PDA

View Full Version : Eerste poging: hals maken



marc_olly
9 mei 2009, 23:01
Hieronder mijn eerste poging om een hals te maken...
Ik heb al een aantal keren een body gemaakt, met redelijk tot goed resultaat. Maar het moet er toch maar een keer van komen, dus vandaag een start gemaakt met een hals.

Het is een laminaat van asian walnut en esdoorn. Er komt een (prefab) toets van pallisander op, waarbij ik een sharktooth inleg wil doen, maar dan iets minder conventioneel.

Hieronder wat pics.

Het hout
http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/hout.jpg

http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/hout1.jpg

De lijmlaag...
http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/lijmen.jpg

Het verplichte "kijk eens hoeveel klemmen ik heb" fotootje. Alhoewel ik er een groot aantal geleend heb!
http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/klemmen.jpg

http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/klemmen2.jpg

Hieronder een voorbeeldje op de nog ongezaagde toets van de inleg.
http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/voorbeeld.jpg

Morgen vlakken na het drogen en misschien een start met de inleg maken.
Daarna zal het wel weer even stil zijn. Er moet ook gewerkt worden!

Yoshida
9 mei 2009, 23:15
Hey goed bezig! Niet helemaal eens met de inlay maar da's een kwestie van smaak; als je er zelf nog maar wijs uit kan worden.
Ik ga met spanning je vorderingen volgen.



Het verplichte "kijk eens hoeveel klemmen ik heb" fotootje

lol :p

aaronstonebeat
10 mei 2009, 01:39
Tof plan! Halzen zijn makkelijker dan je denkt.

Ik vind de inlay origineel. Maar ik zou ook eens proberen hoe het eruit ziet als je of de onderste of de bovenste rij omdraait, spiegelt. Zodat alle rechte cq holle zijden aan dezelfde kant zitten; dat zal een wat regelmatigere aanblik geven, denk ik.
Niet dat het echt iets uitmaakt, ze zijn voor het publiek; natuurlijk niet voor de gitarist zelf :)

Yoshida
10 mei 2009, 01:52
Niet dat het echt iets uitmaakt, ze zijn voor het publiek; natuurlijk niet voor de gitarist zelf :)

Om eerlijk te zijn vind ik het wel handig voor mijn oog-hand coördinatie, ben nog niet zo ver dat ik helemaal blindelings kan spelen. De inlays geven in één oogopslag overzicht. Des te belangrijker dat er logica in zit, wat het publiek ervan denkt zal me worst wezen :rockon:

Ooit iemand op het idee gekomen om playmate inlays te maken? :soinnocent:

aaronstonebeat
10 mei 2009, 02:04
Om eerlijk te zijn vind ik het wel handig voor mijn oog-hand coördinatie, ben nog niet zo ver dat ik helemaal blindelings kan spelen. De inlays geven in één oogopslag overzicht. Des te belangrijker dat er logica in zit, wat het publiek ervan denkt zal me worst wezen :rockon:

Ooit iemand op het idee gekomen om playmate inlays te maken? :soinnocent:

Sidedots zitten er niet voor niets. Die geven precies dezelfde informatie terwijl je lekker rechtop kunt blijven staan.
Je vingers, zowel links als rechts kunnen prima voelen welke snaar ze te pakken hebben, als je maar weet waar je op de toets zit.

Maar ik ben ook heel lang een soort navelstaarder geweest en dan zit je inderdaad wel de hele tijd naar de toets te kijken en dan is het het reuze handig als er logica in de positiemarkering zit.

Bij gitaren met van die kunstige doorlopende inlays (tree of life enzo) moet ik echt niet naar de toets kijken want dan raak ik het spoor helemaal bijster :)

knarf
10 mei 2009, 03:33
Deze volg ik ook even! Ik ben nl. hetzelfde van plan, heb het ruwe hout al liggen (wordt volledig esdoorn) maar zit toch nog met een paar vragen. Hopelijk vind ik er hier een antwoord op. Vooral het fretboard op de juiste breedte brengen lijkt mij een hele opgave...

espike
10 mei 2009, 09:42
Ooit iemand op het idee gekomen om playmate inlays te maken? :soinnocent:

Ik heb hier ooit eens een topic gezien van iemand met een creme strat, die op de achterkant van de hals een pinup had laten staan. kan m alleen zo niet terug vinden.
Erg mooi uitgevoerd, dat wel.

