Inloggen

View Full Version : Akoestisch & experimenteel: de Aaronphone

Pagina's : 1 [2]

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 22:36
Er is ooit toch eens een gitaar afgeleverd/(bij wijze van experiment) geproduceerd bij Fender, helemaal uit marmer ? Het ding scheen een erg neutraal geluid te produceren (eufemistisch bedoeld, veronderstel ik), maar het had wel een haast oneindige sustain.

Daar heb ik inderdaad ook wel eens over gehoord.
De hals van deze gitaar zat in zijn vorige leven vast aan een body die ik van stalen profielbalken had gemaakt. Dat klonk helemaal niet specifiek metalig, eerder, zoals jij het noemt, neutraal. Ik heb er jaren mee opgetreden.
Interessante materie vind ik dat, de invloed van constructie en materialen van een gitaar ook op het elektrische geluid.

aaronstonebeat
6 oktober 2009, 22:41
Hmm, weer zo'n rare forum-glitch waardoor mijn bericht niet doorkomt :???:

Hedge
7 oktober 2009, 09:02
Leuk die experimenten.
Die piezo elementen zijn echt goedkoop. Leuk om een keer mee te experimenten. Ik heb zo'n ding in mijn klassieke gitaar zitten, daar ben ik niet echt enthousiast over. Ik ben benieuwd naar de resultaten met meerdere elementen en de geluidsframenten.

Fendergast
7 oktober 2009, 11:17
Goh wat een leuk project. Leuke youtube fragmenten. Vraagje voor de noobs met een soldeerapparaat, sluit je die piezo's gewoon direct aan op een gitaar jack. Heb je daar misschien een foto/schema van?

Hiro
7 oktober 2009, 12:14
Hmm ik ga dalijk ook maar s expirimenteren met die piezos van de conrad op mn nieuwe zelfbouw, grrrr da pakket kan nie snel genoeg binnen komen, mn handen jeuken veel te erg nou op dit moment.

Te veel ideeen allemaal die werkelijkheid willen worden

Hedge
7 oktober 2009, 13:04
Hoe moet je bepalen welke piezo je moet kopen? Ze hebben er ook die wel ruim 2 keer zo duur zijn (0,67 cent!!).
Als je gaat investeren moet je natuurlijk goed voorbereid zijn.

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 13:05
Goh wat een leuk project. Leuke youtube fragmenten. Vraagje voor de noobs met een soldeerapparaat, sluit je die piezo's gewoon direct aan op een gitaar jack. Heb je daar misschien een foto/schema van?

Om te beginnen sluit ik ze eerst direct op de output aan. Het centrale deel gaat naar de tip en de messing grondplaat naar de aarde.
Maar heel vaak lees je dat dit soort elementen (ze worden eigenlijk geproduceerd als kleine luidsprekertjes) pas goed klinken met een voorversterker (dat kan bv. een equalizer in pedaalvorm zijn), vanwege hun hoge impedantie (mijn type zou 1500 Ohm zijn maar dat kan ik niet meten; ik neem aan dat dat pas geldt als er een signaalspanning op staat).

Als het even kan, maak ik liever iets zonder voorversterker. Ik heb inmiddels al gemerkt dat het heel veel verschil maakt hoe het element contact maakt met het instrument. Dwz waar zit de lijm, hoe groot is het gelijmde oppervlak, wat voor soort lijm; ik heb ook gemerkt dat de geringste buiging van de grondplaat een grote invloed heeft op de resonantiefrequentie (als ik met de hand probeer goede plekken te vinden, klink het regelmatig net alsof er een phaser oid tussen zit). En natuurlijk ook waar het element op het instrument is geplakt.

Foto's volgen; en vast ook een schema als het iets ingewikkelder wordt.

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 13:06
Hoe moet je bepalen welke piezo je moet kopen? Ze hebben er ook die wel ruim 2 keer zo duur zijn (0,67 cent!!).
Als je gaat investeren moet je natuurlijk goed voorbereid zijn.

Ik vermoed dat het belangrijkste verschil zit in de resonantiefrequentie. En dat vermoeden kreeg ik pas na de bestelling. Dus waarschijnlijk zal ik nog meer gaan bestellen om meer te kunnen weten :D

PS Hedge:

Moet je hier (http://www.youtube.com/watch?v=cQiCxAtSFF8) kijken vanaf 8:18 !

Hedge
7 oktober 2009, 16:39
Ik vermoed dat het belangrijkste verschil zit in de resonantiefrequentie. En dat vermoeden kreeg ik pas na de bestelling. Dus waarschijnlijk zal ik nog meer gaan bestellen om meer te kunnen weten :D

PS Hedge:

Moet je hier (http://www.youtube.com/watch?v=cQiCxAtSFF8) kijken vanaf 8:18 !

De Backpacker Rules:rockon:
Goed om te lezen dat je ons op de hoogte gaat houden van de testen. Ik ben zeer geinteresseerd.

aaronstonebeat
7 oktober 2009, 23:10
Even gauw nog zo'n aardedraadje gesoldeerd (niet mijn beste werk zie ik zelf op de foto :)):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6LKACJO7-D.jpg

Meer is het niet. Het witte rondje in het midden bevat een kristal dat een spanning produceert als het vervormt. Het messing plaatje eronder is het chassis cq de aarde; de bovenkant van het kristal is de signaalkant.

Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar en lezen over manieren om zo'n elementje te bevestigen. De opvattingen verschillen nogal. Sommigen zweren bij superlijm, anderen gebruiken liever een schuimachtig stukje tweezijdig tape. Het lijmpistool kom je ook tegen en daar gebruiken sommigen alleen een klein dotje in het midden terwijl anderen liever het hele ding vastlijmen.

Voor het testplakken heb ik eerst eens een velletje van die plakkertjes rechtsboven aangeschaft. Ik heb een elementje op de dome geplakt en het geeft in ieder geval geluid door. Niet overdreven hard, maar toch duidelijk hoorbaar; met veel hoog uiteraard, maar ook weer niet zo als ik van 'under saddle' element gewend ben.
Maar er moet meer inzitten, want als je de kabeltjes aanraakt maakt dat veel meer volume dan het trillende elementje.

Nu eens even dat tweede dingetje aansluiten.

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 00:44
Een eerste eigen indruk: 2 elementen klinken beter dan 1. Ik heb ze parallel aangesloten en nu zitten ze beide op de dome geplakt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGKWPN7G-D.jpg

Ik heb er net een tijdje op zitten spelen (versterker nog steeds op rauwe bluesrock) en ik kon er zowel cleane, mooie tokkelgeluiden uithalen als behoorlijk fellere geluiden. En zeker wel met een metalig randje; allemaal met behoorlijk veel hoog maar toch al best te doen, vind ik dan in mijn enthousiasme :D

Morgen heb ik wat meer tijd. Dan ga ik nog meer elementen aansluiten, ook in serie en op de kast. En ik heb nog een oud equalizer-pedaaltje; dat ook eens proberen.

Het valt me ook op hoe gevoelig die dingen zijn voor bijgeluiden als wrijven over de kast en stoten; of als de draadjes tegen een verkeerd deel hangen (dan lijkt het geluid geschikter voor experimentele industriële metal ;)

Ik ben ook erg benieuwd of dit systeem zich zonder meer laat combineren met een gewone pickup. Ik heb van deze elementen geen idee van de impedantie want die gaat duidelijk het meetbereik van mijn meter te boven. Dus veel is het wel.
Maar als er iets van deze constructies doorgaat naar de volgende ronde zou een 2-standenschakelaar natuurlijk ook heel goed kunnen.

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 18:02
Vandaag verder met drie piëzo's, twee op de dome en één op de kast.
Een webcam-impressie (http://www.youtube.com/watch?v=peV1YfnRYvQ).

Ik begin echt wel zin te krijgen hier iets permanenters van te maken.

