PDA

View Full Version : JTM45 Bouwverslag



Evostars
13 mei 2009, 12:31
Hallo,
Ik ben bezig met het bouwen van een JTM45.
Ik heb trafo's uit de USA laten komen (marstran)
En de point to point plus chassis van Ceriatone.
Verdere onderdelen uit duitsland enzo...

ecc803 in V1, ecc83 in V2 en V3 (alle JJ) en KT66 (TAD) en een 5AR4 GZ34 sovtek Rectifier.

Ik wil foto's plaatsen... Hoe doe ik dat?

Agent_Smith
13 mei 2009, 12:33
Cool! En welkom natuurlijk! :)

Je foto's moet je eerst uploaden naar bijv ImageShack. Dan kun je ze hier posten.

Evostars
13 mei 2009, 12:43
TNX :)
Ik zie dit in de Faq:
http://www.gitaarnet.nl/forum/faq.php?faq=vb3_reading_posting#faq_vb3_attachment s

Ik zie het icoontje afbeelding invoegen, maar ik wil ze uploaden naar gitaarnet... niet eerst via Imageshaq ofzo... Als ze daar verdwijnen, dan verdwijnt ie hier ook....


Op deze pagina zie je onder het berichtvenster een knop 'Beheer bijlagen'

Das nou jammer... die knop zie ik dan weer niet... Zal wel zijn omdat ik nieuw ben ofzo?

Evostars
13 mei 2009, 12:56
Goed, gelukt!
Buis voet van 1 buis zag er krap uit. Maar dit is alleen uiterlijk (hopelijk!)
http://img178.imageshack.us/my.php?image=buisvoet.jpg
http://img178.imageshack.us/my.php?image=buisvoet.jpg

HMM damn laat ie nog steeds geen foto zien...

Evostars
13 mei 2009, 13:00
Dan maar een link naar de foto's:
http://img178.imageshack.us/gal.php?g=buisvoet.jpg

input is shielded met de 68K aan de buisvoet. De ruisgevoelige koolstof weestanden vervangen door metaal weerstanden (stiller)

sjaak1990
13 mei 2009, 13:01
http://img178.imageshack.us/img178/3715/buisvoet.jpg (http://img178.imageshack.us/my.php?image=buisvoet.jpg)
http://img178.imageshack.us/img178/buisvoet.jpg/1/w2048.png (http://g.imageshack.us/img178/buisvoet.jpg/1/)

sjaak1990
13 mei 2009, 13:03
Sorry zie net pas dat het meer foto's zijn. Je moet bij Codes de Forum Url kopieren :) Wat kleinere foto's zou handiger zijn :) Het ziet er iig netjes uit.

Evostars
13 mei 2009, 13:03
Hej een foto! TNX!

Evostars
13 mei 2009, 13:05
Je moet bij Codes de Forum Url kopieren
Bij Codes?

Ik kan ze wel opnieuw uploaden en dan resizen

Evostars
13 mei 2009, 13:16
Ik zie dat de buisvoet de enige is die zo groot is.
De rest is 640x480, 60kb plus minus. Dat moet een goed formaat zijn...

Evostars
13 mei 2009, 16:33
Ik heb inmiddels de laatste checks gedaan. (hij is bijna af)
Inmiddels is de bias ingesteld op 60mA(over beide kt66's) bij 435Volt.

Als ik hem van standby afhaal, hoor ik een gezonde ruis. Maar zodra ik een voltage meet, of aan de master zit, dan hoor ik meteen een luide brom, van een lage frequentie.
Alle verbindingen zijn al nagelopen en lijken te kloppen.
Ik heb wel een potmeter gebypassed (mid, nu met 25K naar aarde). die had ik gemold en die is nog niet binnen.

Iemand bekend met het probleem, of goeie tips?:confused:

fredjuh
13 mei 2009, 16:52
Dit is niet erg hoor, heb ik ook wanneer ik mn multimeter op sommige punten zet. Let er wel op dat je m altijd op de goeie hebt staan!! 400V meten met een amperemeter is nou niet bepaald goed....

Evostars
13 mei 2009, 17:18
T is helaas niet alleen als ik hem aanraak.

Als ik de amp van standby naar on zet, begint ie meteen te brommen, en luid.
Klinkt als een condensator die zich constant ontlaad. brrr rrrrrr rrrr
constant en luid.
ikke nie snappe

Wat ik wel veranderd heb: ik had de secondaire com/0 van de output transformer, eerst niet geaard, alleen naar de speaker dus. (en toen ruiste die alleen, en ging ie brommen als je de master draaide)
Nu heb ik hem wel geaard (OT com) en nu bromt ie meteen als ie ON is. Frequentie lijkt ook te zakken.

