PDA

View Full Version : Input Deville naar de kl*te



Shaggy
13 mei 2009, 08:24
Hier een uitleg over het vervangen.

http://www.bustedgear.com/repair_Fender_deville_jack_2.html

Welke jackinput kan ik het beste gebruiken en waar haal ik het vandaan. Ik wil wel gelijk een een beetje kwaliteit erin zetten.

master99
13 mei 2009, 10:00
Hoi Shaggy,

De inputs van de Devilles, maar ook de Blues, staan berucht om hun crappy input connectors. Je kan ze door een originele vervangen, en dan gaat het afhankelijk van hoeveel je in- en uitplugt weer een jaar tot enkele jaartjes goed.
Een degelijkere, maar ook wat bewerkelijkere aanpak, is het gebruik van een input zoals deze: http://www.switchcraft.com/products/jack-85.html
Je hebt er wel een nodig die een kortsluit-aansluiting heeft (nr 3 op de link) , die er voor zorgt dat als je de plug uit de connector haalt, de input met de massa verbindt. Je moet met wat draadjes de connector op de print aansluiten, aangezien het geen print-type is. Een heel gepruts, maar het is te doen.

Erik

Shaggy
13 mei 2009, 10:01
Nog een vraagje;

Kan ik de "dodelijke voltages" uit het circuit krijgen door de gitaar aan te slaan en hem dan uit standby halen. Het geluid sterft zo langzaam af en dan zou er geen spanning meer moeten zijn toch?

bert k
13 mei 2009, 10:07
Nee, dat werkt niet. Er blijft spanning in de voedingselco's zitten, tot een paar dagen na uitschakelen. Dat kan je leeg laten lopen door de zaak op de juiste wijze kort te sluiten, maar uitleg daarvan laat ik liever aan de deskundigen hier over.

cluseau
13 mei 2009, 10:42
Nog een vraagje;

Kan ik de "dodelijke voltages" uit het circuit krijgen door de gitaar aan te slaan en hem dan uit standby halen. Het geluid sterft zo langzaam af en dan zou er geen spanning meer moeten zijn toch?

Ja, dat kan wel degelijk. Haal voor alle zekerheid daarna het netsnoer eruit en maak een verbinding tussen het chassis en een van de smoorspoel aansluitingen. De smoorspoel is eenvoudig te lokaliseren. Als je het makkelijker vind mag je ook een van de elko's pakken maar dan ben ik niet zeker of je de juiste hebt. (hangt af van je kennis) In jouw amp ontladen de elko's automatisch maar toch het zekere voor het onzekere nemen met deze methode. Op de smoorspoel zit je zeker goed en kun je met een gerust hart sleutelen.

suc6

Frans.

fredjuh
13 mei 2009, 16:23
Ik vind het toch vreemd he, bij mijn amp gaat de HV wel weg als ik m een halve minuut op standby laat staan, en ook zonder hete kathodes loopt de spanning vanzelf weg, zonder drain-weerstandjes ofzo.

Dit is niet bedoeld zo van "nee er zit geen hoogspenning in je amp." Voel je niet gerustgesteld en triple check altijd de spanning!

cluseau
13 mei 2009, 16:26
Ik vind het toch vreemd he, bij mijn amp gaat de HV wel weg als ik m een halve minuut op standby laat staan

Elko's hebben afhankelijk van de kwaliteit zoiezo een eigen lekweerstand. Een accu loopt tenslotte ook leeg zonder aangesloten te zijn.

Frans

ellisvertellis
13 mei 2009, 16:33
Ik heb gelezen dat je je stroom ook "opgebruikt" door de powerknop uit te schakelen terwijl je de standby knop laat aan staan. Op die manier "verbranden" je lampen de overige lading. Is dit correct?

cfr.:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#master

en dan vet gedrukt.

fredjuh
13 mei 2009, 16:50
het is andersom, je zet m op standby en een minuut later helemaal uit. Hiermee verstoken de buizen gewoon de stroom, maar hoe minder spanning hoe minder stroom dus er blijft altijd spanning in zitten.

ellisvertellis
13 mei 2009, 17:54
het is andersom, je zet m op standby en een minuut later helemaal uit. Hiermee verstoken de buizen gewoon de stroom, maar hoe minder spanning hoe minder stroom dus er blijft altijd spanning in zitten.

Dus dit is niet juist? Ik dacht dat het een betrouwbare bron was? Heb hem van het forum hier. :dontgeti:

1. First, bleed off any residual voltage from the power supply. An easy way is to turn the amp on, let it warm up for a few minutes, and then LEAVING THE STANDBY SWITCH “ON,” turn the POWER switch to OFF.

master99
13 mei 2009, 17:56
Laten we het niet moeilijker maken dan dat het is. Meet de spanning over de voedings condensatoren om te controleren of er 'dodelijke' spanningen aanwezig zijn in de amp. Als je dat niet kan, of niet begrijpt, laat het dan aan een vakman over. En dat laatste hoeft nu ook niet weer gruwelijk duur te zijn aangezien je het 'probleem' al gevonden hebt. Voor 2 tientjes regelt een deskundige tech het voor je ...