Die piëzo-elementjes zijn wel rare dingen: de tweede die ik op dome plakte wilde niet zo goed recht blijven zitten (bleef wel plakken maar werd door de kabeltjes steeds scheef getrokken) en die op het hout wilde eigenlijk helemaal niet langere tijd vastzitten. Die twee heb ik met een smal reepje isolatietape wat vaster gezet. Resultaat: véél meer bas in het geluid. Op dat gebied valt nog een hoop leerwinst te boeken.

Voor de kabeltjes zal ik soepel snoer moeten gebruiken en dat op een aantal plaatsen met schuim ofzo vast moeten zetten zodat het geen trillingen aan de piëzo's kan doorgeven.
't Is ook wel nogal een kabeltjeszooi nu :seriousf: :

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SQ3QAMGB-D.jpg

JacquesLeDick
8 oktober 2009, 18:19
Net naar de Youtube gekeken.
Nice very nice sounding....

Hiro
8 oktober 2009, 18:41
Vet man hier ga ik dalijk zelf ook zeker mee expirimenteren in mn nieuwe aanbouw

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 19:24
Dank dank !
't Lijkt mij inderdaad al een bruikbaar geluid. Ik zou er wel mee kunnen en willen optreden bijvoorbeeld.
Dat laatste clipje is overigens gespeeld op het cleane kanaal van mijn versterker. Maar op 't rauwe kanaal klinkt ie ook nog verrassend helder en redelijk akoestisch.

Mijn hoofd is op het moment gevuld met in het duister zwevende vragen over impedanties en aanverwante zaken. Ik heb sterk de indruk dat het (parallel) aansluiten van meer piëzo's een 'beter' geluid geeft. Maar hoe zou dat nu komen? Ik heb er drie parallel en met mijn universeelmeter (gaat tot 2000 KOhm) zie ik nog steeds oneindige weerstand. Daar komt natuurlijk nog bij dat impedantie iets anders is dan weerstand; misschien heeft het in dit geval wel weinig of niets met elkaar te maken.
En van spoelen begin ik het net zo lekker te begijpen :(

Elektronisch gezien een behoorlijke uitdaging. Praktisch gezien een van de leukste speeltjes die ik in tijden ben tegengekomen!

budje
8 oktober 2009, 19:40
lekker geluid, daar zijn leuke dingen mee te verzinnen!

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 20:28
lekker geluid, daar zijn leuke dingen mee te verzinnen!

Dat denk ik ook :cheerup:

Ik hem 'm trouwens ook nog via een oud equalizer-pedaaltje (ibanez) geprobeerd; dat maakte geen enkel verschil (met alle schuifjes op 0). Maar ik heb ook geen idee wat dat apparaatje met de impedantie van aangesloten instrumenten doet :dontgeti:

Ike57
8 oktober 2009, 22:47
De laatste twee weken ben ik nogal druk geweest met "verplicht cursuswerk" (al m'n permanente educatie punten halen) vandaar een ietwat verlate reactie.

Je hebt in ieder geval niet stil gezeten. Leuk idee die piëzo's en het geeft ook nog eens een goed geluid. :ok:
Misschien een leuk idee om een toggle switch in te bouwen zodat je kunt schakelen van single coil / humbucker naar piëzo's?

Ondertussen heb ik toch al een redelijke verzameling Aaronphone muziek op de harde schijf staan :D

aaronstonebeat
8 oktober 2009, 23:30
De laatste twee weken ben ik nogal druk geweest met "verplicht cursuswerk" (al m'n permanente educatie punten halen) vandaar een ietwat verlate reactie.

Je hebt in ieder geval niet stil gezeten. Leuk idee die piëzo's en het geeft ook nog eens een goed geluid. :ok:
Misschien een leuk idee om een toggle switch in te bouwen zodat je kunt schakelen van single coil / humbucker naar piëzo's?

Ondertussen heb ik toch al een redelijke verzameling Aaronphone muziek op de harde schijf staan :D

Terug van weggeweest :cheerup:

Ik heb nog geen humbucker gemaakt, althans niet helemaal zelf. En als er op deze gitaar een komt, is het er een die ik echt zelf heb gemaakt :D
En vooralsnog wil ik eerst een paar single coils maken; eenvoudiger en ik waardeer de laatste tijd het geluid meer dan dat van humbuckers.

Aan een toggle switch ben ik eigenlijk ook helemaal nog niet toe. Ik zou wel eens willen proberen of het zinvol is te schakelen tussen verschillende piëzo-combinaties en ik heb nog geen idee hoe de volume-verhouding tussen de twee systemen, piëzo en single coil, uitvalt. Zodra ik daar meer kijk op heb, krijg ik vast zin om in het togglen te duiken.

Ik heb nog een aantal keren naar m'n eigen clipje geluisterd. 't Klinkt toch best als 'n akoestische gitaar, of meen ik dat nu alleen maar zelf?
Alleen als ik in het laatste stuk mijn plectrum weer ter hand neem, hoor ik dat aluminium lampekapgeluid even terug :dontgeti:

Of zou het de invloed van mijn zeer onlangs uit kokosnotenschil gemaakte plectrum zijn :crazyhappy:

barno
9 oktober 2009, 07:18
clipje is nice, neil rules
ik vind 'm ook very acoustische gitaar klinken. klinkt mss "mooier" maar ik verkies toch eerder dat vierkante deltageluid van in de eerste clips.

als er ooit een topictitel was die de lading van het topic dekt, is het wel die van dit topic

keep entertaining us

Demonturtle
9 oktober 2009, 13:19
Klinkt immens vet, nu ben ik me er wel al een tijd het hoofd over aan het breken, welk nummer (ongeveer), je al eerste speelt in je "webcam impressie". :)

aaronstonebeat
9 oktober 2009, 13:32
Ha!

Beatles - 'You've got to hide your love away'

aaronstonebeat
9 oktober 2009, 15:31
Dit is ook toevalling, Justin's meest recente bijdrage, ook gisteren geplaatst:
http://www.youtube.com/watch?v=lA3K5BXLjKo

Nicks
12 oktober 2009, 11:16
Ha!

Klinkt weer gaaf hoor! Ik vroeg me alleen af, klopt het dat die bass in het echt ook zo'n lekkere punch geeft bij aanslag of is dat door opname gekomen?

Enne... is het niet makkelijker om gewoon een thumbpick aan te schaffen? :p

Demonturtle
12 oktober 2009, 11:47
Ha!

thanks! Ik was aan het twijfelen, de laatste keer dat ik dat nummer gehoord heb werd het gebracht door Eddie Vedder van Pearl Jam.

aaronstonebeat
12 oktober 2009, 13:12
Klinkt weer gaaf hoor! Ik vroeg me alleen af, klopt het dat die bass in het echt ook zo'n lekkere punch geeft bij aanslag of is dat door opname gekomen?

Enne... is het niet makkelijker om gewoon een thumbpick aan te schaffen? :p

't Geluid in het filmpje is redelijk zoals de gitaar nu met piezo's door de versterker klinkt. Ik stond zelf wel een beetje te kijken van de stevige bas. Ik denk dat ik er zelfs weer iets van kwijt moet om weer bij dat 'vierkante delta-geluid' te komen, zoals Barno het noemt.

Thumb pick heb ik een tijdje geprobeerd, maar ik wil er maar niet aan wennen. Hybrid gaat me een stuk beter af.

McVenco
12 oktober 2009, 14:02
thanks! Ik was aan het twijfelen, de laatste keer dat ik dat nummer gehoord heb werd het gebracht door Eddie Vedder van Pearl Jam.

/offtopic

Jij was 2 maanden geleden zeker ook in Ahoy? :)

aaronstonebeat
12 oktober 2009, 23:23
Even wat anders. Ik heb mezelf er weer eens toe gezet wat pickups te maken. Niet akoestisch, wel experimenteel.

