouden. En dus zit versie 2 al helemaal in mijn hoofd; ik heb er ook al de spullen voor. Ik verwacht dat die vrij eenvoudig de plaats van de huidige constructie kan innemen. En de onderdelen die er nu opzitten, kunnen zonder enige schade eraf; zelfs de snaren hoeven niet los. Dus na de opname ga ik ook meteen weer aan de slag.

aaronstonebeat
1 september 2009, 13:37
Filmpje! (http://www.youtube.com/watch?v=BDP7KIvoHvw)

Twee ideeën wil ik in ieder geval nog uitvoeren. Het ene is in wezen hetzelfde als de huidige constructie alleen ga ik de klankkast zo diep maken als het frame toestaat. Nu is dat zo'n 12 mm en daar kunnen nog 'n 30 mm bij; ik heb het gevoel (was eigenlijk ook het oorspronkelijke idee) dat daarmee flinke winst valt te boeken.

Het andere idee is een membraan (materiaal experimenteel te bepalen: blik, dun hout, papier, karton, kunststof?) alleen aan de brug te bevestigen en dat laten zweven in/voor een metalen kom. Ik stel me voor dat ik een niet al te grote kier tussen membraan en kom laat en dat de kom dan als een reflector/klankkast werkt en de kier als een klankgat.

barno
1 september 2009, 13:54
Filmpje! (http://www.youtube.com/watch?v=BDP7KIvoHvw)

Twee ideeën wil ik in ieder geval nog uitvoeren. Het ene is in wezen hetzelfde als de huidige constructie alleen ga ik de klankkast zo diep maken als het frame toestaat. Nu is dat zo'n 12 mm en daar kunnen nog 'n 30 mm bij; ik heb het gevoel (was eigenlijk ook het oorspronkelijke idee) dat daarmee flinke winst valt te boeken.

Het andere idee is een membraan (materiaal experimenteel te bepalen: blik, dun hout, papier, karton, kunststof?) alleen aan de brug te bevestigen en dat laten zweven in/voor een metalen kom. Ik stel me voor dat ik een niet al te grote kier tussen membraan en kom laat en dat de kom dan als een reflector/klankkast werkt en de kier als een klankgat.

fokking fantastisch man!!! ik vind de klank super, very ol' school, lo fi, deltablues, dit ding schreeuwt om slide natuurlijk
had eigenlijk niet verwacht dat het zo goed zou uitdraaien.
gitaarnet originality award for sure

JacquesLeDick
1 september 2009, 14:20
Ben zwaar onder de indruk.
Klinkt vet! Kan je hem ook versterken? Aaronphone+Slide+Matchless DC-30 zou wel eens heel vet kunnen klinken Hmmmmmmmmmmmm ik droom weg.

Je zou een koperen hoorn (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/6/63/20081220105236!French_horn_front.png&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:French_horn_front.png&usg=__y9XvFGtCmO4mmou4cDaB_J0Qcng=&h=768&w=1024&sz=504&hl=en&start=2&um=1&tbnid=YnIqE7NW_1AFZM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dhorn%26hl%3Den%26client%3Dsafari%26rl s%3Den%26sa%3DN%26um%3D1) kunnen gebruiken de volgende keer ipv plastic trechter.
Maar soit...
Ik vind het een fantastisch instrument, Chapeau!

Een award is hier op zijn plaats!

aaronstonebeat
1 september 2009, 14:29
Dank Barno en Jacques! Dat geeft de burger moed om verder te gaan :cheerup:

Aan elektrisch versterken heb ik ook wel gedacht en dit is waarschijnlijk mijn makkelijkste gitaar tot dusver om een element op te zetten. Misschien zou het ook leuk zijn te proberen signaal op te pikken vanaf het blikken membraan; dat is magnetisch dus het zou moeten kunnen. Maar ik wacht er nog even mee; het is immers nog steeds een akoestisch experiment.

De slide moet ik inderdaad ook eens proberen. Ik ben er niet zo heel bedreven mee en de hals van deze gitaar heeft ook nog een veel kleinere radius dan ik gewend ben. Misschien een nadeel, misschien een voordeel.

O ja,
naar zo'n hoorn ben ik ook wel aan het uitkijken, maar ik zoek er een die op het eind een bocht maakt van zo'n 90 graden, 'n beetje zoals een souzafoon maar dan kleiner; anders gaat ie zo naar opzij wijzen. Nu is de hoorn overigens wel helemaal van metaal; een lampenkap en een deel van olielamp voor in de tuin :)

Kakihara
1 september 2009, 14:33
Geweldig ! Ik vind het iets tussen een banjo en een dobro klinken.
Definitely award-material

Ike57
1 september 2009, 15:02
Schitterend - prachtig - overweldigend (ik ben op zoek naar meer superlatieven :D) :ok::ok::ok:

Hier heb ik lang naar uitgekeken! Er komt meer geluid uit dan ik had gedacht en het klinkt ook nog verrekte goed. Een echt blues instrument. Ik ben het eens met Barno - hier moet een slide aan te pas komen.

Een zwevend membraan lijkt me niet zo'n strak plan. Volgens mijn stopt dan de trilling bij het membraan en wordt het niet doorgegeven aan de rest. V.w.b. het materiaal lijkt metaal / aluminium me nog het beste. Je zou ook eens een oude LP kunnen proberen ..... (bij voorkeur een blues LP :D)

Er zal inderdaad nog winst te behalen zijn in de diepte van de klankkast en in het materiaal van de hoorn (metaal). Ik verwacht ook meer klank als de buis van de klankkast naar de hoorn een grotere diameter krijgt en eveneens van metaal is gemaakt.

Maar .... bovenal: RESPECT !!!!!

(Ik heb het filmpje direct maar even gedownload om te bewaren voor het nageslacht :D)

aaronstonebeat
1 september 2009, 15:31
Het voelt inderdaad als een overwinninkje dat er überhaupt geluid uitkomt :cheerup:

Maar ik voel echt heel sterk de neiging om verder te zoeken naar meer rendement en te ontdekken welke factoren daarin van belang zijn. Het frame is ook een veel te leuk ding om dat niet mee te doen; ik kan zo verschillende modules bouwen en erin zetten en weer eruit halen, misschien uiteindelijk verschillende zaken combineren.

Ik denk dat dit nog wel een tijdje een voortschrijdend experiment blijft.

Hedge
1 september 2009, 16:58
Helemaal te gek. Dit is echt een experimenteel hoogstandje.

GeofJackon
1 september 2009, 17:07
O_o!!! Schitterend!!!! Deze mag de geschiedenisboeken in voor mijn part. Een stukje muzikaal erfgoed als het ware.

:ok:

KoenB
1 september 2009, 19:10
Supergaaf dat hij echt werkt! Nog een ideetje:

- misschien moet je een drumvel als membraan gebruiken, een kleine tom lijkt me een mooi maatje. Wie weet heeft dat een goede geluidsoverdracht

- Die PU lijm lijkt me niet echt geschikt. Het bruist natuurlijk en vult alle lekken, maar volgens mij dempt het tegelijkertijd. Ik denk dat je het beste kunt gaan lassen, of dat laten doen door iemand.

succes met de verdere onderzoeken, ik vind het ontzettend gaaf dat iemand hier zo veel tijd en moeite in wil steken. Ik blijf m volgen!

