PDA

View Full Version : EQ pedaal voor of na OD?



Don Olivier
10 mei 2009, 14:36
Hoe gebruiken jullie je EQ pedaal?

Voor een distortion / overdrive pedaalke of erna?

En dan ook nog : waarom?

Nitefly7
10 mei 2009, 16:22
Hoe gebruiken jullie je EQ pedaal?

Voor een distortion / overdrive pedaalke of erna?

En dan ook nog : waarom?

beide!

eq-> distortion = gitaarsignaal aanpassen (probeer maar eens zonder de distortion/overdrive), dus je kan bijv. een dunner of scheller geluid, nog eens door de od/ds laten oversturen..

bijvoorbeeld: je hebt humbuckers, maar je eq maakt er een dunner 'singlecoil' achtig geluid van.. vervolgens kun je dus met je humbucker gitaar, ook het soort oversturing krijgen die je met singlecoils zou bereiken..


distortion -> eq = het geluid van je overstuurde gitaar nog eens 'afstellen'..

bijvoorbeeld : lekker drive geluid, dat je even wat harder wilt hebben..
als je eq VOOR je od/ds stond, komt er gewoon een sterker signaal door de od/ds en heb je niet het gitaar + od/ds signaal dat harder wordt; je hebt alleen het signaal dat je overstuurt, harder gemaakt..

ander voorbeeld: je hebt een lekker drive geluid, maar je wilt iets meer/minder boost in het midden , dan vind ik het zelf fijner om de EQ ná de drive te zetten, anders moet ik zoveel nadenken over die frequenties die de od/ds zélf al boost/vermindert...

een EQ vind ik een van de gevaarlijkste/handigste gereedschappen in het arsenaal van een 'groot basic' board..

zelf gebruik ik geen echte (Boss) EQ meer, maar laat mijn RC Boost specifieke frequenties boosten (RC Boost is voor mij ook een soort EQ'tje...)
werkt voor mij eigenlijk hetzelfde als hetgeen de GE-7 deed, alleen dan met een heeeel klein beetje extra 'drive'..

the sure thing
10 mei 2009, 17:14
Toen ik nog een EQ gebruikte, was dit het laatste pedaal in mijn keten. Dus ook na de overdrive.

Liquid_Metal
10 mei 2009, 23:04
Op dit moment gebruik ik helemaal geen EQ in mijn keten. Mocht ik er weer eentje gaan gebruiken dan wordt dat een 19" versie, maar voorlopig ben ik wel héél tevreden met mijn sound. Ik kan met mijn preamp laag, laag midden, hoog midden en hoog kleuren, en vervolgens met de poweramp laag en hoog. Ik krijg mijn sound er wel uit dus ik weet niet wat een EQ zou toevoegen.
Overigens zou ik 'm ook vrij laat neerzetten want het geluid dat in m'n preamp(distortion) gaat vind ik goed.