PDA

View Full Version : Epiphone Dot, rotzooi..



hole
11 mei 2009, 14:15
...tenminste... Voor dat geld kan het toch niks zijn?

Heb jij ervaringen die dit bevestigen? Zet het hier.
Vindt jij juist dat het ding 'rockt', ook graag melden.

(Reden: GAS...zocht eigenlijk een Singlecoil gitaar voor d'rbij, maar al lezende kwam deze voorbij. Ze kosten niet veel (€ 300) maar zoals je hierboven ziet, was het eerste wat bij me opkwam "hmm kan dat wel voor dat geld".)

Ik ben me ervan bewust dat € 300,00 voor iemand (heel) veel geld kan zijn, maar dit is geen verkapt "o kijk mij eens geld hebben" post. Daarnaast zijn de andere gitaren die ik heb uit een heel andere prijsklasse, en ik heb helaas niet zo'n goede ervaringen met gitaren uit dit prijssegment)

rickert
11 mei 2009, 14:24
Degene die ik vast heb gehad vond ik maar niets. Squier4ever is er echter zeer content mee, en zo ook Josh Homme en Mr Fingers vond die van hem ook goed.
Ik denk dat het nogal exemplarisch is, zo schijnen er ook sommige jaren beter te zijn dan andere, en dat is weer aan de hals te voelen (een is dikker dan de ander), hier kan ik verder weinig zinnigs over zeggen!

bloeddrinker
11 mei 2009, 14:35
Ik ben me ervan bewust dat € 300,00 voor iemand (heel) veel geld kan zijn, maar dit is geen verkapt "o kijk mij eens geld hebben" post. Daarnaast zijn de andere gitaren die ik heb uit een heel andere prijsklasse, en ik heb helaas niet zo'n goede ervaringen met gitaren uit dit prijssegment)

oh, voor scholieren is € 300,- nog een hoop geld, maar voor veel anderen (studenten/werkenden) ook weer niet.

Zelf kijk ik eigenlijk nooit naar gitaren onder € 400,-
maar dat is meer een kwestie van weinig goede ervaringen daarmee (stemvastheid tuners, kwaliteit pickups, potmeters en andere electronica/hardware).

Daarnaast zit ik met gitaren vaak nog met de gulden in m'n kop. Gitaren onder 600 gulden waren acceptabele instap modelletjes en moest je eigenlijk toch al minimaal 1500 gulden neertellen voor een degelijke gitaar. Om de een of andere manier zit dat zodanig diep gebakken in m'n kop dat ik nu al begin te twijfelen aan gitaren van € 650,- (terwijl dat in de gulden tijd al zo'n 1500 gulden was).

Bovendien zijn gitaren over het algemeen ook goedkoper geworden (efficiëntere productieprocessen), dus het kan best zijn dat een gitaar van € 300,- best ok is.

Mr_Moustache
11 mei 2009, 14:41
Die epi dots zijn gewoon zeer leuk voor het geld. een paar keer vast had; niks mis mee! Pickups een beetje standaard; maar voor het geld is er weinig beters te krijgen

Voor 500 euro heb je een Sheraton, en dat is gewoon een goede gitaar die door genoeg (professionele) muzikanten wordt gebruikt. (Zag laatst nog een cover van een blues cd met een sheraton) Tweedehands kan je nog voor wat minder een Koreaan op de kop tikken.

Apenzoon
11 mei 2009, 15:02
Ik heb er een aantal getest op zoek naar een betaalbaar ES-335 model. Uiteindelijk is het een goedkopere Aria geworden. De Epiphone's voelden niet prettig. Maar dat lijkt me een heel persoonlijk iets. De Dot studio vond ik gek genoeg juist wel erg goed. Daar heb ik er maar eentje van geprobeerd, dus dat kan exemplarisch zijn.

Nicks
11 mei 2009, 15:25
ik ben trotse eigenaar van een epiphone dot studio, een brown faded van 200 euro (+60 voor Rebel90's van tonerider) ik ben vooralsnog ontzettend verliefd op deze recht voor zijn raap gitaar. termen als rotzooi neem ik dus persoonlijk op :gitarist:

The stock pickups zijn trouwens wel ontzettend bagger, totaal geen definitie in die dingen, een dikke drol van mids voor saaie powerpop liedjes die zo populair zijn in Amerika. Als ik akkoorden achter elkaar speelde hoorde je na een tijd niet meer goed waar je mee bezig was.. Met de P-90's kom ik eigenlijk wel in elk genre aan mn trekken, alleen keiharde metal heb ik me nog niet aan gewaagd, ben meer van de indie, 60's, blues en (electronische) jazz.