Gothra
1 september 2009, 20:18
Gaaf dat ie werkt!

pietjeekes
1 september 2009, 21:11
hey aaron,

ben ik eindelijk weer eens actief (terug tijd) en heb je een heerlijke koekjesdoos tot een heerlijke gitaar gemaakt.

Hoe kom jij aan die ideeën?

veel succes met je verdere bouwsels.
Wil deze wel eens in het echt zien.

aaronstonebeat
1 september 2009, 21:58
Wat een hartverwarmend enthousiasme! Nogmaals dank allen voor de bijval.

Goede vraag waar die ideeën vandaan komen. Het koekblik hing op het moment dat ik ermee begon al in de lucht door dit project (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122293&highlight=koekblik) van gertgert.

Maar ik was al een tijdje aan het piekeren over manieren om snaartrilling in geluid om te zetten. Hoe werkt dat bij een akoestische gitaar, hoe bij een resonator? De Strohviool kwam voorbij. En hoe zou je dat nog meer kunnen doen, het liefst met spullen die niets of heel weinig kosten?
Daar krijg ik dan wat vage ideeën bij en tijden lang zie ik allerlei onderdelen en halffabrikaten in een soort oersoep ronddrijven. Soms combineren dingen en denk ik dat het iets bruikbaar op zou kunnen leveren; en steeds levert dat ook weer nieuw gepieker op.

(winst is sowieso dat ik weer hoop heb gelezen over trillingsverschijnselen; het lezen van natuurkundige dingen vind ik vaak inspirerend)

En soms voer ik dan zo'n gedachte uit. Soms kom ik er dan pas achter dat het toch niet zo'n goed idee was. Zoals de aanvankelijke brugconstructie op veren: dat bleek eindeloze complicaties met de actie op te leveren.
Het komt ook vaak al doende. De vereenvoudigde brugconstructie bleek ook elders onverwachte voordelen te bieden.

Misschien een leuk onderwerp ergens: hoe kom je erop?

flitslicht
1 september 2009, 22:50
Fantastisch project! Genieten :cheerup:

oigun
1 september 2009, 22:52
Goed man, echt een lekker ding! Ik ben benieuwd waar dit heen gaat...:cheerup::cheerup::cheerup:

Puerco
1 september 2009, 23:01
Aan het begin van dit topic heb ik het gevolgd omdat ik dacht dat het hilarisch zou worden, gaandeweg begon het er echter steeds beter uit te zien en begon ik echt te geloven dat het misschien toch nog goed zou komen.
Na het zien van het filmpje ben ik helemaal overtuigd, het werkt niet alleen maar het klinkt ook nog eens geweldig, een heel eigen sound dat direct "blues" roept. Helemaal geweldig, hulde!!!!!

Jilles
1 september 2009, 23:04
Lache man, wellicht een patentje aavragen? :noob:

Nicks
5 september 2009, 11:22
iedereen loopt het apparaat in de hemel te prijzen maar mag ik bij deze Aaron ook even prijzen voor zijn goede gitaarspel ;)
lekker gespeeld man! Beter dan wat ik doorgaans op podia zie staan.

aaronstonebeat
6 september 2009, 23:30
Nicks, ik ben er een paar dagen stil van geweest. Dankjewel.

Verjaardag van vrouw en bezoek van zus uit Australië maakten dat ik de gitaarobsessie even moest temperen (en wat sociale interactie doet 'n mens soms ook goed :D). Maar in de afgelopen dagen heb ik toch al een nieuw klankkastje weten te bouwen. Als membraan heb ik nu de bodem van hetzelfde koekblik gebruikt en van wat stukjes hardboard heb ik een kastje gemaakt waar die bodem in hangt. Het enige verschil met versie 1 is dat er nu iets meer sprake is van een klankkast; komende week kan ik proberen of dat enig verschil uitmaakt.

Wat ik ook nog wil proberen, is een dikkere pijp naar de hoorn toe. Maar eerst dit. Steeds één ding veranderen en kijken wat dat doet.

gertgert
7 september 2009, 18:14
lache!
wat een te gek ding is het geworden.
guust flater eat your heart out!

aaronstonebeat
9 september 2009, 01:58
Tweede fase:

Dit is het nieuwe klankkastje in aanbouw:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZ6HSFZ6-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MTIJYM4Q-D.jpg

Uiteindelijk heb ik het heel mooi luchtdicht gekregen en vandaag de nieuwe module ingebouwd.
Spanning van de snaren, bovenste framebalk eraf, brug los van het membraan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PDJCA73-D.jpg

en hoppa:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JTDTOOB7-D.jpg

Plaats voor iets anders:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7SRVMWOM-D.jpg

Dit dus:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IJ8XZ77O-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NXBWWYI-D.jpg

Ombouwen was eigenlijk zo gebeurd. Wel een prettige vaststelling want dat had ik vantevoren gehoopt.

Deze geeft meer volume, is wat bassiger ook. Maar een onverwacht bij-effect: het blik galmt enigszins. Wel apart, maar ik weet niet of ik het altijd evenzeer zal waarderen :D

Eerstvolgende modificatie aan deze opzet wordt een dikkere pijp naar de kelk (misschien ook van ander materiaal, hangt er vanaf wat ik tegenkom) en kijken of dat verschil maakt.

En ik loop nog steeds met de vraag hoe een 'klankblad' klinkt als het net als nu vast aan de brug zit, maar verder zweeft voor een reflector. Ik ga daar wel een antwoord op vinden.

pietjeekes
9 september 2009, 08:46
Aaron,

jij blijft mij verbazen.
hoe jij met zulk materiaal een gitaar kan maken.
dikke proficiat met je bouwkunsten en met je gitaarspel.

flitslicht
9 september 2009, 08:50
Eerstvolgende modificatie aan deze opzet wordt een dikkere pijp naar de kelk (misschien ook van ander materiaal, hangt er vanaf wat ik tegenkom) en kijken of dat verschil maakt.


Je zou eens bij een loodgieter moeten vragen of ze niet een stukje Wicu roodkoperen gasbuis van 22mm over hebben. Dat is gladde flexibele koperen gasbuis met een verwijderbare kunststof mantel die je met de hand kan buigen. Ziet er ook mooi uit zonder omhulling. Het wordt verkocht op rol en is dan behoorlijk prijzig, maar wat jij nodig hebt is typisch zo'n stukje dat ze overhouden en toch niet meer kunnen gebruiken omdat het veel te kort is.

Ike57
10 september 2009, 08:15
Deze geeft meer volume, is wat bassiger ook. Maar een onverwacht bij-effect: het blik galmt enigszins. Wel apart, maar ik weet niet of ik het altijd evenzeer zal waarderen :D


Een ingebouwde leslie ??



En ik loop nog steeds met de vraag hoe een 'klankblad' klinkt als het net als nu vast aan de brug zit, maar verder zweeft voor een reflector. Ik ga daar wel een antwoord op vinden.

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ik heb het idee dat dat niet zal werken als er geen contact is om de trilling door te geven. Maar misschien zit ik er helemaal naast.

aaronstonebeat
10 september 2009, 18:11
Een ingebouwde leslie ??

Meer een ingebouwde verengalm :seriousf: Op zich denk ik dat er wel iets te doen valt met dit effect, maar bij dit exemplaar klinkt het me iets teveel alsof iemand tegen een blikken plaat staat te hengsten (hetgeen natuurlijk ook het geval is).


Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ik heb het idee dat dat niet zal werken als er geen contact is om de trilling door te geven. Maar misschien zit ik er helemaal naast.

Het produceert inderdaad wel geluid (niet eens onaardig); en de opzet is super simpel:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWMUU6K7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJX4PVIR-D.jpg

Het 'klankbord' is een cirkelvormig stukje acryl van 1 mm dik en 19 cm doorsnee; het zit vast aan de brug met een boutje in het midden en zweeft voor een metalen kom. Rondom zit ongeveer 7 mm speling.

Het eerstvolgende dat ik hiermee ga proberen, is kijken wat er gebeurt als de zwevende plaat dieper of minder diep in de kom zit en de opening rondom (in feite het klankgat) kleiner cq groter wordt.

En ik wil met een vorm van 'bebalking' proberen wat de stijfheid van het klankbord voor invloed op het geluid heeft; het plaatje is nu nog behoorlijk flexibel.

pietjeekes
11 september 2009, 07:25
lekker aaron.

Kan je er een plan van tekenen.
Ik zie het wel zitten om met zo'n gitaar te spelen.


pietjeekes

Dweezman
11 september 2009, 09:19
helemaal fantastisch dit! Wat moet jij een lol hebben, tijdens het uitvogelen van al dit moois.

Ike57
11 september 2009, 09:40
Het produceert inderdaad wel geluid (niet eens onaardig); en de opzet is super simpel:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWMUU6K7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJX4PVIR-D.jpg

Het 'klankbord' is een cirkelvormig stukje acryl van 1 mm dik en 19 cm doorsnee; het zit vast aan de brug met een boutje in het midden en zweeft voor een metalen kom. Rondom zit ongeveer 7 mm speling.

Het eerstvolgende dat ik hiermee ga proberen, is kijken wat er gebeurt als de zwevende plaat dieper of minder diep in de kom zit en de opening rondom (in feite het klankgat) kleiner cq groter wordt.

En ik wil met een vorm van 'bebalking' proberen wat de stijfheid van het klankbord voor invloed op het geluid heeft; het plaatje is nu nog behoorlijk flexibel.


Als ik het zo zie dan gebruik je in deze opstelling de hoorn niet? Het geluid wordt rechtstreeks door de kom weerkaatst?
Lijkt een beetje op het principe van de resonator maar dan met een losliggende bovenkant?

Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Ik dacht dat je het geluid van een zwevende plaat ook door de hoorn wilde laten gaan.


Even "semi-offtopic":
Stel dat je nu een stuk of wat kommen/schalen met verschillende diameter en/of legering gaat gebruiken en die in een revolver-achtige opstelling plaatst zodat je gemakkelijk kunt wisselen.
Daaruit zie ik nog wel een nieuw soort klankschalentherapie ontstaan waarin een soort verinnerlijkingsproces optreedt. Volgens mij bestaat dat nog niet in deze vorm.
Ik zie daar wel handel in ..... :seriousf:

aaronstonebeat
11 september 2009, 17:16
@ Ike57:

Klopt, dit is een hoornloos concept.

Dat revolver-idee (:seriousf:) vind ik wel wat hebben, maar dat gaat nog niet zo eenvoudig worden om uit te voeren. Maar ach, als ik straks hele rijen klanten met spirituele problemen kan helpen :D

Desondanks, flexibel is de opzet wel. Vandaag heb ik het idee van het zwevende membraan wat verder gevoerd door een bolsector van acryl te gebruiken.

Een oude tuinlamp heeft eraan moeten geloven:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BT8TTPB7-D.jpg

Het was allemaal een beetje gokken met de maten, maar ik heb er verder niets meer vanaf hoeven te halen om het te krijgen zoals ik het voor me zag:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YT8O4R3N-D.jpg

Ik moet alleen die centrale bout door de brug nog wat inkorten. Maar intussen hoor ik uit deze constructie iets dat in de richting komt van wat me oorspronkelijk voor ogen (cq oren) stond, nl. een alternatief, eenvoudig en goedkoop systeem om snaartrillingen om te zetten in trilling van de lucht.
Ik zal er spoedig weer eens een stukje van opnemen.

@ Pietjeekes:

Vooralsnog heb ik geen tekening. Ik heb de zaak helemaal al bouwend ontworpen op basis van globale ideeën omtrent de beschikbare ruimte onder de snaren. De afstand tot het punt bij de kont waar de brug vast hangt, heb ik met opzet flink ruim genomen om te kijken hoe dat zou werken en met het idee dat ik dan dat punt ook nog verder naar voren kan schuiven.
Die grote rechthoekige achterkant zaag ik bij als ik het gevoel heb dat ik aan een definitieve versie toe ben en weet waar ik wel en niet hout nodig heb. Op het moment is het nog niet echt handig en comfortabel.

Misschien dat je voorlopig iets hebt aan een paar aanzichten?
Van opzij:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ETDIRGAW-D.jpg

Van voor:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4NVI6GP-D.jpg

En vanaf de kont:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7Z8Q7JU3-D.jpg

De hals en de twee balken aan de voorkant zitten alleen geschroefd; de rest is geschroefd en gelijmd (vanwege lekker snel, precies en sterk).
Mazzeltje was dat die metalen kom net lekker klemt tussen de achterkant en de twee steunbalken; die zit verder gewoon nog los.

Ik denk dat de constructie van de brug een stukje terug in deze thread staat beschreven.

@ Flitslicht:
Goede tip! Ik zal mijn ogen open houden voor loodgieters en Wicu-buis.

pietjeekes
11 september 2009, 17:37
Aaron bedankt voor de foto's.

Als ik een donorgitaartje heb of halsje ga i kdit zeker ook maken.

aaronstonebeat
11 september 2009, 17:51
Aaron bedankt voor de foto's.

Als ik een donorgitaartje heb of halsje ga i kdit zeker ook maken.

Het is me een genoegen.

Nog een PS-je:
Dat blok aan de kont is zoals het nu is omdat ik eerst een heel andere brugconstructie was begonnen (steunend op veren). De naderhand erop gemonteerde blokken die nu de brug vasthouden, zouden ook bijna 2 cm lager kunnen zijn.
Mettertijd zal ik nog wel het nodige overbodige materiaal gaan weghalen.

aaronstonebeat
15 september 2009, 22:36
En weer een nieuwe uitvoering van het vibrator-reflectoridee:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MV46PADX-D.jpg

Nu heb ik een aluminium lampenkapje als klankbord gebruikt; van die komvormige dingen die je in een spotje kunt schuiven. De hals heb ik ervan afgezaagd en een dekseltje van een conservenpotje trek de kap tegen de brug aan. Het kapje is niet helemaal bolvormig maar buigt aan de buitenrand naar binnen, de rand is cilindervormig, en daardoor steekt het lekker diep in de reflector.

Eerder heb ik ook nog een versterkte versie van het vlakke kunststof klankbord geprobeerd; dat leverde wel een kleine verbetering in volume, maar het lijkt erop dat een komvorm veel beter werkt.

