PDA

View Full Version : gitaarnet little tube amp build project , een optie?



no 1 hops
11 mei 2009, 13:14
al zoekende over internet naar een niet al te ingewikkelde kleine buizen gitaarversterker kom je heel wat projecten tegen die misschien de moeite waard zijn om uit te voeren.
alleen het grote probleem blijft voor mensen zoals ik die wel solderen kunnen maar de echte kennis niet hebben dat jezelf nooit in kan schatten of iets nu werkelijk gebouwd kan worden of niet.

ik heb hier heel wat leuke projecten voorbij zien komen, dus er is veel kennis hier op GN.
dus in hoeverre zou al die kennis gebundeld kunnen worden tot een project voor het maken van een max 1 watt buizen bakje, met misschien een simpele toneregeling en evt een uitgang voor opname/hoofdtelefoon met materialen die hier gewoon in nederland besteld kunnen worden?
het zou bv heel simpel kunnen door een bestand schema, bv de third watt amp of de Baby_Maybe_1_Watt_12AE10 die ik gevonden had naar een voor ons bruikbare situatie te vertalen.

ik snap dat het makkelijk praten is voor iemand die er zelf weinig aan kan bijdragen, maar het is maar een suggestie.

no 1 hops
11 mei 2009, 13:22
hier zijn de twee schema's

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/babymayby.gif

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/PRRthirdwattNov.gif

ponq
12 mei 2009, 10:29
Ik vind het een sympathiek idee.

Maar....

mijn houding met betrekking tot buizenversterkers is : Als je niet weet wat je doet: blijf er van af. De voltages kunnen dodelijk zijn.

no 1 hops
12 mei 2009, 15:56
@ponq
geef je gelijk dat er gevaren zullen zijn maar daar heb je ook sticky's voor.

de twee voorbeelden die ik gaf zijn ook niet DE schema's, maar meer een idee van dat je misschien toch op een simpele wijze iets leuks maken kan.
van de third watt is bv een layout zodat je weet waar je de componenten moet plaatsen een aansluiten.
maar mijn idee, en misschien niet terecht is dat daar waarden op condensators en weerstanden staan die misschien niet gewoon in een electronica zaak te krijgen zijn.
en dan verslaat de leek erin, ik tenminste wel

en dat zou nu juist wel moeten naar mijn idee, geen ver weg onderdelen die je speciaal bestellen moet maar componenten bij de vakhandel om de hoek.

ponq
12 mei 2009, 16:11
Voor de duidelijkheid:


Ik ben een buizen-noob. Het enige wat ik heb gedaan is wat buizen vervangen
Het lijkt mij machtig interessant om met buizen bezig te gaan. Zeker nu ik zelf bezig ben om versterker-schema' s om te zetten naar fx-pedaaltjes (dus op 9V).
Door nummertje hierboven weet ik inmiddels wel wat van de topologie van een pre-amp. Mede daardoor heb ik al een 'gevoel' bij de verschillende component-waardes. Wat steekt nauw, wat gaat om 'ballpark'-waardes?
Maar, ik denk wel drie keer na voor ik met 300+ V ga werken.
Een algemeen topic wat de schijn kan wekken dat iedereen een ampje kan bouwen vind ik hardstikke leuk. Ik geloof niet dat een amp veel ingewikkelder is dan een fx-je. Maar, je werkt niet met 9V. Het is gewoon riskant als je niet weet wat je doet. Aanklooien op 300+V? mij niet gezien.. Als je ziet hoeveel mensen al enorm worstelen met een SHO...


Ma goed, ik zal het topic zeker met interesse lezen. De verantwoordelijkheid om de 'risico'-factor in te schatten, ligt (m.i.) bij de mods. Hoop zelf ook nog te gaan beginnen aan een amp. Elke brokje info is welkom. Ik lees en leer nu al veel in de regelmatig voorbij komende amp-topics.

