PDA

View Full Version : DI-box of audio-interface



Cmon
10 mei 2009, 11:31
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum als op het gebied van opnemen (maar ik werk eraan :)). Ik heb laatst spul gekocht om te recorden; 4 mics, laptop, mixer, kabels etc.
Nu heb ik het probleem dat het signaal (van bijv. mijn gitaar) met een veel te hard volume via de mixer de laptop in gaat. Dit heb ik ook bij mijn mic's. Ik heb al wat gelezen over een DI-box enzo dat die het signaal goed maakt voor de mixer, maar het is me nog niet helemaal duidelijk waarom en hoe ik die nou moet aansluiten??

- simon

skanky
10 mei 2009, 11:49
Een DI-box zet een ongebalanceerd hoog-ohmig signaal (bv gitaar) om naar een gebalanceerd laag-ohmig signaal (mic). Je hebt dus een DI-box nodig om je gitaar rechtstreeks op je mixer aan te sluiten.
Je sluit je gitaar op de ingang van je DI-box aan en de XLR-uitgang van de DI-Box gaat naar je mixer. Als je een actieve DI hebt moet je wel de phantoomspanning (48+) op je mixer aan zetten.

Fenderwim
10 mei 2009, 15:34
Hi
Wat Simon zegt is correct, maar je kan ook nog een audio interface kopen en dan kan je je mic's via de mixer laten lopen en dan naar de audio interface en je guitaar direkt in de audio interface.

Of je koopt een pedaaltje, zeg een compressor, wat je tussen je gitaar en je mixer zet en dan is het probleem ook opgelost.
Ook hier is een audio interface na je mixer een goed idee.

Laptops hebben meestal een onboard geluidskaart en die zijn meestal niet geschikt voor recording vandaar.

Groeten

Wim

skanky
10 mei 2009, 15:58
Een compressor is geen di-box en ook geen preamp dus een compressor pedaaltje zal niet veel helpen. Verder klopt het wat Wim zegt.

bert k
10 mei 2009, 17:17
HoiNu heb ik het probleem dat het signaal (van bijv. mijn gitaar) met een veel te hard volume via de mixer de laptop in gaat.
Effe los van het DI verhaal, dit probleem los je gewoon op door de master van de mixer wat lager te zetten. Daar zit ie voor.

Cmon
10 mei 2009, 19:31
Je sluit je gitaar op de ingang van je DI-box aan en de XLR-uitgang van de DI-Box gaat naar je mixer.

Oke, maar dan heb je dus een DI-box nodig die inputs en outputs heeft die jack EN XLR zijn? (Dus 4 aansluitingen) Dat is deze toch niet of zie ik dat verkeerd? http://www.feedback.nl/?b=DI100&a=


Effe los van het DI verhaal, dit probleem los je gewoon op door de master van de mixer wat lager te zetten. Daar zit ie voor.

Nee dat werkt ook niet want dan hoor je het abnormaal zacht.

fivelastwords
10 mei 2009, 20:22
Nee, je steekt je gitaarkabel in de DI box jack in, en dan sluit je via de XLR output van de DI box een kabel aan naar je mixer of audio-interface. Op de meeste (zo niet alle) DI-boxen zit ook nog een jack output die je normale, niet-getransformeerde gitaarsignaal uitstuurt.

Kortom:
Gitaar -----> gitaarkabel -----> DI box jack in -------->XLR out en Jack out

P.S: die Behringer ultra DI kan hetgene dat jij nodig hebt.

bert k
10 mei 2009, 20:34
Ik weet bijna zeker dat je probleem niet met een DI box opgelost wordt. Je zegt dat je het probleem ook met je microfoons hebt. Die moet je sowieso niet op een DI aansluiten, die gaan rechtstreeks in de mixer. Dan moet je de gain van het mixerkanaal goed afstellen. Niet te hard, niet te zacht, daar zit een metertje voor op de mixer. Fader op 0, mastervolume op 0, en dan in de computer gaan kijken hoe hard het binnenkomt. Dat mag niet vervormen. Als je nou je microfoons goed en onvervormd binnenkrijgt, kan je naar je gitaargeluid gaan kijken. Best kans dat het idd te zacht is, maar los eert die micproblemen op.