Dit begint me te bevallen. Ik heb ook nog een iets diepere metalen kom die ik als reflector zou kunnen gebruiken maar daarvoor zou ik eerst een gat in de achterplaat moeten maken; de kom heeft geen vlakke bodem zoals deze. Maar ik heb het gevoel dat ik daar nog iets meer klank en volume uit zou kunnen halen in combinatie met deze 'vibrator'.

oigun
15 september 2009, 23:40
Aaron you make me happy :)

barno
16 september 2009, 00:21
dit begint er ook nog esthetisch uit te zien, nu nog een chromekleurige toeter ipv die gele
ik heb trouwens niks tegen een videootje ter illustratie van de upgrade ... ;)

aaronstonebeat
16 september 2009, 01:16
Ha ja, het ziet er best leuk uit zo'n aluminium 'dome' hé. Dit is trouwens ook nog steeds een hoornloos ontwerp.
Maar als ik het membraan-met-hoorn-ontwerp meer naar tevredenheid aan het werken krijg moet er inderdaad een wat mooiere toeter komen. Ik loop nog steeds te zoeken naar geschikte onderdelen voor verder experimenten.

Ik zal de 'aluminiumkap' vandaag of morgen met de webcam proberen vast te leggen.

niekb
16 september 2009, 13:34
Wat een leuk project zeg. Je bent hier wel de Willie Wortel :)
Mooi om te zien hoe je dingen probeerd en vanalles toepast.

Keep it up!

Ike57
16 september 2009, 13:56
Misschien is dit wel wat Aaron (?)
http://link.marktplaats.nl/277760078
't Is ook niet al te ver uit de buurt.

Mooi werk dat experimenteren!

aaronstonebeat
16 september 2009, 17:03
Dank voor de tip, Ike! Maar voor de hoorn zoek ik iets dat aan het eind een bocht maakt van ongeveer 90 graden, zoals bij een sousafoon; maar dan kleiner.
Anders wordt het zo'n uitsteeksel.

Ike57
16 september 2009, 18:05
Dank voor de tip, Ike! Maar voor de hoorn zoek ik iets dat aan het eind een bocht maakt van ongeveer 90 graden, zoals bij een sousafoon; maar dan kleiner.
Anders wordt het zo'n uitsteeksel.

Voor zover ik koperinstrumenten ken zal dat erg moeilijk worden. Er zijn niet veel instrumenten - kleiner dan een sousafoon - waarbij de beker aan het eind een bocht van ca. 90 graden maakt.

Het euphonium komt misschien het dichtst in de buurt maar dat zal moeilijk te vinden zijn omdat de meeste euphoniums een rechte beker hebben.
https://www.prowinds.com/merchantmanager/images/uploads/Std_Baritone_Euphonium.jpg

Misschien ontkom je niet aan een exemplaar met rechte beker die je kunt (laten) veranderen naar 90 graden.

aaronstonebeat
16 september 2009, 18:55
Ja, ik besef eigenlijk wel dat ik dat niet zo maar ga vinden. Maar de hoorn is niet eens het grootste probleem, denk ik; de constructie van het membraan is vooral van belang. Tot nu toe heb ik eigenlijk meer klankkastjes gebouwd.

Ik ben aan het zoeken naar de constructie van de naald + membraan van oude grammofoonspelers.

Ike57
16 september 2009, 19:02
Misschien dat je op deze site (http://www.emediadesign.net/Phonographs/aIdentify.html)iets kunt vinden (?)

aaronstonebeat
16 september 2009, 19:49
Dank alweer, maar de exacte constructie van de 'soundbox' staat er niet in. Maar vlug wat verder zoekend, vind ik dat het membraan vroeger van staal of mica werd gemaakt; dat was weer rechtstreeks met de naald verbonden.
Ik denk dat ik eens een veel kleiner blikje en een grotere opening naar de hoorn ga proberen.

aaronstonebeat
17 september 2009, 18:00
Een korte demonstratie van de huidige stand van zaken op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=t5tqqIum_Og).

Ike57
17 september 2009, 18:23
Toch weer een heel ander karakteristiek geluid. Er zit een duidelijk verschil in de twee versies (ik heb ze nu allebei op de harde schijf staan :D)

Eigenlijk vind ik allebei, met hun eigen karakter, best mooi klinken. De MKII klinkt wat "metaalachtiger".

Die "stomp-box" in het eerste stukje maakt het extra mooi :seriousf:

Woml
17 september 2009, 21:50
Ik ben voor de tweede!

aaronstonebeat
17 september 2009, 21:55
Klinkt inderdaad anders, ja. En het is eenvoudiger en minder omvangrijk; in ieder geval een stuk meer rendenment. Wat dat betreft, is dit het betere idee tot dusver.

Ik speel nu al een paar dagen met het idee om twee kappen te maken die ik als een soort demontabele klankkast aan het frame kan schroeven. Ik heb nog wat aluminium plaat staan van 1 mm dik en zou dat wel een als voorblad willen proberen. Misschien geeft dat de gitaar net nog dat beetje extra bas en body dat ik zou willen.

Dweezman
17 september 2009, 22:05
nu nog opbouwen uit Noors hout, en klaar ben je!

aaronstonebeat
17 september 2009, 22:16
nu nog opbouwen uit Noors hout, en klaar ben je!

Ja, dat schijnt goed te zijn !!! :hippie:

Maar nu je het over hout hebt:
De hals komt van een Höfner 176 (2de helft jaren '60). Het hout is heel licht van kleur, massief, hard en heel fijn van structuur. Maar het is geen esdoorn want het is al maanden kaal en nog steeds niet noemenswaardig vuil.
Wie weet wat Höfner als halshout gebruikte?

pasqual
17 september 2009, 22:45
"bas en body" ja, dat is inderdaad wat ik mis in het geluid. kan natuurlijk ook aan het geluid van de filmpjes liggen. maar verder een erg leuk en interessant experiment.

groeten Pasqual.

oigun
18 september 2009, 11:19
Nog wat overdenkingen:
Bij oude grammofoons die in een meubel gebouwd zijn zit de hoorn in de kast en is vierkant ipv rond Het geluid komt achter een soor jaloezieën vandaan...
Een vriend van mij is bezig een didjbox te bouwen dat is een didgeridoo in a box. Hierbij word de hoorn gevormd door een schot te plaatsen in een doos tevens krijg je dan voldoende lengte zodat je didg gewoon in je tas past.
Dus bedacht ik zoiets:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VTPO7WCU.jpg
Het voor(na)deel is dat het metalige wat verdwijnt dit is natuurlijk ook afhankelijk van het membraan wat je gebruikt,(Blik, varkensblaas,plastic) en of je de binnenkant al dan niet glad maakt en lakt etc. Je zou ook meerdere schotten kunnen plaatsen en zo meer lengte creëren. Misschien moeten er in de hoeken nog reflectieblokjes komen.

aaronstonebeat
18 september 2009, 12:21
Ha ja, iets dergelijks heb ik ook al overwogen. Je ziet het ook bij basspeakers met een zg. 'gevouwen hoorn'. Daardoor had ik ook al de indruk dat de exacte vorm van de hoorn niet zo heel erg kritisch is; als ik trompetter op de toeter die ik zelf heb gemaakt, komt er een enorm geluid uit.