PS
ik heb eigenlijk altijd nog goede ervaringen gehad met budget gitaren, alleen de stemvastheid laat soms wat te wensen over hoewel ik met de dot studio daar geen problemen mee heb.

frekie
11 mei 2009, 15:39
Altijd erg exemplarisch en kwestie van smaak. Ik heb een Richwood RE400 van 270 euro die na diverse upgrades o.a. fretjes vlakken, geweldig speelt en klinkt. Komt ook wel wat ervarings kennis bij kijken. Nieuwe GraphTec topkam van 6 euro kan al een groot verschil maken. Setje GFS crunchy PAFs komen op pakweg 50 euro. Een goede potmeter kost 5 euro.

Alternatieven: Ibanez (Artcore Custom zie je af en toe 2dehands voor 500!) , Swing, Aria, Washburn, Hofner (ze zijn er weer :cheerup:), Yamaha enz.

In de duurdere categorie: Yamaha SA2200, The Heritage.

pannekoek
11 mei 2009, 16:02
ik zit nu ook even op m''n dot te pingelen en het is echt een hele toffe gitaar!

niet heel duur nee en er zitten wat rotte appels tussen, maar met een degelijk exemplaar in je handen word je helemaal gelukkig :strat:

barno
11 mei 2009, 16:21
ik snap eigenlijk niet waarom de gasten die een budget 335 willen niet allemaal dadelijk een Sheraton kopen. Dat is volgens mij echt een van de beste budgets ever. Dit wil deze bezitter van een ouwe gibson 335 even gezegd hebben :)

Mr.Fingers
11 mei 2009, 16:29
Misschien omdat die niet allemaal fan zijn van de gouden hardware, de abalone inlays, de over-the-top inlay op de kop. Ik heb een koreaanse dot gehad (2002), en die ownde de Sheraton massaal! (een van de weinige gitaren waar ik spijt van had dat ik ze weggedaan heb)

HalfBlindLefty
11 mei 2009, 18:31
De Dot is zeker voor het geld een heerlijke gitaar.
De mijne speelt na een afstelbeurt als een droom.

olaftheholy
11 mei 2009, 18:36
Als die epi's zo goed zijn.... waarom staan er dan zo ontzettend veel op Marktplaats? :dontgeti:
Je word er letterlijk mee doodgegooid met die epi's...

Riky
11 mei 2009, 18:38
Als die epi's zo goed zijn.... waarom staan er dan zo ontzettend veel op Marktplaats? :dontgeti:
Je word er letterlijk mee doodgegooid met die epi's...

omdat er veel mensen zijn die denken dat er toch gibson of fender op hun gitaar moet staan.

olaftheholy
11 mei 2009, 18:46
omdat er veel mensen zijn die denken dat er toch gibson of fender op hun gitaar moet staan.

Jaja...en daar komen ze dan pas achter nádat ze een epiphoney gekocht hebben?

Frisods
11 mei 2009, 18:47
Ik vind die van mij best prima, alleen de afwerking is niet zo heel goed.
en is de bedrading niet zo bijster goed (lees:valt uit).

Riky
11 mei 2009, 18:52
Jaja...en daar komen ze dan pas achter nádat ze een epiphoney gekocht hebben?

er zijn veel mensen die een epi kopen omdat ze een les paul of ander gibson achtig model mooi vinden, maar het geld niet voor en gibson hebben. Toch blijft bij vele toch de drang naar een echte gibson bestaan...
Hoevaak zie je dit soort verhalen wel nie hier op gitaarnet. Iemand die een epi les paul hebben, maar toch een gibson willen....

olaftheholy
11 mei 2009, 18:56
er zijn veel mensen die een epi kopen omdat ze een les paul of ander gibson achtig model mooi vinden, maar het geld niet voor en gibson hebben. Toch blijft bij vele toch de drang naar een echte gibson bestaan...
Hoevaak zie je dit soort verhalen wel nie hier op gitaarnet. Iemand die een epi les paul hebben, maar toch een gibson willen....

Nja, in zoverre ben ik het wel met je eens...

