PDA

View Full Version : G-Major relay switching: hoe kun je deze omzeilen/uitzetten?



Yek1
12 mei 2009, 11:38
Ik wil de Out-switch op mijn G-Major 2 (relay switching) gebruiken voor het wisselen van versterkerkanalen. Eén probleem houdt me tegen: hoe kun je de G-Major instrueren dat ie soms helemaal niet moet switchen? Dit geldt zowel voor de G-Major 1 als de 2.

Voorbeeld: ik sluit mijn versterker aan op de G-Major. Ik kan dan CC's gebruiken om de G-Major van kanaal te laten switchen. Werkt prima. Maar aan elke preset is altijd een relay switch-instelling gekoppeld. Vaak wil ik juist helemaal geen kanaal switchen. Stel, ik zit op het cleane / crunch of hi-gain kanaal en wil een delay toevoegen. Hup, preset 5 activeren. Maar als die een verkeerde switch-instelling heeft, schakelt de amp naar een ander kanaal.

Okay, oplossing zou zijn om voor alle effecten op de G-Major aparte presets te maken per amp kanaal, maar da's veel te bewerkelijk en overbodig.

Een instelling als "keep current' in het switch-menu zou al voldoende zijn.

Zie ik iets over het hoofd?

hole
12 mei 2009, 13:20
Yek,

Ik ga er even van uit dat de GM2 wat dit betreft zelfde is als de GM.

Je kunt aan de relays een CC toekennen zodat je niet met PC's hoeft aan te sturen.

- GMPresets maken ZONDER kanaalswitch instellingen (Relay Off)
- Patch op je Gordius stuurt uit : Preset (PC) + kanaal instellingen (CC)

Wel in die volgorde uitsturen! Anderse override je GM patch de CC's die de Gordius uitstuurt. Delay toevoegen kan dan zonder kanaalwisselingen

Met mijn Behringer FCB heb ik het ook zo..werkt prima. Je ziet de kanalen een micro seconden verspringen, maar je hoort er niks van.

BV.
kanaal 3 (relay 1 uit, relay 2 aan) naar kanaal 2 (relay 1 aan, relay 2 uit):
* eerst relay 2 uit zetten (dan heb ik dus beide relays uit = kanaal 1)
* relay 1 aan.

Je ziet lichtje van kanaal 1 HEEL even aangaan, maar je hoort er niks van dus)

Johannes
12 mei 2009, 13:25
Okay, oplossing zou zijn om voor alle effecten op de G-Major aparte presets te maken per amp kanaal, maar da's veel te bewerkelijk en overbodig.



Veel te bewerkelijk? Volgens mij is de relay status in een enkele seconden in te stellen. En zoveel presets gebruik je niet toch?

Verder, +1 wat hole zegt.

hole
12 mei 2009, 13:28
Veel te bewerkelijk? Volgens mij is de relay status in een enkele seconden in te stellen. En zoveel presets gebruik je niet toch?

Klopt, maar het is wel bewerkelijk om voor elke effect combinatie een patch te maken (en het is ook onnodig ;) )

Liquid_Metal
12 mei 2009, 13:44
Wat Hole kan werkt inderdaad wel, maar moet je wel de juiste controller voor hebben. Met mijn FCB1010 werkt het misschien ook wel. Dan stuur ik een CC0 mee voor de relays. Maar werken patches niet gewoon fijner?

hole
12 mei 2009, 13:46
Op zich wel.

Yek: andere optie:

Bij elke patch die je gebruikt ook de delay instellen zoals je die wilt, maar niet activeren. (Effectblock bypassen dus). Door het sturen van de toepasselijke CC kun je dan binnen dezelfde patch delay toevoegen.

Yek1
12 mei 2009, 14:32
Thanks voor de reacties.

@Hole:
Op de GM kun je een relay niet op OFF zetten. Althans, ON/OFF zegt hetzelfde als OPEN/CLOSED. En die standen hebben allebei een gevolg, namelijk 'tip' of 'ring'. Dus ook op OFF kan er iets wijzigen in de relay-stand. Dus volgens mij kun je geen GM-preset maken helemaal zonder kanaalinstellingen. Toch? Je merkt daar alleen niets van als je niets aan de Out-switch hebt hangen, of als je de relays altijd in één stand hebt.

Mijn punt is: hoe kan ik bereiken dat ik bij een preset-wissel alleen het effect wijzig, en geen onbedoelde kanaalwissel uitvoer, ONGEACHT het actieve versterkerkanaal.

Het (de)activeren van alleen de delay binnen een preset begrijp ik en doe ik ook, maar dat is niet altijd de oplossing.

@Johannes:
Ik wel hoor, wel 50!!

@Liquid:
Apart de CCs meesturen is geen probleem voor mijn controller. Probleem is dat de relays autom. meegaan bij een preset-switch. Althans voor zover ik nu u begrijp.

hole
12 mei 2009, 14:40
@Hole:
Op de GM kun je een relay niet op OFF zetten. Althans, ON/OFF zegt hetzelfde als OPEN/CLOSED.
Ja dat bedoelde ik


En die standen hebben allebei een gevolg, namelijk 'tip' of 'ring'. Dus ook op OFF kan er iets wijzigen in de relay-stand. Dus volgens mij kun je geen GM-preset maken helemaal zonder kanaalinstellingen.
Klopt, ik bedoelde hierboven "alles open".


