PDA

View Full Version : Fender: Super Reverb of Vibrolux Reverb?



Kim Wilson
12 mei 2009, 09:06
Ik ben weer eens op zoek naar een nieuwe amp. Dit keer geen instapper meer, maar gelijk een goeie waar ik een poos mee voort kan. En dus een Fender.

Nu ben ik met twee amps bezig, een '73 Super Reverb met CTS Alnico's en een '77 Vibrolux Reverb die in 2004 gereviseerd en geblackfaced is. En ik weet nog niet wat voor mij de beste keus is.

Ik zoek een dikke sound. Mag best een beetje vies klinken, maar moet ook clean goed zijn. En hij moet goed met een Telecaster overweg kunnen.

Kunnen jullie mij de verschillen tussen beide amps vertellen (behalve dan dat die SR bijna 2 keer zo zwaar is :D ), en welke uit economisch oogpunt de beste keus zou zijn?

frander
12 mei 2009, 12:53
Gewoon allebei!

Kim Wilson
12 mei 2009, 13:11
Ghehe ja, als ik het geld had wel. :D

frander
12 mei 2009, 13:51
Heb zelf een SR blackface uit 66, wat een super sound, maar je moet het volume wel open kunnen zetten! Met een telecaster klinkt ie ook erg lekker. Kijk en luister eens naar Low Budget Blue Band (LBBB) op myspace. Daar zie je de combinatie SR en Tele!!!

Kim Wilson
12 mei 2009, 14:02
Ja idd, Bouke heeft ook zo'n ding (blackface zeker?). Ik ga even naar de LBBB-space. Goeie tip, thanks!

Trouwens, met een PPIMV hoef je hem weer niet helemaal op 11 te zetten voor een beetje oversturing. :satisfie:

Mr.Jay
12 mei 2009, 14:22
Ja idd, Bouke heeft ook zo'n ding (blackface zeker?). Ik ga even naar de LBBB-space. Goeie tip, thanks!
Trouwens, met een PPIMV hoef je hem weer niet helemaal op 11 te zetten voor een beetje oversturing. :satisfie:

Bouke heeft ook een Sf73-74SR :-)
Met de SR heb je nog wat clean als je wil, met een VR wordt dat al moeilijker. De druk en onderkant is met een SR ook méér, logisch.......Dus net wat je wil.
Beide amps klinken zowat identiek qua karakter, net wat meer vermogen/speakers bij de SR.
Met Tele klinkt dat best goed. Een MV heb ik zelf nooit goed vinden klinken in een AB763circuit, maar zal wel smaak zijn. Dan gebruik ik liever een klein tikkie powersoak.[QUOTE=Mr.Jay;2031755]Bouke heeft ook een Sf73-74SR :-)
Met de SR heb je nog wat clean als je wil, met een VR wordt dat al moeilijker. De druk en onderkant is met een SR ook méér, logisch.......Dus net wat je wil.
Beide amps klinken zowat identiek qua karakter, net wat meer vermogen/speakers bij de SR.
Met Tele klinkt dat best goed. Een MV heb ik zelf nooit goed vinden klinken in een AB763circuit, maar zal wel smaak zijn. Dan gebruik ik liever een klein tikkie powersoak.
Ik zou zelf ongetwijfeld voor de CTS-SR gaan > prachtige speakers.

frander
12 mei 2009, 14:57
Powersoak. Zit er ook wel eens aan te denken, want mijn SR begint pas lekker te klinken boven 7...en das best hard! Heeft iemand van jullie daar ervaring mee. Wil absoluut dat de versterker orgineel blijft of terug te brengen is naar orgineel! En de sound zou ook hetzelfde moeten blijven, alleen oversturing op lager volume. Iemand?

Mr.Jay
12 mei 2009, 15:00
Powersoak. Zit er ook wel eens aan te denken, want mijn SR begint pas lekker te klinken boven 7...en das best hard! Heeft iemand van jullie daar ervaring mee. Wil absoluut dat de versterker orgineel blijft of terug te brengen is naar orgineel! En de sound zou ook hetzelfde moeten blijven, alleen oversturing op lager volume. Iemand?

