PDA

View Full Version : Wraparound problemen



Ukeloeder
11 mei 2009, 10:49
WTF is er met mijn wraparound gebeurd? De studs waaraan ie 'hangt' zijn verbogen.
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/misc/guitars/studs006-1.jpg
Zijn het gewoon studs van pisbakken staal die Tokai in deze anderszins geweldige gitaar gebruikte of is het omdat de wraparound niet goed in de studs paste...
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/misc/guitars/gitaren010-1.jpg
... en is zodoende de snaarspanning te hoog geworden?
Ik speel 010-046 en de gitaar is voor zeker nooit gevallen.
Inmiddels een setje van Faber besteld waarbij de wraparound 'naadloos' in de studs past, dit zou het probleem moeten oplossen en voorkomen.
Heeft een van jullie dit ooit meegemaakt?

Orpheo
11 mei 2009, 11:12
zelf nog nooit gezien. dat zuigt echt heel erg.... Kan me inderdaad alleen maar voorstellen dat het dat pisbakkenstaal is. Dit verknalt je intonatie natuurlijk enorm.

olaftheholy
11 mei 2009, 11:51
Op de foto zie je dat onderaan op de studs de draad iets is weg-gesleten... daar lijkt het wel messing!
Dit zou de oorzaak van het buigen kunnen zijn...

Ukeloeder
11 mei 2009, 12:02
zelf nog nooit gezien. dat zuigt echt heel erg.... Kan me inderdaad alleen maar voorstellen dat het dat pisbakkenstaal is. Dit verknalt je intonatie natuurlijk enorm.
Nja ik speel op deze Jr eigenlijk niet verder dan de 7de positie dus had ik er niet veel van gemerkt. Maar de snaren voelden als elastiekjes en ik wilde naar 011 of 012 gaan, direct upgraden naar een '59 Aluminium Wraparound. Zodoende was ik effe aan het rondsnuffelen op de gitaar.


Op de foto zie je dat onderaan op de studs de draad iets is weg-gesleten... daar lijkt het wel messing!
Dit zou de oorzaak van het buigen kunnen zijn...
Ik zie wat je bedoelt, da's echter vet in de draad. Waarom men dat er opsmeerde is mij ook niet duidelijk, studs draaien soepel... Was het messing geweest waarvan de studs gemaakt waren was dat inderdaad hoogstwaarschijnlijk het euvel geweest.

olaftheholy
11 mei 2009, 12:30
Ik zie wat je bedoelt, da's echter vet in de draad. Waarom men dat er opsmeerde is mij ook niet duidelijk, studs draaien soepel... Was het messing geweest waarvan de studs gemaakt waren was dat inderdaad hoogstwaarschijnlijk het euvel geweest.


Dan nog... al was het pisbakstaal, van een setje snaren buigt dat niet hoor.

Orpheo
11 mei 2009, 12:49
Dan nog... al was het pisbakstaal, van een setje snaren buigt dat niet hoor.

bijna 80 kilo trekkracht he....

Ukeloeder
11 mei 2009, 13:16
Dan nog... al was het pisbakstaal, van een setje snaren buigt dat niet hoor.
Zou je toch denken...


bijna 80 kilo trekkracht he....
Zal het zijn omdat die wraparound gekanteld in de studs heeft gezeten?

Orpheo
11 mei 2009, 13:24
Zou je toch denken...


Zal het zijn omdat die wraparound gekanteld in de studs heeft gezeten?

nee, ik denk 't niet. ik denk dat dat komt, omdat de studs niet helemaal IN de body geschroefd waren, en niet echt superhard waren.

Ukeloeder
11 mei 2009, 13:34
Zal het zijn omdat die wraparound gekanteld in de studs heeft gezeten?


nee, ik denk 't niet. ik denk dat dat komt, omdat de studs niet helemaal IN de body geschroefd waren, en niet echt superhard waren.

Nou hou ik best van lage actie, maar om die studs helemaal in de body te draaien... ;) Hopelijk zijn de studs in die Faber set echt hard. In elk geval een alu wraparound, zou de tone ook ten goede komen, we'll see.

Chris Winsemius
11 mei 2009, 13:56
Ik heb er wel eerder wat over gehoord en gelezen.

Bepaalde merken gebruiken langere bouten, materiaal/etc. maakt ook nog wat uit. Ik vermoed dat er ook wat "met het hout" moet gebeuren maar (zo ver ik weet) is het gewoon te fixen.

Ukeloeder
11 mei 2009, 14:02
Ik heb er wel eerder wat over gehoord en gelezen.

Bepaalde merken gebruiken langere bouten, materiaal/etc. maakt ook nog wat uit. Ik vermoed dat er ook wat "met het hout" moet gebeuren maar (zo ver ik weet) is het gewoon te fixen.

Hmm, daar zeg je wat, de studs die Pigtail maakt zijn considerably langer.

Agent_Smith
11 mei 2009, 15:40
Het zal idd slecht matriaal zijn geweest icm ver uit de body geschoefd denk ik.
Maar hoe dan ook: die passing van dat stopstuk in de studs lijkt ook helemaal nergens naar!

Ukeloeder
26 mei 2009, 21:33
Bump? Nee, vandaag bracht de postbode een envelop met de bestelde Faber wraparound kit. De kit bestaat uit een wraparound brug, studs en pasringen in verschillende maten. In m'n ongeduldig enthousiasme heb ik verzuimd fotos van de studs te maken, deze van Faber hebben geen 'bodemplaatje'. De pasringen zorgen, samen met de aangedraaide studs dat de wraparound niet meer kantelt. Bijkomend voordeel is dat de brug, zij het indirect, meer contact heeft met de body.

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/006.jpg

Ik gebruikte de 5,5mm en de 2,5mm ring om de gewenste actie te bereiken.

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/010.jpg

De set bevat een wraparound bridge, twee studs 'zonder onderplaatje', een set pasringen in 2,5mm, 4,5mm en 5,5mm hoogte en een hextool.

http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/007.jpg

Zorgt voor meer sustain en een dikker geluid. Direct naar 011-049 gegaan en dat voelt al veel natuurlijker voor deze gitaar. Aanrader!