PDA

View Full Version : Reverb probleem: oversturing



iWishmaster
12 mei 2009, 10:21
Een vriend van me heeft een buizenamp met spring reverb op de kop getikt (in bruikleen eigenlijk), alleen de reverb werkt niet helemaal lekker. Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te beschrijven, mocht het niet duidelijk zijn kan ik het proberen op te nemen en uploaden, maar eerst zo:

De reverb werkt eigenlijk goed op het clean kanaal, alleen voegt een nogal onaangename brom aan het geluid toe. Tevens lijkt het geluid iets dunner te worden zodra je er meer reverb bijdraait. Op het crunch kanaal (midgain zeg maar) is dat probleem eigenlijk hetzelfde. Met de volumeknop van het crunch kanaal helemaal dicht en de reverb open, 'lekt' er wat gitaarsignaal door, hoorbaar als een hele vieze fizzy buzz. Diezelfde buzz is er ook met de volume gewoon open en zorgt voor een vervelend bijgeluid. Ik heb geprobeerd de reverbbuis (made in china 12AX7) te vervangen door een TAD 12AT7. Hierdoor wordt het probleem minder: zowel de oversturing als de brom, maar ook de reverb zelf. Reverb buis weglaten gaat niet, want de filamenten van de reverbbuis staan in serie met de buis van de fasedraaier (duurde ook even voordat ik daar achter was overigens).

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Lekkende koppelcondensator wellicht? Of denk ik dan al te ingewikkeld?

Chris Winsemius
12 mei 2009, 10:41
Om WELKE versterker gaat het? Kun je 'n schema mailen/posten?

iWishmaster
12 mei 2009, 11:01
Om WELKE versterker gaat het? Kun je 'n schema mailen/posten?

Ow, dat was ik vergeten erbij te vermelden. Het gaat om een Rivera Fandango. Eigenlijk het latere broertje van mijn Rivera Rake. Ik heb al eens eerder gezocht naar schema's van Rivera's, maar die zijn niet zomaar te vinden. Van binnen is het ook volledig PCB, of wel niet zomaar even te zien. Ik heb wel schema's gevonden van de R-Series (http://www.schematicheaven.com/newamps/rivera_r_series.pdf) (geen idee welke amp dat eigenlijk is, maar misschien van de Rake).

Helemaal rechts-midden staat (bij de 2e buis van boven zeg maar) de return buffer van de reverb, de send buffer kon ik niet eens vinden. Niet echt een prettig schema om te lezen overigens: ik wordt er ook weinig wijs uit ... Geen idee of dit hetzelfde is in zijn amp.

marc_o
12 mei 2009, 11:25
R-Serie is geen Rake.
R-serie is min of meer de oerserie waar de rest overigens wel op is gebaseerd.
Ik heb zelf de Fandango en heb datzelfde gehad, maar met het vervangen van een buisje was het direct voorbij. breng 'm naar een reparateur en laat 'm e.e.a. doormeten....het blijven natuurlijk gewoon gloeilampen, dus er kan altijd iets mee zijn.

iWishmaster
12 mei 2009, 12:44
R-Serie is geen Rake.
R-serie is min of meer de oerserie waar de rest overigens wel op is gebaseerd.
Ik heb zelf de Fandango en heb datzelfde gehad, maar met het vervangen van een buisje was het direct voorbij. breng 'm naar een reparateur en laat 'm e.e.a. doormeten....het blijven natuurlijk gewoon gloeilampen, dus er kan altijd iets mee zijn.

Mmm, even ter bevestiging; welke is de reverbbuis eigenlijk? Ik heb met willekeurig erin en eruit vastgesteld dat dit de reverbbuis zou moeten zijn, maar ik zie in het schema maar 1 triode (geen 2, ofwel complete buis) voor de reverb ... Ik dacht (vanachter gezien), van rechts naar links: V1, V2, V3, dan iets verder 'naar voren', Reverb, PI, klopt dat? En moet er 'origineel' een 12AT7, 12AY7 of 12AX7 in? In het schema staat volgens mij een 12AX7, maar in veel fender amps ed. is de reverb altijd een 12AT7 (vandaar mijn logica om die te veranderen).

Edit: het meeste staat al in de handleiding zo te zien. De tubelayout klopt met wat ik dacht en alle triodes moeten 12AX7's zijn. Overigens isie niet van mij, dus even naar de reperateur is er niet bij, wanneer ik het niet kan oplossen is het jammer maar helaas en dus gewoon geen reverb meer gebruiken.

iWishmaster
13 mei 2009, 08:54
bump

Niemand ideën?

olaftheholy
13 mei 2009, 09:43
bump

Niemand ideën?

Joh die amptechs zijn nog lange niet wakker... probeer het rond twaalf uur nog eens, maak je meer kans! ;)

marc_o
13 mei 2009, 11:59
Mmm, even ter bevestiging; welke is de reverbbuis eigenlijk? Ik heb met willekeurig erin en eruit vastgesteld dat dit de reverbbuis zou moeten zijn, maar ik zie in het schema maar 1 triode (geen 2, ofwel complete buis) voor de reverb ... Ik dacht (vanachter gezien), van rechts naar links: V1, V2, V3, dan iets verder 'naar voren', Reverb, PI, klopt dat? En moet er 'origineel' een 12AT7, 12AY7 of 12AX7 in? In het schema staat volgens mij een 12AX7, maar in veel fender amps ed. is de reverb altijd een 12AT7 (vandaar mijn logica om die te veranderen).

Edit: het meeste staat al in de handleiding zo te zien. De tubelayout klopt met wat ik dacht en alle triodes moeten 12AX7's zijn. Overigens isie niet van mij, dus even naar de reperateur is er niet bij, wanneer ik het niet kan oplossen is het jammer maar helaas en dus gewoon geen reverb meer gebruiken.


Geen idee. Overigens weet iedereen dat reverb niet voor echte kerels is.....dus wees blij dat ie stuk is...:seriousf:

Agent_Smith
13 mei 2009, 12:31
Geen idee. Overigens weet iedereen dat reverb niet voor echte kerels is.....dus wees blij dat ie stuk is...:seriousf:

Precies, wat moet je met die crap! :D Gewoon de knop eraf zagen en nooit meer naar omkijken :D

iWishmaster
14 mei 2009, 09:20
Geen idee. Overigens weet iedereen dat reverb niet voor echte kerels is.....dus wees blij dat ie stuk is...:seriousf:

Haha, misschien maar, maar af en toe flink spacen met over the top reverb jaren 80 geluidjes is toch wel leuk :cheerup:.

Heb contact opgenomen met Rivera en zij raden aan om de reverb tank te vervangen ... Laat ik die nou toevallig niet even hebben liggen :(