Voor een klein tikkie minder volume heb ik prima ervaring met de WEBER MASS.
De toon verandert nauwelijks, meestal is AAN zetten van de MASS al net genoeg, staat de weerstand van de speaker nog steeds op nul. Dan zet ik em op BYPASS als ik cleaner wil.
Tuurlijk klinkt het nooit hetzelfded als flink hard zetten, vergeet de druk van de speakers niet. Maar ik zeg als je nét tikkie minder wil werkt dit prima. Je kunt de amp dan net 2 standjes hoger op de knop geven.

Kim Wilson
12 mei 2009, 15:04
Jay, kun je zo zeggen wat het verschil is tussen de CTS en de originele (Oxford?) speakers qua sound?

Mr.Jay
12 mei 2009, 15:08
Jay, kun je zo zeggen wat het verschil is tussen de CTS en de originele (Oxford?) speakers qua sound?

Ten eerste is een OXFORD NIET de originele speaker voor een '73 SR, hoe kom je daarbij?
Juist is de CTS alknico de originele speakler voor die jaren.
De alnico spreekt lekkerder dan dan een OXford. Die is zwaarder qua powerhandling, bovendien ook iets lompere toon (ceramisch).
Verder zitten ze dicht in de buurt van elkaar. Als je ze beiden van voren bekijkt zie je ook géén verschil, ook hebben ze beiden dezelfde stugge ophanging.
De early 70's CTS alnico's zijn meestal de best klinkende en meest gezonde exemplaren.
Ze kunnen echter al wat geleden hebben. Het zijn 15W speakers en een SR op 7 kàn er al korte metten mee maken.

pimmetje
12 mei 2009, 15:10
Powersoak. Zit er ook wel eens aan te denken, want mijn SR begint pas lekker te klinken boven 7...en das best hard! Heeft iemand van jullie daar ervaring mee. Wil absoluut dat de versterker orgineel blijft of terug te brengen is naar orgineel! En de sound zou ook hetzelfde moeten blijven, alleen oversturing op lager volume. Iemand?Gisteren toevallig het vermogen van een bandmaster gehalveerd door er 2 kloterige hi-fi speakertjes in een kist gemonteerd parallel aan te hangen. Goedkope zelfbouw loadbox zeg maar :D.
Werkte prima, maar dan moet je natuurlijk wel je impedantie aan kunnen passen op je OT...

Weer ontopic... ik zit toch meer te kijken naar die Vibrolux. Gewicht is voor mij een groot issue :D.

Kim Wilson
12 mei 2009, 15:16
Thx Jay!


@Pimmetje:
Gewicht is wel een argument, maar geluidskwaliteit heeft wel de prioriteit. Ik wil niet op een podium staan zoeken naar een clean geluid wat er niet is, omdat ik zonodig uit praktische overwegingen een te kleine amp moest hebben. Als een VR het kan doen is het natuurlijk prima, maar als ie tekort schiet wordt het toch een SR.

Harald
12 mei 2009, 15:55
Hmmmm.... hoe hard wil je gaan spelen!? :soinnocent:

Ik experimenteer nu al met een extra volumepedaal in de send return om het volume op mijn Hotrod wat beter beheersbaar te maken. Tussen 1 en 2 zit vlak bij de 2 nl. een heel klein gebied waar de versterker van fluisternivo tot behoorlijk hard gaat. Bij de Blues Federation proberen we iig (lukt niet altijd) het volume niet al te zeer te overdrijven.

SR moet op 7, hoor het meer. We hadden pas Dick Korving als gast een setje meespelen. http://www.youtube.com/watch?v=KI0FCAnhoIo Hij speelde op een SR, die op 3 stond... Daar hingen wel twee tubescreamers voor, heb niet gekeken hoe hij die had afgesteld, als je die allebei boost kom je natuurlijk een heel eind. Het was iig behoorlijk hard, en ik moest zelf beduidend harder gaan spelen om überhaupt te horen wat ik deed. Op zich was de zang er wel uit te krijgen op het podium, maar als hij zong, voelde ik mijn trommelvel aan de monitorkant mijn andere oor uit vluchten :(

pimmetje
12 mei 2009, 15:57
@Pimmetje:
Gewicht is wel een argument, maar geluidskwaliteit heeft wel de prioriteit. Ik wil niet op een podium staan zoeken naar een clean geluid wat er niet is, omdat ik zonodig uit praktische overwegingen een te kleine amp moest hebben. Als een VR het kan doen is het natuurlijk prima, maar als ie tekort schiet wordt het toch een SR.Oh ja... dat vergat ik te zeggen. Naast dat ik WEL aan gewicht hecht, hecht ik niet aan clean :D.