Het is zo luid dat ik er steeds van schrik, en hem ook maar meteen weer uit zet. (ik gebruik ook een loadbox met een oude speaker)

Evostars
13 mei 2009, 18:05
net weer de OT common naar aarde weg gehaald (dus alleen naar output jack 0). Resultaat, gezonde ruis, die veranderd in brom als ik aan de master draai.

Ik krijg sterk het vermoeden dat ik een rippel in de B+ lijn hoor.
Mischien een filter elco die niet lekker werkt, waardoor de rippel door slaat naar de B+ lijn.

Toen ik hem net aanzette, hoorde ik alleen ruis. Na even wachten kwam de brom weer opzetten, ditmaal hoorde ik het volume harder worden. Waarschijnlijk omdat de Elco zich oplaad naar de 435V ...
Mischien de elco eens anders om aan sluiten. (de 2 plussen verwisselen). en dan nog eens luisteren of ie anders klinkt.

master99
13 mei 2009, 18:06
Het is belangrijk om de '0' van de secundaire wikeling an je output trafo wel te aarden aangezien anders je feedback en je precense niet werkt. Maar zo hard brommen als je beschrijft moet je toch echt zoeken in een ander probleem. Begin bijvoorbeeld eens met alle pre-amp buisjes, behalve je fase draaier er uit te trekken. Dan moet 'ie met toch redelijk stil al zijn.

Nog een suggestie (die ik zelf nog wel eens nodig heb); heb je je gloeispanning wel naar de massa geaard met 2 weesrtanden of een pot??

Evostars
13 mei 2009, 19:03
weet je wat ik denk, dat er een te hoog voltage naar de filter elco's gaat!
455V op een elco van 450V... volgens mij springt het gewoon over...
455 is wel na de rectifier.... ik weet niet of het helemaal klopt wat ik zeg...

Evostars
13 mei 2009, 19:07
Het is belangrijk om de '0' van de secundaire wikeling an je output trafo wel te aarden aangezien anders je feedback en je precense niet werkt. Maar zo hard brommen als je beschrijft moet je toch echt zoeken in een ander probleem. Begin bijvoorbeeld eens met alle pre-amp buisjes, behalve je fase draaier er uit te trekken. Dan moet 'ie met toch redelijk stil al zijn.

Nog een suggestie (die ik zelf nog wel eens nodig heb); heb je je gloeispanning wel naar de massa geaard met 2 weesrtanden of een pot??

gloeispanning is 2x 3.15V en 1x 0V op sec PT. Die 0 gaat naar de ster aarde.
Verder gloeit alles goed, lampje brand (8V lampje op de gloei spanning). Ik meet 6V met alle buizen erin, dus dat zal het niet zijn.

Verder heeft de rectifier, 2x 5V, gloei (geen aarde) en 2x 350V en een 0V Die zijn ook allemaar door gemeten en kloppen.

Evostars
13 mei 2009, 19:23
met AC meet ik 693V op de stand-by (als ie op stand-by staat) naar de aarde.

ik ga eens ff alles nalopen in het begin. volgens mij klopt er hier iets niet.

Evostars
13 mei 2009, 19:34
310V DC op standby.
Bekabeling nagelopen, en die klopt.
Wel vaag dat die AC meting zo hoog is. had ik niet verwacht. maar zal wel kloppen.

Chris Winsemius
13 mei 2009, 19:44
Bij elko's gebruik ik zelf liever 'n ruime marge qua voltage-rating maar "dit gebeuren" zie je zelfs terug (te lage werkspanning) in amps/ontwerpen van "gerenomeerde" gasten. Originele rating is (onder lichtelijk voorbehoud) volgens mij 500V voor de elko's rond de eindbuizen.

Op zich overleven kwaliteits-elko's wel 'n wat hogere spanning maar "netjes" is wat anders imho ;)

Alles dubbel-checken iig. en eerst bepalen wat je gaat meten en in welke stand v/d schakelaars (wissel, gelijk, stroom, spanning, weerstand).

Ps Ook altijd 'n belasting (soak/speakers) op de amp indien je gaat meten met spanning op de eindbuizen).

