PDA

View Full Version : Pu?



Nellyrocks
13 mei 2009, 10:10
Hai allen, even een vraagje omdat er met de zoekfunctie te veel informatie te vinden is dat zo subjectief is dat ik er eigenlijk allemaal helemaal niets aan heb.

Ik wil in mijn strat een ander brugelement. Het is een Classic Player 60's waarbij ik heel tevreden ben over de voorste twee PU's maar achter is me te dun en iel. Kan aan mij liggen maar ik ben nou eenmaal een luie hond die graag iets extra sustain heeft.

Ik weet alleen echt geen reet van PU en zou graag wat advies willen. Daarbij graag ook waarom je denkt dat een bepaalde PU te gek zou zijn. Daar heb ik wat aan.

Vereisten dus:
- Dikker, vetter, maar met name iets warmer met overdrive meer sustain. Waarschijnlijk wordt het wel een HB dus.
- Single sized. Ik wil aan het uiterlijk verhaal niets veranderen.
- MOET clean toch nog een meer dan behoorlijk geluid geven en ik wil mijn 'een na laatste standje' plopsound zeker niet kwijt.

Ik speel geen metal, heb geen high gain distortions en ben geen shredder en ben dus ook niet op zoek maar gierende leadsounds.

Alvast bedankt.

olaftheholy
13 mei 2009, 10:21
Little killer van Guitarfetish...Geen racemonster maar dikt je brugpositie lekker aan, ben je dat schriekerige geluid kwijt en je behoud je "quack"!
http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-50206111187217_2054_7494575

$ 24.95 vandaag bestellen zaterdag in huis!!!

espike
13 mei 2009, 11:06
Je zou eens kunnen kijken naar texas specials, of een rio grande element. Dit zijn beide single coils, wat gewoon goed staat in een strat, maar hebben wat meer power.
ALs je ze cleaner wilt, draai je gewoon t volume van je gitaar wat terug. Begin je met een lekkere scheur solo, gooi je je volume weer wat verder open.
Texas specials zaten bijv. in de gitaar van Stevie Ray Vaughan. Check nummers als Lenny, of Riviera Paradise voor t clean geluid hiervan.
Rio Grandes lijken hier aardig op, maar zijn ietsje 'vetter'
Wat ook goed voor je sustain is: dikkere snaren. 0.9 setjes zwabberen gewoon vrij snel dood. 0.11 -0.56 bijv. geeft je een veel duidelijkere klank, en sustain.

Kakihara
13 mei 2009, 11:16
Bill Lawrence L-280 setje (http://www.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s) : dikker, vetter, meer dan behoorlijke sustain : allemaal check.

EDIT : aanvullende link (http://guitarsbyfender.yuku.com/sreply/14329/t/-Tele-amp-Strat-L-280-s-L-290-s-options-characteristics.html)

Nicks
13 mei 2009, 11:58
ik zou eerst eens een setje andere snaren gebruiken. dikker en ander materiaal.
je kan nog zulke goede pickups hebben maar de sustain zal nooit verder komen dan dat je snaar wilt trillen. Je kan natuurlijk ook je snaarspanning aanpassen maar weet niet of dat lekker speelt met dunne snaren (in veronderstelling dat je die nog hebt)

levi
13 mei 2009, 12:21
Een seymour duncan little '59 jr miss??

Nellyrocks
13 mei 2009, 13:11
Ahh, even meeting gehad en meteen een paar reacties. Bedankt tot zo ver.


ik zou eerst eens een setje andere snaren gebruiken. dikker en ander materiaal.
je kan nog zulke goede pickups hebben maar de sustain zal nooit verder komen dan dat je snaar wilt trillen. Je kan natuurlijk ook je snaarspanning aanpassen maar weet niet of dat lekker speelt met dunne snaren (in veronderstelling dat je die nog hebt)

Ik speel op mijn strat met 0.11. Die gekookte spagetti die Fender er zelf opgooit had ik er in de winkel al afgehaald. Daarbij ben ik het met je eens dat je sustain voornamelijk beïnvloed wordt door je techniek maar je moet het met mij eens zijn dat bv een HB iets minder kritisch is.