Maar zo'n virbolux is toch zo'n (kleine) 40 watt?
Dan schiet je toch niet zo maar volle overdrive in.....

Kim Wilson
12 mei 2009, 16:00
Hmmmm.... hoe hard wil je gaan spelen!? :soinnocent:

Ik experimenteer nu al met een extra volumepedaal in de send return om het volume op mijn Hotrod wat beter beheersbaar te maken. Tussen 1 en 2 zit vlak bij de 2 nl. een heel klein gebied waar de versterker van fluisternivo tot behoorlijk hard gaat. Bij de Blues Federation proberen we iig (lukt niet altijd) het volume niet al te zeer te overdrijven.


Ja, da's idd ook een puntje. Zo hard spelen we nooit eigenlijk. Maar met een soak of een mastervolume kán het wel. Je bent dan wat flexibeler. Als je dan zonder PA speelt, zit je niet gelijk met een amp die eigenlijk te licht is. Aan de andere kant, als je groter speelt, is er bijna altijd een volledige PA...

Dat van die Hotrod komt me heel bekend voor. Dat deed die van mij ook. De oudere Fenders hebben daar gelukkig geen last van, die kun je prima afregelen. Maar ja, een SR op 7 is wel héél hard...

Mr.Jay
12 mei 2009, 16:23
Een VR is max. 35W clean gemeten en heeft een kleine OT die sneller verzadigd raakt en slechts 2 x10" > die amps grommen om die reden al heel snel.
Een SR heeft daarentegen een dikke OT, strakker en dikker laag en 4x10", blijft langer clean.
Maar een gezonde en goed afgestelde SR gaat op 5 echt wel goed de crunch in.
Dan is het maar net HOEVEEL crunch wil jij en WELKE speakers gebruik je.
De ene speaker blijft lang clean, de ander kan niet veel vermogen verwerken en gaat mee de vervorming in. Je kunt de pre-amp (en de algemene) spanningen omlaag halen en dan kun je best een vroeg inkakkende SR krijgen, geen probleem.
Je kunt em ook héél lang clean en hard laten gaan door het tegenovergestelde en b.v. een quartet ceramische potige Webers erin te gooien, nou dan wil ie wel hoor.
Zelf vind ik een SR op 7 niet echt tof meer klinken, 5 is het max. voor een AB763circuit naar mijn smaak, maar ik speel dan ook Tweed om die reden :-).

the sure thing
12 mei 2009, 19:48
Ha Kimmiebimmie :)

Wil je weer terug naar een oude Fender? Gelijk heb je! De bandmaster reverb van mij bevalt nog steeds. Al ben ik met je eens: een SV klinkt mij ook nog steeds aantrekkelijk in ogen en oren, al is het maar vanwege de beheersbaardere bassen....

Dosmanos
12 mei 2009, 22:25
Zoals Jay zegt.
Ik heb een '65 Super Reverb gehad, geen reïssue, die in goede conditie was. Bleef mij te lang clean in normale kroegcondities. Met een THD powersoak (heet anders..) werd dat beter, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je met 20 watt overal ruim uit de voeten kunt; je kunt veel makkelijker de sweetspot van de versterker vinden. Ik laat nu zelfs een PPIMV in mijn Marshall 2061X installeren, vanwege nog steeds teveel vermogen. Ook met een 5e3 kloon heb ik overal voldoende power.
40 watt is gewoon - zeker bij efficiente speakers - erg (te) veel.

Oh ja, als je toch voor de SR gaat: ik vond uiteindelijk de Eminence Legend erg lekker klinken.. veel voor weinig, zeg maar :-)

Mr.Jay
12 mei 2009, 22:34
Dan even off-topic als we het over volume/clean/crunch/omstandigheden e.d hebben.

Ik heb alweer een tijdje een VICTORIA REGAL II, puur class-A amp, SE eindtrap maar dan wel 2 stuks aan boord. Een bifilaire Uitgangstrafo combineert die 2 CLASS A eindtrappen naar 1 speakeruitgang.
Dit werkt op zo'n manier dat je straffeloos WELKE dan ook eindbuis kunt plaatsen, zelfs 1 of 2 ofwel 1 6V6 i.c.m. 1 EL34 ( ik noem maar wat) en dat i.c.m. ELKE rectifierbuis. ( tevens de ultieme buizentest-amp! )
Je neemt dus die map mee naar een gig samen met een kofferetje buizen en huppakee, over flexibiliteit gesproken :-)
Enige nadeel (want dat is er altijd natuurlijk): de amp heeft niet heel veel vermogen omdat hij op lage voltages draait (vandaar "straffeloos" voordat iemand begint over biasen).
Met 2 xEL34S JJ's en een SSrectifier perst ie er 25W CLEANE power uit, maar je speelt met die heerlijke warme en volle toon(15" Weberalnico) al snel constant in de crunch, want dan klinkt ie het lekkerst.