Het meeste werk zit absoluut in het maken van het houdertje.
Na het meetwerk heb ik eerst maar eens besloten het boren niet meer volledig uit de hand te doen maar met een geleider:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PNGB4G7A-D.jpg

Dat scheelt aanmerkelijk; eindelijk eens een paar rijen gaatjes netjes op lijn!
Op een gegeven moment had ik de onderdelen plus 'n plan in mijn hoofd hoe eea met elkaar te verbinden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-N84NPYSI-D.jpg

De zaak wordt bijeengehouden door zes boutjes met moertjes, tevens de pole pieces. Tussen de boven- en onderkant worden twee wandjes gelijmd.
En dan een tijdje in een klem om te drogen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWLWWLSL-D.jpg

Toen had ik op een gegeven moment dit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TY8GG4T-D.jpg

Om het middenschot zit inmiddels ook een net reepje isolatie van zodat het wikkeldraad straks geen scherpe randjes onder zich voelt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AH3ASIMK-D.jpg

Twee stukjes hout gaan mede de magneten op hun plaats houden. De boutjes heb ik aan de onderkant afgezaagd en de zaak netjes glad gevijld zodat de magneten er mooi tegenaan kunnen liggen. Eén magneet voor elke twee pole pieces:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-76HQUJDJ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DE3QF3BK-D.jpg

De magneten worden vastgelijmd en tegen de onderkant komt nog een dekseltje. Als experiment ga ik daar een stukje ijzerrijk metaal voor gebruiken waarvandaan ik aan beide zijden van het element nog eens zes extra pole pieces omhoog laat gaan. Dit om de andere kant van het magneetveld dichter bij de snaren te brengen.
Ik ga voor deze namelijk dik wikkeldraad gebruiken; 0,1 mm. Dat is dubbel zo dik als het draad dat ik eerder heb gebruik. Het komt overeen met 38 AWG, 0,05 mm is ongeveer 44 AWG.
Dit moet er omheen gaan komen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MGDSCC3A-D.jpg

Met die 450 meter draad zal ik een dikke 4000 wikkelingen kunnen maken. Als ik dan nog ruimte over heb op de spoel, denk ik dat ik nog verder ga met een vers klosje. Ik zou wel zo'n 6000 wikkelingen willen hebben (6500 schijnt voor velen een gouden vuistregel te zijn). Maar als er niet meer op past, doe ik het met wat ik heb; dat maakt het als experiment eigenlijk alleen maar interessanter.

Maar omdat ik verwacht dat ik uitkom op relatief weinig wikkelingen en dus op een relatief lage impedantie en output, wil ik zien of dat te compenseren is door de andere magneetpool meer in het spel te betrekken. Een beetje zoals bij een humbucker: daar heb je ook een rij noordpolen en een rij zuidpolen. Ik krijg dan drie rijen, twee van de ene smaak en één van de andere. De buitenste rijen pole pieces zal ik ook hoger en lager kunnen zetten.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, vooral vanwege het dikke draad. Voor de impedantie maakt het niet uit. 6000 Wikkelingen zijn 6000 wikkelingen. Maar wel voor de gelijkstroomweerstand. Die zou bij draad van 0,05 mm bijna 6 KOhm bedragen, bij 0,10 mm een kleine 1,5 KOhm.
Dat moet winst in het hoog opleveren.

Ik hoop snel meer te kunnen melden; oa hoe ie op de A-phone klinkt.

oigun
13 oktober 2009, 08:11
coole bobbin! Hoe ga je hem wikkelen? Weer met de hand of ga je electric deze keer?

Hiro
13 oktober 2009, 09:40
ooh laat alles zien alsjeblieft, ik wil weten hoe dat dat precies gaat zodat ik zelf ok wat dingen kan expirimenteren, heb wel een paar ideeen maar weet niet hoe t aan te pakken.

aaronstonebeat
13 oktober 2009, 12:45
Ik zal m'n stappen documenteren :)

Ik denk dat ik in eerste instantie weer met de hand ga wikkelen. Dat ken ik inmiddels en ik heb nog steeds geen mooi machientje gebouwd.
Eerst maar eens zien hoe deze draaddikte zich laat hanteren.

Na een vannacht gekregen inzicht heb ik het idee van de magneetpolen langs de zijkant weer laten varen; ik denk dat het eerder averechts gaat werken.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren qua impedantie vs. de draaddikte. Ik heb eigenlijk twee tegengestelde verwachtingen:
1) Het draad is dikker en er zijn dus per lengte-eenheid meer vrije elektronen die zich kunnen verplaatsen en er is minder weerstand per lengte-eenheid; bij een gegeven snaartrilling zal het magneetveld dus een grotere stroom in de spoel kunnen opwekken hetgeen zal resulteren in een hogere uitgangsspanning, meer output dus.
2) Bij een gegeven snaartrilling doen ook bij dunner draad niet alle elektronen mee; bij dikker draad zal dan de hoeveelheid verplaatste lading kleiner zijn tov de lading die 'in rust' blijft en zal de uitgangsspanning lager zijn, minder output dus.

We zullen zien :D

aaronstonebeat
13 oktober 2009, 16:11
Wikkelen.
Weer met de hand :D

Dit is een houdertje dat ik vorig jaar al gemaakt had; met twee boutjes wordt de spoel er tegenaan geschroefd:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKFZJATU-D.jpg

Het plaatje mdf zit vast op een as van een schuurschijf; het pas in elke schroef- of boormachine.
Zo ziet eea er in functie uit; de zaak hoeft alleen nog maar in een werkbank te worden geklemd:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KUARGJIU-D.jpg

En dan kan het beginnen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZJHAQDB-D.jpg

Het klosje draad staat op een houdertje met asje op de grond. Die grote spoelen wikkeldraad moet je gewoon rechtop neerzetten, maar met die kleine klosjes doe je dat beter niet; daarvoor is de rand van het klosje veel te breed.

De eerste 600 wikkelingen (100 slagen van mijn handboormachine):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DMTJGB3R-D.jpg

In totaal een uurtje werk; rustig aan gedaan en de zaak verdeeld in tranches van 50 of 100 slagen. Ik tel in mijn hoofd het aantal slagen dat ik maak. Het klosje draad was op rond de 3800 wikkelingen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RCUYKNNH-D.jpg

Er zou nog wel wat bij kunnen, maar niet veel. Dus ik denk dat ik het eerst eens zo ga proberen.

Hiro
13 oktober 2009, 17:16
ik ben benieuwd hoe zon homemade element nou klinkt :)

aaronstonebeat
13 oktober 2009, 17:30
@ Hiro:

Ik ook! Alweer. Het element dat ik in het eennalaatste youtube-filmpje gebruik, is ook zelf gemaakt.

Tijd voor wat soldeerwerk. Eerder heb ik geprobeerd fender-achtige manieren te maken voor de aansluitdraden maar dat is me niet zo daverend bevallen. Nu dus een wat simpeler en minder kwetsbaar systeem dat ik ook wel vaker tegenkom in verschillende vormen.

Wikkeldraad wordt aan een aansluitdraad gesoldeerd. Deze manier bevalt me wel: draadje vertinnen, wikkeldraad eromheen wikkelen (eerst voorzichtig de isolatie afschrapen) en dan de zaak aaneen solderen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PKUFLJA4-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIEPMC6J-D.jpg

Stukje krimpkous er omheen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SZ8T8NF6-D.jpg

En de aansluitdraad kan op zijn plaats worden gelegd:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDEIN88L-D.jpg

Zelfde verhaal voor de andere draad en hoppa:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8HGVA8N-D.jpg

1,05 KOhm. Gezien het aantal wikkelingen ligt dat vrij exact in de lijn der verwachting. Toch kan de impedantie bij 1000 Hz bij deze spoel wel 2,45 KOhm bedragen.

Nu moet ik nog een aardeverbinding naar de pole pieces maken en de boel een beetje afwerken. Ik denk dat ik er eerst maar gewoon tape omheen doe (misschien met wat teflon eronder) en pas later zie of ik potten noodzakelijk vind (eerst maar eens horen wat eruit komt).

