PDA

View Full Version : Voor alle JCM900 1960 cab bezitters



Negative K3 fan
23 maart 2003, 13:37
Ik las net iets heel interessant over een mod om je cab beter te laten klinken op harmony central, en aangezien dit een bekend model is dacht ik jullie er wel een plezier mee te kunnen doen.

Link: http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=276564

shredneck
23 maart 2003, 20:14
Het re-wiren heb ik ook gedaan met 1 van mijn marshall cabbies, is een absolute aanrader. Wel ff de kabelschoentjes nasolderen voor een groter overdrachtsoppervlak. ....en natuurlijk opletten met solderen,after all, speakers zijn niet brandvast....

Het vervangen van het switchboard is onnodig, de kwaliteit van de mijne is prima,ook denk ik niet dat de sound hier enorm door beinvloed wordt, wat ik wel gedaan heb is het solderen van de kabelschoentjes van de nieuwe bedrading aan het switchboard. Door het re-wiren is het cabinet echt gaan leven, veel grotere basrespons en een merkbaar verschil in dynamiek.

Ik heb overigens de beste kwaliteit kabel gebruikt die ik kon kopen, maar ik denk dat bijna alle kabels beter zijn dan de enorm dunne draadjes die marshall gebruikt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: shredneck op 2003-03-23 20:16 ]</font>

Nielsje
24 maart 2003, 12:51
zal dit ook een beetje goed werken op mijn 1960 vintage? ik ben opzich wel tevreden met het geluid, maar maar iets meer bass zou af en toe wel leuk zijn...

Negative K3 fan
24 maart 2003, 14:49
Als jouw cab zon pcb schakelsysteem ding heeft waarschijnlijk wel.

Guinness
24 maart 2003, 15:41
Ik heb dat switchboard op mijn cab gebypassed. En dikkere draden gebruikt.

staartmans
24 maart 2003, 15:58
Hallo,

Kan een van jullie me in gewoon Nederlands uitleggen wat je gedaan hebt. Dan bedoel ik dus zonder al te technisch te worden want dit zegt me, helaas, te weinig.

Thanx, Martino!

Negative K3 fan
24 maart 2003, 17:03
Op 2003-03-24 15:58, schreef staartmans:
Hallo,

Kan een van jullie me in gewoon Nederlands uitleggen wat je gedaan hebt. Dan bedoel ik dus zonder al te technisch te worden want dit zegt me, helaas, te weinig.

Thanx, Martino!


In dat topic wordt gewoon beschreven dat er in die cabs een switchboard zit waarmee je tussen impedanties en steroe of iets dergelijsk kutn schakelen. Doordat dat PCB niet zon geweldige electriciteit geleider is verlies je stroom, in dat topic hebben mensen hun cabs zo veranderd dat de jack direct op de speakers zit aangesloten en sommigen hebben ook de kabels in dee cab veranderd omdat de standaard marshall kabels niet van geweldige kwaliteit zijn.

Het omzeilen van dat switchboard schijnt veel effect te hebben op vooral de hoge tonen, de andere kabels helpen wel een beetje, maar niet spectaculair veel.

RaNk
25 maart 2003, 19:46
Nou, ik heb de post gelezen en was wel erg nieuwsgierig geworden. Meteen de kast opengeschroefd en de (inderdaad) zeer armzalige kabeltjes vervangen door dikkere speakerkabel en de zooi rechtstreeks op een contrajack gesoldeerd. Zo, nu even proberen hoe het klinkt. En ja, het is zeer zeker de moeite waard. Het klinkt allemaal net iets strakker, vooral in het laag is dit goed te horen. De grote verschillen in het hoog die beschreven werden zijn me wel een beetje ontgaan overigens, maar dat mag de pret niet drukken. Voor sommigen is dit misschien allemaal oud nieuws, maar als je ook nog niet op dit idee gekomen bent moet je het eens proberen. Dit zijn de betere posts :smile:

FNaRK
25 maart 2003, 21:02
hmm,
klinkt allemaal veelbelovend. Ik ben dus ook in bezit van een 1960 kast, ik ben alleen een kneus op soldeergebied :sad:
Iemand in de buurt van Delft die zich geroepen voelt mij te helpen met dit klusje ? Jij soldeert, ik zorg voor het bier :grin:

Negative K3 fan
25 maart 2003, 21:34
Zoveel stelt het niet voor hoor mario...