Oh en ik meen me in Fred Dons' gitaren collectie een aantal pinups te herrinneren op de body.

en dan is er nog google:
http://www.guitarasylum.com/product_images/jackson/instock_cs/jackson-custom-shop-soloist-dancer6.jpg

Maat ik vond die strat toch wel t netste: gelakte hals, met de pinup niet gelakt ergens achter de 7-10e fret. Jammer dat ik er geen plaatjes van kan vinden.

Maar goed, terug in subject, ik ben zelf ook nog bezig een hals te maken, wat mij al wel duidelijk is, iig, is zorg voor een goede vlakke kant waar je fretboard tegenaan komt, en teken de middellijn er op af.
Daarna is t voor de breedte iig een kwestie van meten, lijntje trekken, en frezen.
Ook een goeie vind ik: eerst de trussrod channel frezen voor je de achterkant gaat afronden.
Achterkant afronden: niet gelijk afronden, meer afvlakken. als je er vlakken afhaalt, kan je dit symmetrisch doen. daarna ga je pas rond maken.
En om op knarfs vraag uit te komen: plak het fretboard, en neem een frees met een wieltje aan de onderkant, en trek m langs de hals. je kan m ook gewoon omkeren, lijntje trekken en zagen maar, als je de frets afwerkt heb j dan wat meer vijlwerk te doen om ze 100% gelijk te krijgen.
Fretboard zou ik me iig niet te druk over maken, wel weer natuurlijk: zorg er voor dat je een middellijn hebt, die kan je op elkaar leggen (hals en fretboard) zodat ie iig niet scheef komt te liggen.
In veel topics hier zie je ook dat mensen een spijkertje of 2 door t fretboard in de hals slaan of boren. Zelfde reden: uitlijnen, pinnetje houdt m in positie, en lijmen maar.

barno
10 mei 2009, 10:52
Deze volg ik ook even! Ik ben nl. hetzelfde van plan, heb het ruwe hout al liggen (wordt volledig esdoorn) maar zit toch nog met een paar vragen. Hopelijk vind ik er hier een antwoord op. Vooral het fretboard op de juiste breedte brengen lijkt mij een hele opgave...


da's eigenlijk very simpel hoor:

maak eerst een mal van het fretboard met de juiste maten uit mdf (of laat ze maken door iemand met een tafelzaag, je heb immers enkel twee kaarsrechte kanten nodig)
mal met dubbelklevende plakband op de hals. frees met volglager erlangs en hoppa.

thijser
10 mei 2009, 10:54
http://www.hoeishet.nl/marc/gitaar2/klemmen2.jpg



Zitie nu niet vast gelijmd aan het mdf?

Oh ik zie het al, er ligt bakpapier onder.

Gitaar1982
10 mei 2009, 16:50
Is dat niet heel veel hout voor een gitaarhals? Of haal
je daar meerdere halzen uit?

marc_olly
10 mei 2009, 18:01
nee hoor. 6 cm breedt, dus iets te breed. Maar het is wel 4.5 dik dus het vertekend iets. Ik weet nog niet of ik een scarf joint maak of een rechtdoorlopende headstock. Vandaar de dikte...

Hedge
10 mei 2009, 19:57
da's eigenlijk very simpel hoor:

maak eerst een mal van het fretboard met de juiste maten uit mdf (of laat ze maken door iemand met een tafelzaag, je heb immers enkel twee kaarsrechte kanten nodig)
mal met dubbelklevende plakband op de hals. frees met volglager erlangs en hoppa.

Ik heb daar een tooltje voor gemaakt. Een plankje met twee verstelbare alu vierkant buizen. Die verikant buizen zijn verstelbaar dmv 3 schroeven. Vervolgens de toets er met dubbelzijdig tape op plakken en frezen maar.

