PDA

View Full Version : harmonieken op elektrische gitaar



genz
12 mei 2009, 18:06
Ik heb wat problemen met mijn harmonieken op elektrische gitaar.
Ik wist eerst niet hoe ik ze moest spelen, maar ondertussen heb ik al ondervonden dat ik mijn vingers heel dicht op het plectrum moet houden, maar toch wil het nog niet lukken. Voor die zeldzame keren dat het dan wel eens lukt krijg ik dan toch maar een zeer stille noot.
Kan iemand me eens duidelijk uitleggen hoe ik die harmonieken moet spelen?

aaronstonebeat
12 mei 2009, 19:33
Plectrum idd kort vasthouden zodat je met je duim bijna gelijktijdig met het aanslaan licht de snaar raakt.

Die 'pinch harmonics' zitten lang niet overal (net als flageoletten) en verplaatsen zich als je in een ander positie fret. Het is dus zoeken parallel aan de snaren naar de juiste plek om aan te slaan.

genz
13 mei 2009, 16:01
ik denk dat die noten vooral liggen op de 7de en 12de frets.
Kan dat kloppen?

Nog een vraagje: als je nu eerst gewoon speelt, en dan ineens een harmoniek moet spelen, hoe moet je dan zo snel wisselen van stand?

aaronstonebeat
13 mei 2009, 16:20
5, 7, 12 inderdaad. 4 Is ook bruikbaar. Maar besef dat die plekken ook gespiegeld tov van de 12de fret te vinden zijn (bv. de 19 de fret geeft dezelfde flageolet als de 7de) en dat loopt door tot waar er geen frets meer zijn.

Plus het volgende: elke snaar heeft een flageolet boven de (evt denkbeeldige) 24ste fret; maar als je nu in de 2de positie een toon indrukt, verplaatst die flageolet zich naar de 26ste fret. Dat principe kan je helpen om pinch harmonics te vinden.

Wisselen van stand is bij mij niet nodig want ik heb mijn plectrum altijd zo vast; het is een kwestie van net iets verder naar de snaren toegaan (scheelt misschien nog geen millimeter) zodat mijn duim de snaren raakt bij het aanslaan.

genz
13 mei 2009, 16:33
bij mij staat mijn hand eigenlijk redelijk ver, maar daar kan ik op oefenen.
Maar dat van die flageolet noten snap ik niet zo goed.

Dirk_Hendrik
14 mei 2009, 18:05
http://www.youtube.com/watch?v=zFSgY8Be6Bw

kan misschien helpen?

aaronstonebeat
14 mei 2009, 18:28
http://www.youtube.com/watch?v=GLBFEcvONGI

Of dit misschien?

Dit gaat over getapte harmonics, dat is weer een andere techniek, maar het laat zien hoe je flageoletten kunt vinden van gefrette noten; hier is het steeds 12 frets hoger dan de noot die je met de linkerhand speelt. Maar het kan natuurlijk ook, 4, 5 of 7 frets hoger of op de corresponderende plekken aan de kant van de aanslaghand.