PDA

View Full Version : Mijn Fargen werkt niet goed!



Bernd Veenema
12 mei 2009, 09:25
Hoi iedereen,

Ik ontdekte zaterdag een probleempje bij mijn Miniplex top.
Op hoog volume wordt de bas erg modderig en mist de versterker definitie en warmte. Ook lijkt het er op dat de bas veel heftiger is dan normaal. Dit geldt ook als de baspot zo goed als dicht zit. Ook op lager volume is hij minder direct dan ik gewend ben.

Ik dacht dit op te kunnen lossen met het vervangen van een preampbuisje, maar dit bleek toch niet de oplossing te zijn. Het vreemde hierbij is dat ik eerst een Tung Sol buisje gebruikte die niet erg fel gloeide. De JJ 12AX7S gloeide feller (vanaf 2 punten in de buis). Ik heb vervolgens het Tung Sol buisje vervangen met een Ecc83 buisje en ook die gloeide niet zo goed (terwijl dit buisje perfect werkt in de Valvetech). Toen ik 2 JJ 12Ax7S buisjes gebruikte gloeiden ze beide goed (vanaf 2 punten in de buis). Het probleem was hiermee echter niet opgelost.

Ik heb vervolgens de EH EL34's vervangen door de EH 6v6'jes uit de Valvetech. (Daar is de Fargen voor gebouwd: Fixed Bias en je kunt alle octale buizen gebruiken). Ook hiermee was het probleem niet opgelost.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

Ik baal namelijk een beetje, want ik heb zaterdag een optreden en ik heb tijdens de hele voorbereiding op het optreden mijn Fargen gebruikt.

koentjo
12 mei 2009, 09:57
Hoi iedereen,

Ik ontdekte zaterdag een probleempje bij mijn Miniplex top.
Op hoog volume wordt de bas erg modderig en mist de versterker definitie en warmte. Ook lijkt het er op dat de bas veel heftiger is dan normaal. Dit geldt ook als de baspot zo goed als dicht zit. Ook op lager volume is hij minder direct dan ik gewend ben.

Ik dacht dit op te kunnen lossen met het vervangen van een preampbuisje, maar dit bleek toch niet de oplossing te zijn. Het vreemde hierbij is dat ik eerst een Tung Sol buisje gebruikte die niet erg fel gloeide. De JJ 12AX7S gloeide feller (vanaf 2 punten in de buis). Ik heb vervolgens het Tung Sol buisje vervangen met een Ecc83 buisje en ook die gloeide niet zo goed (terwijl dit buisje perfect werkt in de Valvetech). Toen ik 2 JJ 12Ax7S buisjes gebruikte gloeiden ze beide goed (vanaf 2 punten in de buis). Het probleem was hiermee echter niet opgelost.

Ik heb vervolgens de EH EL34's vervangen door de EH 6v6'jes uit de Valvetech. (Daar is de Fargen voor gebouwd: Fixed Bias en je kunt alle octale buizen gebruiken). Ook hiermee was het probleem niet opgelost.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

Ik baal namelijk een beetje, want ik heb zaterdag een optreden en ik heb tijdens de hele voorbereiding op het optreden mijn Fargen gebruikt.

weet je zeker dat het aan je versterker ligt? zou knap lullig zijn als je al deze moeite doet, en het blijkt alleen je kabel te zijn.

Chris Winsemius
12 mei 2009, 10:03
Zichtbaarheid gloeien pre-amp-buisjes: afhankelijk van merk en type, bij sommige merken is het gloeien minder of amper zichtbaar terwijl de buis gewoon goed is.

Fixed bias: technische term. Bij cathode-bias en 'n aangepast ontwerp zou je er wat typen buizen in kunnen zetten. De term "fixed" slaat niet op vaste biasing maar op 'n vaste roosterspanning naar de eindbuizen voor de biasing, als die regelbaar/instelbaar is wordt vaak nog steeds over fixed bias gesproken terwijl het dan eigenlijk adjustable fixed bias zou moeten heten imho.

Bernd Veenema
12 mei 2009, 10:40
Hoi,

Het ligt inderdaad zeker aan de Fargen. Ik heb de Fargen even vervangen met de Valvetech en toen werkte alles perfect!

@ Chris: Bedankt voor je uitleg! Heb jij een idee wat het zou kunnen zijn?

ieme
12 mei 2009, 17:23
ik weet niet wat het is maar wil je even succes ermee wensen!

Dosmanos
12 mei 2009, 22:33
Hé Bernd,

Xavier zit in de buurt..

Bernd Veenema
13 mei 2009, 09:28
Hoi,

Ik ken Xavier niet geloof ik. Waar woont hij?
Ik ken in de omgeving eigenlijk alleen Anne Doedens.

Bernd Veenema
4 juni 2009, 16:57
Zo, even een update.

De versterker is net terug van een reparateur (niet Xavier. Hij kon pas in Juli beginnen met de reparatie; hij had nog vakantie tussendoor). Deze reparateur kon niets vinden. Ik heb de versterker dan ook maar weer meegenomen. Ik heb hem net weer getest en het probleem is nog steeds aanwezig. Op hoog volume is de bas nog steeds erg modderig en dit was nooit zo. Als ik op hoog volume echter mijn Throbak Overdrive Boost, Ibanez MS10 of Fulltone OCD inschakelde, werd de bas weer strakgetrokken en was er niet veel aan de hand.
Verder ervaar ik de oversturing veel 'stijfer' dan voorheen en mis ik op lagere volumes wat helderheid.

Ik heb een tijdje geleden een Tung Sol 12AX7 preampbuisje vervangen door een JJ ECC83S, omdat de Tung Sol kapot ging. Kan deze wisseling het probleem ook veroorzaken? En zou het gebruik van een tweede Tung Sol 12AX7 (die ik dan moet bestellen) het probleem eventueel op kunnen lossen?
Ik hoor graag van jullie.

Dosmanos
4 juni 2009, 18:44
Lullige zaak Bernd. Ik geloof niet dat het een voorversterkerbuisje is. Wisseling geeft meestal wat nuance verschillen, maar niet zo dramatisch als jij beschrijft. Tenzij er sprake is van een defect, maar dat is nu dus niet zo.
Oorzaak kan werkelijk van alles zijn, trafo's, beroerde las, buisvoetjes, rotte condensator, whatever. Kan niemand zo vaststellen, dus je zit vast aan een goede technicus. Ken er nog wel een paar, maar niet in de buurt helaas.

Bernd Veenema
5 juni 2009, 23:50
Bedankt voor je reactie. Ik breng de versterker begin juli naar Xavier. Heb vandaag weer contact met hem gehad. Hij moet er maar eens naar kijken.

Dosmanos
6 juni 2009, 01:00
Yep, he's the best around...Succes!