Little Jay
14 mei 2009, 12:11
Ik heb al wel eens zitten solderen in m'n Blues Deluxe heb toen ook de spanningen over de Elco's gemeten en al heel snel zijn de voltages over de elco's al gedaald tot rond 20 volt of zo. En ik heb toen de versterker uitgezet zonder 'm eerst in standby te zetten en de stekker in 't contact laten zitten. Dus er zit in de moderne Fenders vast iets zodat de lading sneller weg kan lekken (jaja, ik weet 't, ik word niet gehinderd voor veel kennis van zaken)

Overigens ga ik binnenkort ook de inputs vervangen, ik heb ze van Torres engeneering gekocht, maar er zijn zeker goedkopere oplossingen. Hier staat trouwens ook hoe je het moet doen, plus hoe je de elco's kunt ontladen: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

Farether
14 mei 2009, 13:29
Volgens mij kun je deze ook gewoon gebruiken:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=50

Little Jay
14 mei 2009, 14:58
Het is beter ze NIET meer aan de printplaat vast te hebben zitten, da's vragen om problemen! (gebroken soldeerverbindingen met alle ellende van dien: onvoorspelbaar aan/uit, plotseling van kanaal wisselen en meer aardigheid).

Dirk_Hendrik
14 mei 2009, 15:19
Het is beter ze NIET meer aan de printplaat vast te hebben zitten, da's vragen om problemen! (gebroken soldeerverbindingen met alle ellende van dien: onvoorspelbaar aan/uit, plotseling van kanaal wisselen en meer aardigheid).


Dat printmontage en gebroken sodeerverbindingen samengaan is, IMHO, wijdverbreide onzin die de wereld eens uit zou moeten. Duizenden mengpanelen bewijzen dit. Printmontage kan prima onder voorwaarde van een goede mechanische ontlasting. Tijdens het insteken van de jack moeten eventuele krachten dus op de frontplaat en niet op de soldeerlassen worden afgevoerd.

Dat is, bij deze versterker, het geval. Met 1 manco. Een kunststof jack met een metalen moer. Door gebruik vervormd het plastic en dus zit die moer minder goed vast. Daardoor kan het nog meer bewegen en komt die moer nog losser. Daardoor komt er steeds meer mechanische belasting op de soldeerlassen te staan en krijg je gezeik.

Wat je dus wilt is of een kuststof jack met een kunststof moer, of een metalen jack met een metalen moer.

The Lo Lands
14 mei 2009, 15:32
Ik heb in de 15 jaar dat dat ik mijn Fender Blues Deville had maar één keer een input moet vervangen wat verder niets te maken had met de soldering maar eerder de aansluitingen in de connector welke simpelweg versleten waren. Ik heb toen gewoon een nieuwe connector besteld en laten vervangen door een techneut, kosten zo'n 10 euro all inclusief. Er kan altijd wat met de input connectors gebeuren van elke random versterker aangezien het altijd een gevoelig onderdeel blijft.

cluseau
14 mei 2009, 16:30
Dat printmontage en gebroken sodeerverbindingen samengaan is, IMHO, wijdverbreide onzin die de wereld eens uit zou moeten.

@ Dirk Hendrik,
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening, maar om nu zo stellig hier te verkondigen dat storing door printmontage onzin is vind ik erg ver gaan. Er zijn ook mensen met een andere overtuiging, zo ook ondergetekende.

In een omgeving waar de electronische apparatuur echt heel zwaar op de proef wordt gesteld heb ik de ervaring dat soldeerlassen op de lange duur vaak oorzaak zijn van uitval. Belangrijke factoren zijn o.a. zware componenten, temperatuurschommelingen en de hoogte van het component zoals een buis of elko. Mechanische ontlasting werkt dan wel heel gunstig maar er is eigenlijk geen ontkomen aan, eens zullen de lasjes opgefrist moeten worden. Dat geld ook voor onderdelen waar geen jackplug ingeramt wordt. Zelfs kleine trafo's, met allerlei steunen heel degelijk vastgeschroeft aan de print kunnen al heel snel los gaan zitten. Zo zijn buisvoeten natuurlijk onderhevig aan grote temperatuurschommelingen en de hoogte van buizen doet er zeker geen goed aan. Het ligt dan ook voor de hand dat in de nabije toekomst veel storingen kunnen gaan volgen uit de recente (zeg maar laatste 15 jaar) generatie buizenamps.

We zullen wel zien....

Frans.