Overigens een geweldig hulpmiddel bij dit soort priegelsoldeerwerkjes en ander microscopisch gefröbel:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LIXFQ4VX-D.jpg

Gekregen van iemand die ooit een juwelierszaak had en de boel aan het opruimen was.

aaronstonebeat
13 oktober 2009, 18:18
Forum-glitch.

oigun
13 oktober 2009, 21:13
http://i220.photobucket.com/albums/dd171/telechaser/Smileys/drool.gifhttp://i220.photobucket.com/albums/dd171/telechaser/Smileys/drool.gifhttp://i220.photobucket.com/albums/dd171/telechaser/Smileys/drool.gifhttp://i220.photobucket.com/albums/dd171/telechaser/Smileys/drool.gif
Eigenlijk valt het wel mee om het op die manier met de hand te wikkelen. Kan je het draad niet direct solderen zonder de lak eraf te krabben? Bij het draad wat ik heb kan dat gewoon.

pasqual
13 oktober 2009, 22:03
in hoeverre heeft de gebruikte magneet ( keramisch of alnico ) invloed op het geluid?

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
13 oktober 2009, 22:21
@ Oigun:
Dat zou inderdaad gewoon moeten kunnen. Het zal zijn geweest vanuit een gevoel zekerheid te willen hebben dat er elektrisch contact is.

@ Pasqual:
Magneetvelden variëren in sterkte en in richting; het is niet zo dat een ander materiaal een ander soort magnetisme oplevert. In het algemeen zijn alnico-magneten wat zwakker dan keramische maar vaak zitten ze dichter bij de snaren: nl in de gevallen waar de pole pieces zelf magneten zijn. Maar bij een Gibson paf zit weer traditioneel een alnico staafmagneet onder de spoelen/tegen de pole pieces.

De kracht van het magnetisme en ook de spreiding of juist bundeling van veldlijnen zal invloed op het geluid hebben; en ook inhoeverre de veldlijnen de spoel omgeven. Een sterker magneetveld betekent een hogere output.

aaronstonebeat
13 oktober 2009, 22:22
Alweer die forum-glitch. Wat is dat toch? :mad:

EDIT:
@ Oigun:
Ja, het valt eigenlijk best mee. Ik meen me te herinnenen van een dik jaar terug dat een spoel van zo'n 6500 wikkelingen me ongeveer anderhalf uur kostte.
En ik vind het wel een rustgevend werkje. Bovendien heb ik op deze manier alles onder controle. Uit eerdere pogingen om het sneller te doen heb ik vooral geleerd hoe vervelend het is als je op een gegeven moment ziet dat er één wikkeling om de rand van de houder terecht is gekomen; en dan de zaak terug moeten spoelen, soms vele honderden wikkelingen. Echt niet leuk.

Wouter J
13 oktober 2009, 22:28
Die elementen zien er interessant uit Aaron, ze doen me qua set up denken aan de G&L elementen die je in een ASAT vindt.

http://www.kitarapaja.com/pics/gglasat941.jpg

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 00:32
Die elementen zien er interessant uit Aaron, ze doen me qua set up denken aan de G&L elementen die je in een ASAT vindt.

Dank Wouter, alweer iets onder mijn aandacht dat ik nog niet kende. Lage impedantie en toch een relatief hoge output door het gebruik van keramische magneten, en verstelbare pole pieces. Dat is ongeveer de strekking van hun claim, voor zover ik nu weet. Ik ben nog aan het zoeken of ik een deel van de truc over het hoofd zie; maar ik heb inmiddels wel een aantal zeer enthousiaste gebruikersverslagen gelezen.
Maar over bijzonderheden van de constructie heb ik nog niet bijzonder veel kunnen vinden.

Die candybar-vorm lijkt er zeker op!

De pole pieces bij dit exemplaar zijn trouwens niet verstelbaar :sssh:

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 00:34
En alweer zo'n rare glitch. WTF is going on?

Ike57
14 oktober 2009, 08:05
't Forum doet inderdaad soms vreemd, maar dat mag de pret niet drukken :D

Je bent weer lekker bezig Aaron! Mooi systeem om te wikkelen. Ik dacht altijd dat de koperdraad om de magneet werd gewikkeld. Uit jouw opstelling begrijp ik dat de magneet onder de wikkeling zit?

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 13:57
De magneet zit inderdaad aan de onderkant en de pole pieces bundelen het veld van één pool richting snaren. Maar voor zover ik weet worden sinds jaar en dag al goedkopere elementen op die manier gemaakt.

GeofJackon
14 oktober 2009, 16:06
Hmm wat zou er gebeuren als je er neodymium magneetjes voor zou gebruiken? Ik heb het materiaal niet liggen anders had k het al lang geprobeerd. Stringpull zou wel problematisch kunnen zijn.

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 16:20
Hmm wat zou er gebeuren als je er neodymium magneetjes voor zou gebruiken? Ik heb het materiaal niet liggen anders had k het al lang geprobeerd. Stringpull zou wel problematisch kunnen zijn.

Die worden wel gebruikt. Er is onlangs hier een topic geopend waarin het ter sprake komt; ik alleen even het merk element weer vergeten.

Bij neodymium magneten zie je constructies waarbij de polen niet recht naar de snaren wijzen maar eerder plat liggen (ook plat liggende spoelen); via ijzerhoudende geleiders wordt het magneetveld dan richting snaren gebogen.
Ik denk dat zo'n neodymium magneetje snel voor veel string pull zal zorgen als het gemonteerd wordt zoals bijvoorbeeld in een standaard fender element.

oigun
14 oktober 2009, 16:38
Ik heb een element gemaakt met neodymium staafjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IZUMHBPG.jpg
Erg veel stringpull en nog niet overtuigend getest mbt sound (het leek vrij dun). Ik had twee staafjes verkeerd geörienteerd en toen ik ze om wou draaien heb ik de spoel genekt...Misschien doe ik het nog een keer over.

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 17:46
Ziet er verder wel goed uit Oigun! 't Mooie van dat systeem vind ik vooral de eenvoud van de constructie.

Maar string pull ligt altijd op de loer. Als je standaard setups van fender bekijkt, zie je dat wordt aangeraden het hals element met de bovenkant ongeveer gelijk te zetten met de slagplaat; het brugelement mag een paar mm hoger en het middenelement er tussenin. Belangrijkste reden daarvoor is het voorkomen van string pull. En dan zijn die dingen maar met alnico-magneten uitgerust.

Ik heb het gevoel dat er op het gebied van magneetvelden bij gitaarelementen nog een hoop te ontdekken valt.

Updeetje:

Ik moest (van mezelf) nog iets geschikts bedenken om de pole pieces te kunnen aarden zonder dat ze nog extra magnetische verbindingen kregen en zonder de bevestigingsmoertjes verder van de bodemplaat te laten komen.

Ik wil ze geaard hebben omdat elk stuk metaal in de buurt van de spoel (sowieso in de buurt van het circuit) een bron van brom wordt als het niet geaard is.

Soms zijn die eenvoudige dingetjes nog best een uitdaging. Voor nu heb ik het zo opgelost:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EB687MTT-D.jpg

Nu nog die drie draadjes tot een mooi strengetje vlechten en het knooppunt met een druppeltje hotglue vastzetten.

Ike57
14 oktober 2009, 18:33
Ik vind het allemaal machtig interessant wat hier gebeurt. Zelf ben ik geen electronisch wonder, dus voor mij is het een imposant gebeuren.

Eén vraagje: Wat is "string pull"? :???:

oigun
14 oktober 2009, 18:38
Ike, string pull:
http://images.starlounge.com/slideshows-3/KB_gwen_string1.jpg

Als de snaren door de magneet van het element naar beneden getrokken worden en zo dus fretbuzz veroorzaken.

stijnkenens
14 oktober 2009, 18:39
:ok:

s.....