Zo, terug on-topic weer....

Kim Wilson
12 mei 2009, 23:00
Ontopic dan maar:

Ik heb vanavond de Vibrolux getest. Damn, wat een heerlijke bak. Zonder pedalen moet ie trouwens erg ver open voordat ie begint te oversturen (boven de 7), maar dan klinkt ie ook wel heel erg mooi. Ook pedalen gaan prima met dat ding.

Misschien zou ik die SR ook nog moeten testen, maar die VR is dusdanig handzaam en heeft zoveel clean vermogen dat ik die gelijk heb laten reserveren. Dus nog een kleine maand en dan heb ik weer een "echte" amp! :cheerup:

Dosmanos
12 mei 2009, 23:20
Victoria Regal.. nu dus GAS... grrrr...excuus for the outburst..

jacky
12 mei 2009, 23:36
Victoria Regal.. nu dus GAS... grrrr...excuus for the outburst..

en je kwam overal zo lekker weg met je amps HA HA HA

we blijven zoeken

the sure thing
13 mei 2009, 11:40
Ontopic dan maar:

Ik heb vanavond de Vibrolux getest. Damn, wat een heerlijke bak. Zonder pedalen moet ie trouwens erg ver open voordat ie begint te oversturen (boven de 7), maar dan klinkt ie ook wel heel erg mooi. Ook pedalen gaan prima met dat ding.

Misschien zou ik die SR ook nog moeten testen, maar die VR is dusdanig handzaam en heeft zoveel clean vermogen dat ik die gelijk heb laten reserveren. Dus nog een kleine maand en dan heb ik weer een "echte" amp! :cheerup:Welke vibrolux? een reissue, blackface, silverface, anders..... ?

Kim Wilson
13 mei 2009, 11:54
Een '77 VibroluxReverb, in 2004 gereviseerd en geblackfaced door Peter van Weelden.

the sure thing
13 mei 2009, 11:59
Een '77 VibroluxReverb, in 2004 gereviseerd en geblackfaced door Peter van Weelden.Als je het CLEANE geluid vergelijkt met je vorige Bandmaster reverb, wat zijn dan de verschillen? Qua warmte, dikte, wolligheid.... Klinkt de vibrolux ook "oud" net als de Bandmaster (dwz geen irri koud hoog zoals de nieuwe Fenders)

Kim Wilson
13 mei 2009, 12:12
Hij duwt wat meer. Minder sublaag, meer midlaag. Meer punch, klinkt wat vetter. Niet te vergelijken met de Hotrods.

the sure thing
13 mei 2009, 13:22
Hij duwt wat meer. Minder sublaag, meer midlaag. Meer punch, klinkt wat vetter. Niet te vergelijken met de Hotrods.
Maar... het klinkt dus nog steeds als een oude Fender? Geschikt voor Funk en disco?

Kim Wilson
13 mei 2009, 13:48
Pff, weet ik veel. Ik ben niet zo into funk en disco. Hij klinkt iig zoals een Fender ongeveer hoort te klinken. :)

Mr.Jay
13 mei 2009, 14:10
uitermate perfect voor funk/disco natuurlijk, alsmede voor country, rock, blues,bluesrock, R&R, jazz.......weet ik nog wat. Tja, het is een Fender.

the sure thing
13 mei 2009, 18:27
is de Vibrolux reissue net zo "waardeloos" ten opzichte van het origineel als de Twin reissue ten opzichte van het origineel?

En een korte zoektocht op internet blijkt dat de vibrolux goedkoper is dan de Super reverb. Waarom is dat? Hype of toch verschil in kwaliteit/geluid?

Kim Wilson
13 mei 2009, 18:30
Mwah... Er staat een SR voor 1150 en een Vibrolux voor 1850 op marktplaats.