Thiez
12 mei 2009, 16:30
Ik ben hier zelf ook erg in geinteresseerd. maar idd om de reden die pong noemt ben ik niet begonnen met buizen. Ik ben begonnen met wat fxjes te bouwen.

Nu ben ik bezig aan een noisy cricket. een 9V versterkertje.

En wanneer het allemaal goed gaat ga ik eerst eens beginnen met een madamp G2. een 1 kanaals, 2 watt buizenversterkertje waar kant-en-klaar pakketten voor te krijgen zijn. wanneer dit goed wilt lukken ga ik het weer wat uitbreiden. Mijn plannen zijn dan om een fx distortion pedaaltje te maken en deze als een soort van preamp in dezelfde behuizing als het versterkertje te bouwen. zodat ik kan switches tussen clean en distortion.

Zo ben ik van plan langzaam aan mijn kennis uit te breiden. en tot nu toe verloopt dat aardig goed.

Ik denk dat je idd niet gelijk moet beginnen aan een buizenversterkertje. of een kant en klaar bouwpakketje nemen.
http://www.musikding.de/index.php/cat/c103_Madamp-Bausaetze.html
leuke versterkertjes voor een leuke prijs en voor 15 euro eventueel een werkend bouwplan van de versterkertjes. Maar er zijn genoeg mensen die zoiets gebouwd hebben dus die bouwplannen zijn vast ook wel gratis te vinden.

G.G.
12 mei 2009, 17:32
Geweldig onderwerp. Deze blijf ik volgen. Heb een lege 1x12 Fender combo staan als donor. Heb een collega die al zo'n 40 jaar buizenversterkers bouwt (alleen HiFi). Hij en ik weten helaas niet waar te beginnen qua schema, maar het moet iets worden met een extreem laag wattage en zo simpel mogelijk (net als dat kleine fendertje dat je nu hebt en zo geweldig klinkt)

Chris Winsemius
12 mei 2009, 18:06
Ff tussendoor:

misschien is het het handigst om 'n ontwerp te gebruiken met makkelijk (dus vaak goedkoper) verkrijgbare onderdelen/buizen.

Qua noob-bouw ;)
aan de ene kant is 'n simpele amp absoluut te doen maar qua veiligheid, verschillende manier van opbouw, etc. komt er behoorlijk wat bij kijken, niet alleen voor de DIYer zelf maar ook voor de wat meer ervaren mensen die hulp willen bieden/etc.

Mocht ik 'n keer tijd hebben: misschien 'n idee om 'n ontwerp te maken, bouwbeschrijving, etc.

kassie
12 mei 2009, 19:03
Ff tussendoor:

Mocht ik 'n keer tijd hebben: misschien 'n idee om 'n ontwerp te maken, bouwbeschrijving, etc.

Oh chris, ik lees in jou berichten altijd nog een nieuwe 'van weelden'.:ok:

Leuke ideetjes... Externe buizenbuffer als een VHT Valvulator of een Dumbleator.

Rack Buizenpreamp met zeer veelzijdige distortion en goede clean... SLO of alla Gainland, natuurlijk ook de voicing van een silver jub erin:crazyhappy:....

En dan natuurlijk een beetje betaalbaar. Misschien alleen DIYkits maken met goede handleiding, waar mensen zich op stuk kunnen bijten en een apart forum voor vragen en troubleshooting.

Veel mensen, waaronder ik, zijn noobs maar kunnen best wel wat, zolang er een lay out is, en componenten gemakkelijk te solderen, en alle componenten in één kit scheelt ook veel zoekwerk. Goede handleiding maakt ook al veel duidelijk.

't zijn suggesties, maar misschien een leuke interactieve en lucratieve toevoeging aan het merk CMW....

no 1 hops
12 mei 2009, 19:34
Ff tussendoor:

misschien is het het handigst om 'n ontwerp te gebruiken met makkelijk (dus vaak goedkoper) verkrijgbare onderdelen/buizen.