Een seymour duncan little '59 jr miss??

Is inderdaad een optie. Waarom vindt je die te gek?

espike
13 mei 2009, 13:46
sd 59 heeft volgens mij niet te veel output, ik heb m voor mijn les paul ook overwogen. T is een vintage sound hb, die is nog wel aardig clean te krijgen. Zelf, vondi ik, in dezelfde sectie de sd seth lover pups wat sprekender klinken, (niet wax potted, en heel licht microfonisch) maar dat is voor een les paul model. op een strat zullen ze wat scheller zijn vermoed ik. Maar xze hebben hele series met auditio samples op de sd site. Zo kan je zelf even luisteren naar wat je bevalt.

Eko
13 mei 2009, 17:17
Je zou er voor kunnen kiezen om je toonpot op het brugelement te zetten i.p.v. het midden. Daarmee krijg je een mogelijkheid om het erge hoge er af te draaien. Ook behoud je er mee je middenstand en je uiterlijk.
Andere optie is een regeling er op ( laten ) zetten om je brugelement langzaam bij je middenelement op te kunnen draaien. Bij Vox Humana doen ze zo iets ook bv met Kinmans. Je geluid wordt dan ineens ( regelbaar) dikker , zonder het uiterlijk te wijzigen. Wel wordt dan je onderste tonepot je regelaar voor dit effect.
Dit alles zonder andere pick-ups te kopen. Daarna kan er van alles. Hangt meer van de persoonlijke voorkeur af , denk ik. Zelf heb ik strats met Texas specials , Kinmans en USA standards.

levi
13 mei 2009, 19:04
Ahh, even meeting gehad en meteen een paar reacties. Bedankt tot zo ver.



Ik speel op mijn strat met 0.11. Die gekookte spagetti die Fender er zelf opgooit had ik er in de winkel al afgehaald. Daarbij ben ik het met je eens dat je sustain voornamelijk beïnvloed wordt door je techniek maar je moet het met mij eens zijn dat bv een HB iets minder kritisch is.



Is inderdaad een optie. Waarom vindt je die te gek?

Hij is best alround je kan er lekker jazz mee spelen.(al zou ik dat niet doen op ene bridge pu.) Maar toch ook wel een beetje die rock vibe hij zit in de telecaster van een vreind van me. Ik krijg een beetje dat sweet home alabama gevoel als ik er op speel :P

Nellyrocks
13 mei 2009, 22:07
Ik krijg een beetje dat sweet home alabama gevoel als ik er op speel :P

ehhhh. Ik weet niet of ik dat zoek :sneaky:

Bluze
13 mei 2009, 22:39
Misschien heb je hier nog iets aan:

http://www.dimarzio.com/site/#/pickuppicker/

groovieguitarguus
13 mei 2009, 22:52
Ahh, even meeting gehad en meteen een paar reacties. Bedankt tot zo ver.



Ik speel op mijn strat met 0.11. Die gekookte spagetti die Fender er zelf opgooit had ik er in de winkel al afgehaald. Daarbij ben ik het met je eens dat je sustain voornamelijk beïnvloed wordt door je techniek maar je moet het met mij eens zijn dat bv een HB iets minder kritisch is.



Is inderdaad een optie. Waarom vindt je die te gek?

Zo'n '59 Seymour duncan lijkt me ook wel wat.
Mijn 'grote voorbeeld' gebruikt deze ook in de brugpositie. Arnold van Dongen: http://www.youtube.com/watch?v=NCKqO4i9KvU even doorscrollen naar 4.10 minuten.

Ook onze gitaarforum 'goeroe' Vulvasonic heeft volgens mij zo'n '59 in zijn strat.
Een Bill Lawrence is ook zeker te gek....

levi
14 mei 2009, 00:07
Zie je ik heb wel smaak :P