Shaggy
14 mei 2009, 16:37
ik heb ze van Torres engeneering gekocht, maar er zijn zeker goedkopere oplossingen. Hier staat trouwens ook hoe je het moet doen, plus hoe je de elco's kunt ontladen: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/


Hee goed man, tx voor de tip. Ik ze al besteld via banzai, originele crappy fender jacks :( voor 5 euri. Maar goed, ik kan daarna weer enkele jaren verder.


@ Farether
Ik dacht dat je alleen mono jacks kunt gebruiken. Daar komt nog bij dat je pcb-mounted ofzo moet hebben. In dat geval is alleen solderen, anders moet je ook priegelen met draadjes aan en juiste verbinding aan de pcb.

Farether
14 mei 2009, 16:56
deze zijn ook pcb mounted. (= printaansluiting)
En mono hebben ze er ook als je die nodig hebt;)

Little Jay
14 mei 2009, 17:24
Printmontage kan prima onder voorwaarde van een goede mechanische ontlasting..

Mee eens, maar bij deze versterker zit inderdaad altijd de moer los, ook al omdat het kunstof schroefdraadje zo weg is als je de moer niet heel voorzichtig goed recht er op draait. De re-issues (de mijne is van '92 of zo) hebben kwalitatief betere jacks. Welliswaar nog steeds op de printplaat, maar het ziet er beter uit.

Ook de potmeters zijn allemaal op de print gesoldeerd net als de buizenvoeten (op een apart printje). Er is wel wat aan mechanische ontlasting gedaan, maar het beweegt volgens mij toch wat, want ik had reletief veel last van circelvormige breuken in soldeersels, ook omdat één en ander lekker warm wordt en de printplaat best dun en fragiel is denk ik. Nu ik alles opnieuw gesoldeerd heb met zilverhoudend soldeer (kan wat meer warmte hebben is mij verteld) lijkt het beter te gaan. Ook heb ik de keramische 470k weerstanden bedraad naar het eerstvolgende soldeerpunt want daar heb ik ook breuken gehad. Nu lijkt het goed te gaan.

Nou ja, versterkertje is ook flink on the road misbruikt, dus eigenlijk heeft het zich nog goed gehouden denk ik! toch check ik periodiek de soldeerverbindingen en laat verdachte even opnieuw vloeien.

Blijft een puik versterkertje, maar de oorspronkelijk serie staat bekend om deze euvels...

Dirk_Hendrik
14 mei 2009, 17:59
@ Dirk Hendrik,
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening, maar om nu zo stellig hier te verkondigen dat storing door printmontage onzin is vind ik erg ver gaan. Er zijn ook mensen met een andere overtuiging, zo ook ondergetekende.


Effe voor m'n eigen duidelijkheid.. ben je gestopt met lezen toen je iets tegenkwam waarop je moest reageren?:???: Misschien moet je m'n post dan nog even verder doorlezen. Ik dacht dat we het hier over printgemonteerde jacks hadden en niet over trafo's. Daarnaast meen ik "IMHO" te hebben geschreven. Als we het over printtrafo's hebben onderschrijf ik alles wat je zegt. In dat geval is zelfs een mechanische ontlasting inderdaad niet meer zaligmakend.

cluseau
15 mei 2009, 09:19
Effe voor m'n eigen duidelijkheid.. ben je gestopt met lezen toen je iets tegenkwam waarop je moest reageren?:???:

Nee hoor, heb je post helemaal en goed gelezen. Jouw verhaal wekt bij mij alleen de indruk dat het in het algemeen onzin is vandaar dat ik mijn mening en ervaringen ff neerzet.



Ik dacht dat we het hier over printgemonteerde jacks hadden en niet over trafo's.

Tja, ik dacht dat we het over een versterker hadden en niet over een mengpaneel, toch wel een belangrijk verschil en wel om het volgende:
Een versterker is aan grotere temperatuurschommelingen onderhevig en is vaak minder solide dan een mengpaneel. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat ze allebij jacks hebben. Al zit de jack nog zo vast in het chassis, als er een print aan hangt zal die print anders bewegen dan het chassis. Alleen al door het rekken en strekken van het board door temperatuurverschillen zal er stress ontstaan op de soldeerlassen. Dat jouw goede ervaring met mengpanelen een ander beeld schets klopt dus wel want die temperatuurschommelingen zijn daar waarschijnlijk veel kleiner.


De post (#20) van Litlle Jay is eigenlijk een mooi voorbeeld wat onderschrijft dat het beter is alle verbindingen naar de print met soepele draadjes te maken, iets wat ik al jaren doe als het om schokgevoelige apparatuur gaat. De bedrijfszekerheid wordt hierdoor flink vergroot. Het is toch verdomd lastig als je je gear net verhuist hebt naar een optreden en ineens je amp niet meer werkt door het trillen in de aanhanger.



Daarnaast meen ik "IMHO" te hebben geschreven
Correct, daarom schreef ik ook "Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening" dat geld ook voor D_H

Frans.