Evostars
13 mei 2009, 19:48
jep, ik gebuik een loadbox+ oude speakervan 100W 8 ohm.
en
http://www.paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp
Ik had geen zin om mn trafo's meteen op te blazen ;)

MAar goed. Ik geloof dat ik alles wel ongeveer 3 keer heb nagelopen...

Ik zal nog eens kijken wat ie doet zonder V1 en V2

Puerco
13 mei 2009, 19:49
Ik heb inmiddels de laatste checks gedaan. (hij is bijna af)
Inmiddels is de bias ingesteld op 60mA(over beide kt66's) bij 435Volt.
Bedoel je nou dat iedere buis op 60mA is afgesteld (veel te hoog en zelfs gevaarlijk) of 30mA per buis (iets aan de lage kant mischien maar zeker geen probleem)???

Evostars
13 mei 2009, 19:52
Bedoel je nou dat iedere buis op 60mA is afgesteld (veel te hoog en zelfs gevaarlijk) of 30mA per buis (iets aan de lage kant mischien maar zeker geen probleem)???

nee, totaal 2 buizen 60mA dus 30mA per buis.

Evostars
13 mei 2009, 19:58
OK, ik heb getest met V1 en V2 eruit.
In eerste instantie hoor ik gezonde ruis. Als ik even wacht, dan begint de klapper brom weer.

Dus geen probleem in het voorversterker circuit.

nico verduin
13 mei 2009, 20:10
Weet niet wat je meet, maar bijna 700V AC en dan 310V DC??????

Evostars
13 mei 2009, 20:13
ik meet direct na de rectifier tube.
trafo geeft 2x 350V ac, naar rectiefier tube gz34.
Vervolgens krijgt de rectiefier 2x5V vanuit de trafo.
Ik meet het punt waar 5V zit, en waar de draad naar de standby schakelaar zit.
Dus voor de eerste filter elco van 32uF

Daar is die 350V ac gelijk gericht dus vandaar die hoge waarde.
Of zit ik ernaast?

Evostars
13 mei 2009, 20:15
voor de duidelijkheid, het schema:
http://marstran.com/66JTM45Schematic.gif
(ik kan geen bijlage's verzenden :( )

Chris Winsemius
13 mei 2009, 20:16
ik meet direct na de rectifier tube.
trafo geeft 2x 350V ac, naar rectiefier tube gz34.
Vervolgens krijgt de rectiefier 2x5V vanuit de trafo.
Ik meet het punt waar 5V zit, en waar de draad naar de standby schakelaar zit.
Dus voor de eerste filter elco van 32uF

Daar is die 350V ac gelijk gericht dus vandaar die hoge waarde.
Of zit ik ernaast?

Wouw..................

1 x 5V AC naar gloei GZ34 (alleen meten op DE pennen v/d GZ34buisvoet)
De HT-wisselspanning is op twee manieren te meten:
- over de gehele wikkeling (hoog voltage AC)
- per wikkeling (helft bovenstaand voltage)

AC= wisselspanning/stroom (alternating current)
DC= gelijkspanning/stroom (direct current)

nico verduin
13 mei 2009, 20:20
Zo is het;)

Evostars
13 mei 2009, 20:21
HMM feeling a liitle bit stupid over here...

Maareh die 2x 5V van de rectifier... dat moet er 1 zijn?
Dus sec PT 5V naar rectifier en
2e sec PT 5v naar aarde???

In plaats van allebij naar rectifier?

Ik ga ff opzoek naar pinout van die rectifier

Evostars
13 mei 2009, 20:27
neej klopt zoals ie zit. pfoe... wel jammer, anders was het nu opgelost! hehe

AC DC... ik weet het verschil... MAar toch bedankt voor de duidelijkheid ;)

Evostars
13 mei 2009, 20:29
Wouw..................

1 x 5V AC naar gloei GZ34 (alleen meten op DE pennen v/d GZ34buisvoet)


Wat bedoel je met 1 x 5V AC?

nico verduin
13 mei 2009, 20:29
HMM feeling a liitle bit stupid over here...

Maareh die 2x 5V van de rectifier... dat moet er 1 zijn?
Dus sec PT 5V naar rectifier en
2e sec PT 5v naar aarde???

