PDA

View Full Version : Wie wil mijn schema controleren?



omni
12 mei 2009, 10:45
Ik heb (met hulp van anderen) een schema gemaakt voor de bedrading van mijn zelf samengestelde Tele. Wil iemand van de briljante techneuten op dit forum eens kijken of dit ook echt gaat werken? ;) THX

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/schema.gif

aaronstonebeat
12 mei 2009, 11:58
Ik zie niet helemaal hoe die 3 standenschakelaar zou moeten functioneren binnen het geheel. On-On-On of On-Off-On?

espike
12 mei 2009, 12:08
Zou je kunnen aangeven wat je wil dat ie gaat doen?

aaronstonebeat
12 mei 2009, 12:15
Zoals deze, maar dan met één P-Rail ?

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/prails_wiring.jpg

Yoshida
12 mei 2009, 12:38
Het is voor mij ook een beetje onduidelijk: iets dat lijkt op een dpdt switch én een fiveway? Daarnaast lijkt mij jouw aarde ook niet helemaal optimaal.

omni
12 mei 2009, 13:20
Ja eerlijk gezegd is het voor mij ook nog niet helemaal duidelijk. Eerst wilde ik dit doen met een gewone 5way maar dat schijnt niet te kunnen. Dus nu heb ik een min toggle on-off-on en een standaard 3 way switch. De 3 way selecteerd gewoon het element (P-rail, beide, brug) en de minitoggle bestuurt vooral de P-Rail (1P90, 2humbucker, 3rail). Ik heb dit schema samengesteld uit een aantal verschillende schema's van SD. Maar vooral deze:

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/2_prails_1v_3w_mini.jpg

Yoshida
12 mei 2009, 13:30
OK ik begin het te snappen, in ieder geval tot zoverre dat de switch word gebruikt om de coil te splitten. (combi P90/single coil rail). Dan zie ik er wel logica in. Je mist volgens mij echter de aarding van de volumeknop (als ie al werkt dan heb je zeer waarschijnlijk last van brom). Draadje naar de aarde van de input zou dit op moeten lossen.
Wat doet die varitone switch als ik vragen mag? Eerste keer dat ik ervan hoor. Welke pickups ga je gebruiken?

aaronstonebeat
12 mei 2009, 13:41
Als ik het wel heb, heb je in de onderste stand alleen het brugelement, in de middelste één spoel van de P-Rail en in de bovenste alles?

Een varitone geeft je de keuzemogelijkheid verschillende condensatoren parallel met de pickup(s) te zetten; dat verlaagt in diverse hoeveelheden de resonantiefrequentie.

omni
12 mei 2009, 13:41
Ja dat van die aarde draad daar kon je wel eens gelijk in hebben ;) De pickups zijn een Seymour Duncan P-Rail dat is een vrij nieuw element van SD, gebaseerd op de combinatie van een P90 en een Rail pickup. De brug pickup is een Tonerider Vintage Tele. Ik wilde geen tonepot omdat ik die niet gebruik, maar via internet kwam ik op deze varitone switch van Big D guitars. Die weer een vervanginging is van de varitone die op sommige gibsons zit. Het is meer een soort frequentie filter, ik heb hem al heel lang maar nooit toegepast. Dit leek me er wel een mooi project voor.

Yoshida
12 mei 2009, 14:29
Even voor het beeld, essentieel heb je drie spoelen. Daarvan wil je ze allemaal afzonderlijk kunnen gebruiken, twee willekeurige samen of allen samen. Ik begin de logica te zien en zie zelfs wel wat in die varitone. Ik vroeg me al eerder af of er niet iets bestond zoals een condensator met variabele waarde.
Ben erg benieuwd naar het resultaat. Nu je ons hiermee hebt belast moet je natuurlijk ook een filmpje plaatsen wanneer je klaar bent. ;)

Voor variaties hierop zou je je kunnen verdiepen in coil splitting, wat je schema feitelijk doet (alleen valt er aan die single coil niks te splitten dus leid die svp direct naar de drieweg).

omni
12 mei 2009, 16:22
@yoshida, Ja ik denk dat je gelijk hebt: dus de brugpickup kan direct naar de 3way switch en de P-rail gaat dan via de 3 way toggle (on-off-on). Dan zit ik alleen nog met de aarde. In het SD schema gaat daarvoor een draad naar de brug. Maar waar maak ik die aan vast? Of maakt dat niet uit? Ik zal mijn schema even aanpassen en opnieuw posten. Bedankt alvast!

aaronstonebeat
12 mei 2009, 16:32
De brug moet sowieso met de aarde worden verbonden, anders heb je last van brom. En uiteraard moet elke spoel met één kant aan de aarde hangen anders kan ie geen signaal geven.

Yoshida
12 mei 2009, 18:59
De brug moet sowieso met de aarde worden verbonden, anders heb je last van brom. En uiteraard moet elke spoel met één kant aan de aarde hangen anders kan ie geen signaal geven.

Iedere spoel? Of iedere pickup? Je ziet bij een humbucker 2 draden samengebonden, vervolgens 1 naar aarde en 1 naar hot output; of zijn die samengebonden draden het begin van 1 spoel en het eind van een andere?

aaronstonebeat
12 mei 2009, 19:03
Iedere spoel? Of iedere pickup? Je ziet bij een humbucker 2 draden samengebonden, vervolgens 1 naar aarde en 1 naar hot output; of zijn die samengebonden draden het begin van 1 spoel en het eind van een andere?

't Is hoe je 't bekijkt. Bij een standaard humbucker staan de spoelen in serie; het uiteinde van de ene spoel hangt aan de aarde het uiteinde van de andere aan de hete kant. In het midden zijn ze met elkaar verbonden.

Yoshida
12 mei 2009, 20:59
Juist, bedankt.