Ukeloeder
11 mei 2009, 19:04
Nja, in zoverre ben ik het wel met je eens...

maarrrrrrrr...

lodi
11 mei 2009, 19:19
heb een sheraton gehad, veel mee opgetreden,prima gitaartje, goed gebouwd , de hele elektro zooi d'ruitgegooid paf's d'rin en spelen maar, echt waar ze kwam redelijk dicht in de buurt van haar gibby sister, was wel nog n' koreaanse van '97 ze worden tegenwoordig in china gemaakt dacht ik, zijn ook goedkoper geworden de mijne kostte 29000 BF toen zou nu 750 euro zijn dit zonder koffer en aanpassingen

olaftheholy
11 mei 2009, 19:31
maarrrrrrrr...

Het is geen Fender he!!! :D

Riky
11 mei 2009, 19:35
Het is geen Fender he!!! :D
:seriousf:

lodi
11 mei 2009, 19:38
zo goed als een fender da heb ik niet gezegd hč
niets vind ik zo goed als fender enkel 2 fenders zijn beter dan een fender

Ukeloeder
11 mei 2009, 19:41
maarrrrrrrr...


Het is geen Fender he!!! :D


:seriousf:

:seriousf::seriousf::seriousf:

geert1976
11 mei 2009, 19:44
De dots zijn voor de prijs die je moet betalen heel ok, maar verwacht er geen wonderen van, kennis van mij heeft er een, een chinees exemplaar, wel mee gepingeld en eenmaal goed afgesteld speelt die heel ok, elementen laten te wensen over, met een tubescreamer krijg je een lekkere lichte vervormen, maar zetje er een overdrive, lichte distortion, muff, rat etc tussen, wordt die blubber.

Jammerlijke vind ik wel dat lak nu, na een half jaar barstjes begint te vertonen waar de headstock op de hals is gemonteerd.

indien ik een (semi)hollowbody zou willen zou ik liever voor ronde de E 400,00 een koreaanse Sheraton kopen, daar goeie elementen in plaatsen en dan heb je toch echt een aanzienlijk betere gitaar dan een Dot.

Maar zoals met alle gitaren hangt er veel van persoonlijke smaak en keuze af.

Wel heb ik zoals eerder hier geschreven, wel vaker gehoord van matige bedrading en de storingen en problemen hiermee

Pirate
11 mei 2009, 20:05
ik zit er naar te kijken om een dot te kopen (ik ga morgen nog kijken in de muziekwinkel)
en ik hoor hele verschillende verhalen dus ik weet niet meer wat te geloven :s
is het een goede gitaar voor het geld?

barno
11 mei 2009, 20:13
naast dot epi en sheraton zijn er nog een hoop andere budget 335 alternatieven hoor. hofner very thin, ibanez heeft er nu ook nieuwe in de artcore reeks geloof ik, en over de nieuwe Vintage las ik net nog hele goede review (cool looks ook )

Kakihara
11 mei 2009, 20:21
naast dot epi en sheraton zijn er nog een hoop andere budget 335 alternatieven hoor. hofner very thin, ibanez heeft er nu ook nieuwe in de artcore reeks geloof ik, en over de nieuwe Vintage las ik net nog hele goede review (cool looks ook )

Washburn heeft ook wat interessants, al is dat merk - in België toch - wat moeilijker te vinden. En de Aria Pro II TA-serie zou ook niet slecht zijn.

Pirate
11 mei 2009, 20:22
en hoe duur zijn die? want voor mijn eerste electische gitaar vind ik de dot al best duur

geert1976
11 mei 2009, 20:32
ik zit er naar te kijken om een dot te kopen (ik ga morgen nog kijken in de muziekwinkel)
en ik hoor hele verschillende verhalen dus ik weet niet meer wat te geloven :s
is het een goede gitaar voor het geld?

Voor het geld is het een prima gitaar en er zijn meerdere opties voor het budget van E 300,00, gewoon meerdere gitaren proberen en kijken welke je het beste vind spelen en klinken

Pirate
11 mei 2009, 20:35
zijn er ook nog andere opties in die prijs klasse die ook hollow body zijn (vind ik namelijk errrug mooi)

barno
11 mei 2009, 20:37
en hoe duur zijn die? want voor mijn eerste electische gitaar vind ik de dot al best duur

google es wat, we geven je tips over budgetgitaren maar prijslijsten heb ik ook niet bij de hand hoor

geert1976
11 mei 2009, 20:37
zijn er ook nog andere opties in die prijs klasse die ook hollow body zijn (vind ik namelijk errrug mooi)

er zijn voor rond de E 300,00 meerdere Hollowbody's te koop, dus gewoon meerdere proberen, en kijken welke jij het prettigst vind spelen

Mr.Fingers
11 mei 2009, 20:37
zijn er ook nog andere opties in die prijs klasse die ook hollow body zijn (vind ik namelijk errrug mooi)

Ibanez Artcore?

