PDA

View Full Version : Trembucker in Les Paul???



Marc Oblivian
12 mei 2009, 21:52
Net even mijn pickups uit mijn LP geschroefd om te kijken wat er nou eigenlijk inzit.
Blijken een JB Trembucker van Seymour Duncan (brug) en een '59 model ook van Seymour Duncan in de neck te zijn.
Duidelijk, behalve het feit dat de brugpositie een trembucker is. Mijn gitaar heeft namelijk gewoon een vaste brug.....
Ik neem aan dat trembuckers speciaal voor gitaren met tremolo zijn? Of zit ik er dan helemaal naast?
En wat is dan het verschil tussen een gewone humbucker en een trembucker?
Kan ik beter alsnog een gewone JB nemen, of maakt het weinig uit?
Enlighten me.....

Spitfire
12 mei 2009, 21:54
Zoek en gij zult vinden (http://www.seymourduncan.com/support/faq/frequently-asked/everything-else/what_does_tremb/) ;)

Squier4ever
12 mei 2009, 21:54
De trembucker is speciaal voor gitaren met een F-spacing, fender spacing dus. Is je gitaar een Gibson, of een rip-off Les Paul?

Sanderltd
12 mei 2009, 21:57
Trembuckers zijn humbuckers met de 'F-spacing' tussen de magneetpooltjes. De F is afgeleid van Fender, waarbij de snaren op de gitaren over het algemeen iets verder uit elkaar staan.
Trembuckers zijn dus niet enkel geschikt voor tremolo's, maar gewoon voor alle gitaren met een F-spacing tussen de snaren. :)

Mag ik trouwens eventjes vragen hoe die set elementen zich gedragen in een LP? Klinkt die JB vol genoeg, met een mooie warme distortion? Of eerder wat schel?

EDIT: squier4ever was me te snel af. :)

Squier4ever
12 mei 2009, 22:34
JB in de brug vond ik aan de schelle kant in een LP, doe mij maar Pearly Gates ^^

Orpheo
12 mei 2009, 22:43
JB in de brug vond ik aan de schelle kant in een LP, doe mij maar Pearly Gates ^^

oh man, die vind ik pas schel... liever de JB (maar nog liever de custom :rockon: )

Marc Oblivian
13 mei 2009, 09:19
Dank allen. Kon het niet vinden op de SD site, maar had dus beter moeten zoeken...
Ik heb een rip off Les Paul in de zin dat het geen Gibson is, maar een The Heritage LP Custom.
Hij heeft wel een andere brug dan een standaard LP: een Schaller model, waar je de snaren zo kan inhaken en niet doorheen hoeft te halen.
Ik zal de afstand tussen de snaren eens opmeten.

De klank van de JB: mijn ervaring is dat deze niet echt schel is. Redelijk wat bottom end, niet te weinig mids (mag zelfs wel wat meer) en een evenwichtig hoog (kan ook zelfs meer zonder dat het schel zou worden).
Ik herken de beschrijving van een PU met een erg aanwezig hoog dan ook niet. Ik denk ook dat dat met het karakter van mijn gitaar heeft te maken: die klinkt behoorlijk zwaar (veel bottomend) en een beetje donker.
Combi matcht prima met mijn Powerball.

Jan Buurman
13 mei 2009, 10:29
De klank van de JB: mijn ervaring is dat deze niet echt schel is. Redelijk wat bottom end, niet te weinig mids (mag zelfs wel wat meer) en een evenwichtig hoog (kan ook zelfs meer zonder dat het schel zou worden).
Ik herken de beschrijving van een PU met een erg aanwezig hoog dan ook niet.

Ik heb ook JB's in mijn Ibanez AM75T (hollowbody), Gibson Explorer en Gibson LP Custom en ik heb ongeveer dezelfde ervaringen als Marc....

OT: Ik heb ook een Trembucker uitvoering van de JB op mijn LP Custom want er zit een roller-bridge op en die heeft ook een wijdere spacing.

Marc Oblivian
15 mei 2009, 10:04
Even de afstand van de hoge naar de lage E boven de bridge PU gemeten. Die is ongeveer 52 mm, dus die trembucker zit er niet voor niks (wordt aangeraden vanaf 50 mm).
Wel grappig dat mijn brug een gewone vaste is.
Andere mensen met een vaste brug waarbij de afstand tussen de de hoge en lage E meer dan 50 mm is en gebruiken jullie ook een trembucker?
Het is meer toevallig dat ik er achter kom, dus ik kan me voorstellen dat een hoop mensen hier niet naar kijken:-)