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 19:24
Fret buzz inderdaad, en in extreme gevallen een knettervalse boventoon bij elke toon die je aanslaat.
Plus een bovenmatig verlies aan sustain doordat het magneetveld de trilling van de snaren teveel dempt.

oigun
14 oktober 2009, 19:28
Plus een bovenmatig verlies aan sustain doordat het magneetveld de trilling van de snaren teveel dempt.

Dat was dus zeker het geval met het elementje dat ik gemaakt had. :ok: De snaren sloegen in èèn keer dood

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 19:49
Ik heb het element net even voor een gitaar gehouden. De magneten zitten nog los en met één hand hield ik de aansluitdraadjes tegen de jackplug en het element voor de gitaar.
En verdomd, er komt geluid uit. En dat geluid, voor zover dat op deze manier te beoordelen is, verschilt qua volume en klank niet noemenswaardig van de elementen van de gitaar zelf.
Nogmaals, voor zover dat op deze manier te beoordelen valt.

Het verbaast me zelf een beetje. Ik had ergens verwacht dat het 'vanuit de verte' zou klinken; helder en duidelijk maar heel zacht. En dat lijkt niet het geval. Ondanks dat ik wikkeldraad heb gebruikt dat dubbel zo dik is als normaal (en dat dus maar een kwart van de weerstand heeft) en maar ongeveer de dikke helft van het gebruikelijke aantal wikkelingen heb.

Ik hoop het snel wat uitgebreider te kunnen testen.

Valoosj
14 oktober 2009, 20:22
Ike, string pull:
http://images.starlounge.com/slideshows-3/KB_gwen_string1.jpg

Als de haren aan de reet van het element naar beneden getrokken worden en zo dus fretbuzz veroorzaken.

Hmmm,flauwe humor. Weer te veel bij bepaalde mensen gezeten, mijn niveau daalt.

Ike57
14 oktober 2009, 21:15
Ike, string pull:

Als de snaren door de magneet van het element naar beneden getrokken worden en zo dus fretbuzz veroorzaken.

Verdorie ik had het kunnen weten - verkeerde vraag ..... :seriousf::seriousf::seriousf:

Werden snaren vroeger niet van darmen gemaakt?? Dit komt volgens mij verrekte dicht in de buurt :D

aaronstonebeat
14 oktober 2009, 21:56
Dit vind ik voor het oog altijd jammer:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3BBNWVG-D.jpg

Maar ik heb al eens een zelfgedraaide spoel kapot gemaakt door onvoorzichtigheid en ik heb teveel pickups van anderen in mijn handen gehad met beschadigingen aan blootliggende spoelen.

Ik zit nog te broeden op een goede manier om de magneten op hun plaats te houden.

oigun
14 oktober 2009, 22:31
Ik zit nog te broeden op een goede manier om de magneten op hun plaats te houden.

Warme lijmpistool?

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 00:14
Ik heb het anders opgelost.

Eerst de oriëntatie van de magneetjes bepaald:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8PONCH3G-D.jpg

Het vorige element heeft noordpolen richting snaren, dus nu maar eens zuidpolen.

Vervolgens heb ik de middelste magneet vastgezet met een stukje aluminium-tape. Toen de ene, voorzien van een druppelte secondenlijm er tegenaan gedrukt en ook vastgezet met die tape; zelfde procedure voor de derde:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6NEZIAK-D.jpg

Secondenlijm tussen de magneten want een complicatietje hier is dat ze met gelijke polen tegen elkaar liggen en elkaar dus weg willen drukken. Tape erover omdat ik weet dat het heel goed plakt aan zowat alles en een eeuwigheid blijft zitten; en toch makkelijk uit elkaar te halen.
Ook nog eens de meest compacte manier die ik kan verzinnen.

Ziet er nu zo uit; hij is wel zo'n beetje klaar, denk ik:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PZH6WUDT-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FCZJBKLW-D.jpg

PS.

Hij weegt 83,5 gram :cheerup:

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 15:39
Het probleem met (het begrijpen van) magneetvelden is dat je ze alleen indirect zichtbaar kunt maken. Er is echter een hele makkelijke manier: met een beeldbuis.
Men neme een oude monitor en zorge voor een blauw (of andere kleur naar keuze) scherm.

Een magneet met een pool tegen de monitor:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-86URZONJ-D.jpg

Twee identieke magneten met de pool tegen het glas:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCOZQSEW-D.jpg

Een magneet met de zijkant tegen het glas:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BDQWK3AO-D.jpg

Afstoting:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VOBUOJSI-D.jpg

Aantrekking:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGFXMJIB-D.jpg

Nogmaals een magneet, zijkant tegen het glas:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WUIBZPP7-D.jpg

Idem, maar nu met pole pieces:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OEP7TXSW-D.jpg

Eigenlijk moet je het in beweging zien, dan krijg je veel meer een indruk van de ruimtelijkheid ervan.

Hiro
15 oktober 2009, 16:19
Youtube!

mn neefje deed t een keer bij hem thuis, en sloopte de beeldbuis :seriousf:

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 16:51
Youtube!

mn neefje deed t een keer bij hem thuis, en sloopte de beeldbuis :seriousf:

Er zijn zat filmpjes op yt over te vinden; daar heb ik zelf ook het idee vandaan.
Je kunt het beter niet met een nieuwe tv of monitor doen want die gekleurde vlekken verdwijnen vanzelf niet helemaal. Je kunt ze echter wel weer 'uitgummen', uiteraard ook met een magneet :)

Het gaat me er eigenlijk om hoever het veld van de magneten die ik gebruik zich uitstrekt en welke richting het heeft als functie van de afstand en positie tov de magneet. Ik wil nl. weten hoe de veldlijnen lopen tov de de spoeldraad.

En dan probeer ik me een voorstelling te maken van hoe de veldlijnen bewegen door de trilling van de snaren. Als ik dat combineer met regels voor inductie in een draad die zich in een veranderlijk magneetveld bevindt, zou ik een idee moeten krijgen wat de ideale configuratie van spoel en magneetveld is om een zo hoog mogelijke spanning (output) te krijgen.

Ik vind de patronen die ontstaan sowieso erg interessant. Ik ben me de laatste tijd nogal aan het verdiepen in recent onderzoek naar 'de structuur van het vacuum', van lege ruimte. Daarin komt steeds de vorm van een dubbele tetraëder (star tetrahedron) tevoorschijn; als je daarvan een tweedimensionale doorsnede neemt, verschijnen typisch het soort zeshoekige patronen dat je op mijn eerste foto ziet.

Dit is een misschien een soort afdruk, een platte projectie of schaduw van de structuur van het universum; van oneindig klein tot oneindig groot.
De sleutel tot alles:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-86URZONJ-D.jpg

oigun
15 oktober 2009, 17:16
Cool. Dat zijn echt hele mooie foto's!!
Heb je ook met ijzervijlsel op een vel papier met de magneet eronder geëxpirimenteerd?
http://www.360east.com/wp-content/magnetic-field.jpg

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 17:23
Heb je ook met ijzervijlsel op een vel papier met de magneet eronder geëxpirimenteerd?

Niet recent, maar dit soort plaatjes ken ik goed. En ik probeer ze ook te relateren aan de beelden die ik op een beeldbuis krijg.

Zjef
15 oktober 2009, 17:35

http://gammapoweredradio.com/metallica1.jpg

flitslicht
15 oktober 2009, 18:20
Het gaat me er eigenlijk om hoever het veld van de magneten die ik gebruik zich uitstrekt en welke richting het heeft als functie van de afstand en positie tov de magneet. Ik wil nl. weten hoe de veldlijnen lopen tov de de spoeldraad.

Kompasje uit de speelgoedwinkel?

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 19:06
Kompasje uit de speelgoedwinkel?

Nee hoor, ik heb al een echt:

Deze is eigenlijk wat groot; maar door het hele gebied rond de magneet te scannen, krijg je ook een beeld.

