PDA

View Full Version : samen leren spelen



pod
23 maart 2003, 12:29
Ik speel nu iets meer dan een jaar gitaar en dat wil wel lukken.
Nu hadden we het idee om een band te beginnen, aangezien ik een drummer een gitarist en een bassist ken die allemaal wel redelijke fanatiek zijn met hun instrumenten.

Maar toen we laatst met z'n allen aan het spelen waren toen wou het gewoon niet echt.

Hoe leer je samen spelen met anderen? Of moeten we alle 4 maar gaan soleren?

JV
23 maart 2003, 12:40
leer een makkelijk liedje. iets als zombie van de cranberries ofzo. zorg dat alle mensen hun partij kennen en probeer het dan samen te spelen. met een beetje oefening gaat het snel beter. gewoon makkelijk beginnen

Negative K3 fan
23 maart 2003, 13:13
met makkelijke nummers beginnen, nirvana enzo, goed afspreken hoevaak het refrein en het couplet enzo moeten, dat is vaak het lastigst als je samenspeelt zonder zang.

Tymon
23 maart 2003, 14:07
Oefen je eigen partijen met metronoom! Als ieder lid van de band dat regelmatig doet wordt het ook een stuk makkelijker om samen te spelen.

Succes!

schaap
24 maart 2003, 10:05
en je moet wel een beetje op elkaar leren inspelen, je kan niet gelijk verwachten om samen fantastisch samen te spelen (hoewel dat bij mn nieuwe band wel het geval is ongeveer :grin: )

moretel
24 maart 2003, 16:41
Maak afspraken wat te gaan oefenen, klinkt dom maar dan is duidelijk wat er voor bereid moet worden, reserveer een uurtje voor jammen en speel dan drie accoorden schema's.

Het is handig als iemand de muziek wat uitwerkt, ikzelf werk zaken tot in de maat uit en oefen thuis op de lastige stukjes.
Vooral in het begin kan het lang duren voor een nummer erin zit, we hebben weleens de hele avond op 1 nummer gezeten.
Maar als iedereen zijn werk doet (en geloof me daar kunnen heel wat frusttraties uit voortkomen als dat niet zo is) dan moet het gewoon lukken,
als je covers speelt zorg dan voor de muziek en speel gewoon mee.
ALs je eigen nummer maakt zet dan wat op papier en laat evt. met eigen opname duidelijk horen wat het idee is, dan kunnen de medemuzikanten aan de slag.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-03-24 16:45 ]</font>

TheCurtainJesse
25 maart 2003, 18:30
wat is een metronoom ook alweer? zon tikgeval?! dat de maat aangeeft?! of nie?!

geertenno
25 maart 2003, 19:57
Ja, dat is een metronoom.
Probeer anders zoals anderen al zeiden simpele nummers.
Of begin met wat akkoorden, simpele bassloopjes, rustig ritme en plak er wat licks en riffs door.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: geertenno op 2003-03-25 20:00 ]</font>

Megalodon
27 maart 2003, 03:58
Op 2003-03-23 12:29, schreef pod:
Ik speel nu iets meer dan een jaar gitaar en dat wil wel lukken.
Nu hadden we het idee om een band te beginnen, aangezien ik een drummer een gitarist en een bassist ken die allemaal wel redelijke fanatiek zijn met hun instrumenten.

Maar toen we laatst met z'n allen aan het spelen waren toen wou het gewoon niet echt.

Hoe leer je samen spelen met anderen? Of moeten we alle 4 maar gaan soleren?


Misschien moet eerst wat langer spelen dan een jaar.

Eagel
27 maart 2003, 08:27
Wat voor mij een goede tip was: Zorg dat jij zo speelt dat de andere in de band beter uit de verf komen. Op die manier leer je luisteren naar je bandleden!

Dit geld natuurlijk niet als je heftig aan het soleren bent.. :smile:

Dit werkte voor mij erg goed...

Rutger
27 maart 2003, 12:54
Op 2003-03-27 03:58, schreef Megalodon:
Misschien moet eerst wat langer spelen dan een jaar.


Nee hoor, hoe eerder je samen speelt hoe sneller je t leert. Bovendien is met anderen muziek maken hardstikke leuk!

DeLirium
27 maart 2003, 21:40
Je kan ook een schema maken met hoe vaak en hoeveel maten het refrein moet couplet etc. dan kan je gewoon elke keer het schema erbij pakken en op een gegeven moment spelen jullie alles vloeiend zonder schema en zonder muziek als een rechtgeaarde band beaamt.

Megalodon
29 maart 2003, 01:07
Op 2003-03-27 12:54, schreef Rutger:


Op 2003-03-27 03:58, schreef Megalodon:
Misschien moet eerst wat langer spelen dan een jaar.


Nee hoor, hoe eerder je samen speelt hoe sneller je t leert. Bovendien is met anderen muziek maken hardstikke leuk!


Het is nog veel leuker als mensen weten wat ze doen. Vooral voor de luisteraar.

Ik vind het ook jammer dat er zoveel beginners meteen in een band gaan en vaak heel gauw gaan optreden terwijl ze nog weinig te bieden hebben.

Moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar zo denk ik erover.