Mijn punt is: hoe kan ik bereiken dat ik bij een preset-wissel alleen het effect wijzig, en geen onbedoelde kanaalwissel uitvoer, ONGEACHT het actieve versterkerkanaal.
....niet... dan zul je een externe switcher moeten hebben denk ik.

Johannes
12 mei 2009, 15:48
zoals al eerder gezegd, de GM heeft bij elke preset een bepaalde stand van de relays. Ik zou gewoon voor de 50 presets (best veel dude) de relays proggen. Dat is een keer wat werk maar daarna werkt het. Stel je doet er 30 sec per preset over, ben je alsnog binnen een half uurtje klaar.

Yek1
12 mei 2009, 16:09
zoals al eerder gezegd, de GM heeft bij elke preset een bepaalde stand van de relays. Ik zou gewoon voor de 50 presets (best veel dude) de relays proggen. Dat is een keer wat werk maar daarna werkt het. Stel je doet er 30 sec per preset over, ben je alsnog binnen een half uurtje klaar.

Veel ja, maar een deel is echt mooi :-) en en sommige heb ik echt nodig.

Maar omdat ik de meeste combineer met diverse amp-kanalen, is het niet tot 50 beperkt., maar wordt het 50 x 3 (kanalen)...

En vervolgens krijg ik het probleem dat ik, als ik bv. de preset 'Tape Delay' wil aanpassen dat voor 3 presets moet doen. Zucht. Dan maar m'n GRX4 gebruiken voor het switchen ipv de G-Major.

Te raar voor woorden dat er niet een IGNORE of CURRENT parameter voor die relays is.

Liquid_Metal
12 mei 2009, 16:22
Waarom maak je niet gewoon een paar goede patches en kun je die vervolgens aanvullen met CC's? Ikzelf wil dat ook gaan doen. Op dit moment heb ik 2 cleans, 1 crunch, 2 OD's en 3 solo-kanalen. In bv de eerste clean staan phaser en reverb aan en in de tweede clean staan chorus, delay en reverb aan.
Ik wil met een goede MIDI-controller (zoals de GCP) de onderste 4 knoppen gebruiken voor patches (en dan 2 banks) en de bovenste twee rijen (8 knoppen dus) voor CC's. Zo kan ik per preset bepaalde features aanzetten (bv een clean+phaser+reverb schakelen naar OD+phaser+reverb). Maar het is niet zo dat ik daarna wil schakelen naar m'n tweede clean maar dan MET OD (wat jij dus wil) want zo'n soort patch heb ik al, namelijk mijn tweede OD.
Is jouw set werkelijk zó uitgebreid dat het niet op deze manier kan?

Overigens: op dit moment gebruik ik helemaal geen CC's. Ten eerste omdat mijn controller (Behringer FCB1010) daar heel slecht mee omgaat en ten tweede omdat mijn G-Major niet op killdry staat (ten behoeve van de phaser). Als ik dus al m'n effecten uit zou zetten krijg ik op eens een superslecht "dubbel droog" geluid. Ik wil een GCX met phaser, waarna de G-Major op killdry kan. Dan kan ik een GCP gebruiken om CC's te versturen.
Dit is iets voor na de zomer, voorlopig ga ik m'n rekje afmaken (alle orders zijn verstuurd).

Yek1
12 mei 2009, 16:38
Je beschrijft iets wat ik al doe. Ik wil enerzijds:
1) volkomen flexibiliteit, dus a.h.w. een pedalenbord.
en anderzijds:
2) voorgeprogrammeerde configuratie, dit is voor live spelen.

De voorgeprogrammeerde configuratie is geen probleem. Ik heb (maximaal) 4 volledig geprogrammeerde presets per nummer. Dit is heerlijk spelen: één druk op de knop wisselt kanalen / presets / pedalen / parameters.

De flexibele instelling geeft me het probleem. Dit is voor nieuwe nummers, repeteren (als de sounds nog niet vaststaan) en gewoon klooien. Ik wil kunnen schakelen tussen presets zónder dat mijn ampkanaal meeschakelt. Ik wil op elk gewenst moment een willekeurige preset kunnen koppelen aan een willekeurig amp-kanaal. En dat kan dus niet met de G-Major-relays, zoals Hole ook aangeeft. Elke GM-preset heeft een vaste relay-instelling. Voor sommigen is één van de 4 mogelijke instellingen er wellicht eentje die niets met je amp doet, maar bij mij doet elke relay-instelling op de GM iets met mijn amp. Verdorie.

Johannes
12 mei 2009, 16:52
Ik weet niet hoe jouw midi pedaal werkt, maar bij wat uitgebreidere controllers kun je vaak een rij knoppen als PC's gebruiken en een andere rij als CC's. Als je dan in de GM (werkt die net als een gforce?) presets maakt waarin alle effecten al in de keten staan (sommige al aan, sommige uit) dan kun je binnen elke preset ieder beschikbaar effect aan en uit zetten dmv dat rijtje CC knoppen.