Qua noob-bouw ;)
aan de ene kant is 'n simpele amp absoluut te doen maar qua veiligheid, verschillende manier van opbouw, etc. komt er behoorlijk wat bij kijken, niet alleen voor de DIYer zelf maar ook voor de wat meer ervaren mensen die hulp willen bieden/etc.

Mocht ik 'n keer tijd hebben: misschien 'n idee om 'n ontwerp te maken, bouwbeschrijving, etc.
dat vond ik dus ook zo interessant aan die third watt omdat daar ook een layout bij was, dus een bestand ontwerp aanpassen zou misschien de kortste klap zijn.

als ik zie hoe de real tubescreamer van nijboer toch bij een aantal een zelfbouw actie ontketende dat zou uniek worden dat een forum zijn bouwprojecten zou hebben

vond net nog een 12 volt bouwproject, misschien veiliger?
http://www.sophtamps.ca/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=37:

Negative K3 fan
12 mei 2009, 20:30
Je komt er gewoon niet onderuit om een beetje moeite te doen, veel posts die ik hier lees komen neer op voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar als het toch eens zo makkelijk kon zijn??


Rack Buizenpreamp met zeer veelzijdige distortion en goede clean... SLO of alla Gainland, natuurlijk ook de voicing van een silver jub erin....

En dan natuurlijk een beetje betaalbaar. Misschien alleen DIYkits maken met goede handleiding,

Het hele forum hier staat vol met mensen die de grootste moeite hebben om een amp zoals jij die beschrijft te KOPEN, laat staan bouwen...

Als je het echt makkelijk wil dan kun je tegenwoordig ook al kitjes bestellen van tal van amps, dan is al het uitpluiswerk al gedaan.

Waarom moet het trouwens per sé zo'n ontzettend laag vermogen hebben? Omdat je het niet aandurft om er meteen een hap geld voor te moeten betalen?

En inderdaad, amps zijn niet veel ingewikkelder dan pedaaltjes, maar wel een stuk gevaarlijker. Toch heb je al vrij snel door waar je dan op moet letten, vooral als je een amp from scratch bouwt. Dus Ponq, waag die stap zou ik zeggen, ik ben eerst begonnen met buizenamps en toen pas met pedaaltjes en leef nog steeds :)

Negative K3 fan
12 mei 2009, 20:31
Geweldig onderwerp. Deze blijf ik volgen. Heb een lege 1x12 Fender combo staan als donor. Heb een collega die al zo'n 40 jaar buizenversterkers bouwt (alleen HiFi). Hij en ik weten helaas niet waar te beginnen qua schema, maar het moet iets worden met een extreem laag wattage en zo simpel mogelijk (net als dat kleine fendertje dat je nu hebt en zo geweldig klinkt)

Bouw er dan gewoon een fender champ of iets dergelijks in, schema's kun je overal vinden.

ponq
12 mei 2009, 22:07
(...) Dus Ponq, waag die stap zou ik zeggen, ik ben eerst begonnen met buizenamps en toen pas met pedaaltjes en leef nog steeds :)
Gaan we zekers doen :D, mn Vox is er van de week mee gekapt. Weigert om uit standby te komen. Weer een reden om met amps te gaan klooien.

Maar, afspraak met mezelf: eerst mn multi-fx af...

no 1 hops
13 mei 2009, 07:25
Je komt er gewoon niet onderuit om een beetje moeite te doen, veel posts die ik hier lees komen neer op voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar als het toch eens zo makkelijk kon zijn??



Het hele forum hier staat vol met mensen die de grootste moeite hebben om een amp zoals jij die beschrijft te KOPEN, laat staan bouwen...

Als je het echt makkelijk wil dan kun je tegenwoordig ook al kitjes bestellen van tal van amps, dan is al het uitpluiswerk al gedaan.