nielsduursma
10 mei 2009, 20:38
Zit de mixer wel in de line-in van de computer?
En hoe staat die in de windows mixer? (als je windows draait)

Daar kan het probleem ook liggen...

bert k
10 mei 2009, 21:08
Daar zeg je wat! Hij zou best eens in de microfooningang kunnen zitten, dan krijg je precies die klachten.

Fenderwim
10 mei 2009, 22:30
Een compressor is geen di-box en ook geen preamp dus een compressor pedaaltje zal niet veel helpen. Verder klopt het wat Wim zegt.

Sorry, maar ik ben het niet met je eens Shanky

Neem bijvoorbeeld een simpele Boss compressor
Input impedantie 1 M Ohm, Output 1 k Ohm

De meeste mixers hebben tegenwoordig een imput impedantie van 2 (mono) tot 20 (Stereo) K ohm. Alleen oude types hebben soms nog een input impedantie van 300 ohm en dan heb je wel gelijk.

Daar je van laag naar hoge impedantie moet gaan is die compressor dus ok en heb je altijd een goed signaal.

Groeten

Wim

bert k
10 mei 2009, 22:47
Ja, maar dan heb je opeens een compressor in je signaalpad staan die je niet nodig hebt.

Han S
10 mei 2009, 22:48
Sorry, maar ik ben het wel eens met skanky. Jij hebt het kennelijk over een speciaal ding dat ook de impedantie aanpast. Een compressor/limiter is een processor en geen DI.

En microfoons hebben gewoonlijk een impedantie van tussen 200 en 600 ohm. De impedantie van de ingang van de mengtafel is veel hoger.

bert k
10 mei 2009, 23:38
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum als op het gebied van opnemen (maar ik werk eraan :)). Ik heb laatst spul gekocht om te recorden; 4 mics, laptop, mixer, kabels etc.
Nu heb ik het probleem dat het signaal (van bijv. mijn gitaar) met een veel te hard volume via de mixer de laptop in gaat. Dit heb ik ook bij mijn mic's. Ik heb al wat gelezen over een DI-box enzo dat die het signaal goed maakt voor de mixer, maar het is me nog niet helemaal duidelijk waarom en hoe ik die nou moet aansluiten??

- simon
Iedereen draagt de meest fantasierijke verhalen aan, maar kijk nou eens naar de vraagstelling van de TS. Ga nou eerst eens op dit probleem in.

Highway49
11 mei 2009, 00:08
Er zit toch simpelweg op je mixer een volume knop (waarschijnlijk zowel een master als per kanaal 1)?

Ik kan me niet voorstellen dat als die volumes laag staan, het volume dat je laptop in komt nog steeds veel te hoog is...

Ik kan me ook weer niet voorstellen dat je dit niet geprobeerd hebt.

Heb je geen volume-metertje op je mixer zitten? Zoals ik jouw vraag lees komt het signaal wel goed je mixer in, maar het gaat er veel te hard uit...

Is er geen gain knop oid. die flink open staat?

fivelastwords
11 mei 2009, 09:24
bij windows heb je toch ook altijd zo'n klein software "mixertje" als je dubbeltklikt op het speaker icoontje? Zou je daar niet de fader wat van terug moeten draaien?

Cmon
11 mei 2009, 13:27
Er zit toch simpelweg op je mixer een volume knop (waarschijnlijk zowel een master als per kanaal 1)?

Ik kan me niet voorstellen dat als die volumes laag staan, het volume dat je laptop in komt nog steeds veel te hoog is...

Ik kan me ook weer niet voorstellen dat je dit niet geprobeerd hebt.