Ik heb zelf een lexicon R1 controller, die heeft een altijd oproepbare "FX-mode" waardoor je vrijwel alle knoppen als CC fungeren. Geen idee of jouw pedaal ook zoiets kan.

Liquid_Metal
12 mei 2009, 17:09
Je zou inderdaad 1 GM-patch kunnen maken met standaard delay's en andere zaken en dan werk je enkel met CC's. Dan schakel je binnen de GM niet naar een andere patch maar wissel je op je board wel en stuur je dus nieuwe CC's. bv op patch 1 stuur je CC's om delay, chorus en reverb aan te zetten, en op patch 2 stuur je CC's om delay en phaser aan te zetten. Als ik het goed heb moet je dan per patch (op je controller) voor elke parameter (chorus/flanger, delay, reverb, pitch shifter, compressor, filter, OD (1 en 2?) een CC uitsturen, betreffende aan danwel uitschakelen).
Een andere mogelijkheid zou het aanschaffen van een aparte relais zijn, bijvoorbeeld deze van G-Lab (http://www.glab.com.pl/midi_2xloop_en). Die kan enkel CC's ontvangen en volgens mij kan 'ie ook schakelen. Dan stel je per patch een CC in. Of helemaal niet en dan blijft 'ie staan. Bij het laatste geval moet je patches maken waarbij je OD dus niet meeschakelt. Ding kost iets van 80 euro volgens mij.

Yek1
12 mei 2009, 21:29
Ah heren, bedankt voor het meedenken. Gelukkig kan ik met mijn huidige MIDI controller dat allemaal bewerkstelligen. Alleen maar met effecten binnen één preset werken, voldoet helaas niet. Soms heb ik het ene type delay nodig, dan weer het andere enz. Dat vereist een preset switch.

Maarre, het gaat niet zozeer om mij effecten layout. Dat heb ik tot mijn tevredenheid voor mekaar. Het gaat me puur om een oplossing voor dat G-Major-probleem. Kan me niet voorstellen dat ik hierin de enige ben.... :-(

Liquid_Metal
12 mei 2009, 22:32
Wat mij betreft wel. Ik gebruik atm 8 patches (zal ik ze nog es herhalen :P. Nu uitgebreid dan):
-Rythm Clean: clean low gain, phaser en reverb (hiervoor staat de GM niet op killdry: dan werkt de phaser alleen dóór de reverb en niet er langs)
-Grand Clean: clean low gain, chorus, delay en reverb
-Crunch: OD low gain, reverb
-Rythm OD: OD high gain, reverb
-Grand OD: OD high gain, chorus, delay, reverb
-Phat Lead: OD high gain, contour (midboost vanuit de preamp), reverb
-Epic Lead: OD high gain, contour, delay, reverb
-Mild Lead: OD low gain, delay, reverb

Met deze patches kan ik tot nu toe alle sounds bewerkstelligen die ik wil. Ik geef toe dat ze zeer basic zijn maar ze werken donders goed.
Vreemde sounds, dus bijvoorbeeld met flanger, pitch shifter e.d. heb ik niet in gebruik. Misschien komt dat nog wel want ze zijn wel leuk en kunnen zeker iets toevoegen. Als ik dat wil doen kom ik wss op jouw terrein. Ik denk dat ik dat ga oplossen door aanschaf van een GCP+GCX met phaser, tremolo en wellicht andere pedalen. Die zal ik dan als CC versturen en blijven werken vanuit patches.
Op de GM zitten, as you know, bv flanger en chorus in 1 effectblok. Maar ik zal geen chorus nodig hebben op mijn Rythm OD, enkel (wellicht) een flanger. Ik voorzie daar geen problemen mee (ik heb geen idee hoeveel ik ga switchen).

Johannes
13 mei 2009, 01:21
Ah heren, bedankt voor het meedenken. Gelukkig kan ik met mijn huidige MIDI controller dat allemaal bewerkstelligen. Alleen maar met effecten binnen één preset werken, voldoet helaas niet. Soms heb ik het ene type delay nodig, dan weer het andere enz. Dat vereist een preset switch.

Maarre, het gaat niet zozeer om mij effecten layout. Dat heb ik tot mijn tevredenheid voor mekaar. Het gaat me puur om een oplossing voor dat G-Major-probleem. Kan me niet voorstellen dat ik hierin de enige ben.... :-(

Je kan nog steeds presets maken die zitten dan bijvoorbeeld onder knoppen 1 t/m 5, onder 6 t/m 0 zitten dan cc's, die ten alle tijden de effecten (binnen de op dat moment gekozen preset) aan en uit kunnen zetten.

Hebt dan dus per bank 5 pc knoppen en 5 cc knoppen.

Liquid_Metal
13 mei 2009, 08:49
Je kan nog steeds presets maken die zitten dan bijvoorbeeld onder knoppen 1 t/m 5, onder 6 t/m 0 zitten dan cc's, die ten alle tijden de effecten (binnen de op dat moment gekozen preset) aan en uit kunnen zetten.

Hebt dan dus per bank 5 pc knoppen en 5 cc knoppen.

Volgens mij is dat wat hij nu doet. Maar als je in een clean met bepaalde effecten naar een OD patch wil omdat die de juiste effecten heeft maar je wilt de OD er niet bij, heb je een probleem. Zo wil je dat toch Yek?