Waarom moet het trouwens per sé zo'n ontzettend laag vermogen hebben? Omdat je het niet aandurft om er meteen een hap geld voor te moeten betalen?

En inderdaad, amps zijn niet veel ingewikkelder dan pedaaltjes, maar wel een stuk gevaarlijker. Toch heb je al vrij snel door waar je dan op moet letten, vooral als je een amp from scratch bouwt. Dus Ponq, waag die stap zou ik zeggen, ik ben eerst begonnen met buizenamps en toen pas met pedaaltjes en leef nog steeds :)

ik denk dat een paar dingen die je zegt wel heel stellig zijn, dubbeltje op de eerste rang bv.
dat geldelijk gewin is denk ik bij velen niet de hoofdzaak, maar een voor de beginner overzichtelijk projectje dat kans van slagen heeft en niet in een financiële ramp uitdraait als het misloopt.
want als je het als bouwpakket bekijkt zonder de technische kennis loop je al vast bij foutzoeken.

lage wattage is gewoon beter in een thuis situatie waar je de buren ook nog een leven gunt
en als je het dan over prijs hebt, waarschijnlijk kom je met zelfbouw eerder duurder uit dan zo'n kleine epiphone

G.G.
13 mei 2009, 09:18
Bouw er dan gewoon een fender champ of iets dergelijks in, schema's kun je overal vinden.

Dit dus, voor iedereen die geinteresseerd is:

http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champion600_reissue_fullmanual.pdf

Chris Winsemius
13 mei 2009, 12:32
Dit dus, voor iedereen die geinteresseerd is:

http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champion600_reissue_fullmanual.pdf

Bouw dan 'n 5F1 of eerdere versie.............

Of pimp 'n 600...................

(zoiets zelf nabouwen kost meer dan zo'n amp nieuw of 2e hands)

fredjuh
13 mei 2009, 16:30
ja idd, als je dan aan de zelfbouw gaat met je natuurlijk wel een ouwe champ klonen.

TimmU
13 mei 2009, 17:55
Wow, ik kreeg net een nog veel toffer bedrag. Misschien kan Chris eens een workshop geven? Dat we met een aantal GN'ers gewoon een dagje komen solderen bij chris, aan een kleine buizenamp (die blackheart van mj bijvoorbeeld,daar zitten amper onderdelen in , je kunt me niet wijsmaken dat kleine amps reteingewikkeld zijn als je je kop erbij houdt). Dit alles uiteraard tegen betaling(onderdelen , Chris-kosten, kinderbijslag e.d.) .

Of een pedaaltje , of een buffer, the sky is the limit!

no 1 hops
13 mei 2009, 18:04
Dit dus, voor iedereen die geinteresseerd is:

http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champion600_reissue_fullmanual.pdfof de micro champ
http://amps.zugster.net/projects/micro-champ

Dirk_Hendrik
13 mei 2009, 19:17
(onderdelen , Chris-kosten, kinderbijslag e.d.) .


Geen slecht idee. Reken alléén ook op de kosten voor het huren van een ballenbak, een opblaasbaar springkussen/kasteel.... en plan het geheel niet op een dinsdag!

Geronimo
13 mei 2009, 20:15
...Rack Buizenpreamp met zeer veelzijdige distortion en goede clean... SLO of alla Gainland, natuurlijk ook de voicing van een silver jub erin:crazyhappy:....

En dan natuurlijk een beetje betaalbaar. Misschien alleen DIYkits maken met goede handleiding, waar mensen zich op stuk kunnen bijten en een apart forum voor vragen en troubleshooting.

Veel mensen, waaronder ik, zijn noobs maar kunnen best wel wat, zolang er een lay out is, en componenten gemakkelijk te solderen, en alle componenten in één kit scheelt ook veel zoekwerk. Goede handleiding maakt ook al veel duidelijk.