Heb je geen volume-metertje op je mixer zitten? Zoals ik jouw vraag lees komt het signaal wel goed je mixer in, maar het gaat er veel te hard uit...

Is er geen gain knop oid. die flink open staat?

Als ik mijn gitaar via versterker inplug op de mixer en ik stel het volume, gain en level zo in dat ie niet in het rode komt, komt het signaal te hard binnen. Dus wat ik gedaan heb is het volume op de mixer zachter draaien. Pas als de gain helemaal uit staat (?!) en de level wat naar beneden is, hoor ik het pas normaal zonder gekraak (nog wel erg zacht). Maar op de volume-meter van de mixer lijkt het dus alsof er helemaal geen signaal binnenkomt van de gitaar omdat je geen lichtjes ziet branden als ik speel. Ik ben dan een beginner maar ik weet wel dat dat niet normaal is :P

Ik heb ook geprobeerd het ingangsvolume van mijn laptop (met vista) te veranderen en het rare is dat ik em nu op 0 heb staan, en hij neemt nog steeds op!?

Fenderwim
11 mei 2009, 16:42
Sorry, maar ik ben het wel eens met skanky. Jij hebt het kennelijk over een speciaal ding dat ook de impedantie aanpast. Een compressor/limiter is een processor en geen DI.

En microfoons hebben gewoonlijk een impedantie van tussen 200 en 600 ohm. De impedantie van de ingang van de mengtafel is veel hoger.

Han
Ook sorry, maar ik zeg het zelfde als jij. Van lage impedantie in naar hoge impedantie aansluiten. Alle pedaaltje doen het zelfde als een DI. Ze gaan van een hoge impedantie naar een lage impedantie uit.

Een consumenten geluidskaart zo als een Soundblaster heeft een impedantie van 600 Ohm - 1.5 kOhm (k=1000)
Terwijl een gitaar varieert afhankelijk van de pickups maar is in de orde van 6-8 kOhm.
Daarom zijn de ingangen van moderne audio interfaces 1 mOhm (m=1.000.000)

Dit is typische een beginners probleem, omdat men alles aan alles denk aan te kunnen sluiten omdat het dezelfde pluggen zijn. Niet dus en je moet dus altijd van laag naar hoog aansluiten.

Als je je gitaar direkt op een soundblaste aansluit dan kan je je volume maar 10% open zetten. Ga je toch flink hoger dan kan je je geluidskaart opblazen.

Voor homerecording heb je een audio interface nodig, of een professionel geluids kaart in je computer.

Lees dit verhaal even op mijn site

http://www.worldwideshadowsmusic.com/viewtopic.php?f=60&t=202

Groeten

Wim

Cmon
11 mei 2009, 17:08
Hier heb ik wel wat aan ja, bedankt.
Maar 1 ding is me nog niet echt duidelijk en dat is hoe ie nou aangesloten zit. In mijn beeld zo:

gitaar~jack~versterker~jack~audio-interface~WAT VOOR KABEL?~mixer~mini-jack~laptop

En bij mic's (voor m'n drums):
mic~XLR~audio-interface~WAT VOOR KABEL?~mixer~mini-jack~laptop

Want bij mijn mic's overstuurt ie ook..

Fenderwim
11 mei 2009, 19:09
Hier heb ik wel wat aan ja, bedankt.
Maar 1 ding is me nog niet echt duidelijk en dat is hoe ie nou aangesloten zit. In mijn beeld zo:

gitaar~jack~versterker~jack~audio-interface~WAT VOOR KABEL?~mixer~mini-jack~laptop

En bij mic's (voor m'n drums):
mic~XLR~audio-interface~WAT VOOR KABEL?~mixer~mini-jack~laptop

Want bij mijn mic's overstuurt ie ook..

gitaar~jack~versterker~jack~mixer~Jack of XLR~Audio interface~USB~laptop

mic~XLR~mixer~Jack of XLR~Audio interface~USB~laptop

Jack tussen mixer en Audio interface kan ook balanced zijn, is beter want daar win je flink wat gain mee op je audio interface.
Groeten
wim

Cmon
11 mei 2009, 21:29
Aah ok. Maar ik heb op mijn Behringer 1202 geen XLR-output hoor, of zit ik nou weer verkeerd?

