PDA

View Full Version : Pedaal als backup voor je versterker?



shredneck
12 mei 2009, 23:09
Zo, ik heb zojuist een Digitech HotHead pedaal met zijn mixer uitgang aangesloten op jawel, een mengtafel en P.A.
De HotHead heeft een uitgang waar een gemodelleerd marshallgeluid uitkomt, dus met speakersimulatie en al.

Ik was erg verrast door het geluid, dit is namelijk zeer acceptabel en super als backup voor als je versterker het begeeft. Ik had voorheen altijd de Ultra-G DI van Behringer bij me, daar kun je ook gewoon je pedalboard inprikken en de speakersimulatie aanzetten, heel handig als backup en bijkomend voordeel is dat daar een xlr uitgang op zit.
Maar goed, de HotHead is erg makkelijk, vooral omdat het ook een distortionpedaal is. Als er dan een pedaal sneuvelt kan ie ook daar ingezet worden.

Misschien wel mijn beste aankoop ooit.

Doet iemand iets soortgelijks?

zjanke
12 mei 2009, 23:18
Hmmm, gisteren een bad monkey overgenomen van de andere gitarist, die heeft een GT5 gekocht. Daar zit volgens mij ook zo'n uitgang op. Volgende week effe proberen...

Chris Winsemius
13 mei 2009, 00:20
Ik gebruik 'n Bad Monkey op die manier als ik zonder echte amps moet spelen en ik vind het behoorlijk ok werken.

Valerius
13 mei 2009, 13:20
Je speelt dus zonder versterker? Je krijgt je geluid dan via een normale (zang)monitor binnen? Of op een andere manier? En is dat niet een enorm geregel/gedoe met je geluidsmannen?

Ik heb als student geen auto tot mijn beschikking en ik sta open voor een alternatief op een normale gitaar-amp. Maar ik begrijp het dus niet helemaal, kan iemand licht in mijn duister schijnen?

Mitch
13 mei 2009, 13:41
Je krijgt dan gewoon je geluid uit een monitor inderdaad. Of dat een gedoe is hangt af van de intelligentie van de gleuidsman en of het klinkt hangt af van de kwaliteit van de monitor. Met Electric Co doe ik niet anders meer, maar dat komt omdat ik daar maar in bescheiden mate elektrische gitaar nodig heb. Maar daar hebben we over het algemeen wel onze eigen geluidsman en sta ik tegenwoordig vrijwel altijd met in-ear, maar nu met festivals ook wel gewoon over een monitor en dat werkt prima.
Ik gebruik er nu zelf een Blackstar HT Dual voor en hoewel hij niet zo simpel en snel is in te stellen lever het een acceptabel clean en een prima crunch op. SansAmp GT2 heb ik ook nog, ik twijfel of ik die achter de hand houd of toch maar verkoop...

Fuhgawz
13 mei 2009, 14:40
Ik gebruik 'n Bad Monkey op die manier als ik zonder echte amps moet spelen en ik vind het behoorlijk ok werken.

Yo Chris, werkt die Bad Monkey alleen op die manier als hij aanstaat, of ook in de bypass?

edje kadetje
13 mei 2009, 15:08
Yo Chris, werkt die Bad Monkey alleen op die manier als hij aanstaat, of ook in de bypass?

En ook, werkt het ook als je na die bad monkey nog andere pedalen plaatst?

shredneck
14 mei 2009, 00:55
En ook, werkt het ook als je na die bad monkey nog andere pedalen plaatst?

In Bypass heb je gewoon het cleane geluid van een cleane amp, werkt ook goed!

In principe moet, als je de simulatieuitgang gebruikt, de bad monkey je laatste pedaal zijn, anders heb je het effect van de simulatie niet meer maar hoor je simpelweg het laatste pedaal. Een digitale delay kan overigens weer wel, of een reverb, maar iets anders denk ik niet.


Wel kun je de beide uitgangen tegelijk gebruiken, dus voor de zekerheid alvast gewoon een extra lijntje naar de PA trekken vanaf simulatie uitgang van je bad monkey.
Dan heb je geen stress, wel even soundchecken uiteraard!