RaNk
25 maart 2003, 21:53
Het is inderdaad niet moeilijk. Ik heb alles aangesloten volgens het onderste schema van deze site (series/parallel):
http://www.avatarspeakers.com/wiring%20diagrams.htm
Ik heb trouwens geen kabelschoentjes gebruikt maar ook gesoldeerd op de lipjes van de speakers.
Ze zeggen trouwens dat vooral het gedeelte van de schakelaar 'bypassen' belangrijk is, niet zozeer de kabels (al vond ik ze wel erg dun achteraf). Misschien niet zo'n gek idee om het eerst te proberen met de huidige kabels. Gewoon de kabels solderen direct op de contrajack volgens het schema. Dan is het ook niet zoveel werk (ook niet om terug te gaan naar de oude situatie als je het niet de moeite waard vind). Ik zou graag komen helpen maar het is nogal ver van hieraf.

Negative K3 fan
25 maart 2003, 21:56
hoe zitten ze normaal dan in een marshall cab gesoldederd en hoeveel ohm is dat?

verandert er dan iets aan het aantal ohms van de cab?

RaNk
25 maart 2003, 22:03
Het is maar net hoe je ze soldeert. Als je ze allemaal parallel zet krijg je een 4 ohm configuratie. Ik heb de series/parallel, en dit geeft 16 ohm. Je hebt zeg maar 2 paar in serie die je totaal parallel zet. Dit geeft een parallelschakeling van 2x32ohm en dit geeft weer 16 ohm. Parallel/series kan ook, dit zijn 2 parallelschakelingen die in serie staan. Ook dit geeft 16 ohm maar die heb ik nog niet geprobeert.

*edit*
Hoe ze origineel staan weet ik trouwens nieteens. Ik verwacht series/parallel (vrij gangbaar) maar ik kan het helemaal mis hebben.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RaNk op 2003-03-25 22:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RaNk op 2003-03-25 22:09 ]</font>

Negative K3 fan
25 maart 2003, 22:05
maar hoe zitten ze normaal gesoldeerd?

RaNk
25 maart 2003, 22:11
Had al een edit gedaan :wink:

FNaRK
26 maart 2003, 11:16
maar dus niemand die een soldeer-lozer kan helpen :sad:

kokeleko
27 maart 2003, 13:39
Nou of dat scheelt, heb mijn 1960 A cab ook gerewired, en het switchboard laten zitten, dus nog steeds stereo te gebruiken is. Het laag is veel strakker, en minder gruizig, heb het gewoon op de lippies gesoldeerd, en klinkt best. Nou moet ik eigenlijk nog een solide switchboard maken of laten maken ,die ook beter signaal door geeft. Bedankt voor de tip.

kokeleko
27 maart 2003, 14:49
Zit net te denken , wil de box mono en stereo gebruiken, ik heb 4 speakers van 16 Ohm, twee speakers parallel ( plussen met elkaar verbinden evenals de min ) is toch 8 Ohm? , dit kan ik zowel links als rechts gebruiken, dus stereo. Wil ik nu mono dan kan ik de connectoren toch met elkaar verbinden/bruggen , dus een gewone connector en eentje die verbinding verbreekt als er geen plug inzit. Dus als ik in de "gewone" connector plug heb ik dan een serie/parallel aansluiting en is ie dan 4 Ohm, dit scheelt een switchboard en je kunt mooi stevig solderen , is dit wat en wie weet het.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kokeleko op 2003-03-27 16:24 ]</font>

Guinness
27 maart 2003, 17:19
Let er wel op dat je alle plussen en minnen van de speaker markeert. Anders heb je speakers waarbij de ene naar voren gaat en de andere naar achteren. En dit klinkt nergens naar. Dit kun je controlen met een 9v batterij. Als je alles hebt aangesloten check dan even hiermee of ze allemaal naar voren cq naar achteren komen tegelijkertijd.

kokeleko
27 maart 2003, 17:27
Op die speakers van mij ( en ik neem aan op veel mer van die speakers ) staan een plus ingestanst op de lippies, zou dat kunnen zoals ik het hierboven beschreef?