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/2009-01-26005.jpg

stijnkenens
10 mei 2009, 23:45
Haha, goed gevonden.
Ik vind het wel grappig hoe mensen zich in allerlei bochten wringen om toch maar net met een schaaf of een beitel te werken.

een toets op maat maken gaat bij mij op deze manier:
- Toets op dikte maken (schaven of schuren met een vandikte schuurmachine, bij gebrek aan dat laatste schaaf ik ze nog steeds met de hand)
- middellijn trekken en 1 kant evenwijdig daarmee schaven, op de 'futselplank'
- Een van de uiteinden haaks op die middellijn schaven, dat is de kant van de topkam.
- fretsleuven inzagen, waarmee die geschaafde rechte kant de geleiding van de winkelhaak is.
- toets op lengte maken
- Daarna aftekenen hoe breed hij moet zijn.
- taps schaven op de futselplank.
- Na het lijmen wordt de toets de geleiding voor het op breedte brengen van de hals. (dmv een beitel, een hals zit bij een klassieke gitaar al aan de body vast, of frezen, een losse hals is daarvoor heel gemakkelijk)
- dan de radius, en daarna de fretten.

Ok, je moet leren werken met een schaaf, en je moet weten hoe je een schaafmes moet slijpen en afwetten.

Dat zijn nu eenmaal de basis handelingen die je moet kennen voor je een stuk hout vastpakt.


s

knarf
11 mei 2009, 01:23
Maar goed, terug in subject, ik ben zelf ook nog bezig een hals te maken, wat mij al wel duidelijk is, iig, is zorg voor een goede vlakke kant waar je fretboard tegenaan komt, en teken de middellijn er op af.
Daarna is t voor de breedte iig een kwestie van meten, lijntje trekken, en frezen.
Ook een goeie vind ik: eerst de trussrod channel frezen voor je de achterkant gaat afronden.
Achterkant afronden: niet gelijk afronden, meer afvlakken. als je er vlakken afhaalt, kan je dit symmetrisch doen. daarna ga je pas rond maken.
En om op knarfs vraag uit te komen: plak het fretboard, en neem een frees met een wieltje aan de onderkant, en trek m langs de hals. je kan m ook gewoon omkeren, lijntje trekken en zagen maar, als je de frets afwerkt heb j dan wat meer vijlwerk te doen om ze 100% gelijk te krijgen.
Fretboard zou ik me iig niet te druk over maken, wel weer natuurlijk: zorg er voor dat je een middellijn hebt, die kan je op elkaar leggen (hals en fretboard) zodat ie iig niet scheef komt te liggen.
In veel topics hier zie je ook dat mensen een spijkertje of 2 door t fretboard in de hals slaan of boren. Zelfde reden: uitlijnen, pinnetje houdt m in positie, en lijmen maar.

Dit is een mooi stukje info :ok: ! Stom maar ik had zelf nog niet gedacht aan een middellijntje op het fretboard icm een middellijn op het halshout. Goeie tip! Ook de spijkertjes is een goeie. Ik ging de nietjes-methode gebruiken maar spijkertjes is wellicht veiliger.

knarf
11 mei 2009, 01:39
da's eigenlijk very simpel hoor:

maak eerst een mal van het fretboard met de juiste maten uit mdf (of laat ze maken door iemand met een tafelzaag, je heb immers enkel twee kaarsrechte kanten nodig)
mal met dubbelklevende plakband op de hals. frees met volglager erlangs en hoppa.

Dit is wel een goed idee maar hoe bepaal je dan de juiste positie tov de voorgezaagde fretsleuven?

knarf
11 mei 2009, 01:46
@ Hedge: je plakt dus de toets vast op het alu als ik het goed heb? Leuke tool idd!

@ stijnkenens: zeer mooie uitleg! Haal ik ook wat uit. Maar hoe krijg je je toets dan zo mooi taps? Met alleen een schaaf perfect rechten is quasi onmogelijk is mijn ervaring.

Hedge
11 mei 2009, 09:27
@ Knarf: Ja, de toets zit idd op het alu geplakt.

@ Stijnkenens: Niet iedereen is een timmerman als gij zijt. Het leren om gaan met een schaaf is niet een kwestie van een frutselplank maken en je kan het. Ik ben het nu aan het leren, maar het valt me zwaar tegen.

Koot
11 mei 2009, 10:49
@ stijnkenens: zeer mooie uitleg! Haal ik ook wat uit. Maar hoe krijg je je toets dan zo mooi taps? Met alleen een schaaf perfect rechten is quasi onmogelijk is mijn ervaring.