Yek1
13 mei 2009, 08:53
Volgens mij is dat wat hij nu doet. Maar als je in een clean met bepaalde effecten naar een OD patch wil omdat die de juiste effecten heeft maar je wilt de OD er niet bij, heb je een probleem. Zo wil je dat toch Yek?

Yep! Ik wil naar een patch met een bepaald effect kunnen gaan, zónder welke kanaalschakeling dan ook.

Dat staat los van de indeling / programmeren van mijn MIDI-controller.

Dat het fout gaat, is omdat de G-Major altijd de stand van de relay-schakeling meegeeft aan de patch.

Johannes
13 mei 2009, 10:16
Dus prog je de relays per patch in het juiste standje. Als je dat geen optie vind, houdt het volgens mij op.

Liquid_Metal
13 mei 2009, 16:23
Daar zit precies het probleem. Yek wil soms zijn patch 2 met distortion en soms zonder. In de GM moet je echter kiezen wat voor signaal je relais doorstuurt. Dus patch 2 heeft altijd OD óf nooit. En uitzetten werkt met een CC maar dan ben je dus te laat.
Ik denk dat het niet echt gaat werken Yek. Of toch een aparte switcher kopen.

Yek1
13 mei 2009, 16:38
Jij begrijpt het! :-)

Ja, ik heb al andere switchers (Axess CFX4 en Axess GRX4). Was handig(er) geweest als het met de G-Major had gekund.

XTZ
13 mei 2009, 18:59
Even heel erg off-topic, maar vind het zonde om er een nieuw draadje over te beginnen;

ik ben onlangs bij een optreden allebei mijn draaiknoppen van de G-major kwijtgeraakt (de buitenste grootste). Heel lastig instellen nu, weet iemand of ik nog aan die dingen kan komen?

Johannes
14 mei 2009, 04:54
Zoek op de tc site naar het tc service center in NL. Die lui helpen je graag en leveren goede service.

Yek1
14 mei 2009, 08:30
Thanks voor de tip!

Nitefly7
14 mei 2009, 16:17
Thanks voor de tip!

heb je TC's forum al geprobeerd?
en anders een rechtstreekse mail naar hun support-afdeling?
misschien is het een firmware fix..!

Liquid_Metal
14 mei 2009, 16:46
heb je TC's forum al geprobeerd?
en anders een rechtstreekse mail naar hun support-afdeling?
misschien is het een firmware fix..!

Maar is het niet zo dat een toestel sowieso een 0 of een 1 aan de relais moet geven? En dus daarmee al besluit wat de stand wordt. Het gaat namelijk om een open/closed systeem. Ik denk niet dat het gaat werken.

Yek1
14 mei 2009, 17:21
Zojuist bevestiging van TC ontvangen dat het idd niet kan...Toch gevraagd of dat niet geimplementeerd kan worden. Niets anders dan een menu-instelling IGNORE RELAYS, per patch natuurlijk.

Lex81
15 mei 2009, 11:26
Yek,

Ik ga er even van uit dat de GM2 wat dit betreft zelfde is als de GM.

Je kunt aan de relays een CC toekennen zodat je niet met PC's hoeft aan te sturen.

- GMPresets maken ZONDER kanaalswitch instellingen (Relay Off)
- Patch op je Gordius stuurt uit : Preset (PC) + kanaal instellingen (CC)

Wel in die volgorde uitsturen! Anderse override je GM patch de CC's die de Gordius uitstuurt. Delay toevoegen kan dan zonder kanaalwisselingen

Met mijn Behringer FCB heb ik het ook zo..werkt prima. Je ziet de kanalen een micro seconden verspringen, maar je hoort er niks van.

BV.
kanaal 3 (relay 1 uit, relay 2 aan) naar kanaal 2 (relay 1 aan, relay 2 uit):
* eerst relay 2 uit zetten (dan heb ik dus beide relays uit = kanaal 1)
* relay 1 aan.

Je ziet lichtje van kanaal 1 HEEL even aangaan, maar je hoort er niks van dus)


Maar wat je bedoelt is eigenlijk dat je een bestaande preset (fx+amp kanaal)gemaakt heb en dat je achteraf alleen een extra effect wil toevoegen of eraf halen... Of begrijpt ik je verkeerd?

Maar volgens mij werkt de GMajor alleen met vooraf gemaakte presets:
Je kan de gemaakte presets niet wijzigen, door met een midi-voetpedaal 1 effect er even van af te halen of bij te voegen. Tis volgens mij puur vooraf programeren.

Als ik het niet goed heb, moet je t maar zeggen (daar leer ik natuuk ook van):ok:

Yek1
15 mei 2009, 11:55
Gelukkig kan je met de GM wel een individueel effect binnen een preset aan- en uitzetten. Dus bv. alleen de delay aan-/uitzetten binnen een "CHORUS+DELAY" patch.
Dat doe je met MIDI Control Changes (CC's) i.p.v. Program Changes. Op de MIDI Controller stuur je die uit met zogenaamde Instant Switches. Dat werkt dus eigenlijk hetzelfde als gewone pedaaltjes.