Als je wat door de (oude) topics bladert kom je al een hoop tegen. Ik heb een keer wat gasten geholpen met hun bouw van een soldano x88r, ik heb toen een complete layout getekend.

Als je het topic goed bestudeerd heb je in principe al een complete handleiding om zo'n ding te bouwen!

Verder blijft het bouwen van een amp wat complexer dan een bouwdoos van bv een modelvliegtuigje...

Als ie het niet goed doet zet je 'm niet in de kast om er een beetje naar te gaan staren. Je hebt bepaalde kennis nodig om de problemen op te lossen, en die kennis moet je vergaren door erop te studeren.

Mephistocles
16 mei 2009, 11:00
Maar ik hoor want amps rondvliegen, maar zijn het dan wel amps die het waard zijn gebouwd te worden? Amps die je liever dan je eigen Voxje pakt op een oefenavond?

Geronimo
19 mei 2009, 11:40
Dat lijkt me wel de bedoeling ja...

Of je moet het voor het bouwen zelf doen, dat kan natuurlijk ook, gewoon om te kijken of het je lukt. Kan je weer een beetje trots zijn op jezelf :)

no 1 hops
19 mei 2009, 16:44
ik denk dat de zelfbouwfactor heel belangrijk kan zijn, je eigen behuizing bouwen en dan weten dat je daar toch iets hebt gebouwt dat werkt en het ook nog goed doet.

je koopt een mini tube amp voor rond de 75 euro dus om het geld hoef je het niet te doen want qua onderdelen zul je waarschijnlijk hoger uitkomen incl kast materiaal en afwerking

Chris Winsemius
19 mei 2009, 17:38
Wow, ik kreeg net een nog veel toffer bedrag. Misschien kan Chris eens een workshop geven? Dat we met een aantal GN'ers gewoon een dagje komen solderen bij chris, aan een kleine buizenamp (die blackheart van mj bijvoorbeeld,daar zitten amper onderdelen in , je kunt me niet wijsmaken dat kleine amps reteingewikkeld zijn als je je kop erbij houdt). Dit alles uiteraard tegen betaling(onderdelen , Chris-kosten, kinderbijslag e.d.) .

Of een pedaaltje , of een buffer, the sky is the limit!

Op zich 'n echt tof idee.

Eerst even wat "problemen":
- zeer verschillende geluidswensen en wensen qua gain/mogelijkheden etc.
- ruimte (ici zou 3-4 man net te doen zijn maar ik zal nog eens brainstormen)
- 1) "basis-elektronica-kennis", 2) "buizenversterker-kennis" en 3) "soldeerkunde"; als 1 en 3 op redelijk nivo zijn dan scheelt dat heel wat tijd/uitleg/begeleiding
- kosten: zelfs 'n simpele buizenversterker kost qua parts meer dan 'n Epi VJ/etc.

Even hard op denkend:
- misschien iets als 'n "pimp your junior class" oid.?

Negative K3 fan
19 mei 2009, 21:11
Op harmony central is dat al eens gebeurd.

Mensen konden zich inschrijven voor een weekend ampbouw workshop.

2 overnachtingen met eten en drinken en je ging naar huis met je eigen gebouwde en getunede buizenamp! De grap kostte geloof ik zo'n 1500 USD pp, een schijntje eigenlijk. Ik kan alleen helaas niet meer op de naam komen.

beruk
19 mei 2009, 21:21
Zoiets zal ik wel nodig hebben, ik hoef maar naar een soldeerbout te kijken of de wijk zit zonder stroom...:(

no 1 hops
12 juni 2009, 09:47
ik heb dus toch maar besloten de gok te wagen en ben begonnen met het bestellen van onderdelen voor de third watt amp.

en dit word echt wel een puzzel want mijn electrontechnische kennis is zeer beperkt.
mijn vriend bij de electronica winkel zei al, waarom ga je niet gewoon puzzelen?
tja, maar uit een puzzelboek komt geen geluid.

ik open over mijn projectje wel een nieuwe topic zodat jullie mee kunnen genieten van mijn zoektocht naar geluid ,of de buisjes alleen gloeien , roken of zoete geluiden voort zullen brengen.
we zullen zien wat het word

Chris Winsemius
12 juni 2009, 10:10
Zoiets zal ik wel nodig hebben, ik hoef maar naar een soldeerbout te kijken of de wijk zit zonder stroom...:(

Don't worry, that's ROCK 'n ROLL!