RaNk
27 maart 2003, 17:41
Kokeleko, volgens mij moet dat kunnen maar na eventjes piekeren heb je dan wel een jack nodig met 1 maakcontact en 2 verbreekcontacten (allen onafhankelijk). Ik weet niet of die bestaan, maar het lijkt me op die manier de enige oplossing voor zover ik me kan indenken. Ik twijfel dan wel een beetje aan de geluidskwaliteit in '16 ohm mode' omdat je dan wel door 2 schakelaars heen moet met je signaal. In stereo zit je dan met 1 schakelaar op 1 kanaal.

Roadkill, als je zin hebt om naar Veldhoven te komen wil ik het graag doen hoor. Maar dat is wel een behoorlijk ritje :wink:.

*edit*
Tja, over de optie met 'zelfschakelend mono/stereo', eigenlijk krijg je dan precies dezelfde situatie alleen dan zet je de schakelaar niet met de hand om. Volgens mij is dan het nut van de oorspronkelijke 'mod' te verwaarlozen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RaNk op 2003-03-27 17:48 ]</font>

MegaDrive
27 maart 2003, 18:01
Lache iedereen is meteen aan zijn cab aant sleutelen :grin:. Ik dus ook, in dit geval een 1960 AV. Ik heb eerst de kabels vervangen door 4 mm2 kabels. Ik heb even zitten denken of ik zodanig zou bedraden dat hij alleen nog maar de mono (4 of 16 Ohm) mogelijkheid zou hebben zodat ik het switchboard eruit kon laten, maar ik heb dat switchding eens flink op zijn kloten gegeven met 300 W aan 6,5 Ampère en het verlies was verwaarloosbaar klein (0,03%), in ieder geval ver buiten hoorbaar bereik. Ik zou die switchboard dus gewoon laten zitten en je stereomogelijkheid behouden. Die post op HC is dus onzin. Het vervangen van de kabels doet wel veel goeds. Het lijkt alsof het allemaal een stuk strakker/compacter klinkt. Ik heb mijn cab 3/4 open back gemaakt en hij klinkt nu echt fantastisch. Pas wel meteen even je presence aan als je dit gaat doen. Succes!

RaNk
27 maart 2003, 18:06
Hehe, leuk dat ze op HC zeggen dat juist die switch veel verschil maakt, terwijl jij het veel meer in de kabels zoekt. Wat mij betreft kan het in ieder geval geen kwaad wat ik gedaan heb (dat is ook wel te horen ook), omdat ik toch nooit stereo gebruik. Alles is mooi meegenomen in dat geval zou ik zeggen.

kokeleko
27 maart 2003, 19:12
Die connectoren bestaan wel . ik heb nog een paar 1922 ( 2x12 ) boxjes , en die zijn ook mono/stereo te runnen. Dit gaat ook zonder switchboard, stereo is ie twee keer 16 Ohm , en mono is ie dan 8 Ohm. Dit gaat ook met, maak/breek contacten. Maar als ik dus twee paar speakers parallel( 16 Ohm speakers in een 4x12 kast ) op 8 Ohm heb , en ik zet deze paren nog een keer parallel , dan is de som van beide paren toch 4 Ohm , en kan ik zonder switchboard werken. Maar als ik nou met switchboard blijf werken , hoe maak je je bedrading vast aan het switchboard?

MegaDrive
28 maart 2003, 10:34
Ik heb ze gewoon erop gesoldeerd. Op dat printplaatje heb je een paar opstaande metalen plaatjes waar standaard de schoentjes van je kabels op geklemd zitten. Die haal je eraf en je soldeert gewoon de kabels op die plaatjes. Wat je ook kunt doen is nieuwe schoentjes kopen van hetzelfde formaat, die aan je nieuwe bekabeling bevestigen en dan erop klikken. Die kun je dan eventueel nog dichtknijpen met een tang, of vastsolderen. De contrastekkers die standaard in een 1960 cab zitten zijn overigens ook maak/breek contacten. Met een beetje puzzelen en een extra input kun je dus dezelfde schakeling maken zonder switchboard maar ik zou hem gewoon laten zitten. Het is een hoop moeite om hem eraf te halen en al je mogelijkheden te bewaren en bovendien is het verschil buiten hoorbaar bereik.

kokeleko
28 maart 2003, 10:57
Heb ze idd aan het switchboard gesoldeerd, bij mij zaten er geen lipjes op, maar een soort van printplaatje en daar zat de oude bedrading op. Heb gewoon het gaatje groter geboord en de dikkere kabel er op gesoldeerd, kan ik em dus gewoon blijven gebruiken.