PDA

View Full Version : Klassieke kleine herrieschopper



zoon van Piet
10 mei 2009, 12:42
( dit is echt zo'n hoe-overleef-ik-moederdag-topic.. geen vragen, gewoon een kletsverhaaltje..)

Ik was eigenlijk vergeten dat ik er een had. Maar met het opgraven van mn pedalen kwam ik op zolder de kleinste onder de klassieke vintage amps tegen:

http://www.pignose.com/pignose/images/pignose-lg.jpg

(heb zo snel geen plaatje van de mijne, maar ze zien er allemaal hetzelfde uit...)

Dus meteen even inpluggen, natuurlijk! op batterijen, want ik kon zo snel geen voeding vinden. Met een LP junior komt er gelijk een behoorlijke puist herrie uit het kleine ding. Opvallend daarbij is dat de Pignose een lekkere grom in het laag heeft - absoluut onverwacht voor zo'n klein ding, met 3 watt en 5 inch. Daarbij gaat ie al over de rooie vanaf een kwartslag op de varkensneusvolumeknop, in een licht reutelend ouderwets soort vervorming dat heel 70's klinkt ( en is, want uit dat tijdperk stamt de Pignose). Vroeger werd verteld dat dit herrieschoppertje op buisjes werkte. Onzin, alle Pihgnoses zijn fulltranny. Ze kunnen behoorlijk over de rooie gaan in een soort vervorming dat nevernooitnie voor buizenvervorming aangezien zal worden, maar dat zeker wel muzikale kwaliteiten heeft. jammer genoeg gaat dit wel gepaard met een vervelend zoem-ratel bijgeluidje. Dat kan en zal exemplarisch zijn, ik kon de oorzaak niet zo snel vaststellen.

De Pignose mag dan opvallend mooi laag hebben, hij heeft standaard geen mooi hoog. Gelukkig heeft er de absoluut unieke toonregeling: je opent het slotje aan de zijkant en zet het kreng open. Gelijk is het laag minder, maar openen de hoge frequenties in een helder geluid. je kan zelfs wahwahsounds maken door het kistje open en dicht te doen! ;)

Genoeg gelachen.. en heel interessant speelgoedje, zou je zeggen. ware het niet dat heel wat klassieke gitaarsounds op heel wat klassieke albums van hele wat grote namen voortkwamen uit het 5 inch keeltje van zo'n pignose. Zo waren Frank Zappa en Joe Walsh grote fans van dit guitige rakkertje. Zij en anderen namen het herrieschoppertje ook mee naar de studio en zo is de Pignose te horen op menige opname. waarbij Walsh de gewoonte had de varkensnuitjes te martelen met electriciteit: volgens hem klonken ze het best met meer dan negen volt op hun donder, zoveel dat ze nog nét niet de geest gaven.. zelf heb ik het ding net getest met halflege batterijen ( 6x1,5v), dus het kreng moet nog veel harder kunnen?

Chris Winsemius
10 mei 2009, 12:52
Top!

Heb er zelf twee, 1tje late 70s en de andere begin zero's ;)

Voor de wah-functie is 'n roadie/vriending erg handig :D

zoon van Piet
10 mei 2009, 13:09
Ik dacht erover m tusen mn benen vast te binden en dan te wah wah-en!!

Ik heb geen idee van wanneer de mijne is, weet alleen dat ik m een jaar of tien heb.. is er verschil tussen de ouwe en de nieuwe versie?

Chris Winsemius
10 mei 2009, 14:41
Circuits heb ik (nog) niet vergeleken maar de speakers verschillen iig.
Beide zijn volledig origineel en qua klank (en volume ;) ) geef ik de voorkeur aan de nieuwere.

Volgens mij iwerd de Pignose ook door John Lennon gebruikt maar dat weet ik niet 100 % zeker.

zoon van Piet
10 mei 2009, 21:36
klopt, volgens de firma. ik vond dit lijstje illustere namen:
America · The Band · The Beach Boys · Jeff Beck· Stephen Bishop · Jackson Browne · Cheech and Chong · Chicago · David Clayton Thomas · The Eagles · Faces · Peter Frampton · J. Geils Band · Elton John · Doug Kershaw · Led Zeppelin · John Lennon · Kenny Loggins · Paul McCartney · John McLaughlin . Madura · Dave Mason · Jim Messina · Nitty Gritty Dirt Band · Poco · The Pretenders · The Rolling Stones · Leon Russell · Santana · Seals and Crofts . Steely Dan · Steven Stills · Jimmy Stewart · Sly Stone · James Tayior · Ike Turner · Joe Walsh · War · The Who · Edgar Winter · Johnny Winter · Bobby Womack · Stevie Wonder · Ron Wood · Frank Zappa.

E-J
10 mei 2009, 22:32
Het gitaarwerk van Thin Lizzy's album Nightlife schijnt de Pignose te zijn volgens de gitaristen Brian Robertson en Scott Gorham :seriousf:

Harry
11 mei 2009, 11:59
ik heb er ook eentje, een nieuwe (van een jaar of 5 oud). Staat bij mijn vriendin in de kast. Klinkt inderdaad lekker, zeker in combinatie met mijn nep-telecaster.

Puerco
11 mei 2009, 22:24
Weet iemand wat voor polariteit die voeding moet hebben die je achter in kan pluggen???
Bij mijn Pignose zit namelijk de rode draad aan de sleeve en de zwarte aan de tip, is het dus veilig te veronderstellen dat de sleeve dus plus is en de tip min???
Ik heb hem ooit wel eens getest met een voeding maar dat was met de tip plus volgens mij en dat werkte goed maar heb ook wel eens gelezen dat iemand hem had opgeblazen met een verkeerde voeding...

Ze klinken inderdaad geinig, beetje als een oude versleten transistor radio maar toch lekker. Pedaaltjes slikt hij ook nog gretig, probeer eens een bad monkey of een tubescreamer ervoor :blast:
Ideaal om savonds lekker te spelen zonder dat de hele buurt in opstand komt!!!

Aapachtig beest
11 mei 2009, 22:45
ik heb er zelf ook eentje , heb m ooit op een adapter was iets meer als 9 volt aangesloten en dan wel direct via de 9 volt batterij kabeltjes en deed het prima , wist niet welke + was of welke - , met proberen kreeg ik mn goed en er is niets opgeblazen:D

zoon van Piet
12 mei 2009, 10:06
Volgens mij werkt de voeding 'normaal'.. maar t is lang geleden dat ikdat geprobeerd heb. Dat 'opblaas'-verhaal is waarschijnlijk dat van JOe Walsh geweest, die pignoses martelde door met een variabele voeding te kijken hoeveel ze konden hebben. ze klinken het best net voordat ze kapot gaan, aldus Walsh..

Harry
12 mei 2009, 14:15
ik heb er een universele voeding voor hangen, zoeentje met meerdere standen. Bromt een beetje, maar verder niks aan de hand