PDA

View Full Version : Keeley SD-1



dacrow
11 mei 2009, 18:59
Ben wat aan het modden aan een SD-1
Nu heb ik een switch om te kiezen tss een Ge diode en een Led diode.
De Ge-diode clipt rond de 315mV maar de LED pas rond 1600mV, bijgevolg clipt hij dan nooit aangezien het gitaarsignaal véél kleiner is ???

Chris Winsemius
11 mei 2009, 20:08
Clipping gebeurt dan gewoon later. De weerstanden rond de min-ingang, uitgang, etc. bepalen de versterkingsfactor v/d opamp.

Als je van het volume-verlies af wilt tussen die 2 standen: elders het uitgangsnivo mee laten schakelen.

dacrow
11 mei 2009, 21:02
Ik denk dat ik het slecht heb uitgelegd:

Ik heb een 3 way switch
Stand 1 ------->germanium diode
Middenstand --->niets
stand 2-----> LED

Nu is het geluid id middenstand idem aan stand 2 wat logisch is omdat het signaal te klein is om te clippen.

Hoe doen ze (zie Keeley) dit nu om de Led actief te maken?

dacrow
12 mei 2009, 18:08
Niemand??

Dirk !!!? :)

Ik ben aan het denken om het anders op te lossen:
Stand 1: Ge diode
Middenstand: geen
Stand 2: 1N4001

zo heb je drie verschillende clippings :)
Eat that Keeley !

Dirk_Hendrik
12 mei 2009, 18:52
Ik denk dat ik het slecht heb uitgelegd:

Ik heb een 3 way switch
Stand 1 ------->germanium diode
Middenstand --->niets
stand 2-----> LED

Nu is het geluid id middenstand idem aan stand 2 wat logisch is omdat het signaal te klein is om te clippen.

Hoe doen ze (zie Keeley) dit nu om de Led actief te maken?


Ik benneral ;)
Als je diodes parallel zet zal de diode met de laagste forward spanning alle geleiding pakken. De andere diodes doen dan dus niets. Daar kun je gebruik van maken.

En in de praktijk dus,
Komen je LED's op het middencontact. die hebben de hoogste forward spanning. Middenpositie is dus LED. Links en rechts komen je germanium en je "andere silicium" diodes.

Da's dus 3 situaties:
Links: (als voorbeeld) = germanium parallel aan led's. Hier zijn het dus de germaniums die als eerste in geleiding gaan.
Midden: Led's. Staat niets aan parallel. LED clipping dus.
Rechts: "Andere Si diodes" parallel aan Led's. Hier zijn het dus wederom de "andere SI diodes" die als eerste in geleiding gaan.

Zo dus:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/voorbeeld.gif

Ervaring (Goosterbooster) leerde me wel dat op het moment dat je levelcompensatie gaat doen om de uitgangslevels bij verschillende clipping gelijk te houden het klankverschil tussen Leds en ander Si werk een stuk minder heftig is dan wanner je dat niet doet. Verschillen lijken dus groter dan ze zijn.

dacrow
13 mei 2009, 20:56
Heil Dirk ! :)

Ik heb nog een vraagje want ik kan niet goed aan de tekening uit.

Is het zo dat bvb. de Ge diodes in serie staan of omgekeerd parallel?