Volgens mij ontlopen ze elkaar niet zoveel. De SR is groter en heeft 4 speakers, plus dat het "de SRV-amp" is. Dus ze zullen idd iets duurder zijn, maar niet veel.

Mr.Jay
13 mei 2009, 18:32
is de Vibrolux reissue net zo "waardeloos" ten opzichte van het origineel als de Twin reissue ten opzichte van het origineel?

En een korte zoektocht op internet blijkt dat de vibrolux goedkoper is dan de Super reverb. Waarom is dat? Hype of toch verschil in kwaliteit/geluid?

R.I. is net zo bagger als de Twin R.I. inderdaad. Zelfde concept bouwsel/parts.
En een VR lijkt me goedkoper omdat ie maatje kleiner is dan een SR. Minder van "alles".
Maar in de praktijk is een Princeton/Vibrolux/Delrev/SR bijna net zo duur, kijk maar es naar de Silverfaceprijzen her en der.
Er wordt bijna niet meer naar de maat gekeken, dan wel hoeveel amp krijg ik voor mijn geld, maar de vraag/aanbod faktor is de doorslag.

Chris Winsemius
13 mei 2009, 18:36
SR was vroeger natuurlijk duurder dan die VR.... (hoewel dit bij vintage-spul vaak niets zegt, Jazzmasters waren vroeger duurder dan Strats maar leveren nu veel minder op).

Technische verschillen zijn volgens mij al ter sprake gekomen...

Freddy Krueger
16 mei 2009, 18:56
Ik wil graag een oude Vibrolux proberen/kopen, een nieuw reissue vandaag getest, wel leuk, maar niet goed.

Wat zou een geod keus zijn? SF, BF, alnico of ceramisch? Waar moet ik nog meer op letten? Zit in de oude bakken ook een vette ruis zoals in de nieuwe, en zijn ze minder schel?

Ik ben absoluut A technisch, dus ik loop het gevaar in de maling te worden genomen.

Iemand zo'n ding toevallig over?

Wat is te goedkoop? Wat is te duur?

Mr.Jay
16 mei 2009, 19:50
even rechtzetten : er is GEEN re-issue van een Bf- of SfVibroluxReverb.
Er is een moderne CustomVibrolux bla bla....maar dat is nog steeds gewoon een Vibroverb2x10, géén VibroluxReverb. Heeft ook niks met de Custopmshop te maken. Die CVR is gebaseerd op het brownface 6G15circuit en niet een AB763 Blackface circuit wat de VR wél is.
2 totaal verschillende circuits/amps.
RUIS zit ook niet in een VR, die is keurig stil als ie gezond is. Wél ruist een CVR, als een baksteen, ligt aan het circuit, heeft o.a. geen neg.feedbackloop, een van de oorzaken van die ruis.

Zoek gewoon een Sf-VR ergens, mooie amps. Als je méér geld hebt, neem dan een Bf, nog iets mooier. En > ceramische speakers, geen alnico, dat hoort daar helemaal niet in thuis.

Freddy Krueger
16 mei 2009, 20:49
even rechtzetten : er is GEEN re-issue van een Bf- of SfVibroluxReverb.
Er is een moderne CustomVibrolux bla bla....maar dat is nog steeds gewoon een Vibroverb2x10, géén VibroluxReverb. Heeft ook niks met de Custopmshop te maken. Die CVR is gebaseerd op het brownface 6G15circuit en niet een AB763 Blackface circuit wat de VR wél is.
2 totaal verschillende circuits/amps.
RUIS zit ook niet in een VR, die is keurig stil als ie gezond is. Wél ruist een CVR, als een baksteen, ligt aan het circuit, heeft o.a. geen neg.feedbackloop, een van de oorzaken van die ruis.

Zoek gewoon een Sf-VR ergens, mooie amps. Als je méér geld hebt, neem dan een Bf, nog iets mooier. En > ceramische speakers, geen alnico, dat hoort daar helemaal niet in thuis.


Is SF anders, of minder, dan een BF? Waarom geen Alnico?

Mr.Jay
16 mei 2009, 23:26
Is SF anders, of minder, dan een BF? Waarom geen Alnico?

Ik vind een SF niet minder, wel anders. Een AB763 circuit heeft een duidelijk mid-dip en zo ook de meeste alnico speakers. Dus bij elkaar matcht dat niet echt lekker vind ik, te weinig mid en juist daar zit je gitaartoon het meest.