Thnx!

skanky
12 mei 2009, 07:00
Jack tussen mixer en Audio interface kan ook balanced zijn, is beter want daar win je flink wat gain mee op je audio interface.


Gebalanceerd en ongebalanceerd heeft niets met gain te maken. Het is alleen om storingen te elimineren.

Highway49
12 mei 2009, 08:47
Je hoeft toch niet per se een mixer tussen je mic en je audio interface te hebben?

Ik weet niet hoe het met de gemiddelde interface gesteld staat, maar ik heb gewoon XLR ingangen in mn interface, en volume regelaar.

Een mixer is wel een uitkomst als je een interface met maar 1 of 2 sporen hebt, maar wel meer microfoons/ingangen nodig hebt ja...

Cmon
12 mei 2009, 20:54
Klopt, ik heb 4 mics die ik tegelijk wil gaan gebruiken voor drums.

Maar nogmaals


mic~XLR~mixer~Jack of XLR~Audio interface~USB~laptop

Ik heb op mijn Behringer 1202 geen XLR-output hoor..? Zit ik fout?

pol
13 mei 2009, 12:33
doe die mixer weg, koop dan een interface waar je 4 sporen tegelijk mee kan opnemen. dan kan je tenminste die 4 mics van de drum apart bewerken in je opnameprogramma.

behringer mixer klinkt toch niet geweldig, onboard geluidskaarten van laptops zijn ook maar zozo, dus gooi eerst die zwakke schakels uit je keten.

di box heb je bij de meeste interfaces ook niet persé nodig, die hebben meestal instrumentingangen..

bert k
13 mei 2009, 12:56
Behringer mixers zitten idd jacks op de output. Geen probleem op zich, gewoon linelevel.
En zo slecht zijn ze niet, hoor. Verwacht alleen niet teveel van de toonregeling. Als je een mooie drumsound wil maken dan is het wel een optie om een interface met 4 inputs te gebruiken, dan kan je alls apart in de computer bewerken.

Cmon
13 mei 2009, 19:16
Ben nog een beginner en ik heb die behringer net gekocht dus ik ga daar eerst wel mee experimenteren.

Cmon
14 mei 2009, 20:33
Ik heb eens rondgekeken en deze Alesis iO/2 lijkt me wel geschikt en redelijk goedkoop. http://www.bax-shop.nl/audio-midi-usb-interfaces/alesis-io/2-usb-interface/product-details.html
Wat vinden jullie van deze?

Dus dan sluit ik em zo aan toch? :

mic~XLR~mixer~Jack~Audio-interface~USB~laptop

dus dat er maar 1 kabeltje (die USB) naar de laptop loopt.

bert k
14 mei 2009, 21:06
Lijkt me niet verkeerd, lekker afgeprijsd.
Aansluiting klopt, behalve als je maar met 1 of 2 microfoons opneemt, dan laat je de mixer gewoon weg, dat klinkt echt beter. (Minder ruis.)

Mephistocles
14 mei 2009, 21:31
Kijk hier leer ok ik weer t een en t ander van. Tenminste, dit bevestigd hetgeen ik een paar weken terug leerde. Maar naar wat voor usb interfave moet je kijken? Tis van 16 kanaals bandrecorder. Gewoon een 1 kanaals via de tulp naar het interfaceje, en dan m'n flaptop in?