In plaats van allebij naar rectifier?
Als je vuurwerk wil hebben zeker:seriousf::seriousf:
Ik neem aan dat je bedoeld 2 draden met de 5V wikkeling naar de gloeidraad van die GZ34.
Doordat er electronen van de gloeidraden afkomen, worden ze om en om naar de ene anode en dan weer naar de andere anode worden aangetrokken tijdens hun positive helft van de wisselstroom (= AC). De wikkeling zijn namelijk in tegenfase.
Als je nu de andere kant aan massa hangt, gaat de stoom door die 5V wikkeling lopen ongeremd. Zowel de 5V als de hoogspanningswikkelingen worden gloeiend heet/..... smelten de koper wikkelingen.... vonken... vuurwerk.
Je moet ongeveer 1.3-1.4 x de 350V meten als de standby eraf is (dus de schakelaar dicht (dus de midden aftakking aan massa). Als hij op standby staat, meet je de spanning van de elco die al aan het ontladen is. Is een zinloze meting.
Als je echt de onbelaste DC wil meten. dan moet je de eindbuizen eruit trekken. En hem van de standby meten. Die pre-amps trekken bijna niets.

Maar ik betwijfel of daar je probleem ligt. Lijkt eerder op motor boaten... en dat is dus oscillatie....

nico verduin
13 mei 2009, 20:31
Wat bedoel je met 1 x 5V AC?Techneuten praat;) Als we het hebben over 1 x 5V, dan bedoelen we 1 wikkeling (= 2 draden) waarover samen 5V AC staat. Jou opmerking over 2 x 5V suggereert dat je 2 wikkelingen van 5V hebt. En dat is neem ik aan niet het geval.

Evostars
13 mei 2009, 20:33
Lijkt eerder op motor boaten... en dat is dus oscillatie....
Kijk MOTORBOATEN das de perfecte beschrijving voor wat ik hoor!

Ik kan wel DC meten, maar eerlijkgezegd, dur ik hem niet aan laten staan als ie zo staat te motorboaten. Klinkt nogal heftig namelijk....
Ik kan hem wel alleen op de loadbox laten draaien, zodat ik het niet hoor... maar ja. ik wil geen spullen onnodig opblazen.

Mooie beschrijving van de rectifier werking trouwens.

Evostars
13 mei 2009, 20:34
Techneuten praat;) Als we het hebben over 1 x 5V, dan bedoelen we 1 wikkeling (= 2 draden) waarover samen 5V AC staat. Jou opmerking over 2 x 5V suggereert dat je 2 wikkelingen van 5V hebt. En dat is neem ik aan niet het geval.

AH OK, dan begrijpen we elkaar weer. 1winkeling van 5V, twee draadjes dus...

Evostars
13 mei 2009, 20:46
Generally however the following causes it:

* Positive feedback instead of negative feedback i.e. usually caused by the Output Transformer secondary being wired the wrong way around and often determined by experiment/accident. With WAD kits if you follow the wiring diagrams faithfully then normally all works correctly. If you get motorboating, only change around the secondary winding(s) not the primary windings as well.

Wat als ik nu de grids van v4 en v5 omdraai, dus pen 5 van V5 op V4 en andersom.

Evostars
13 mei 2009, 20:48
de OT common zit nu alleen aan de jack, en niet aan aarde. (eerst ruis, daarna motorboating)
Als ik dat wel doe(OT common naar jack, en dan naar aarde) dan motorboat ie meteen. KAn positieve feedback geven...

Evostars
13 mei 2009, 20:49
ik kan net zo makkelijk de primary van de OT omdraaien

Evostars
13 mei 2009, 21:02
* Positive feedback instead of negative feedback i.e. usually caused by the Output Transformer secondary being wired the wrong way around and often determined by experiment/accident. With WAD kits if you follow the wiring diagrams faithfully then normally all works correctly. If you get motorboating, only change around the secondary winding(s) not the primary windings as well.

Nog zoiets...

Maar de OT secondary heeft (0) 4-8-16(-100) ohm uitgang dus die kan ik niet draaien. ik kan wel de primary OT draaien...

Puerco
13 mei 2009, 21:09
Je kunt dat eerst checken door je negative feedback te onderbreken.

jor15
13 mei 2009, 21:17
Wat ik zou doen (tenzij je dit al hebt geprobeerd natuurlijk):

1) Haal de spanning eraf, print het schema (en liefst nog een andere versie van dezelfde versterker), zet een bak koffie, pak een rode pen, loop elke verbinding in je versterker na a.d.h.v. schema en kruis elke verbinding aan waarvan je 100% zeker bent dat die goed is. Let vooral op de eindtrap en de aardeverbindingen.

2) Doe stap 1 nog een keer, maar nu met een blauwe pen en liefst met een nachtje slapen ertussen.