Boogie_Man
16 mei 2009, 00:32
Koop toch gewoon een CC midi switcher :P

ACSlater
25 mei 2009, 20:03
Kun je met de G-major ook binnen elke patch andere functies aan CC's toewijzen? Om het te illustreren wat ik bedoel

preset 1, CC20 delay aan/uit CC21 EQ aan/uit CC22 chorus aan/uit

preset 2, CC20 pitch aan/uit CC21 tremolo aan/uit ..... etc.

Dit kan wel met mijn Rocktron Xpression en daarom kan ik binnen elke preset 5 functies aan of uit schakelen met mijn FCB1010 (UnO mod)

Liquid_Metal
25 mei 2009, 20:29
Je kunt met de GM een CC globaal aan een parameter toewijzen. Als je dus Chorus op CC20 zet dan is dat in alle patches hetzelfde.

Lex81
25 mei 2009, 23:12
Je kunt met de GM een CC globaal aan een parameter toewijzen. Als je dus Chorus op CC20 zet dan is dat in alle patches hetzelfde.


Ik snap em ff niet meer....



Stel je hebt 2 presets:

preset1 = TriChorus met reverb
preset2 = TriChorus met compressor en delay


Kunnen de instellingsparameters van beide TriChorussen per preset verschillen?? of zijn die gewoon precies hetzelfde?

hole
26 mei 2009, 08:51
Als je in je GM instelt dat de CC met waarde 22 de chorus schakelt, dan geldt dit voor elke patch.

Stel je hebt

Patch 1: Chorus met Delay
Patch 2: Chorus met Delay met Reverb met Phaser met Compressor


bij elk van deze patches kun je dan je Chorus aan of uitzetten door het sturen van CC 22

De instellingen van de Chorus kun je vooraf bepalen in de GM. Die kunnen natuurlijk van elkaar afwijken.

ACSlater
26 mei 2009, 14:46
Als je in je GM instelt dat de CC met waarde 22 de chorus schakelt, dan geldt dit voor elke patch.

Stel je hebt

Patch 1: Chorus met Delay
Patch 2: Chorus met Delay met Reverb met Phaser met Compressor


bij elk van deze patches kun je dan je Chorus aan of uitzetten door het sturen van CC 22

De instellingen van de Chorus kun je vooraf bepalen in de GM. Die kunnen natuurlijk van elkaar afwijken.

Kloten! Had gehoopt dat dit ook mogelijk zou zijn met de GM want het is een erg bruikbare eigenschap van m'n Xpression. Ik heb mijn GM vandaag binnen gekregen en ben al druk presets aan het maken maar nu moet ik hier rekening mee houden dus. Bedankt voor het antwoord.

Lex81
27 mei 2009, 11:07
..........................

Overigens: op dit moment gebruik ik helemaal geen CC's. Ten eerste omdat mijn controller (Behringer FCB1010) daar heel slecht mee omgaat en ten tweede omdat mijn G-Major niet op killdry staat (ten behoeve van de phaser). Als ik dus al m'n effecten uit zou zetten krijg ik op eens een superslecht "dubbel droog" geluid. Ik wil een GCX met phaser, waarna de G-Major op killdry kan. Dan kan ik een GCP gebruiken om CC's te versturen.
Dit is iets voor na de zomer, voorlopig ga ik m'n rekje afmaken (alle orders zijn verstuurd).

Ik heb zelf nu ook een Gmajor. Ik gebruik em in mn seriele fxloop. Kun je me advies geven over welk midipedaal er goed mee samenwerkt ivm het bovenstaande verhaal (CC's versturen)?

hole
27 mei 2009, 11:40
Ik heb zelf nu ook een Gmajor. Ik gebruik em in mn seriele fxloop. Kun je me advies geven over welk midipedaal er goed mee samenwerkt ivm het bovenstaande verhaal (CC's versturen)?

Ligt er echt aan wat je precies wilt.

FCB1010 (Behringer) is goed voor de basics, én heeft 2 expressie pedalen). Roland heeft ook zoiets, met 1 pedaal

Voodoolab ground control pro is al wat veelzijdiger.

Daarna heb je de Axess, Liquid Foot, Skrydstrup, GASpedal (Lenders), Gordius, Rocktron all access.

De laatsten hebben schakelmogelijkheden te over. Forumlid Yek1 is heel erg te spreken over zijn Gordius, en ik moet zeggen dat ik zijn enthousiasme deel (op basis van hetgeen ik erover lees, geen gebruikservaring mee)

Lex81
27 mei 2009, 11:46
Ligt er echt aan wat je precies wilt.

FCB1010 (Behringer) is goed voor de basics, én heeft 2 expressie pedalen). Roland heeft ook zoiets, met 1 pedaal

Voodoolab ground control pro is al wat veelzijdiger.

Daarna heb je de Axess, Liquid Foot, Skrydstrup, GASpedal (Lenders), Gordius, Rocktron all access.

De laatsten hebben schakelmogelijkheden te over. Forumlid Yek1 is heel erg te spreken over zijn Gordius, en ik moet zeggen dat ik zijn enthousiasme deel (op basis van hetgeen ik erover lees, geen gebruikservaring mee)

He dankjewel, voor je snelle reactie. Ik heb tot nu toe met losse pedalen gewerkt, dus ik snap (nog) niet zo veel van midi. Maar ik wil t wel in ;één keer goed doen.