En om toe te voegen aan het topic: Je gaat van instrument (1V) naar audio in van je laptop (0,1V).


in -> --+--[10k]--- -> out
|
/
1k
/
|
aarde
Zoiets?

bert k
14 mei 2009, 22:26
Eh, ja? En nou in het Nederlands? :???:

Mephistocles
15 mei 2009, 10:13
Ik bedoel dat het signaal zo tien keer zachter wordt en je geen oversturing meer hebt als je m op je lijn in van je flaptop zet. Sterker nog, dan kun je m vol opengooien. En dan heb je niet zo veel tonesuck als met potmeters op je instrumenten, gear, mixers etc. Goed idee toch?

bert k
15 mei 2009, 10:20
Ja, line in is een goed idee, klopt. Maar als je een usb interface gebruikt gaat er helemaal geen audio meer naar de line of micingang, dan loopt alles via de usb. Afluisteren doe je ook via de interface.

Mephistocles
16 mei 2009, 12:49
Maar dat kost geld... Btw, hoeveel kost da eigenlijk? En wat voor een moet je dan hebben? En nogmaals: wat moet je hebben van een 16 kanaals bandrecorder naar USB?

Cmon
19 mei 2009, 21:04
Ik heb een Alesis iO2 USB-interface gekocht maar ik heb (alweer..) een probleem.
Ik heb de CD geïnstalleerd enzo op mijn laptop (met Vista). Niet volledig want de laatste driver die geïnstalleerd moest worden was de 'MultiMix 2.0 USB Mixer' maar daar kwam een error :???:.

In ieder geval, mijn laptop ontvangt de signalen wel want ik zie dat (ook dat ie wat heeft opgenomen zegmaar). Alles lijkt dus normaal te gaan maar als ik het wil terugluisteren hoor ik niks... Laptop opties waren goed dus daar kan het niet aan liggen. Iemand?

kan een moderator de titel van dit topic veranderen naar 'Audio Interface probleem' ofzoiets?

Highway49
20 mei 2009, 10:08
In ieder geval, mijn laptop ontvangt de signalen wel want ik zie dat (ook dat ie wat heeft opgenomen zegmaar). Alles lijkt dus normaal te gaan maar als ik het wil terugluisteren hoor ik niks... Laptop opties waren goed dus daar kan het niet aan liggen. Iemand?

Ik ben niet bekend het je type interface. Maar met welke software neem je op?

Bekijk (in cubase taal) bij je VST connections welke uitgang hij gebruikt. Misschien erg voor de hand liggend, maar heb ook wel je speakers op de interface aangesloten?

In bijvoorbeeld Cubase moet je na het opnemen 'monitoring' uitzetten anders hoor je alleen wat er binnenkomt over dat spoor. Maar het lijkt me niet dat je met dat probleem te maken hebt omdat dit standaard niet aan staat.

Cmon
20 mei 2009, 11:07
Ik neem op met Audacity en Cubase LE 4 (deze zat bij de iO2).

Wat bedoel je met de speakers op interface aangesloten? Ik had gewoon met koptelefoon op de interface tijdens het spelen, en koptelefoon op de laptop.

bert k
20 mei 2009, 11:29
Ook bij het afspelen moet je de koptelefoon op de interface laten. Je kan in je audioprogramma kiezen ovf je het geluid via de interface laat lopen of via de ingebouwde geluidskaart van de laptop. Interface is natuurlijk het mooiste.

Highway49
20 mei 2009, 11:52
Ook bij het afspelen moet je de koptelefoon op de interface laten. Je kan in je audioprogramma kiezen ovf je het geluid via de interface laat lopen of via de ingebouwde geluidskaart van de laptop. Interface is natuurlijk het mooiste.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde (ik ging uit van speakers, maar wat dat betreft is headphone hetzelfde...)

Cmon
20 mei 2009, 13:03
Aah dat had ik nog niet geprobeerd, bedankt

edit: Het lukt nu allemaal ben er uitgekomen. Alleen nog wat volumedingen enzo maar dat is een kwestie van veel doen I guess