Het is zeer waarschijnlijk dat er ergens één of meerdere verbindingen niet goed zijn en de bovenstaande manier is misschien een beetje saai, maar bij mij werkt het meestal wel.

nico verduin
13 mei 2009, 21:19
Je kunt dat eerst checken door je negative feedback te onderbreken.
klopt. En anders kun je beter de primary omdraaien. Komt wel vaker voor dat de kleuren niet meer overeenstemmen tov. de oorspronkelijke transformator. Als ie dan gaat gillen, dan ligt het het daar niet aan. Dus dan gauw de draden weer terug zetten.
Overigens motorboaten is in feite een piek stroom trekken door de eindbuizen... de voeding stort in elkaar.... de buizen versterken niet meer agv de dalende spanning .... de voeding krijgt tijd om te herstellen en het feest begint weer opnieuw. En dat is niet goed voor je versterker... dus niet gewoon lekker laten lopen

Evostars
13 mei 2009, 21:20
Wat ik zou doen (tenzij je dit al hebt geprobeerd natuurlijk):

1) Haal de spanning eraf, print het schema (en liefst nog een andere versie van dezelfde versterker), zet een bak koffie, pak een rode pen, loop elke verbinding in je versterker na a.d.h.v. schema en kruis elke verbinding aan waarvan je 100% zeker bent dat die goed is. Let vooral op de eindtrap en de aardeverbindingen.

2) Doe stap 1 nog een keer, maar nu met een blauwe pen en liefst met een nachtje slapen ertussen.

Het is zeer waarschijnlijk dat er ergens één of meerdere verbindingen niet goed zijn en de bovenstaande manier is misschien een beetje saai, maar bij mij werkt het meestal wel.

Hej een bekende! Als ie het doet gaan we samen luisteren bij pieter ;)
Helemaal mee eens, maar dit heb ik al 4 keer gedaan!

nico verduin
13 mei 2009, 21:21
Wat ik zou doen (tenzij je dit al hebt geprobeerd natuurlijk):

1) Haal de spanning eraf, print het schema (en liefst nog een andere versie van dezelfde versterker), zet een bak koffie, pak een rode pen, loop elke verbinding in je versterker na a.d.h.v. schema en kruis elke verbinding aan waarvan je 100% zeker bent dat die goed is. Let vooral op de eindtrap en de aardeverbindingen.

2) Doe stap 1 nog een keer, maar nu met een blauwe pen en liefst met een nachtje slapen ertussen.

Het is zeer waarschijnlijk dat er ergens één of meerdere verbindingen niet goed zijn en de bovenstaande manier is misschien een beetje saai, maar bij mij werkt het meestal wel.
Had er vroeger nog wel eens last van in de IT programmering.... "programmeurs blindheid" noemde we het.... laat een collega er naar kijken en binnen 5 minuten opgelost.. nou ja meestal dan...
Dit is vergelijkbaar.

Evostars
13 mei 2009, 21:23
klopt. En anders kun je beter de primary omdraaien. Komt wel vaker voor dat de kleuren niet meer overeenstemmen tov. de oorspronkelijke transformator. Als ie dan gaat gillen, dan ligt het het daar niet aan. Dus dan gauw de draden weer terug zetten.
Overigens motorboaten is in feite een piek stroom trekken door de eindbuizen... de voeding stort in elkaar.... de buizen versterken niet meer agv de dalende spanning .... de voeding krijgt tijd om te herstellen en het feest begint weer opnieuw. En dat is niet goed voor je versterker... dus niet gewoon lekker laten lopen

Mee eens, niet laten motorboaten...
Gillen zeg je. hmmm. Hij staat nu voor te gloeien, met OT sec common naar aarde, en de OT primary reversed.

Evostars
13 mei 2009, 21:28
WOOOOW
Hij doet t!!!
Ik zette hem aan, en hij was muis stil.
Ik was ff bang... hmm geen ruis...
maar toen ik de master open draaide hoord ik geluid!

Nu de gitaar erin!
GAAAAF

nico verduin
13 mei 2009, 21:29
Ga hem maar eens lekker testen.... we horen het wel.. Veel plezier.

jor15
13 mei 2009, 21:33
Cool, ben benieuwd!

Puerco
13 mei 2009, 21:35
Gefeliciteerd!!!
Eneh... Foto's, evt clipje mischien???

Evostars
13 mei 2009, 21:39
Gefeliciteerd!!!
Eneh... Foto's, evt clipje mischien???

JA graag, maar de amp cab is er nog niet, aan het begin van de post staan wel foto(linkjes)
Opnames komen ook nog.
jor15: FF helemaal tweaken, en dan een datum prikken.