Braindead
11 mei 2009, 20:44
Je kunt beter zeggen; die het geld er niet voor (over ) hebben. Dat is namelijk ook vaak het geval.


er zijn veel mensen die een epi kopen omdat ze een les paul of ander gibson achtig model mooi vinden, maar het geld niet voor en gibson hebben. Toch blijft bij vele toch de drang naar een echte gibson bestaan...
Hoevaak zie je dit soort verhalen wel nie hier op gitaarnet. Iemand die een epi les paul hebben, maar toch een gibson willen....

hezz
11 mei 2009, 21:22
Hagstrom's & Ibanez Artcores, 'nuff said.

Mitch
11 mei 2009, 22:56
De lower budget Epi's, ik vind het maar niks. Totaal gebrek aan definitie, je bent echt verplicht om er op zijn minst een ander hals element op te zetten als je serieus muziek wil maken. Al schijnt zo'n modderbadje wel heel heilzaam te zijn voor je huid.

RobertoL
12 mei 2009, 15:20
Zit net even te kijken, peavey heeft ook hollowbodies:

http://images7.thomann.de/pics/bdb/112504/37655_800.jpg

Is dit wat?

Squier4ever
12 mei 2009, 16:08
Zoals ricktekent al zei ben ik erg blij met de mijne, stock pickups zijn oké maar niet super. Heb er nu een SD Pearly Gates en GFS Fat PAF in uit m'n voormalige main-axe en dat klinkt toch echt stukken beter.
Ik heb een chinees, dus lekkere dikke hals, die koreanen schijnen dunner te zijn. Bedrading zag er prima uit, maar ik vind het ook niet moeilijk om te vervangen, pups vervangen viel voor mij ook reuze mee.
Nogmaals erg leuke gitaar, zeker als je zelf niet te misselijk bent om een beetje te klussen. Heb overigens wel de lelijke standaard knoppen vervangen, op de foto nog met ouwe pickups:

http://i525.photobucket.com/albums/cc337/GibsonPim/rocktober/IMG_0357.jpg

voor stoner is de originele nekpickup helemaal de bom trouwens :D

Nicks
12 mei 2009, 16:11
Zoals ricktekent al zei ben ik erg blij met de mijne, stock pickups zijn oké maar niet super. Heb er nu een SD Pearly Gates en GFS Fat PAF in uit m'n voormalige main-axe en dat klinkt toch echt stukken beter.
Ik heb een chinees, dus lekkere dikke hals, die koreanen schijnen dunner te zijn. Bedrading zag er prima uit, maar ik vind het ook niet moeilijk om te vervangen, pups vervangen viel voor mij ook reuze mee.
Nogmaals erg leuke gitaar, zeker als je zelf niet te misselijk bent om een beetje te klussen. Heb overigens wel de lelijke standaard knoppen vervangen, op de foto nog met ouwe pickups:

[plaatje]

voor stoner is de originele nekpickup helemaal de bom trouwens :D
wat ik alleen niet bij die dingen snap, hoe kom je erbij om de output op de bovenkant te plaatsen?!

Squier4ever
12 mei 2009, 16:13
wat ik alleen niet bij die dingen snap, hoe kom je erbij om de output op de bovenkant te plaatsen?!

heeft een SG toch ook? ik vind het wel prima, mijn kabel heeft sowieso geen lange plug en gaat direct achter mijn strap langs (wil niet degene zijn die de kabel uit z'n gitaar trekt).

RobertoL
12 mei 2009, 16:15
wat ik alleen niet bij die dingen snap, hoe kom je erbij om de output op de bovenkant te plaatsen?!
Je trekt hem er veel moeilijker uit, je draad. Maar met echt veel kracht trek je heb wel naar de kloten. Moet je maar niet zo wild doen.

