PDA

View Full Version : Hout uit bouw gekregen



Gitaar1982
10 mei 2009, 20:07
Een vriend van me werkt in de bouw en heeft
me vandaag wat hout gegeven wat hij in de bouw
gebruikt. Ik vroeg mij af of ik hier iets mee kan.

http://i39.tinypic.com/igfeok.jpg

http://i41.tinypic.com/ipw8eh.jpg

Ik wil een saz(baglama) gaan bouwen. Ik wil het zo goedkoop mogelijk doen in principe. Ik doe het meer om te leren hoe het moet/

Dit hout is zeker niet goed droog(voor instrumentenbouw), maar geeft wel degelijk een ''ping'' geluid als ik erop tik. Ik d8 om duigen uit het grote stuk hout te zagen, eventjes de oven in om wat droger te laten worden en hiermee bouwen.

Wat denken jullie?

Sorry voor de te grote foto's. Kan nog steeds niet goed overweg
met imageschak en tinypic.

thijser
10 mei 2009, 23:42
even de oven in?

Dan is echt het vocht er niet uit hoor.

Zou wel mooi zijn als je vers gekapt hout hebt en je wilt het droog maken het even in de magnetron of de oven te stoppen haha.

Gitaar1982
11 mei 2009, 01:03
even de oven in?

Dan is echt het vocht er niet uit hoor.

Zou wel mooi zijn als je vers gekapt hout hebt en je wilt het droog maken het even in de magnetron of de oven te stoppen haha.

LOL. Nee ik weet ook dat hout in de oven doen om het te
drogen niet goed is en dat goed toonhout minimaal 5 jaar ofzo moet staan drogen.

Ik d8 als ik de duigen uit dat grote stuk hout zaag en
een tijdje op een lage temperatuur in de oven doe, dat het beter is dan het ''nat'' te gebruiken.

Nou moet ik sowieso de duigen in water doen om ze te buigen, dus eigenlijk hoef ik ze niet in de oven te doen. Was ik effe vergeten.

stijnkenens
11 mei 2009, 09:37
Het water dat verdampt door het hout 5 jaar te laten drogen is ander water dan hetgeen je even toevoegt om het te buigen.

Het is het water dat in de nerven zit dat eruit moet. En dat kan alleen door het op een goed geventileerde ruimte te laten rusten. De kopse kanten in te smeren met parafine, of lijm (daar verdampt het water het snelst, dus daarom die barsten aan de uiteinden van balken, er ontstaat spanning tussen het 'droge' en 'natte' hout)

Je kan het ook in ovens laten drogen, maar als je dat niet gecontroleerd doet (lees geen ervaring en kennis) dan kan dat wel eens tot vervelende resultaten leiden.

Een body met duigen vergt veel tijd en werk om dat mooi te maken, ik zou niet beknibbelen op gekregen hout dat waarschijnlijk niet de juiste specificaties heeft. Het zou jammer zijn, mocht heel de body barsten.


s