Ik heb B+ nogmaals gemeten. 430V (ja DC... :soinnocent: )
nu gebiased naar 70 mA (voor 2x KT66)

Heerlijk ff spelen! (en wachten op de mid pot, die was kapot.)

Evostars
13 mei 2009, 22:20
zo he! boven alle verwachtingen..
DAMN NICE. Super dynamisch. mooie harmonische tonen :hippie:

ik heb nu een 500 pF over de high master, en die moet omlaag (100pF).
En ik heb de PT op de 240V aangesloten, ipv de 230V. Dus die soldeer ik ook weer om.

Verder nog een aluminium bodemplaat (kooi van faraday)

AAN ALLEN: BEDANKT voor de HULP!
:cheerup:

Evostars
13 mei 2009, 22:37
OWja
waar ik veel geleerd heb:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?PHPSESSID=53d55980d5ebe50682c116133edde0 ac&

Daar ben ik te vinden onder Evo

Volgende bouw:
tremulus lune tremolo

Evostars
14 mei 2009, 12:31
de primaire PT zit nu weer op 230V (ipv 240)
B+ (na choke gemeten) is nu 456V (ipv 430V) wellicht beetje hoog voor de F&T filter caps... maar hij klinkt geweldig! blijft nu ook minder lang clean. dat vind ik wel prettig. Natuurlijk ook ff opnieuw gebiased. grid is nu -39V
en 71 mA (voor beide cathodes)

Evostars
14 mei 2009, 19:56
Dr gaat ook nog een fuse in de B+ lijn komen, na de standby.
B+ is nu 456V dus wellicht dat mn filtercaps iets sneller dood gaan, met het risico van kortsluiting en schade.

Verder moet ie toch flink hard (arme buren) om hem te oversturen.
Dus een PPIMV is wellicht een komende modificatie.
Ik heb al een 1Meg dual audio POT...

nico verduin
14 mei 2009, 20:18
wat is de max spanning van die filter caps dan? Alhowel een zekering op de B+ altijd aan te raden is (overigens zou ik hem in jouw geval gelijk chter de standby schakelaar zetten. Dan is tevens de rectifier wat meer beschermd).

fredjuh
14 mei 2009, 22:20
ik heb nu een 500 pF over de high master, en die moet omlaag (100pF).
Het is IMHO beter om een weerstand in serie te zetten met die cap, dan pakt ie nl. hetzelfde frequentiegebied maar dan minder hard. In mn gitaar heb ik 1000p en 500k in serie over de volume pot heen. Werkt perfect. Ik heb me erover verbaasd dat dit niet eerder bedacht is.

Evostars
15 mei 2009, 00:06
Het is IMHO beter om een weerstand in serie te zetten met die cap, dan pakt ie nl. hetzelfde frequentiegebied maar dan minder hard. In mn gitaar heb ik 1000p en 500k in serie over de volume pot heen. Werkt perfect. Ik heb me erover verbaasd dat dit niet eerder bedacht is.

Dat heb ik eerder gelezen ja! das een goeie. die weerstand werkt wel parallel met de (1M)pot. maar dat mag geen probleem zijn.
welke waarde...hmm :dontgeti:

don marco
15 mei 2009, 00:16
Ik heb me erover verbaasd dat dit niet eerder bedacht is.

70ies.. peavey vta400 bassamp ..
Het warm water zult ge al niet meer gaan uitvinden in buizenwereld ^^

Evostars
15 mei 2009, 14:46
Ik heb eens goed nagedacht over de PPIMV (post phase inverter master volume)
Aangezien ik al een 1 Meg dual pot heb, en ik ken fischer's idee goed vind, Wil ik het volgende inbouwen:
http://img30.imageshack.us/my.php?image=ppimv4.jpg
Zou iemand deze pic op dit forum willen zetten (kan ik nog? niet).

vol open=origineel zoals met 220K bias resistor
dicht=o ohm bias resistor. Is deze waarde te laag/gevaarlijk?

Graag jullie mening!

gebaseerd op:
http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV

aad
15 mei 2009, 16:58
Ik heb eens goed nagedacht over de PPIMV (post phase inverter master volume)
Aangezien ik al een 1 Meg dual pot heb, en ik ken fischer's idee goed vind, Wil ik het volgende inbouwen:
http://img30.imageshack.us/my.php?image=ppimv4.jpg
Zou iemand deze pic op dit forum willen zetten (kan ik nog? niet).

vol open=origineel zoals met 220K bias resistor
dicht=o ohm bias resistor. Is deze waarde te laag/gevaarlijk?