Hiro
15 oktober 2009, 19:07
misschien ook leuk om een beeldbuis in je gitaar te verwerken :seriousf:

aaronstonebeat
15 oktober 2009, 19:09
misschien ook leuk om een beeldbuis in je gitaar te verwerken :seriousf:

Ja!!! Voor de echte man die niet maalt om een paar kilo extra :seriousf:

flitslicht
15 oktober 2009, 20:08
Nee hoor, ik heb al een echt:

Deze is eigenlijk wat groot; maar door het hele gebied rond de magneet te scannen, krijg je ook een beeld.

Die heb ik ook! Maar ik zei niet voor niets uit de speelgoedwinkel, want je kan zo'n kompas ontregelen met een magneet en daar is deze een beetje te duur voor.

Ike57
15 oktober 2009, 20:20
Zo krijgt het akoestisch experiment een onverwachte electronische wending. Ik zit vol verwondering te lezen wat je allemaal voor elkaar krijgt.

Eigenlijk hoop ik dat je de Aaronphone nog lang niet af hebt. Het zou zonde zijn als dit topic zou stoppen i.v.m. een voltooide zelfbouw :D

aaronstonebeat
16 oktober 2009, 01:07
Klopt Ike, dat gevoel heb ik zelf ook! Ik heb nog steeds onuitgevoerde ideeën. Ik bedacht me onlangs dat je natuurlijk ook met een spoel en een stuk ijzer of een magneet de klankkast van een gitaar tot een luidspreker om kunt bouwen :cheerup: Natuurlijk moet het signaal dan via een versterker(tje).

@ flitslicht:

Mijn kompas doet 't nog steeds prima. Voor zover ik kan beoordelen, geeft het nog steeds mooi het noorden aan.
Ik ben er wel voorzichtig mee hoor :makeup:

aaronstonebeat
16 oktober 2009, 16:48
Ik geloof dat ik weer een inzichtje rijker ben. Voor anderen zal het allemaal vanzelf spreken.

Van een trillende snaar is voor het element de beweging loodrecht erop van belang, verder weg en dichterbij. De beweging van de snaar evenwijdig aan het element zal niet tot inductie van een spanningsverschil in de spoel leiden. Tot zover wist ik het al.

Wat gebeurt er met het magneetveld onder invloed van een trillende snaar? Volgens mij dit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z47B7KJ4-D.jpg

(de veldlijnen staan een beetje vreemd getekend; excuus :D)
Als de snaar zich uit het veld verwijdert, zullen de veldlijnen uiteen worden getrokken en als de snaar dieper het veld ingaat, zullen de lijnen dichter bij elkaar komen. De beweging van de veldlijnen is loodrecht op die van het wikkeldraad van de spoel (of heeft een belangrijke component in die richting).
Uit de regels voor inductie volgt dan dat er door het veranderend magneetveld een kracht wordt uitgeoefend op de vrije elektronen in het draad loodrecht op de richting van de beweging van de veldlijnen en loodrecht op de richting van het magnetisch veld; dat is dus precies in de richting waarin het draad loopt:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPYKCR7G-D.jpg

Als de snaar zich verwijdert van het veld gaat de stroom de ene kant op en als de snaar dichterbij komt, gaat de stroom de andere kant op.

Een tijdje terug vroeg ik me af of ik het rendement van een element kon verhogen door ook de andere magneetpool in het spel te betrekken,
In het kader van het onderste tekeningetje:
Nu besef ik dat ik geen veldlijnen door de spoel wil hebben die 'naar beneden' lopen, zoals ze doen aan de buitenkant van het magneetveld als ze weer omkeren richting de zuidpool (noord zit boven in dit voorbeeld). Die lopen de verkeerde kant op en zouden juist averechts werken. Veldlijnen die evenwijdig lopen met de snaren zullen geen stroom opwekken; die willen we dus ook niet hebben.

Ik heb me lang afgevraagd hoe het mogelijk is dat een element waarbij beide magneetpolen zich (deels) binnen de spoel bevinden (oa standaard fender-ontwerp), kan werken. Nu zie ik in dat dat prima kan zolang de veldlijnen maar min of meer evenwijdig door de spoel lopen en de 'terugkeerlijnen' buiten de spoel blijven.

Al zo oud geworden en pas vannacht besefte ik dat de belangrijkste richting van verandering van het magneetveld haaks staat op hoe ik het me altijd heb voorgesteld :noob:

aaronstonebeat
16 oktober 2009, 19:58
Ik ruil weer even de theorie in voor praktijk.
De oude eruit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7HKFXJOW-D.jpg

En de nieuwe d'rin:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKHUWGW3-D.jpg

En zo klinkt ie dan op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=PYbaS-V2zrc).

Het valt mij allerminst tegen. Ik hoor een breed frequentiespectrum en ruim voldoende volume. Het verbaast me nog steeds een beetje, vanwege de zwaar afwijkende specs van het element.

Ik denk dat ik nog een paar van die dingen maak en die zet op de gitaar die ik voor mijn dochter heb beloofd te bouwen.
En dan weer eens zoeken naar een manier om dat 'viekante deltageluid' te versterken.

Ike57
16 oktober 2009, 20:12
Mooi man !! :ok:

Dat klinkt absoluut niet verkeerd. Het verbaast me dat je met zulke, relatief simpele, middelen een element kunt maken.

Als ik dat zo zie en hoor dan vraag ik me tevens af hoe groot het aandeel marketing etc. is in de prijs van een "duur merk-element".

aaronstonebeat
16 oktober 2009, 20:21
Dank!
Dat geeft inderdaad te denken, nietwaar? Dit element heeft me een euro of zes gekost aan materiaal. Met wikkeldraad van 0,05 mm zakt dat naar minder dan de helft (koper gaat vooral naar gewicht en 0,1 weegt vier maal zoveel als 0,05).

Maar als je als fabriek materialen groot inkoopt en je productieproces grotendeels is geautomatiseerd, moet er uitstekend te verdienen zijn aan dit soort producten.

budje
16 oktober 2009, 20:47
Ik vind t echt weer geweldig, jammer dat ik niet in de buurt woon, anders zou ik er weleens een halfuurtje mee willen spelen!

aaronstonebeat
16 oktober 2009, 21:42
Ik vind t echt weer geweldig, jammer dat ik niet in de buurt woon, anders zou ik er weleens een halfuurtje mee willen spelen!

Altijd welkom als je in de buurt bent!

pasqual
16 oktober 2009, 23:40
super! ik vind de sound niet tegenvallen, hoewel de opname niet echt geweldig is. ik ben erg nieuwsgierig hoe zo'n single in een serieuze strat gaat klinken. ben je van plan om een pup te bouwen die in een strat slagplaat past?

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
17 oktober 2009, 00:02
Hey Pasqual,
De opname (is al een groot woord) doe ik met een webcam van E19,- van de aldi, geen verdere nabewerking :cheerup:
Ik vraag me inderdaad nu ook hard af hoe dit element op een andere gitaar zou klinken. Ik ga het proberen ook! Maar dan moet ik eerst een gitaar bouwen of ombouwen. Dus het zal niet morgen al zijn.

Maar zoals ik eerder al vertelde, ik heb mijn dochter een gitaar beloofd; naar haar ontwerp, groen, niet te zwaar en met gouden hardware. Dat lijkt me een mooie testcase.

Het zou geen probleem zijn iets in strat-maten te maken. Maar bij deze heb ik centimeters gebruikt. 5 Cm tussen de buitenste pole pieces, 7 cm breedte van het dak en 9 cm voor de bodemplaat; tussen de bevestigingsschroeven zit 8 cm. In de smalle richting meet ie 2 cm.
Ik vind het nog steeds makkelijker om dingen exact 1 cm uit elkaar te zetten dan 1,04 cm :hippie: Omdat je dan precies langs de streepjes op de lineaal kunt kijken. En het werkt eigenlijk prima op elke positie met elke string spacing.