De magie zal vooral in het membraan zitten.

aaronstonebeat
19 september 2009, 18:48
Geen grote verandering vandaag maar wel iets dat al een tijdje door mijn hoofd spookte: ik vond dat de ophanging van de brug een stuk korter moest.
Zo heb ik dat nu opgelost:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4UT7AEER-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKU8V7S8-D.jpg

Het was best spannend bij de eerste keer weer spanning erop zetten of het allemaal wel zou houden. Maar het lijkt alle krachten prima op te vangen.

Toen de metalen plaat eenmaal zat, heb ik de houten blokken aan de achterkant eraf gemept.

Nu ben ik af van dat lage gerommel en de brug heeft aanmerkelijk minder zwabberneigingen. De klank lijkt verder hetzelfde.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PRIDSQYC-D.jpg

aaronstonebeat
19 september 2009, 21:41
Ik sta er zelf een beetje van te kijken, maar het zit nog steeds. Het gaat echt regelrecht in tegen mijn eigen constructieprincipes; misschien is het daarom des te leuker om te ontdekken dat het sterk genoeg is.
En het verschuift ook niet, de plaats van de brug, zowel in de hoogte als de breedte, blijft dezelfde; hoe ik ook op de snaren ram.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8X7QD7KS-D.jpg

In mijn hoofd heb ik al twee kappen gebouwd die ik als klankkast aan weerszijden van de gitaar kan schroeven. Ik denk dat ik die hele kast rechthoekig maak, in totaal zo'n 30 cm breed.

Ike57
22 september 2009, 19:51
Ik zat ook al even vreemd naar die constructie te kijken. Als je het zo ziet dan druist het in tegen m'n eigen logisch denken v.w.b. het vastzetten van zo'n stuk aluminium(?).

Maar .... als het werkt dan werkt het :D
Ben benieuwd naar je "dubbelloops".

aaronstonebeat
22 september 2009, 22:25
Die houder aan de achterkant is wel een stuk gegalvaniseerd staal; van een 'verstevigingshoek'.
Maar het zit nog steeds; met drie van die spaanplaatschroeven; het lijkt niet de minste neiging te hebben om te buigen of los te komen.

Ik ben er nu een kastje omheen aan het bouwen; ziet er nu al reuze 'cigarbox' uit. Ik zal er spoedig weer verslag van doen.

rijsberman
22 september 2009, 23:05
Ik vind 'm steeds meer op een resonator lijken. Ben je dat wiel niet opnieuw aan het uitvinden?

aaronstonebeat
22 september 2009, 23:27
Ik vind 'm steeds meer op een resonator lijken. Ben je dat wiel niet opnieuw aan het uitvinden?

In zekere zin wel, denk ik. Ik heb net nog een hele YT-serie over National zitten kijken, oa om nog eens precies te zien hoe die dingen in elkaar zitten. Het verschil is dat bij een resonator de dome van heel dun metaal is en staat op een verzonken ring in de voorkant van de body; de brug staat bovenop die dome en wordt er door de snaren tegenaan gedrukt.
Bij mij is de dome een stuk dikker en hangt aan de zwevende brug, met een reflector erachter.

Maar het is maar één van de richtingen waar ik mee bezig ben. Vooralsnog wordt/is dit een gitaar die in een handomdraai om te bouwen is naar een ander systeem en geluid.

Ik moet alleen het geluid nog in orde zien te krijgen :seriousf:

Hiro
23 september 2009, 10:41
haha gaaf man, ik zie je straks op t podium al tijdens een nummer je gitaar ombouwen voor een andere sound.

Heel vet!

aaronstonebeat
24 september 2009, 00:22
Een omkaste versie:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RC46SRF3-D.jpg

Van een soort heel goedkoop sigarenkistjeslaminaat heb ik een kast gebouwd, afneembaar in twee helften.

Om de trillingen van de snaren aan de kast door te geven, heb ik de ophanging van de brug verbonden met de twee voorbladen; en zo dat ik toch nog steeds makkelijk de brug kan afstellen ivm actie enzo.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RIHVQFUL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RCEZZXCD-D.jpg

Het hangt nu nog provisorisch aan elkaar. Morgen zal ik 'm weer opnieuw opbouwen en wat plaatjes van de onderdelen maken.

Belangrijkste: het werkt :cheerup: Nu heb ik dat beetje bas en body dat ik miste, terwijl het metalige hoog niet lijkt te hebben geleden onder de ingreep.

En het is nog lang geen onprettig gevoel bij het spelen, zo'n rechte kast.

Ik zal er morgen/later vandaag ook weer 'n filmpje van proberen te maken.

Hiro
24 september 2009, 08:05
is heel vet, ga je m nou ook elektrisch versterken of hou je m acoustisch?

Ike57
24 september 2009, 08:06
En zo heb je ineens een heel andere look - een buitengewoon luxe versie van de cigarbox ! :ok:
Als ik het totaalplaatje bekijk lijkt de kast niet echt veel af te wijken, qua formaat, van een doorsnee gitaar. Wat zijn de afmetingen van de kast?

aaronstonebeat
24 september 2009, 12:50
De afmeting van de kast is ongeveer 31 x 42 x 7,5 cm; hij heeft nu inderdaad een redelijk normaal formaat.

@ Hiro:

Het oorspronkelijke idee is puur akoestisch. Maar ik denk dat ik ergens gedurende het proces de neiging niet zal kunnen onderdrukken om de zaak te versterken :D

Hiro
24 september 2009, 12:56
ben heel benieuwd hoe dat gaat klinken, met die metaal achtige klank erin :cooler:

aaronstonebeat
24 september 2009, 18:04
Een nieuw kort testrondje op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=R_C8ZftArk0).

Dit is het plaatmateriaal dat ik heb gebruikt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OKSPS6VS-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LO66ESLM-D.jpg

Het zijn een soort wandplaten, bijna 3 mm dik, triplex; ik geloof dat het ceder (sigarenkistjes) is. Wat eigenlijk bedoeld is als voorkant is een papierachtige laag waarop een houtmotief is gedrukt; dat zit hier dus aan de binnenkant.
De ribben die de platen bijeen houden, heb ik van dunne vuren latjes gemaakt.

Nog een detail van mijn brugconstructie:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MW8L6NQH-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBBJJCWX-D.jpg

Die dwarsreep van de ophanginging naar de voorbladen breng ik als allerlaatste aan; eerst zet ik 'm vast op de voorbladen (aan de binnenkant zitten kleine blokjes eiken met een gaatje waarin ik schroefdraad heb getapt) en dan draai ik de moeren op de ophanging aan.
Hij is van hetzelfde materiaal als de brug. Ik dacht eerst dat het messing was maar zodra ik de zaag erin zette, was duidelijk dat het aluminium is; geanodiseerd of gegalvaniseerd.

Nog een kiekje ter vergelijking van het formaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BAXYMVND-D.jpg

barno
24 september 2009, 18:14
super!! (tegelijk beetje jammer datie terug op een gitaar begint te lijken, i loved that horn :)

nu microfoontje inbouwen en door een klein ampje met wat buizencrunch: Delta to the bone

aaronstonebeat
24 september 2009, 19:22
Dank van Assen naar Hasselt!

Ik mis die hoorn zelf ook wel een beetje; ik blijf proberen daarmee een werkend systeem te maken.
Maar dit ontstaan is bijna een autonoom proces. Aanvankelijke ideeën leiden tot nieuwe als ze zijn uitgevoerd; ik had van tevoren waarschijnlijk niet kunnen bedenken dat dit één van de uitkomsten zou zijn.