Graag jullie mening!

gebaseerd op:
http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV

http://img30.imageshack.us/img30/2537/ppimv4.jpg

Chris Winsemius
15 mei 2009, 17:17
http://img30.imageshack.us/img30/2537/ppimv4.jpg

Bij deze post-pi-mv-versie krijg je wat meer gain (bij de fasedraaier) als de MV niet op 11 staat en het laag wordt dan wat modderiger (JTM45 heeft meer laag dan de post '67 Lead Marshalls).

Evostars
15 mei 2009, 17:25
Tnx for the pic aad! :)

modderig laag... Ligt dat dan aan die 1M waarde? oorspronkelijk gebruiken ze een 250K dual pot... (mischien vind ik met modder spelen wel leuk!)

Meer gain bij de fase draaier, is alleen maar welkom waarschijnlijk.

Eventueel voor het verlies aan hoog, een 250pF over de pot, van wiper naar PI ingang kant.

Waar ik me ook een beetje zorgen over maak, is de hoge totale weerstand samen met de 5K6 grid resistor, kan dat niet voor problemen zorgen?

Chris Winsemius
15 mei 2009, 17:31
Tnx for the pic aad! :)

modderig laag... Ligt dat dan aan die 1M waarde? oorspronkelijk gebruiken ze een 250K dual pot... (mischien vind ik met modder spelen wel leuk!)

Meer gain bij de fase draaier, is alleen maar welkom waarschijnlijk.

Eventueel voor het verlies aan hoog, een 250pF over de pot, van wiper naar PI ingang kant.

Waar ik me ook een beetje zorgen over maak, is de hoge totale weerstand samen met de 5K6 grid resistor, kan dat niet voor problemen zorgen?

:D

Gridstoppers: vaak wordt voor KT66s minimaal 10k aangeraden maar de originele 45s hadden GEEN gridstoppers*. 5k6 kom je tegen in post '68 Marshalls. 1k5 kan gewoon (ook) imho.

* als je secuur bedraad is dat net mogelijk.

Evostars
15 mei 2009, 17:47
:D

Gridstoppers: vaak wordt voor KT66s minimaal 10k aangeraden maar de originele 45s hadden GEEN gridstoppers*. 5k6 kom je tegen in post '68 Marshalls. 1k5 kan gewoon (ook) imho.

* als je secuur bedraad is dat net mogelijk.

maar wat als de grid stoppers veel hoger dan 10K worden?

Keep in mind, that any resistor to the tube's grids is forming a
low pass filter together with the tube's input capacity.
Therefore when the resistance is lower, then there will be
more highs remaining with the pot more or less closed.

Chris Winsemius
15 mei 2009, 18:22
maar wat als de grid stoppers veel hoger dan 10K worden?

Keep in mind, that any resistor to the tube's grids is forming a
low pass filter together with the tube's input capacity.
Therefore when the resistance is lower, then there will be
more highs remaining with the pot more or less closed.

Je hebt het waarschijnlijk over de totale biassplitter-weerstandswaarde (grid to virtual ground [biassupply])...

paar k maakt dan weinig uit, 220k + 5k6, 220k + 1k5, 220k + 5k6, 220k + 10k....

Pak gewoon wat 1k5jes of 5k6jes. Bij de originelen zat er niets (0 ohm dus).

Ga gewoon lekker solderen, probeer ZELF wat waardes uit, daar leer je het meeste van. Smaak en gehoor verschillen ontzettend per persoon en het is jouw amp.

Evostars
15 mei 2009, 20:39
Ga gewoon lekker solderen, probeer ZELF wat waardes uit, daar leer je het meeste van. Smaak en gehoor verschillen ontzettend per persoon en het is jouw amp.

Daar heb je helemaal gelijk in!
Zolang ik mn buizen of trafo's maaar niet mol.

Evostars
15 mei 2009, 23:55
Ok T zit erin, en het werkt. Crunch op huiskamer nivo.
foto's:
http://img268.imageshack.us/my.php?image=dsc01058r.jpg
pot

http://img268.imageshack.us/my.php?image=dsc01059z.jpg
blauw/rood twisted, met gele krimp zijn de oude leads naar de 5k6 grid resistors.
Wie wil de pics voor me plaatsen op het forum?