Heb trouwens besloten mijn Epi VJ helemaal te MM-en...

-------------------------------------------------------------------

Negative K3 fan:
Op harmony central is dat al eens gebeurd.

Mensen konden zich inschrijven voor een weekend ampbouw workshop.

2 overnachtingen met eten en drinken en je ging naar huis met je eigen gebouwde en getunede buizenamp! De grap kostte geloof ik zo'n 1500 USD pp, een schijntje eigenlijk. Ik kan alleen helaas niet meer op de naam komen.

Egnator?

iWishmaster
12 juni 2009, 10:23
Er was toch een grote bouwer in de VS die van die workshops organiseerde? Weet niet meer waar, maar heb het eens ergens gelezen. Lijkt me erg interessant btw!

Chris Winsemius
12 juni 2009, 10:32
Er was toch een grote bouwer in de VS die van die workshops organiseerde? Weet niet meer waar, maar heb het eens ergens gelezen. Lijkt me erg interessant btw!

Iig. Egnator dus hoogstwaarschijnlijk en volgens mij doet/deed Bruce Collins van MissionAmps het ook weleens, hij is trouwens de starter v/d hele DIY 5E3 tweed deluxe projecten geweest voordat andere bedrijven dat gingen aanbieden.

Ik wil iig. best eens kijken naar wat mogelijkheden om onder begeleiding en met uitleg 'n amp-project-dag/dagen op te zetten.

peter_heijnen
12 juni 2009, 10:52
Geen slecht idee. Reken alléén ook op de kosten voor het huren van een ballenbak, een opblaasbaar springkussen/kasteel.... en plan het geheel niet op een dinsdag!
... en geestelijke bijstand voor de beestjes op de kinderboerderij.

Het lijkt mij een leuk idee, maar volgens mij ben je als noob die aan amps wil gaan rommelen, niet echt gediend met een dagje workshop.

Mephistocles
17 juni 2009, 13:06
Maar ik zie en hoor heel veel over 1/2 watt ampjes, ideaal voor in de trein lijkt me, maar kun je wel daarmee een 75W speaker op gang brengen? Of is dat meer iets als versterker voor hoofdtelefoon bedoeld?

sjaak1990
17 juni 2009, 15:09
Nabouwen moet je sowieso niet doen om te goedkoper uit te zijn want je komt automatisch op duurdere (vaak ook betere) componenten terecht. Ik ben met een London City DEA mark 4 begonnen waarvan ik eigenlijk alles vervangen heb. Ik wist niet veel van buizenamps, veel mensen zouden zoiets ook afraden. Wel wist ik genoeg qua veiligheid, waar de hoge stromen lopen etc en dat is natuurlijk ook erg belangrijk. Ik heb er enorm veel van geleerd en er veel plezier mee gehad en ben nog steeds niet helemaal klaar, tijd maken blijft moeilijk.

Een donoramp zoeken is misschien een leuk idee voor je? Of misschien een matamp kitje? beetje late reactie op het topic.

Een half watt kan je een 75 watt speaker wel mee op gang brengen alleen je krijgt natuurlijk geen speakerverzadiging

fredjuh
17 juni 2009, 19:43
Sterker nog, een half watt is (overstuurd dan wel) een prima volume hoor. Clean ook wel waarschijnlijk. Die ruby dingen worden ook gewoon aan 2x12's gehangen.