Ike57
24 september 2009, 20:27
Nog een kiekje ter vergelijking van het formaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BAXYMVND-D.jpg

Het klinkt weer goed én het ziet er mooi uit. Zo, in vergelijking met de andere gitaren krijg je direct een beter beeld.

Nu jij én de gitaar nog een mooi kleurtje en we zijn al een heel eind :D

http://www.independent.co.uk/multimedia/archive/00030/bo_diddley_2005_30787t.jpg

Michael AE
24 september 2009, 20:46
Klinkt te gek!

grizzly
24 september 2009, 22:53
Hi Aaron,
Toen je moeder op je 2de jaar je veters wilde strikken riep jij waarschijnlijk al:
"Aaron zelf doen" :seriousf:

Zoals ik op YT al zei, Prachtig staaltje van: "hoe zet ik 75 jaar van traditionele gitaarbouwers te kijk" :rockon:
Met dit soort innovatief denkwerk worden nu eenmaal creatieve concepten ontwikkeld. Prachtig hoe mensen van de plat getrede paden kunnen afwijken.

Klasse Aaron, echt diep respect voor je creatieve geest.

aaronstonebeat
25 september 2009, 02:31
Dank voor de bijval!

Ik doe het niet om wie of wat dan ook te kijk te zetten hoor :makeup: Het lijkt wel het gevolg van een aangeboren experimenteerdrift :) Eigenlijk wil ik van alles wel weten hoe het in elkaar zit en hoe het werkt, van kwantumfluctuatie tot supercluster; en erover denken of sommige dingen ook anders kunnen. Ergens daar tussenin de gitaar, en die heeft wel mijn bijzondere interesse.

Zeker in dit geval komt daar nog de opdracht bij het zo simpel en goedkoop mogelijk te doen. Ik denk dat dat me er des meer toe dwingt om de zaken zo fundamenteel mogelijk te proberen te begrijpen.

Ik zou nu eigenlijk dit idee in verschillende versies moeten maken; met verschillende vormen en materialen en zien welke dingen vooral van invloed zijn.
Maar toch eerst maar eens een ander membraan/hoorn-systeem proberen.

Op de achtergrond denk ik verder over de gitaar om de tijdruimte mee te krommen :seriousf:

Michael AE
25 september 2009, 18:33
Waar kan ik er 1 bestellen? ;)

Zjef
25 september 2009, 21:51
Waar kan ik er 1 bestellen? ;)

Gewoon wachten tot de bouwplannen online komen. :seriousf:

@ aaronstonebeat: niet vergeten patentje vast te leggen, want je weet maar nooit wie hier op het forum zit! Serieus: knap werk, kerel!

aaronstonebeat
25 september 2009, 22:26
@ aaronstonebeat: niet vergeten patentje vast te leggen, want je weet maar nooit wie hier op het forum zit! Serieus: knap werk, kerel!

Je zet me er warempel serieus over aan het denken.
Patent verwerven, misschien een innovatiesubsidie, kleine productiefaciliteit opzetten, experimenteren en prototypes bouwen, ermee de boer op, muziekbeurzen over de hele wereld, wannabe endorsers die staan te dringen, Angus Young die op het allerlaatste album de afscheidsblues van AC/DC op dit exemplaar speelt :seriousf:

Ik ben al aan het zoeken wat erbij een patent of octrooi komt kijken :noob:

aaronstonebeat
25 september 2009, 22:29
PS


Waar kan ik er 1 bestellen? ;)

Wil je een puur akoestische of één met warp capability; ik denk dat ik over het laatste model nog wel een paar weken moet nadenken :seriousf:

aaronstonebeat
26 september 2009, 21:41
Da's ook wat, wil ik wat plaatjes uploaden naar Mijn Album en blijkt die op het moment niet in de lucht te zijn :( Dus maar gelijk weer een kort YouTube filmje (http://www.youtube.com/watch?v=Q5VAcxO4o2A) gemaakt.

Waarvan?

Vorig jaar ben ik tijdje aan het experimenteren geweest met het zelf maken van pickups. Het heeft tot één werkend exemplaar geleid (en een hoop leerzame ervaring) en dat heeft sindsdien stof liggen vergaren. Tot vandaag. Ik heb het provisorisch op de gitaar gemonteerd.
En het doet 't warempel alsof het 'n echte is :cheerup: Gemaakt van wat karton en hout, boutjes als pole pieces, magneetjes uit deursnappers als magneten.

Mijn versterker staat zoals gebruikelijk: net zoveel gain dat ik redelijk clean ben als ik zacht speel en een ruwe rand als ik harder ga.

barno
26 september 2009, 21:59
awright! let's rawkkk!!

super man

ideaal voor vuige rootsrock, jack white of jon spencer zouden hier wel raad mee weten

congratz!

oigun
26 september 2009, 22:01
Yeah-baby! Van een slide tot een echte ROCKMACHINE:cheerup::cheerup:
Uiteindelijk wordt dit de ultieme gitaar! Misschien een klein versterkertje inbouwen;)

Ike57
26 september 2009, 22:32
Klinkt goed man!

Ik ben erg benieuwd hoe hij zou klinken met een akoestische versterking. De single coil klinkt ontegenzeggelijk goed maar neemt een beetje het karakter van het "schalen systeem" weg.

barno
26 september 2009, 22:35
bij resonators bouwen ze een microfoontje in in de cone en dat vaak in combinatie met een pup aan de neck, en dan een blendknop
zou goed geven bij deze Aphone

(how 'bout that, Apple ? ! :)

aaronstonebeat
26 september 2009, 22:38
Dank alweer :ok:

Misschien is 'vuige rootsrock' inderdaad wel een niche waarop ik me zou kunnen richten. Als je ooit met je spullen de boer op wilt, moet je toch kiezen voor een bepaald concept. Net als met muziek maken eigenlijk; het heeft weinig zin jezelf aan te prijzen met 'ik speel alles'.

Maar goed, het element is in deze maar een bijkomstigheid; het blijft toch vooral een akoestisch experiment. En ik ga 'm inderdaad ook eens gewoon voor een microfoon op de zanginstallatie houden om te horen hoe dat uitpakt; misschien later een klein microfoontje ergens inbouwen.
Maar het is wel erg leuk dat het inderdaad werkt; en het combineert toch best goed.

EDIT:

Aphone, jaaa!!!!! :seriousf:
Van dat microfoontje bij de cone wist ik nog niet. Maar een combinatie lijkt me wel wat. Misschien ook een stereo-output a la Rickenbacker?

aaronstonebeat
26 september 2009, 23:30
Hier m'n elementje in wat meer detail (de foto-site is weer bij bewustzijn :cheerup:):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFMD8SMH-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KKZPHJT-D.jpg

Ik heb maar even snel een houdertje gezaagd dat ik tegen de gitaar kan plakken. Te zien is waarschijnlijk ook dat ik het element nogal flink gepot heb.