Sounds files volgen nog, maar ik wacht nog op de mid pot, en de 100pF voor de master.

owja, ik heb de 100K plate resistors van V1 vervangen door 1/4W metal resistors. (minder noise)

nico verduin
16 mei 2009, 00:19
owja, ik heb de 100K plate resistors van V1 vervangen door 1/4W metal resistors. (minder noise)krap... 't is te hopen dat je nooit meer dan 2-3 mA trekt... fikken die weerstanden uit...

P = I^2 * R.

Evostars
16 mei 2009, 11:57
T is een beetje krap, maar ik meet 100V en 95V over de 100K's van plate V1.
dus 0,2W
mocht ie uit fikken... dan is er geen verdere schade (toch?)

nico verduin
16 mei 2009, 12:21
T is een beetje krap, maar ik meet 100V en 95V over de 100K's van plate V1.
dus 0,2W
mocht ie uit fikken... dan is er geen verdere schade (toch?)Dat meet je zonder signaal. Stel je hangt er effe een Mp3 met lijn eraan... OF een pedaal met hoog uitgangsignaal.. dan kom je gauw die richting op. het kan geen kwaad, maar hij gaat altijd stuk op het moment dat het je niet uitkomt....

Evostars
17 mei 2009, 14:41
Dat meet je zonder signaal. Stel je hangt er effe een Mp3 met lijn eraan... OF een pedaal met hoog uitgangsignaal.. dan kom je gauw die richting op. het kan geen kwaad, maar hij gaat altijd stuk op het moment dat het je niet uitkomt....
MMM een mp3 speler... in een JTM45... :rockon:
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb een meting gedaan met een gitaar eraan die aangeslagen werd, en dat maakte weinig uit. Maar ja, ik heb weleens de neiging om de SuperHardOn flinkt te laten boosten...
Dus die worden nog vervangen. wellicht 2x 220K parallel.

De PPIMV met de 1M dual pot, is geen succes. Het volume werkt wel, maar de response is weg als ik hem zacht zet. Vol open en bijna dicht klinkt heel anders. Vooral het hoog wordt slap, zoals ik al verwachte. Wellicht dat ik een 220K dual Pot (log) kan vinden en het nogmaals probeer.

Evostars
27 mei 2009, 14:22
Inmiddels heb ik er een dual pot 250K log inzitten, met een 2M2 ohm.
vol open gebiased op 88 mA voor beide kt66's, 395V op anode gemeten.
als ie een beetje dicht gaat (PPIMV) dan zakt de bias naar 80mA, en blijft daar.

Ik heb getest tussen de 230V en de 240V primair van de power trafo. 230V aansluiting klinkt veel agressiever, en gaat sneller in overdrive. 240V is warmer, milder, harmonischer. Mooier in mijn oren. Er staat nu 5,7 volt ac over de heaters, wat ik acceptabel vind. B+is ook geen 455V dc bij de 32uF filter cap, maar 435V wat ik veiliger vind.

Cabinet is ook binnen. mooi :D

ben nu bezig met de input caps over de lousness 1 en 2. bright heeft 500pF en das wel veel. vervang ik door 100pF
ik had een 47pF over de 2e input, maar die haal ik weg. dan is ie zonder caps. zoals origineel.

Evostars
27 mei 2009, 14:27
foto's van cab:
http://img7.imageshack.us/gal.php?g=dsc01077s.jpg

Evostars
27 mei 2009, 15:49
395V op de anode van kt66 gemeten, zijn max 25W perstuk,
Dus nu gebiased op 70%, 88mA voor beide.
Als ik de ppimv zacht zet, is ie 81 mA.

47pF cap verwijderd van het normale kanaal loudness pot,
en de 500pf van de bright loudness pot, vervangen door 100pF+47pF (parallel)= 147pF.

Ook nog een fuse, na de standby toegevoegd, van 500mA traag.(zodat als de filter caps kortsluiten door ouderdom, er verder niets kapot gaat). Totaal nu dus 3 zekeringen...

Ben er blij mee, dus definitief terug in het kastje, en opnames maken!
Wie kan ze voor me posten?

Evostars
28 mei 2009, 17:29
Ik heb 7 mono 192kB mp3's opgenomen, met de JTM45 door een ampeg vintage 12" speaker, en een studio projects T3 1" tube condensor mic.
Totale grote is 4MB

Wie wil ze voor me hosten/posten?
Of heeft er iemand een tip waar ik ze kan uploaden?

Evostars
28 mei 2009, 17:52
http://www.forum.marstran.com/viewtopic.php?f=11&t=216&p=1387#p1387
daar staan ze als rar!