Maar op bestelling lever ik met genoegen elke bizarre maat :D

pasqual
17 oktober 2009, 00:28
ik ben echt nieuwsgierig naar hoe zo'n zelfbouw single van jouw gaat klinken.
ik zou zeggen: binnenkort een nieuw topic? maar ik ben in de eerste plaats geïnteresseerd in een strat-element. want dat is namelijk mijn ding. goed bezig in ieder geval. als jij namelijk zo'n element maakt en ons een echt goeie opname kan laten horen, kan ik me voorstellen dat er echte interesse voor bestaat.

groeten Pasqual.

aaronstonebeat
17 oktober 2009, 01:09
Ik had me sowieso al voorgenomen dit pad wat verder te volgen. Dit is een opsteker onderweg, Pasqual!

aaronstonebeat
17 oktober 2009, 21:35
Ik heb nog een korte slide show op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=pv8jQZ-GPF4) gezet met de foto's van de bouw van het element. En wat kun je daar nu beter bij spelen dan een stukje slide? Alleen jammer dat ik daar niet zo'n held in ben :noob: Een tijdje heb ik me, redeljk vruchteloos, proberen te verdiepen in jazz; misschien dat ik beter 'ns wat tijd in deze techniek kan stoppen :seriousf:
Maar het geeft een indruk.

Ik sta er steeds meer van te kijken hoe goed dat het werkt. Net weer een tijdje zitten spelen en het klinkt gewoon prima. Heel helder, maar toch vet als ik dat wil. Volume mooi verdeeld over alle frequenties, nergens vervelende dips of pieken.
Ik wou dat ik de output van elementen goed kon meten. Heeft iemand daar een idee over? Misschien met zo'n oscilloscoop-programmaatje?

Ike57
19 oktober 2009, 14:14
Mooie slideshow!

En ach, dat stukje slide valt toch reuze mee? :ok:
Jazz heeft niet het alleenrecht op de slide .....

Hiro
19 oktober 2009, 15:49
Kijk maar naar muse

stijnkenens
19 oktober 2009, 18:45
ZAAAALIIIIG die gmail notify bliep op het einde

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf::seriousf::seriousf:

s.

aaronstonebeat
11 november 2009, 00:38
Na een paar weken stoeien met pickups moet ik zeggen dat de kastvorm van de a-phone me goed bevalt. Ik denk dat ik 'm in deze vorm spoedig eens wat verder ga afwerken.

Zo vind ik het eigenlijk ook wel wat hebben, maar het is natuurlijk niet al te degelijk:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQ3A4JOV-D.jpg

Mag er best een beetje mad max-achtig uit gaan zien. Ik wil een set van die zelfbouw pickups er wel op hebben en ik ga nu ook eens de combinatie met de piëzo's proberen (vooral of dat bv. met één volume- en toonregeling is te doen).

Een switch voor de pickups lijkt me leuk en zinvol, bv. single coil - humbucker in serie - humbucker parallel (die combinatie moet ik trouwens nog proberen).
En iets om de piëzo's te schakelen natuurlijk. Volume en toon. Een paar eenvoudige, noeste bedieningsorganen.

Ike57
11 november 2009, 12:43
Zal er ook een keuze aanwezig zijn om te schakelen tussen óf de piëzo's óf de elementen zodat je kunt schakelen tussen elektrisch en akoestisch-versterkt?

Betekent e.e.a. dat de hoorn (voorlopig) uit de gratie is?

aaronstonebeat
11 november 2009, 12:52
Ik moet de hele combinatie piëzo-elektromagnetisch nog proberen; pas als ik weet hoe die zich gedragen met één volume- en toonregeling kan ik bekijken wat de beste oplossing is. Natuurlijk het liefst zo eenvoudig mogelijk, met zo min mogelijk knoppen.

De hoorn is niet uit de gratie maar ik moet nog de constructie vinden die echt doet wat ik in mijn hoofd heb. Ik ga dat concept wel proberen verder uit te werken.
Tegelijk vind ik de gitaar in de vorm zoals die nu ontstaan is wel OK. Een prettig ding qua klank, vorm en bespeelbaarheid. Ook lekker bizar; ik vind dat ie wel een zeker bestaansrecht heeft verworven.

aaronstonebeat
15 november 2009, 16:31
Ik zit net wat te experimenteren met een lineair potmetertje van 220 kOhm en het blijkt dat zowel mijn zelf gebouwde elementen als het piëzo-element (er zit er op dit moment nog maar één op) daarmee goed te bedienen zijn; goed verloop van de potmeter (redelijk bij de piëzo) en geen 'opeten' van frequenties.

En dat is mooi want dan kan ik met de bedrading voor een normale opzet gaan.

gertgert
24 december 2009, 14:03
google even:

One string phono fiddle violin made by A.T. Howson (Aprox 1910) Very rare instrument!

gezien bij tfoa.eu

aaronstonebeat
24 december 2009, 14:21
google even:

One string phono fiddle violin made by A.T. Howson (Aprox 1910) Very rare instrument!

gezien bij tfoa.eu

Ha, een éénsnarige variant had ik nog niet gezien. Ik wist wel al van het bestaan van Strohviol.

Diddley Bow in vioolvorm :D

Kakihara
5 januari 2011, 09:49
ff van onder het stof halen :)

Om een of andere reden moest ik aan dit topic denken toen ik op youtube de eerste gitaar op zonne-energie (http://www.youtube.com/watch?v=p65gpjNgWMU&feature=watch_response_rev) zag ...

aaronstonebeat
5 januari 2011, 12:29
Ha, ik kan het me voorstellen; ik zie de verwantschap ook :)

Gisteren nog even gespeeld op mijn gedrocht toen een nieuwe leerling vroeg 'wat is dat ?!?!?'.

Ze doet 't nog steeds prima. Moet inmiddels wat afgesteld worden en uiteraard nog helemaal afgewerkt; maar dat gaat er dit jaar zeker van komen.

aaronstonebeat
11 juli 2011, 22:46
Na lange tijd stilte heb ik dit project weer opgepakt. Allereerst wat ik al heel lang wilde doen, de hiel waaraan de hals bevestigd wordt, afronden; daar stak nog steeds dat recht afgezaagde stuk plank uit:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4WMLXCJY.jpg

Toen heb ik eerst weer een hele tijd zitten spelen en geconstateerd, wederom, dat het geluid van dit instrument heel sterk recht naar voor wordt geprojecteerd; zelf hoor ik maar een deel van het geluid, vooral het hoog, als ik erop speel. Ik had ook de indruk dat een deel van het geluid nog 'gevangen' bleef binnen de klankkast en vroeg me af of iets van een klankgat een verschil zou opleveren.

Na me vervolgens eerst te hebben afgevraagd wat leuk zou staan,

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QLVEGCQN.jpg

heb ik de stoute schoenen aangetrokken en boor en zaag in de voorkant gezet:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6MSJMIOY.jpg

En verdomd, het maakt een duidelijk hoorbaar verschil! Er komt een heel gebied van middentonen tevoorschijn, duidelijk hoorbaar als ik de gitaar aansla en de gaten afwisselend open en sluit. Het is nog altijd een redelijk bizar geluid, kartonnig en metalig tegelijkertijd, maar het is voller en ik kan het ook wat beter horen vanuit mijn positie als bespeler.

Nu iets verzinnen voor de afwerking; het moet makkelijk en simpel zijn, zowel qua ontwerp als qua uitvoering. Ik denk aan iets met rood en zwart, dat was in ieder geval de oorspronkelijke kleur van de hals; maar zeker geen dikke laklagen die de unieke klank zouden kunnen aantasten op de kast ;-). Misschien het één of andere randje rond de klankgaten.

En een mooie afdichting voor het blok aan de kont. Misschien dat ik daar wel een schakelaar en andere regelaars zet want ik wil er uiteindelijk weer een element in hebben en een piëzo-systeem.

