PDA

View Full Version : 1960 kast aansluiten op vs100 combo



zZoRgO
23 maart 2003, 11:34
hey,
ik wil m'n 4x12 op m'n combo aansluiten,
en ik zie op de achterzijde van die vs,
load may not be less than 4ohm...
nu weet ik niet goed hoe ik mijn kast moet zetten, op 4 of op 16... moet ik eventueel de box van m'n VS zelf uitschakelen...
en dan eventueel in stereo werken...? help help help...

Metoshade
23 maart 2003, 12:15
Een Marshall 1960 cabinet is 16 Ohm van zichzelf. Je moet die dus in de 16 Ohm uitgang van je combo stoppen. Als je de kast op stereo zet, dan moet je de 8 ohm uitgang van je combo hebben. Dan gebruik je ook maar 2 van de 4 speakers van het cabinet. Ik heb ook meegemaakt met een Peavey Classic 50 dat je de eigen speakers van het Combo beter los kunt koppelen als je er een extra onderkast aan hangt. Ik weet niet of dit met jou combo ook het geval is, maar experimenteer er even mee. Zet je combo iig nooit aan zonder dat je er speakers aan hebt hangen, dat is heel slecht. O ja, als je een foutje maakt en een 16 ohm cabinet op een 8 ohm uitgang gooit of net andersom, dan gaat de boel niet gelijk helemaal kaduk ofzo. Op lage volumes kan het nog wel, maar je moet het gewoon niet doen :smile: Je kunt je eindtrafo op deze manier opblazen, dus even op de nummertjes letten :smile:

zZoRgO
23 maart 2003, 13:13
wel, maar op m'n combo staat er dus niet waar er een 4 8 of 16 ohm ingang is, er staat gewoon: total load should not be less than 4ohm...

Negative K3 fan
23 maart 2003, 13:15
misschien kun je eens ind ehandleiding kijken of op dee marshall site ofzo?

Metoshade
23 maart 2003, 13:33
Ik vermoed dat je je cabinet dan gewoon kunt aansluiten. Ik ken wel nieuwere versterkers die automatisch "aanvoelen" of je een 16, 8 of 4 ohm cabinet gebuikt. Zolang je er niets onder de 4 ohm aanhangt kan het dus. Boven de 16 ohm lijkt me ook niet echt goed. Maar inderdaad, zoek eens naar de handleiding, daar staat het vast wel in.

zZoRgO
24 maart 2003, 16:43
maar kan ik dan bevoorbeeld twee speakers van 4ohm er op aansluiten ook, wordt dat dan samen 8ohm of hoe gaat dat in z'n werk?

Phyrexian
24 maart 2003, 17:19
Op 2003-03-24 16:43, schreef zZoRgO:
maar kan ik dan bevoorbeeld twee speakers van 4ohm er op aansluiten ook, wordt dat dan samen 8ohm of hoe gaat dat in z'n werk?


twee keer 4 Ohm (cabinets) parallel wordt 2 Ohm (Amp) (deze optie kan dus niet voor jouw versterker...!)
twee keer 4 Ohm (cabinets) serie wordt 8 Ohm (Amp)

twee keer 8 Ohm (cabinets) parallel wordt 4 Ohm (Amp)
twee keer 8 Ohm (cabinets) serie wordt 16 Ohm (Amp)

twee keer 16 Ohm (cabinets) parallel wordt 8 Ohm (Amp)


als er op je versterker staat dat je niet lager dan 4Ohm mag gaan qua speakercabinets wil dit zeggen dat een 2 Ohm cabinet slecht is voor je versterker.
Ja kan dus zonder gevaar een 4Ohm, 8Ohm of 16Ohm cabinet aansluiten... naargelang zal er een verschil in poweroutput zijn omdat je versterker meer of minder weerstand ondervindt naargelang de cabinet die hij aanstuurt.

ik ben wel benieuw hoe je VS100 klinkt als je die een cabinet laat aansturen.

signsofzodiac
24 maart 2003, 17:24
Gewoon combo-speaker uitpluggen en cab er in. Gaat hardstikke goed. Volgens mij kun je zowieso ook je cab zo inpluggen op je extension-aansluiting en je speaker gewoon ingeplugd laten. SS-versterkers zijn niet zo gevoelig voor impedantie-fouten.

zZoRgO
24 maart 2003, 18:00
maar dus in principe is het OF m'n speaker, OF m'n cabinet, tenzij ik ze in serie plaats, wat bedoel je hier dan mee?

kan ik ook bv mijn cab op stereo zetten en dan met twee kabeltjes naar m'n versterker gaan... (dus twee maal 8 ohm...)
gaat dat dan luider of blijft het volume hetzelfde en de spreiding groter...?

in ieder geval al bedankt, ben toch al wat wijzer geworden...

shredneck
24 maart 2003, 21:20
is absoluut geen probleem, je kunt de cab gewoon aansluiten, ik had een valvestate eindtrap met het zelfde opschrift en het is hier al gezegd, je hoeft niet te switchen, gewoon niets onder de 4 ohm er aan koppelen.

geen probleem dus.