Dit element heeft minder dan 5 euro aan materiaal gekost.

oigun
26 september 2009, 23:48
6500 wikkelingen = 6,3k weerstand zie ik dat goed? welke dikte draad heb je gebruikt? Ik ga binnenkort ook weer eens wat wikkelen Maar laat de neodymium magneten even links liggen...(teveel stringpull)

aaronstonebeat
26 september 2009, 23:59
Ja, dat zie je goed :ok: Leek me indertijd wel handig om dat soort dingen te noteren :)

De draaddikte is 0,05 mm, dat was de enig bruikbare dikte die Conrad toen leverde. 't Is erg dun (bijna niet te zien en natuurlijk heeft 't meer weerstand dan AWG 42 of 43), maar voor 5 euro wikkel je 2 van dit soort spoelen. En over het geluid kan ik vooralsnog alleen maar behoorlijk enthousiast worden.

oigun
27 september 2009, 00:03
Klinkt goed, en ik hou ven het uiterlijk van zo'n homebrew.
Ik heb op ebay een klos gekocht awg42 ofwel 0.63mm 250gr voor 19 eur in huis:cheerup:

aaronstonebeat
27 september 2009, 00:13
Dan kun je wel een tijdje vooruit, denk ik. Die klosjes van mij zijn 1500 m, ik schat niet meer dan 50 gram.

En iets dikker draad werkt gewoon veel prettiger, met hanteren bij het wikkelen en zeker ook bij het solderen; heb ik gemerkt bij het werken aan stock pickups.

oigun
27 september 2009, 00:36
Tijdens het vervoeren was er een stuk in de war geraakt dan is het wel erg dun hoor om opnieuw het begin te vinden en het slechte stuk eraf te halen. Na een uur of 4 was ik een zenmaster maar het is gelukt. Als het tijdens het wikkelen breekt soldeer je het zo weer aaneen, een beetje nagellak erover en je kunt weer door.

barno
27 september 2009, 00:38
niet dat ik het ooit wil doen maar
dat wikkelen, doen jullie dat echt met de hand? of met een of ander mechanisch hulpstuk

oigun
27 september 2009, 00:50
niet dat ik het ooit wil doen maar
dat wikkelen, doen jullie dat echt met de hand? of met een of ander mechanisch hulpstuk

met wat onderdelen van een oude naaimachien:)

aaronstonebeat
27 september 2009, 00:53
Dan ga ik toch ook nog eens op zoek naar 'echt' pickupdraad. Als je eenmaal een goede opstelling en een beetje ervaring hebt, moet het wikkelen goed te doen zijn. Eigenlijk is het maken van de rest van de onderdelen zeker zoveel werk, omdat het allemaal zo klein is en redelijk precies moet.

Ik heb dit element ook van een voltooiingsdatum voorzien, 30-04-08. Sindsdien ben ik meer met de constructie van de gitaar an sich bezig geweest. Maar nu ik het voor het eerst echt hoor, wordt ik wel gemotiveerd om wat meer op dit gebied te doen :cheerup:

aaronstonebeat
27 september 2009, 01:01
niet dat ik het ooit wil doen maar
dat wikkelen, doen jullie dat echt met de hand? of met een of ander mechanisch hulpstuk

Ik heb het tot zover met zo'n ouderwetse handboor gedaan. Die vastgeklemd op een werkbank en een hulpstuk gemaakt om het element op te zetten. Eea opstellen en draaien maar :)

Daarvoor heb ik het ook met een schroefmachine geprobeerd. Ondanks het variabele toerental waren de variaties in draaisnelheid zo groot dat het draad de hele tijd brak. Maar ik heb dan ook heel dun draad; met dikker moet het kunnen.

Ike57
27 september 2009, 20:17
met wat onderdelen van een oude naaimachien:)

Zit er op een elektrische naaimachine ook geen mogelijkheid om vanaf een grote klos garen kleine spoeltjes te winden?
Misschien kun je dan een naaimachine ook gebruiken zonder hem te hoeven slopen??

aaronstonebeat
28 september 2009, 02:30
Zit er op een elektrische naaimachine ook geen mogelijkheid om vanaf een grote klos garen kleine spoeltjes te winden?
Misschien kun je dan een naaimachine ook gebruiken zonder hem te hoeven slopen??

Inderdaad! Maar dat zijn maar kleine spoeltjes, net genoeg voor één snaar. En ik denk dat het te snel draait voor dat dunne wikkeldraad; het is gemaakt voor garen. Ik schat in dat het grote wiel aan de rechter kant veel geschikter is; dat kun je met zo'n voet pedaal lekker regelmatig op gang laten komen (weet ik nog van hoe mijn moeder vroeger met zo'n machine bezig was).

Hiro
28 september 2009, 09:04
Gaaf man, ik heb t ook altijd zelf al willen poroberen om een element te maken maar heb nogal 2 linkerhanden, dus zou t alleen maar slopen denk ik :P

Maar als ik mn volgende gitaar om ga bouwen ga ik t s proberen, ik heb nog 2 goedkope humbuckers liggen, kijken of ik daar iets leuks van kan maken :D

Nu ik dit zo zeg, laat ik t binnekort maar s proberen, waarom krijg ik iedere keer jeuk aan mn vingers als ik deze topic lees? :P

aaronstonebeat
2 oktober 2009, 21:53
Nu ik dit zo zeg, laat ik t binnekort maar s proberen, waarom krijg ik iedere keer jeuk aan mn vingers als ik deze topic lees? :P

Ik denk dat je behept bent met hetzelfde DHZ-virus als ik (en wel meer broeders en een zuster hier). En bij mij is het ook steeds vol goede hoop proberen iets te maken en maar zien of het gaat lukken.
Soms wel, soms ook niet meteen. Volhouden is het devies.
En zoveel mogelijk lezen over hoe dingen in elkaar zitten en werken.

Ik ben zo'n twee en een half jaar geleden begonnen te lezen, een jaar later heb ik me aan de eerste daadwerkelijke constructie gewaagd. Na vijf min of meer normale gitaren (ik kan het vooral niet laten om te freaken met de elektronica) zat ik op een punt dat ik me afvroeg 'wat moet ik nu weer gaan maken?'. Uiteindelijk ben ik meer op zoek naar iets met een eigen geluid en constructie dan naar het zo goed mogelijk nabouwen van bestaande modellen.

En dan blijkt dat het allemaal voor heel weinig geld kan zodra je de gebaande paden verlaat. Het enige 'dure' dat ik voor deze gitaar heb gekocht, zijn de stemmechanieken; E 32,- voor een setje Gotoh's. En vanmiddag heb ik bij een biologische slager hier ter stede een enorme mergpijp (incl. merg :D) aangekocht voor 50 cent. Daar haal ik zeker 20 topkammetjes uit, misschien wel het dubbele; terwijl je normaal voor een 'blank' 7 a 8 euro betaalt.