Maar wat bedoel je precies met veelzijdiger? Wat kan met de behringer/roland wel en wat niet tov de voodoolab?

Yek1
27 mei 2009, 12:06
En:

Rocktron Midimate
Axess MFC5 (lekker klein, wel veel mogelijkheden)

hole
27 mei 2009, 12:25
He dankjewel, voor je snelle reactie. Ik heb tot nu toe met losse pedalen gewerkt, dus ik snap (nog) niet zo veel van midi. Maar ik wil t wel in ;één keer goed doen.

Maar wat bedoel je precies met veelzijdiger? Wat kan met de behringer/roland wel en wat niet tov de voodoolab?

De FCB (roland ken ik niet) is beperkt in het aantal en de combinatie van Program Changes (PC) en Control Changes (CC) die kunnen worden uitgestuurd met 1 druk op de knop. De grotere broers zijn een stuk flexibeler.

Zelf ben ik nog steeds tevreden met de FCB, ik kan ermee wat ik wil. Het ligt dus echt aan wat je precies ermee wil doen.

Als je je Gmajor vooral als vervanging van je pedalen gebruikt, dan denk ik dat je met de FCB al een heel eind komt. Wil je echt complexe setups aansturen, dan zou hij wel eens te kort kunnen schieten.

Lex81
27 mei 2009, 12:51
De FCB (roland ken ik niet) is beperkt in het aantal en de combinatie van Program Changes (PC) en Control Changes (CC) die kunnen worden uitgestuurd met 1 druk op de knop. De grotere broers zijn een stuk flexibeler.

Zelf ben ik nog steeds tevreden met de FCB, ik kan ermee wat ik wil. Het ligt dus echt aan wat je precies ermee wil doen.

Als je je Gmajor vooral als vervanging van je pedalen gebruikt, dan denk ik dat je met de FCB al een heel eind komt. Wil je echt complexe setups aansturen, dan zou hij wel eens te kort kunnen schieten.

ja, ik las idd dat de Axess, Liquid Foot, Skrydstrup, GASpedal (Lenders), Gordius, Rocktron -achtigen naast midi ook nog losse pedaaltjes en meerdere app kunnen sturen.... Maar dat heb ik helemaal niet nodig.


Maar mijn GMajor is voor mij een vervanging van al mijn losse pedalen. En om (alleen) de Gmajor met mn voet te kunnen bedienen zoek ik een midivoetpedaal.
Kunnen de twee expressiepedalen op de Behringer FCB ook (functionele data) aan de Gmajor sturen? Netzoals de losse witte TC-controller van dit filmpje: http://http://www.youtube.com/watch?v=jpBhSnoEm8c Achterop de GMajor zit namelijk een jack uitgang voor dit losse expressiepedaal (voor wah en whammy, etc)

Ik zag dat de Behringer FCB zelf ook ampchannel/switching heeft. Dat wist ik niet... Anders had ik net zogoed een ander multi fx kunnen kopen, die geen channelswitching heeft en dan de channelswitching van de behringer kunnen gebruiken.:(

Liquid_Metal
27 mei 2009, 13:05
Inderdaad, je kunt de channelswitching van de FCB gebruiken. Werkt hetzelfde als die van de GM en ik gebruik ze beide (uit de GM om gain van m'n amp te schakelen en uit de FCB om m'n amps Contour aan/uit te zetten).
De expressiepedalen van de FCB kunnen alles in de GM aansturen. Volume, Whammy, wet/dry mix, delaytime, you name it. Werkt perfect.
Ik gebruik zelf de pedalen eigenlijk helemaal niet omdat de GM parallel staat. Volume kan niet, whammy klinkt verlept in parallel en delaytime heb ik per patch ingesteld. Eén van de redenen waarom ik voor een Ground Control Pro wil gaan :).

hole
27 mei 2009, 13:10
Samenvattend: de FCB vind ik een TOP pedaal, zeker als je budget beperkt is en je net begint met midi toepassingen.

Niet duur (tweedehands voor 100 of zo), built-like-a-tank, en redelijk makkelijk te programmeren (als je het eenmaal doorhebt).



En over channel switching: dat kan de G-major ook.. G-major + FCB = 4 relais.

Lex81
27 mei 2009, 13:18
Inderdaad, je kunt de channelswitching van de FCB gebruiken. Werkt hetzelfde als die van de GM en ik gebruik ze beide (uit de GM om gain van m'n amp te schakelen en uit de FCB om m'n amps Contour aan/uit te zetten).

..............................


Ik ben je even kwijt. Je gebruikt zowel de channelswitching van de GM, als de Behringer. Maar een amp heeft toch maar één jack, voor channelswitching?

Liquid_Metal
27 mei 2009, 13:39
Ik heb een Engl E530 en die heeft twee stereo relais-inputs. De eerste schakelt (1) tussen clean en OD en (2) tussen low gain en high gain. De tweede zet (1) contour aan/uit en (2) de amp wel of niet in bypass.
Omdat ik bypass niet gebruik heb ik 3 relais nodig. Twee daarvan haal ik uit de GM (stereokabel voor OD en Gain) en de Contour komt uit de FCB.

hole
27 mei 2009, 13:41
@Lex: ja JOUW amp heeft misschien maar 1 switch, maar met de Übersetup van LM kun je vanalles schakelen?