Ik doe precies hetzelfde als Stijn, en het is echt niet zo moeilijk.
De twee rechte zijden van de tapse toets check je na het schaven eventueel met een stalen rij van 50 cm.

Mochten er nog kleine hobbels inzitten omdat je toch niet helemaal recht geschaafd hebt kan je altijd met een 10x20 cm schuurplankje (dat wel goed vlak moet zijn) met P80 of P100 erop geplakt die hobbels wegschuren tot het wel goed recht is.

Maar met een schaaf moet het ook lukken hoor. De rechte lijn hoeft nou ook weer niet zo recht te zijn als de centerline van een bookmatched akoestische top die je gaat lijmen.

Edit:
Ik gebruik voor het taps schaven eigenlijk geen futselplank. Maar gewoon uit de hand. Ik schaaf tot de tapse lijn die ik vooraf met een mesje afgetekent heb. Aftekenen met een mesje werkt nauwkeuriger dan een potloodlijntje, zeker op ebben.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4LVEUCCL-D.jpg

Gr.
Gerard

barno
11 mei 2009, 12:20
@ Knarf: Ja, de toets zit idd op het alu geplakt.

@ Stijnkenens: Niet iedereen is een timmerman als gij zijt. Het leren om gaan met een schaaf is niet een kwestie van een frutselplank maken en je kan het. Ik ben het nu aan het leren, maar het valt me zwaar tegen.


+1
respect voor de "echten" maar zeggen dat schaven niet moeilijk is, wil eigenlijk zeggen dat je het al zolang doet, dat je niet meer weet hoe het de eerste keer was (zonder enige voorkennis of achtergrond van welke technische scholing dan ook)

oigun
11 mei 2009, 12:58
Schaven is idd niet moeilijk om te doen wel kost het tijd om in de vingers te krijgen. Je moet leren om de schaaf haaks te houden en de druk aan het begin van de streek aan de voorkant van de schaaf te geven en aan het eind van de streek aan de achterkant, zodat je hout niet bol wordt. Aftekenen met een kraspen of een mesje en dan tot de helft van de schrap schaven helpt ook om precies te werken.

espike
11 mei 2009, 14:45
Voor de liefhebbers die willen leren een schaaf te gebruiken:
zet m eerst op heel erg dun, dat maakt t al makkelijker.
Als je van een stuk hout een krul schaaft, en hij glanst niet, dan is je schaaf te bot, en dien je eerst het mes te wetten.
Ditzelfde geldt ook voor een houtsnij mes btw, snij maar eens een potlood bij met een nieuw afbreekmesje o.i.d. je zal zien dat de splinters glimmen, alsof het gepolijst is.

Leg je schaaf nooit op het mes neer. Deze mag eigenlijk met uitroeptekens en rood knipperend. Als je klaar bent met schaven, schroef het mes terug, en hang m veilig weg.
Een schaafmes hoort scheermes scherp te zijn, dit hoeven je vingers en handpalmen niet te bevestigen, gitaarspelen zonder vingers is erg moeilijk.

Het belangrijkste van werken met beitels en schaven is dat je ze kan slijpen. deze instrumenten werken alleen maar, als ze scherp genoeg zijn, om er mee te kunnen scheren.
Dit mag je letterlijk nemen, als je niet zonder problemen een haar of wat van je arm af kan halen zonder er een bloederige massa van te maken, dan is ie nog niet scherp genoeg.

Zelf heb ik ook altijd de neiging om licht schuin over de nerf van het hout te schaven. Dit geeft mij meer 'feeling' bij t schaven, maar dat kan persoonlijk zijn.

Yoshida
11 mei 2009, 15:32
Het zit in een hoekje en word steeds kleiner..?



Espike's buurjongen! :D

Dat je schuin over de nerf gaat heeft te maken met een 'snijbeweging', zodat je de nerf van de zijkant benadert en afsnijdt en niet frontaal. Schaaf je meestal tegen de oplopende nerf in of met de richting mee?

knarf
11 mei 2009, 22:09
Mooie info allemaal! Ik onthoud vooral dat die randen nou niet tot op 1/100ste mm recht moeten zijn. Dan lukt het me ook wel met een schaaf en wat schuurpapier. Héél precies meten voor het aftekenen van het middellijntje en de zijlijnen lijkt me cruciaal.