RS-Rik
11 juli 2011, 23:30
http://lh5.ggpht.com/-EoVrSCeDab4/RmSN4ICwTjI/AAAAAAAAANg/uBb9O1DkvAM/flaterfoon2_1024x768.jpg

espike
12 juli 2011, 17:52
He he, Rik daar moest ik ook net even aan denken ;)

Aaron, waarom doe je er geen speaker doek voor? iets lekker fouts, met een patroontje of zo ;)
Als je het ook als op een speaker vast zet, (raampje met pluggen) krijg je t er net zo snel weer af voor verdere aanpassingen

aaronstonebeat
12 juli 2011, 19:54
Ik zat wel te denken over zoiets. Maar ik heb geen speakerdoek. Wel nog geperforeerde metalen platen die er op zich leuk uit zouden zien maar dan wordt de feitelijke opening weer veel kleiner, ongeveer een derde.

Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat en verder denk over de kleurstelling en nog wat details.

RS-Rik
12 juli 2011, 22:56
Het is een geniaal apparaat.

Wel n soundje/ filmpje posten alsie klaar is!

aaronstonebeat
12 juli 2011, 23:05
Deze gitaar heeft al een lange ontwikkeling doorgemaakt; het begon radikaal anders, zie het begin van dit topic.
Ik heb er ook al de nodige fragmenten mee opgenomen, toch een stuk of tien in deze playlist:

http://www.youtube.com/user/aaronstonebeat#grid/user/FCC8C25820C16B48

Maar er gaat er zeker nog één volgen na de voltooiing.

Ike57
12 juli 2011, 23:19
Kijk, een gouwe ouwe. Dit topic heeft ondertussen z'n tweejarig jubileum al gevierd maar het blijft leuk om te volgen.

Ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn!

aaronstonebeat
15 juli 2011, 21:04
Ik heb wat geneusd tussen de oude rotzooi en uiteindelijk een output, een potmeter en een drie-standenschakelaar uit een gesloopt hifi-apparaat gevonden; plus een geschikt stukje hout om eea op te monteren en meteen dat lelijke blok aan de kont af te dekken.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7C8MU4L3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QHFSOSLN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HA6TRZKZ.jpg

Ik denk dat ik mijn allereerste zelfbouwelement erin ga zetten en een paar piëzo's her en der.

aaronstonebeat
17 juli 2011, 22:16
Rustig aan weer een stapje verder. Ik heb de provisorische elementhouder tot een meer permanente gemaakt en daarin hangt mijn eerste zelfbouwelement, gemaakt van hout, karton wat boutjes, snapper-magneetjes en uiteraard wikkeldraad.

Na het afwerken kan ik een paar piëzo-speakertjes aan de binnenkant van de kast plakken, en wellicht een op de aluminium 'dome'.

Ben benieuwd of die twee systemen ook samen klinken, dat heb ik nog niet eerder geprobeerd. Misschien dat alleen het ene of het andere klinkt want ik heb aan die piëzo' slechts oneindige weerstand kunnen meten.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-INSHADEA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JO4JHKQN.jpg

aaronstonebeat
22 juli 2011, 14:14
Hoera, de kast is nu klaar!

Ik heb er een heel dun laagje transparant (Engels) rode lak op gedaan; eigen mengsel van parketlak en rode verf.
Naast het enkelspoelselement heb ik een systeem van drie piëzo-opnemers ingebouwd zoals ik me had voorgenomen; èn de driestandenschakelaar, de volumepotmeter en de uitgang.
En alles werkte meteen zoals beoogd, ik heb niet één soldeerfout gemaakt.

Ik moet de verhoudingen in volume tussen te twee systemen nog afwachten; maar als ik tegen de kast tik, hoor ik duidelijk verschil tussen alleen het piëzo-systeem en de combinatie met het dynamische element.

Nu de hals nog afwerken; het idee voor de kleuren en het logo zijn er al.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JJM8IZID.jpg

bass blom
22 juli 2011, 14:23
heerlijk! mafkees :D

jimihattricks
22 juli 2011, 14:52
waanzin.., te gek..!

begrijp ik het goed dat de schakelopties dan zijn: piezo // magneet + piezo (parallel?) // magneet..?

zou een mixpot niet functioneler zijn?

either way, ik ben benieuwd, er komt hopelijk een filmpje als 'ie af is(!?)

aaronstonebeat
22 juli 2011, 15:08
waanzin.., te gek..!

begrijp ik het goed dat de schakelopties dan zijn: piezo // magneet + piezo (parallel?) // magneet..?

zou een mixpot niet functioneler zijn?

either way, ik ben benieuwd, er komt hopelijk een filmpje als 'ie af is(!?)

Ja, dat zijn inderdaad de schakelopties. Ik heb nog geen idee van de volumeverhoudingen, nog nooit geprobeerd; alleen apart van elkaar. Als er later nog aanpassingen nodig zijn, kan dat; er is nog ruimte in de (aanvankelijk onvoorziene, zo heeft toch elk hoekje een functie gekregen) elektronicaruimte.

Filmpje gaat er zeker komen als het zover is.

aaronstonebeat
17 augustus 2011, 18:34
De eindstreep komt in zicht:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ABLUOXAT.jpg

Een wit/zwart logo op een rode ondergrond leek me wel passen bij de hals die uit ik meen 1967 is. Nog een heel gedoe om het witte ondergrondje in de juiste vorm te krijgen; 't is allemaal penseelwerk.

Inmiddels is het redelijk gelukt. Er zit nu één laagje parketlak overheen; nog een paar van die laagjes en het wit zal zichtbaar vergelen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EASWAAFL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QMFB8YRA.jpg

En mijn oplossing om het verschil tussen de ooit weggezaagde en weer gerestaureerde delen van de kop en het oorspronkelijke hout aan het oog te onttrekken zonder de hele hals dekkend te lakken:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-POVVEUNX.jpg

Ik popel om haar weer ineen te zetten, maar ik moet nog even geduld oefenen vanwege nog lak- en polijstwerk.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VVIQJ4ZU.jpg

bass blom
17 augustus 2011, 18:39
schitterend :cheerup:

aaronstonebeat
5 september 2011, 14:02
Weer wat stapjes dichter bij de meet:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ELGL8P6I.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SH6BCHFY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VFVYJAXW.jpg

Ik moet nog een nikkelen string-tree vinden om bij de mechanieken te passen. De topkam is nog te laag, ligt nu een reepje van het een of ander onder. Ik moet nog een geschikt knopje voor de volume-regeling vinden.
Dingetjes.

Elektronisch werkt alles, maar het piëzo-gedeelte klinkt flink zachter dan het element; maar misschien is dat ook wel handig. De combinatie piëzo-dynamisch geeft een heel bruikbare variatie op het geluid van alleen het element.

Duhsjaak
9 september 2011, 03:07
Hi
Wat een geniaal ding! (En kan je nog straten ook?)

Ben zo benieuwd naar hoe ie klinkt!
Een beetje Seasick Steve-achtig? Die heeft ook een resonator gemaakt van een Morris Minor (Metalen) wieldop. Of haal ik me nou echt gekkigheid in mijn hoofd?

Vriendelijke groet, Gus

aaronstonebeat
9 september 2011, 14:08
Dank je Gus!

Ik had niet direct Seasick Steve in gedachten; ik geloof dat ik zelfs nog nooit van hem had gehoord toen ik aan dit project begon (mei 2009). Ik had ook geen vast omlijnd plan; ik wilde wat experimenteren en zien waar ik uit zou komen.

Er zijn nog wat laatste loodjes maar ik zal proberen en binnenkort een filmpje van te maken.
Ik heb overigens al een reeks gemaakt van deze gitaar in eerdere vormen; in deze playlist:

http://www.youtube.com/user/aaronstonebeat?feature=mhee#p/c/FCC8C25820C16B48