PDA

View Full Version : Vox AC30 defect



AndyMaes
13 mei 2009, 13:15
Hoi,

Ik zit met een probleem,
Mijn vox (top cc30) heeft sinds deze week een defect.
De tubes werken nog perfect, maar al na 2 minuten krijg ik een oscillerende toon (vrij luid zelfs) of ik nu clean of boost speelt maakt niet uit...
Weten jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn? (misschien wat stof op de printplaat? die voxen hebben trouwens een echt ronduit slecht ventilatiesysteem...) Heb'm nog maar 3 jaar dus ik hoop dat het niks te ernstig is...

Andy

cluseau
13 mei 2009, 13:42
De tubes werken nog perfect, maar al na 2 minuten krijg ik een oscillerende toon (vrij luid zelfs)

Andy, je zegt dat je buizen nog perfect zijn, maar hoe weet je dat zo zeker. Je probleem ontstaat na enkele minuten dus heeft duidelijk te maken met opwarming van een component waarbij zijn eigenschappen veranderen. Ik kom tot deze conclusie omdat na afkoeling die eigenschappen weer normaal blijken te zijn. Voor spoelen en weerstanden kun je dit verschijnsel zo goed als uitsluiten. Ik denk toch aan een elko in de voeding, met name de elko's in je voortrap welke voor ontkoppeling zorgen. Ook een defecte (eind)buis behoort wel degelijk tot de mogelijkheden.

suc6
Frans.

ponq
13 mei 2009, 15:24
Ik jump er ff bij in dit topic. Mijn Vox heeft namelijk ongeveer dezelfde kuren. Of, 'heeft'... ik moet zeggen 'had'.

Ik gok zelf dat het een buis is, want als ik tijdens het piepen een schop tegen de vox gaf veranderde het geluid nog al (reverb stond uit).

Inmiddels krijg ik de Vox niet meer uit de standby. Powerled brandt, standby led blijft uit...

cluseau
13 mei 2009, 15:44
Inmiddels krijg ik de Vox niet meer uit de standby. Powerled brandt, standby led blijft uit...

hmm, de AC30 zijn nogal wat uitvoeringen van. Misschien heb je wat meer info over jouw uitvoering? Een stanby switch is normaal gesproken opgenomen in de voedingslijn tussen de brug en de eerste elko. Als je schakelaar niets meer doet kan het zijn dat je brug eruit ligt of je zekering. Ook de trafo wikkeling kan het begeven hebben.

Dus aanzetten, gelijkspanning meten voor en na de zekering. Geen spanning dan de AC checken op de brug, dan is mogelijk de trafo naar de grazige weiden oftewel overleden. Heb je wel gelijkspanning dan ff volgen tot de standby switch (voor en na meten), de switch kan namelijk ook morsdood zijn.

Ennehhhh let op he! :blast:

Frans

ponq
13 mei 2009, 15:46
thnx, zal er eens naar kijken.

En sorry: had natuurlijk vollediger moeten zijn. Ik heb een Vox AC30 cc1, ik denk uit ong 2001-3.

AndyMaes
13 mei 2009, 16:08
Ik heb even rondgesurfed om te kijken of er nog mensen zijn met een soortgelijk probleem en op onderstaande url is er iemand met exact probleem, het zou blijkbaar toch een probleem kunnen zijn met de tubes...

http://music-electronics-forum.com/t8298/

cluseau
13 mei 2009, 16:14
Ik heb even rondgesurfed om te kijken of er nog mensen zijn met een soortgelijk probleem en op onderstaande url is er iemand met exact probleem, het zou blijkbaar toch een probleem kunnen zijn met de tubes...

http://music-electronics-forum.com/t8298/

Tip: doe als pong, laat hem lekker gillen en tik dan VOORZICHTIG op de buis met het heft van een schroevendraaier. Kan wel wat hebben hoor, je weet zelf wel wanneer je het glas kapot slaat. Als er reactie is bij het tikken zou ik die buis vervangen. In geval van een eindbuis een paartje natuurlijk.