Nobler
12 mei 2009, 17:41
ik snap eigenlijk niet waarom de gasten die een budget 335 willen niet allemaal dadelijk een Sheraton kopen. Dat is volgens mij echt een van de beste budgets ever. Dit wil deze bezitter van een ouwe gibson 335 even gezegd hebben :)

Ik heb sinds 1993 een Sheraton II uit midden of eind jaren '80, en sinds 2003 een Gibson ES-335. Die laatste is een fijne gitaar, maar eigenlijk vind ik de Sheraton nog steeds beter! De andere gitarist uit mijn bluesband heeft sinds een jaar of 6 een Epi dot en ik vind dat ook een geweldige gitaar, niks mis mee. Ik weet overigens niet waar onze Epi's gemaakt zijn.


wat ik alleen niet bij die dingen snap, hoe kom je erbij om de output op de bovenkant te plaatsen?!

Ik vind het juist ontzettend lastig als de plug er aan de zijkant uitkomt als ik er thuis, zittend op de bank mee wil spelen. Veel liever dat hij er aan de voorkant uitkomt!

geert1976
12 mei 2009, 18:51
Ik heb sinds 1993 een Sheraton II uit midden of eind jaren '80, en sinds 2003 een Gibson ES-335. Die laatste is een fijne gitaar, maar eigenlijk vind ik de Sheraton nog steeds beter! De andere gitarist uit mijn bluesband heeft sinds een jaar of 6 een Epi dot en ik vind dat ook een geweldige gitaar, niks mis mee. Ik weet overigens niet waar onze Epi's gemaakt zijn.



Ik vind het juist ontzettend lastig als de plug er aan de zijkant uitkomt als ik er thuis, zittend op de bank mee wil spelen. Veel liever dat hij er aan de voorkant uitkomt!

93er Sheraton komt uit Korea een 2003 Dot kan ook een Koreaan zijn

plaats eens een foto van die Sheraton, want die zijn heeeeellllll erg lekker

stonerblues
12 mei 2009, 23:18
na 8 maanden wachten op mijn mooie zwarte epiphone dot had ik hem dan eindelijk.
ik speelde al een 1,5 alleen maar les paul dus was weer eens wat anders:)
geweldige gitaar voor dat geld zeker doen
mog je de pick ups niet geweldig vinden kan je altijd nog andere naar eigen smaak der in duwen

iets wat je wel niet kan op deze gitaar is slayer of shit spele (he wat jamer;P)
maarja met een pedaaltje kan je al veel bereiken

zeker een aanrader
mog je meer willen weten moet je maar ff laten weten

bagheera
12 mei 2009, 23:56
Washburn heeft ook wat interessants, al is dat merk - in België toch - wat moeilijker te vinden. En de Aria Pro II TA-serie zou ook niet slecht zijn.
B&G music in Aarschot doet Washburn ze hebben er een hele boel in vooraand.
Goed spul voor wie geďnteresseerd is.

Kiré
14 mei 2009, 15:31
Sommige mensen zeggen dat een Sheraton enkel optisch verschilt van een Dot (tierelantijntjes, gouden hardware enz). Anderen beweren weer dat een Sheraton véél beter is dan een Dot. Ik weet niet zo goed wat ik moet geloven. Ik denk gewoon een keertje zelf testen ofzo. merk je het gauw genoeg.

Squier4ever
14 mei 2009, 17:01
Sommige mensen zeggen dat een Sheraton enkel optisch verschilt van een Dot (tierelantijntjes, gouden hardware enz). Anderen beweren weer dat een Sheraton véél beter is dan een Dot. Ik weet niet zo goed wat ik moet geloven. Ik denk gewoon een keertje zelf testen ofzo. merk je het gauw genoeg.

De sheraton is door die tierelantijntjes wel ruim 300 euro duurder in veel winkels. Verder vind ik de Dot echt wel waardig aan de Les Pauls van Epiphone, ondanks dat ze voor een lagere prijs worden verkocht, ligt volgens mij eerder aan de onbekendheid van het model bij de beginnende spelers (waardoor iedereen een LP of SG koopt), dan aan de kwaliteit van de gitaren zelf. Sheraton heeft wel iets dikkere specs maar of je dat er nou echt aan hoort betwijfel ik zeer. Ik vind de cleanere looks van de Dot persoonlijk mooier. Pickups zijn gewoon de standaard Epiphone dingen, die zullen ze in de Sheraton niet zomaar veranderen denk ik.