PDA

View Full Version : Alternatieve methodes voor afwerken : branden, ijzeren borstel en kalk(pasta)



Kakihara
13 mei 2009, 10:05
Onlangs "De houtbewerkingsencyclopedie van Mark Ramuz (http://www.librero.nl/specs.asp?id=12311)" gekocht en gisteren maar eens meegenomen naar mijn werk (om te lezen op de trein natuurlijk). Dit lijkt me een leuk boek als je hoegenaamd niets kent van houtbewerking en het gereedschap (Ik heb het gekocht in een budgetboekhandel voor zo'n €20).
In dat boek staan ook een aantal speciale behandelingen van het hout. Zo wordt de oppervlakte van het hout zwart gemaakt m.b.v. een toorts/bunzenbrander, met een ijzeren borstel wordt vervolgens het verbrande hout verwijderd en de nerven worden licht open gewreven. Die nerven worden daarna geseald met een schellac. Daarbovenop wordt een kalkpasta aangebracht, die in de nerven gewreven wordt en vervolgens wordt het afgelakt. (Als je begrijpt wat ik bedoel)
Anyways, dit geeft een mooi en verouderd effect aan het hout, maar mijn vraag is of dit invloed heeft op de duurzaamheid van het hout en of dit invloed heeft op de klank.
Ik vind niet direct afbeeldingen op het net van het resultaat, dus ik ga dat eens moeten inscannen van het boek om het misschien wat te verduidelijken.

Ziezo : een scan van een voorbeeld uit het boek. Het gebruikte hout is Amerikaans essen

http://img134.imageshack.us/img134/7137/img048p.jpg

Kakihara
13 mei 2009, 11:53
Getver... is een beetje groot :chicken:

Enra
13 mei 2009, 14:17
Ik vind het wel erg interessant. Misschien komen sommigen op deze wijze af van de starre traditionele opvatting dat er maar één afwerking mogelijk is. Dat is overigens in de vioolbouw echt star en rigide!!

Kakihara breekt hiermee - terecht - heilige huisjes af!! Joepie!!

Kakihara
13 mei 2009, 19:58
Ik vind het wel erg interessant. Misschien komen sommigen op deze wijze af van de starre traditionele opvatting dat er maar één afwerking mogelijk is. Dat is overigens in de vioolbouw echt star en rigide!!

Kakihara breekt hiermee - terecht - heilige huisjes af!! Joepie!!

Het is allerminst mijn bedoeling om heilige huisjes af te breken. Ze zijn meestal wel heilig voor een reden ;)
Ik vond die afwerking uit dat boek gewoon wat hebben (en handig als je een hekel hebt aan lakken maar toch wat effect wil steken in de afwerking) en ik wou gewoon weten wat de effecten op het geluid zouden kunnen zijn als je hout te lijf gaat met een brander, een stalen borstel een een papje.

aaronstonebeat
13 mei 2009, 20:39
Gave ideeën! Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad hoor, zolang je het hout niet echt in de fik steekt. Ga eens na wat ons gitaarhout normaal allemaal te verduren krijgt; dan worden er ook allerlei 'papjes' opgesmeerd, hetzij op waterbasis hetzij op een andere basis. Bij buigwerkzaamheden houdt men het hout ook niet droog, en het kan allemaal.

stijnkenens
13 mei 2009, 20:45
Ik denk niet dat je moet wakker liggen van klankverschil, het is max 1 mm van het oppervlak dat door die behandeling een beetje anders gaat zijn.

Op een dikte van 40 mm is dat dus te verwaarlozen (zo'n 2,5% van de totaal massa) Er gaat echt niemand het verschil horen tussen een verbrande en een onverbrande gitaar.



s

Enra
14 mei 2009, 07:49
Het is allerminst mijn bedoeling om heilige huisjes af te breken. Ze zijn meestal wel heilig voor een reden ;)

Héhéhé, niet te moralistisch worden hoor ;)

Kakihara
14 mei 2009, 10:55
Héhéhé, niet te moralistisch worden hoor ;)

Nu, misschien dienen heilige huisjes wel om afgebroken te worden, net zoals er regels zijn om te overtreden ;)

In dat boek van mij staat trouwens ook dat je hout kan verdonkeren m.b.v. zinkchloride. Ideaal als je je kersenhout een wat mahonie-achtiger uitzicht wil geven.
Je zou ook textielverf op hout kunnen gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk niet bepaald een mooi effect hebben.

espike
14 mei 2009, 12:12
Als je dan toch bezig bent: chloor en was: neem een leuke donkere houtsoort, en maak heir met was patronen op. Bleekmiddel, of schimmel verwijder spul er over, in de zon neer leggen, en schuur de was er van af, of zet m in de olie.
Je kan ipv bleek, ook waterverf nemen.
In theorie zou ej zo met zuur ook van alles leuks kunnen doen. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd btw. ik vond het iets te gevaarlijk.
De ontwikkel vloeistof voor printplaten zou ook een leuk effect mogen geven met alle koper oxide er in. De vraag is alleen: wanneer kan je zo'n gitaar weer aanraken zonder jezelf te verbranden

Ook nog een leuk effect in de suicidale verkleuringen: een goeie dosis zuur er op, en afblussen met amonia. Het ontwikkelen van zouten in je hout zou toch iig een uniek effect moeten geven.

Let wel, alle ideeen hier, muv de waterverf optie, zou ik nieadviseren om zonder assistentie, bescherming, en openlucht uit te voeren.
Met name zuren en basen mengen is een erg explosieve bezigheid.
Natronloog en zoutzuur geeft gewoon een explosie, met blindheid voor iedereen die te dicht in de buurt staat. Probeer dit dus niet zo maar zonder voorkennis uit.

Wat wel een wat onschuldiger idee is: ik heb ooit eerder een gitaar gezien, waar ze op t hout gingen brandmerken.
Ook zijn er bijv. leren slagplaten verkrijgbaar voor de echte rodeo gitaar.

aaronstonebeat
14 mei 2009, 19:41
Wat is eigenlijk kalkpasta?

Kakihara
14 mei 2009, 20:12
Wat is eigenlijk kalkpasta?

Dunno, maar na dat woord een paar keer tegengekomen, ga ik ervanuit dat ze filler bedoelen :)

pueblo
14 mei 2009, 21:16
Dunno, maar na dat woord een paar keer tegengekomen, ga ik ervanuit dat ze filler bedoelen :)

zoiets bijvoorbeeld
http://ciranova.be/nl/kalkpasta.html

aaronstonebeat
14 mei 2009, 22:28
Ik zat al aan gewone witte plamuur te denken. Dat is toch ook vnl. kalk? En dat kun je heel goed op hout smeren en weer glad schuren.