Vanmiddag heb ik weer wikkeldraad besteld om verder te gaan met het zelf maken van elementen; dat project heeft meer dan een jaar in de koelkast gestaan maar na het horen van een van de eerste bouwsels ben ik er weer helemaal enthousiast over geworden.
En ik heb een handjevol piëzo-keramische omvormers (33 cent per stuk) besteld om te zien of ik daarmee het geluid van de dome van deze gitaar goed kan versterken.
Als dat niet goed werkt, ga ik van die goedkope pc-microfoontjes proberen.

aaronstonebeat
2 oktober 2009, 22:38
Mijn nieuwe stuk been halverwege het kookproces:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WX6HBSQT-D.jpg

oigun
2 oktober 2009, 23:29
Lekker.. Kook je er ook meteen een soep van?? Ik moet toch eens naar de slager want het is wel prettig om elk formaat topkam te kunnen maken. Als het gekookt is, is het dan meteen bruikbaar? (alle lijmstof verdwenen)

aaronstonebeat
2 oktober 2009, 23:43
Lekker.. Kook je er ook meteen een soep van?? Ik moet toch eens naar de slager want het is wel prettig om elk formaat topkam te kunnen maken. Als het gekookt is, is het dan meteen bruikbaar? (alle lijmstof verdwenen)

Soep: jazeker! En mergballetjes in dit geval, zoals moeder ze vroeger maakte :cheerup:

Het koken duurt wel een tijd. Op de foto heeft het stuk zeker 2 a 3 uur in een pan achter de kiezen. Ik heb het nu voor een beurt in de vaatwasser gelegd.
Misschien leg ik het ook nog een tijdje in de bleek. Zodat het witter wordt en ook nog wat verder ontvet.
Eerder heb ik er minder moeite in gestopt, maar ik heb nog niet gemerkt dat achtergebleven vet in het hout uitloopt (iemand waarschuwde daarvoor).

Begin dit jaar heb ik ook een plectrum van been gemaakt. Dat had aanvankelijk een soort natuurlijke stroefheid die bij het spelen heel goed van pas kwam; maar als ik het tussen mijn lippen of tanden nam (als gitarist moet je dat toch soms doen), smaakte het nog altijd heel zout en soepachtig. Totdat ik het een keer in een broek was vergeten en het een beurt in de wasmachine onderging.
Nu is het gewoon 'een plak materiaal'. Maar het speelt nog altijd heel erg goed.

flitslicht
2 oktober 2009, 23:54
Zou je die reflector niet kunnen vervangen door een grote speaker, 12" of zo, en dan de speaker als reflector én elektrisch element gebruiken? Zomaar een idee.

aaronstonebeat
3 oktober 2009, 00:10
Zou je die reflector niet kunnen vervangen door een grote speaker, 12" of zo, en dan de speaker als reflector én elektrisch element gebruiken? Zomaar een idee.

Ik denk wel als element maar niet als reflector. Voor een reflector is het materiaal van de conus (karton) te zacht en bovendien is het verend opgehangen. Maar een luidspreker kan prima als microfoon dienst doen; het is hetzelfde maar dan andersom.

Probleem is de impedantie. Bij speakers verwacht je iets in de orde van 4 of 8 ohm, bij een element denk je aan ongeveer 1000 keer zoveel. Voor een versterker maakt het niet zo gek veel uit, maar het wordt lastig als je het probeert te combineren met een standaard gitaarelement; de stroom zal vooral het pad van de laagste impedantie kiezen en zodra 2 elementen teveel verschillen, hoor je bijna alleen maar die met de lagere impedantie.

Ik ben onderhand wel aan het experimenteren geweest door een magneet tegen de dome te plakken en daar een (magneetloze) spoel voor te houden. Het produceert geluid maar naar mijn smaak veel te veel in de lage regionen, niet in het gebied waar het metalige karakter van de dome wordt gereproduceerd.

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 15:08
Vandaag kwam er weer een bestellinkje binnen. Daar zat oa een handjevol piëzo-keramische elementjes bij. Die dingen kosten bijna niets en dus wilde ik wel een gokje wagen. Zojuist heb ik er één provisorisch aangesloten en verdomd: er komt geluid uit :cheerup: En nog niet weinig ook, klinkt behoorlijk heavy met een hoop hoog erin.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4FXVA7ID-D.jpg

De aardekant is het messing bodemplaatje; de hele ophanging met brug is geaard, dus als ik het daar ergens tegenaan houd, is er geluid. Alleen de dome heeft kennelijk een buitenkant die niet geleidend is dus daarvoor moet ik eerst een aardedraadje solderen.
En dan eens kijken hoe het klinkt; tegen de brug, tegen de dome, tegen de kast. Misschien moet ik er een paar combineren? Ik heb er nu vier. Ook eens experimenteren met serie- en parallelaansluiting; ik heb nog geen idee wat het doet bij dit soort elementjes.

Volgens de specificaties heeft het een impedantie van 1,5 KOhm en een resonantiefrequentie van 5 KHz.

Hiro
6 oktober 2009, 17:23
VET~!
luisteren!!!!

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 18:14
VET~!
luisteren!!!!

Zo spoedig mogelijk. Maar ik moet toch eerst wat fröbelen met die dingen; kijken waar en hoe ik ze bevestig (zal de een of andere vorm van plakken worden) en zien wat combinaties van twee of meer van die dingen opleveren.
En in de eerste helft van de week moet het allemaal tussen de gitaarlesjes door.

Dit vond ik wel cool: ik hield het elementje tegen de kast aan; de gitaarversterker stond nog op 'classic stack' met de gain zo'n 30% open: instant feedback zoals je dat hebt bij akoestische gitaren die iets te hard staan, zo'n lage dreun! Uiteindelijk moet ik dat niet hebben natuurlijk, maar het toont wel aan de het werkt. Ik begin warempel te geloven dat deze dingetjes uitgebreide mogelijkheden hebben waar het gaat om het opwekken/omzetten van geluid.

Hiro
6 oktober 2009, 18:17
Waar dat kleine dingen toch toe in staat zijn, waat kan je die dingen vandaan halen?

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 19:02
Conrad (http://www.conrad.nl), dit type kost 33 cent per stuk.
Ik zit daar wel vaker in de webshop te grasduinen; ze hebben zo verschrikkelijk veel.

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 22:20
Even een klein terzijde.
Zoekend naar meer over piëzo op youtube kwam ik al snel dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=hFyQXy74xz4) tegen.

Natuurlijk gaat het om een piëzo-brug, niet om één los elementje, maar toch. En het idee van een betonnen gitaar heeft ook wel eens door mijn hoofd gespookt; niet om direct uit te voeren maar vanwege de gedachte dat bij een dergelijk materiaal minimaal snaartrillingen door de body worden geabsorbeerd.

Inmiddels kom ik steeds meer erachter dat de akoestische klank weldegelijk invloed heeft op het elektrische geluid en dat die absorptie prachtige geluiden kan voortbrengen.
Maar gewoon leuk om eens 'in het echt' te zien.

Kakihara
6 oktober 2009, 22:25
Even een klein terzijde.
Zoekend naar meer over piëzo op youtube kwam ik al snel dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=hFyQXy74xz4) tegen.

Natuurlijk gaat het om een piëzo-brug, niet om één los elementje, maar toch. En het idee van een betonnen gitaar heeft ook wel eens door mijn hoofd gespookt; niet om direct uit te voeren maar vanwege de gedachte dat bij een dergelijk materiaal minimaal snaartrillingen door de body worden geabsorbeerd.

Inmiddels kom ik steeds meer erachter dat de akoestische klank weldegelijk invloed heeft op het elektrische geluid en dat die absorptie prachtige geluiden kan voortbrengen.
Maar gewoon leuk om eens 'in het echt' te zien.

Er is ooit toch eens een gitaar afgeleverd/(bij wijze van experiment) geproduceerd bij Fender, helemaal uit marmer ? Het ding scheen een erg neutraal geluid te produceren (eufemistisch bedoeld, veronderstel ik), maar het had wel een haast oneindige sustain.