Contour? -> schakelbaar
Boost? -> Schakelbaar
Koffie?-> Huppekeej, schakelbaar

:cheerup:

E530=MOOOIIII

Liquid_Metal
27 mei 2009, 13:49
En ik drink niet eens koffie! :P
Wat mijn eigenlijke boodschap is: Je kunt de switches van de GM en de FCB combineren want het zijn beide relais switches. Die op de GM programmeer je vooraf per patch in (of stuur je aan met een CC vanuit de FCB) en die van de FCB kun je ook met PC of CC versturen.
Ik werk eigenlijk alleen maar met patches (omdat de FCB niet lekker werkt met CC's) en heb dus bv een patch waarin ik Overdrive, Gain High en Contour gebruik. Dan staan beide relais vanuit de GM aan en de ring relais vanuit de FCB ook. En voor m'n clean patch staan ze allemaal uit. Alles voorgeprogrammeerd in een PC. Het kan uiteraard ook met CC's (alles los doen).

Lex81
27 mei 2009, 13:55
ok, ik snap het; ik heb idd maar 1 jack op mn amp....

Maar op de Behringer FCB zitten toch 2 relay ingangen, dus met de GM heb je 3 relay ingangen........


Ik snap alleen nog niet wat de functie van CC's zijn...

Liquid_Metal
27 mei 2009, 14:00
w8 ff, de relais van de G-Major is stereo! Dat zijn er dus twee. Bij de FCB zijn het twee mono kanalen, maar ik kwam er achter dat je ook een stereokabel in de eerste relais kan stoppen en dan kun je ze ook beide gebruiken.
Met CC's stuur je een enkele boodschap uit. Je stelt bv op je GM in dat je delay wilt aan- en uitzetten met CC boodschap 20 (random gekozen). Dan kun je op de FCB een patch maken waarbij je enkel de CC boodschap 20 verstuurt. Je moet dan de waarde kiezen. 0 is uitzetten en 127 is aanzetten. Op de FCB kun je op een patch de eerste CC op 0 zetten en de tweede CC op 127 (in 1 patch) en dan kun je door 1 keer klikken de delay aanzetten en door een tweede keer klikken de delay uitzetten.
Het 0 tot 127 heeft meer betekenis bij continue boodschappen. Je wilt bijvoorbeeld de delaytime kunnen veranderen. Je stelt die dan in de GM in op CC21 en op de FCB maak je dan een patch waarin je een expressiepedaal instelt op CC21 en die laat je lopen met als minimum 0 en als maximum 127. Je moet dan in de GM instellen wat de kortste delay is (bij 0) en de langste (bij 127).

Lex81
27 mei 2009, 14:30
Ik kreeg net een mail van TC over de GMajor2.
Ik had gevraagd wanneer de software editor uitkwam en of die ook op GMajor1 te gebruiken is.

Dit schrijft ie terug:

It will soon be there- But in the mean while I forward your details to our test dept who can send you a beta version

Weet ik nogniet of die ook voor GM1 te gebruiken is.....

Liquid_Metal
27 mei 2009, 15:36
Nog een keer mailen dus..
Wat voor editing software is dat? Om op de computer patches in elkaar te kunnen zetten?

Lex81
27 mei 2009, 17:17
Nog een keer mailen dus..
Wat voor editing software is dat? Om op de computer patches in elkaar te kunnen zetten?


Ik weet niet precies; Dr staat alleen PC/MAC editor
Ik denk dat je de programereing van presets via de pc kan doen...

Liquid_Metal
27 mei 2009, 18:10
Ik weet niet precies; Dr staat alleen PC/MAC editor
Ik denk dat je de programereing van presets via de pc kan doen...

Dat klinkt wel aannemelijk ja. Voor mij niet echt nodig. Ik vind de layout van de GM prima en ik luister toch altijd direct naar m'n patches terwijl ik ze instel. Lijkt me lastig op de pc.

Yek1
27 mei 2009, 18:23
Vind een editor echt wel handig.

Voorbeeld: ik heb een hoop aparte presets. Bv. voor modulatie-effecten heb ik aparte presets voor Tri-Chorus, Univibe, Leslie, TZFlanger e.a.

Ik wil daarin altijd dezelfde instellingen voor delay, reverb etc. Zodat ik niet voor verrassingen kom te staan als ik plotseling besluit de delay aan te zetten mbv een CC. Die (identieke) instellingen moet ik nu per preset handmatig invoeren en controleren. Als ik ergens een keer een parameter verander, moet ik dat ook weer doorvoeren in die andere presets. Dit gaat met een editor veel sneller en gemakkelijker.

Maar ook dingen als naamgeving zijn simpeler met een editor te doen. En backups maken natuurlijk.

hole
27 mei 2009, 18:40
Hey

Google eens op "G-Lydian" hele fijne Gmajor (eerste versie) editor...realtime ook.