Valerius
14 mei 2009, 02:12
Je krijgt dan gewoon je geluid uit een monitor inderdaad. Of dat een gedoe is hangt af van de intelligentie van de gleuidsman en of het klinkt hangt af van de kwaliteit van de monitor. Met Electric Co doe ik niet anders meer, maar dat komt omdat ik daar maar in bescheiden mate elektrische gitaar nodig heb. Maar daar hebben we over het algemeen wel onze eigen geluidsman en sta ik tegenwoordig vrijwel altijd met in-ear, maar nu met festivals ook wel gewoon over een monitor en dat werkt prima.
Ik gebruik er nu zelf een Blackstar HT Dual voor en hoewel hij niet zo simpel en snel is in te stellen lever het een acceptabel clean en een prima crunch op. SansAmp GT2 heb ik ook nog, ik twijfel of ik die achter de hand houd of toch maar verkoop...

Thanks Mitch. Maar hoe zit dat dan met effectenpedalen? Je plugt je gitaar in je Blackstar HT-Dual/koch pedaltone, dan wat pedalen, en dan gaat er een snoer van het laatste effectenpedaal naar de stagebox van de knoppenman?

En als je nou geen monitor op het podium zou plaatsen, zou het geluid dan nog wel via de PA de zaal in komen? Dus dat je jezelf zou horen spelen via de PA?

Mitch
15 mei 2009, 16:14
Thanks Mitch. Maar hoe zit dat dan met effectenpedalen? Je plugt je gitaar in je Blackstar HT-Dual/koch pedaltone, dan wat pedalen, en dan gaat er een snoer van het laatste effectenpedaal naar de stagebox van de knoppenman?

Nee, andersom, want de HT Dual heeft een speaker emulated output. Die wil je dus als laatste vóór je DI die daarna naar de tafel gaat.


En als je nou geen monitor op het podium zou plaatsen, zou het geluid dan nog wel via de PA de zaal in komen? Dus dat je jezelf zou horen spelen via de PA?
Dat kan natuurlijk ook maar is verre van ideaal. Kijk, het signaal dat de tafel ingaat kan gewoon de PA ingestuurd worden maar ook naar een monitor. Maar zonder monitor spelen....allen doen als het echt niet anders kan hoor, dat speelt heel raar. Ik heb wel eens een paar keer met een slehte monitor gestaan en dicht in de buurt van de PA speakers gestaan, maar dan moet je heeeel geconcentreerd luisteren, het speelt absoluut niet lekker.

Chris Winsemius
15 mei 2009, 16:28
Yo Chris, werkt die Bad Monkey alleen op die manier als hij aanstaat, of ook in de bypass?

+ voor Edje K.

Yep, hij werkt ook als het (od-)effekt uit staat
Op de BM zitten 2 uitgangen, 1tje voor 'n gitaaramp en 1tje voor pa/recording.

Qua plaatsing: meestal heb ik de BM helemaal achteraan maar as. maandag probeer ik 'n nieuwe oude Ibanez delay er achter. Ik heb het vermoeden dat bepaalde (modulatie)effekten er best achter kunnen.

OT: had ook nog naar .n B. sansamp-clone gekeken maar de BM is ook als normale TS-style od goed bruikbaar en heeft 'n metalen behuizing.

Michael AE
15 mei 2009, 16:52
Effecten er achter plaatsen moet toch geen probleem zijn? :???:

Die uitgang is toch gewoon een gefilterde uitgang? Dus met een aangepaste EQ?

Dan moet het volgens mij geen probleem zijn gewoon je effecten er achter te plaatsen. Je krijgt dan gewoon effect op het gefilterde signaal.


....toch?:soinnocent:

Chris Winsemius
15 mei 2009, 17:13
Effecten er achter plaatsen moet toch geen probleem zijn? :???:

Die uitgang is toch gewoon een gefilterde uitgang? Dus met een aangepaste EQ?

Dan moet het volgens mij geen probleem zijn gewoon je effecten er achter te plaatsen. Je krijgt dan gewoon effect op het gefilterde signaal.


....toch?:soinnocent:

+11!

Trouwens, bij veel opnames (en zelfs live) worden dat soort (dealy/etc.)effekten na de amp/microfoon gebruikt.

Michael AE
15 mei 2009, 17:16
+11!

Trouwens, bij veel opnames (en zelfs live) worden dat soort (dealy/etc.)effekten na de amp/microfoon gebruikt.