Edit: Aangezien wij rackjongens liever lui dan moe zijn, heb ik het al voor jullie gedaan. Voila (http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?t=11963&sid=671f99ea532\f63f929ba259 7e5c7ac3e)

Lex: kijk eens in het midi sticky topic. Staat veel uitgelegd!

Liquid_Metal
27 mei 2009, 18:50
Hey

Google eens op "G-Lydian" hele fijne Gmajor (eerste versie) editor...realtime ook.

Edit: Aangezien wij rackjongens liever lui dan moe zijn, heb ik het al voor jullie gedaan. Voila (http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?t=11963&sid=671f99ea532\f63f929ba259 7e5c7ac3e)

Lex: kijk eens in het midi sticky topic. Staat veel uitgelegd!

Met realtime bedoel je dat 'ie de GM gelijk update, right? Dan heb je een MIDI in en out kabel nodig? Da's dan wel weer handig, dan kan ik de veranderingen gelijk beluisteren.

hole
27 mei 2009, 19:06
Met realtime bedoel je dat 'ie de GM gelijk update, right? Dan heb je een MIDI in en out kabel nodig? Da's dan wel weer handig, dan kan ik de veranderingen gelijk beluisteren.

Yes...via midi-interface van je PC..erggggg fijn.

Liquid_Metal
27 mei 2009, 20:27
Yes...via midi-interface van je PC..erggggg fijn.

Sinds kort heb ik een USB interface (M-Audio Fast Track Pro) dus dat moet te doen zijn. Misschien wel leuk om eens te proberen.

Lex81
27 mei 2009, 21:02
Hey

Google eens op "G-Lydian" hele fijne Gmajor (eerste versie) editor...realtime ook.

Edit: Aangezien wij rackjongens liever lui dan moe zijn, heb ik het al voor jullie gedaan. Voila (http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?t=11963&sid=671f99ea532\f63f929ba259 7e5c7ac3e)

Lex: kijk eens in het midi sticky topic. Staat veel uitgelegd!

Ja, ik zat gister te googlen en kwam idd die GLydian tegen.
Er is ook een G7 editor voor de GM Preset Editor G7 (http://www.letsbefrankmusic.com/timsworld/#g7)

Maar ik heb een GM2 en heb toen gelijk maar TC gemaild, omdat de software editor in het pakket van de GM2 hoort (alleen zit ie er niet standaard bij). Ik krijg miss de BETA versie van de software-editor dan meld ik het hier op GF, dan kan ik em bij interesse doormailen.

ACSlater
27 mei 2009, 23:11
Nog een tip: Real_Major http://realmajor.haax.se/index.htm

Fantastische realtime editor met een mooie interface. Af en toe duurt het even voordat de G Major de instellingen aanpast (kan aan mijn midi-usb interface liggen) maar meestal gaat het meteen en dus realtime. Zo kun je heel snel een patch in elkaar zetten.

Ik ga die andere editor ook eens proberen!

hole
27 mei 2009, 23:13
Juist vanwege die vertragingen bij real Major gebruik ik Glydian..maar Real Major ziet er wel leuker uit vind ik ;)

Lex81
28 mei 2009, 10:59
Dit is wat TC me vandaag terugmailde, op de vraag of ik de BETA versie van de PC/MAC editor kan krijgen. En op de vraag of de PC/MAC editor ook gebruikt kon worden voor de (oude) GM1:

Test dept will directly contact you
The editor cannot be used with (old) G-Major

Liquid_Metal
28 mei 2009, 14:35
Da's jammer. Dan zal ik toch aan de Lydian moeten. Maar volgens Hole werkt dat, dus we zullen zien. En sowieso: met de GM zelf kan ik het ook wel :).

Liquid_Metal
29 mei 2009, 12:03
Juist vanwege die vertragingen bij real Major gebruik ik Glydian..maar Real Major ziet er wel leuker uit vind ik ;)

Hij werkt. Maar eens zien of de relais ook werken, want die doen het niet. Ook het stukje Factory/User lijkt nergens op.
hè wat stom. Als ie op Tx RealTime staat, verstuurt ie geen boodschap als je effecten uitzet. Je moet dan dus een ander effect aanzetten, om er eentje uit te zetten :S.

hole
29 mei 2009, 12:25
Kan ook aan je interface liggen. kun je ook rechtstreeks je pc in?

Liquid_Metal
29 mei 2009, 12:39
Nop, heb dat ding juist als MIDI interface (onder andere).
De relais zijn helemaal een puinhoop. Als relais 1 in de software aanstaat, staat ie op de GM uit en andersom. Relais 2 draait software en GM ook om, maar de GM reageert er überhaupt niet op.

hole
29 mei 2009, 12:47
misschien toch Real Major proberen dan.

Met mijn interface geen problemen met G-Lydian.. D'r is ook een support forum geloof ik, misschien dat je daar iets vindt?

Yek1
29 mei 2009, 12:52
Iemand in Den Bosch vanavond?
Moet vanavond spelen in de Rode Pimpernel.

hole
29 mei 2009, 14:08
OHHH.

Gaat mij niet lukken denk ik (oppas regelen etc..vrouw is al van huis)...maar als het wél lukt, kom ik zeker effe kijken.