Ja, precies. Is natuurlijk afhankelijk van het effect, maar ik ben wel blij met mijn switcher waarmee ik per preset kan kiezen of ik een effect voor of na de preamp wil hebben.

kokeleko
16 mei 2009, 10:39
Interessant, ik heb zowel de HotHead als de BadMonkey thuisliggen, tot nu toe sleep ik altijd een V-Amp2 mee als backup, en in mijn rack een Marshall 8008.

shredneck
16 mei 2009, 20:52
Interessant, ik heb zowel de HotHead als de BadMonkey thuisliggen, tot nu toe sleep ik altijd een V-Amp2 mee als backup, en in mijn rack een Marshall 8008.

Kokeleko, het werkt echt goed, gewoon ff proberen. Ik heb ondertussen ook weer een andere oplossing geprobeerd, namelijk een DI ( H en K redbox). Die kan ik aan het einde van mijn pedalboard zetten en heb dan speakersimulatie en toch gewoon mijn pedalboard met alle fx en als extra voordeel een XLR aansluiting.

tubeonly
18 mei 2009, 11:32
Met hetzelfde doel: overweeg eens een Mesa V-twin. Heb je meteen buisjes er tussen en drie kanalen.

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/V-Twin/v-twin.html

Het ding is min of meer gemaakt voor wat je aangeeft:

"Carry V-Twin with you at all times, as backup insurance or for sit-in situations and always get your tone."


Duurder en minder simpel als een Bad Monkey maar erg goed.

Little Jay
18 mei 2009, 12:16
Yep, ik heb al jaren een V-Twin bij me voor dat doel, en al vaker nodig gehad.... Werkt inderdaad heel goed, er zit een speaker-simulated uitgang op. Ik schakel 'm achter m'n pedalen-plank, dus vervangt gewoon echt de amp. Ik heb alleen geen galm meer dan, maar daar valt mee te leven.

Overigens ook als ik ergens moet spelen waar al een backline is neem ik 'm altijd mee, geeft transistor amps ook altijd een lekkere buizen sound en feel.

Nadelen: duur (2e hands valt misschien mee), behoorlijk zwaar (maar uiteraard veel minder zwaar dan een 2e amp meezeulen en er moeten natuurlijk monitors aanwezig zijn, anders is het nog behelpen.

Chris Winsemius
18 mei 2009, 13:26
Vanmorgen even getest:

Stratje direct in PA-amp: ging wel maar niet bijzonder
Stratje met mixer-uitgang BM (overdrive UIT) naar PA: lekkerder, meer "elektrische gitaar sound"

De Ibanez ADL (analoge delay, non true bypass) had ik ACHTER de BM en dat werkte gewoon goed.

Later nog even hetzelfde maar met de normale uitgang op 'n toevallige Boogie 22 Watter aangesloten, op zich lekkerder qua sound maar de basis bleef.

Conclusie:
als transparantere TubeScreamer en als "gig-saver" vind ik de Bad Monkey, zeker voor dat geld, echt goed/handig. De behuizing is van metaal dus je trapt 'm ook niet in 1 x kaduuk.

Chris Winsemius
18 mei 2009, 13:28
Kokeleko, het werkt echt goed, gewoon ff proberen. Ik heb ondertussen ook weer een andere oplossing geprobeerd, namelijk een DI ( H en K redbox). Die kan ik aan het einde van mijn pedalboard zetten en heb dan speakersimulatie en toch gewoon mijn pedalboard met alle fx en als extra voordeel een XLR aansluiting.

Da's ook 'n GOEIE OPTIE!!!

Als er nog wat ruimte is op m'n (toekomstige) pedalboard kan ik er ook 'n RedBox bij gooien.

kokeleko
18 mei 2009, 13:49
Dat is ook een goede optie inderdaad.
Ik denk er over om mijn setup te wijzigen, ik ga een GT10 gebruiken als controller en prefx bak met mijn Star-T-Rack en Replifex. Mocht er panne komen met mijn amp, dan kan ik rechtstreeks met die GT10 in het prikblok. Zit nog te twijfelen of ik een 8008 eindtrap in het rack ga schroeven als backup.

vulvasonic
20 mei 2009, 00:11
Kijk ook eens naar de Koch Pedaltone.