Wat is een 'futselplank' precies?:chicken:

espike
12 mei 2009, 10:24
Zowel met bijtels, en als met schaven, altijd zo veel mogelijk met de richting mee gaan. Zeker met beitels is dat aan te raden, voor je t weet zit ander je beitel veel te diep in t hout. Met een schaaf, kan ie nog wel eens gaan 'stotteren' Als je tegen de houtrichting in gaat, en te veel wil afschaven maar als ie goed scherp is, gebeurt dit bijna nooit. Als je toch tegen de richting in moet, probeer dan zo schuin mogelijk te gaan, Het is ook altijd veiliger om 2 keer een klein beetje te schaven, dan 1 keer heel veel. Hout er bij plakken blijft moeilijk, en schaafkrullen uitrollen helemaal. Daarbij is een dun laagje schaven heel makkelijk te doen, en een dikke krul kost veel kracht. Zelf let ik er altijd op, dat mijn houtkrullen doorschijnend zijn. Zijn ze dat niet, dan schaaf ik te veel af.

Als je tot een bepaald punt moet komen met de beitel, zorg er dan ook voor, dat je eerst met de beitel verticaal dit afgebakend hebt. omdat de houtnerven daar door gehakt zijn, kom je heel mooi tot aan dat punt. Als je niet de hele breedte moet doen, snij dan ook even de zijkant in. Het is een goeie lijn, en er komt geen extra scheur in, omdat de nerf bijv verder t hout in gaat.

Nog een paar Veiligheids tips:

zorg er voor dat je geen beitels, schaven en andere dingen op je werkbank neerlegt, maar hang ze op. Als je er op leunt, bloed je op je mooie nieuwe gitaar, en dat is natuurlijk zonde. Bovendien blijven ze ook scherp, en vind je ze snel terug.

Ook de allereerste regel die je leert met houtbewerken: altijd, maar dan ook echt altijd van je af werken.
Met een mes snij je altijd naar voren, met een beitel, en een schaaf ook.
Zet ook altijd je werkstuk vast. Als je m vast moet houden, heb je een hand minder, plus een mogelijkheid om in je hand/arm te steken met een scherp voorwerp wat je niet hebt als je je hout vast zet.
Je hand is geen bankschroef, de meeste bankschroeven die ik ken hebben nog al wat beschadigingen opgelopen in de jaren. Die wil ik zelf liever niet in mijn hand hebben.

Mijn favoriete manier van vastzetten is een anti slip mat, en 2 lijm klemmen.
T is super snel, en alles zit muur vast, plus ik krijg geen krassen op mijn hout.
Ook maak ik er zelf een gewoonte van om op elke bankschroef eerst een plankje hout op de gripkant vast te zetten. De makkelijkste manier hiervoor vind ik zelf een parketplintje. Dit is zacht hout, met een stukje plakband er op, en t is goedkoop.

espike
12 mei 2009, 10:27
Mooie info allemaal! Ik onthoud vooral dat die randen nou niet tot op 1/100ste mm recht moeten zijn. Dan lukt het me ook wel met een schaaf en wat schuurpapier. Héél precies meten voor het aftekenen van het middellijntje en de zijlijnen lijkt me cruciaal.

Wat is een 'futselplank' precies?:chicken:

Randen krijg je ook prima recht met een schaaf, alleen moet je wel heel voorzichtig zijn.
Vaak kan je het ook beter aansluitend laten lijken dan dat het is, door een heel klein beetje hol te schaven. ALs je dan op elkaar aandrukt, druk je de buitenkanten iets verder in, en sluiten beide kanten heel mooi aan.
Met schuurpapier is dit moeilijker, omdat schuurpapier altijd de neiging heeft de buitenkant uits af te ronden. Zo hou je dus altijd een naad over.

oh futselplank:
http://www.cursusmeubelmaken.nl/index_2.php

barno
12 mei 2009, 10:34
thx voor de uitleg espike, ga ik nog wel es mee aan de slag

marc_olly
12 mei 2009, 23:06
ok, een klein beetje gesmokkeld... Ik heb de 'hals' even meegegeven aan mijn zwager, die heeft geen kaas gegeten van gitaren, maar is een houtbewerker bij uitstek.

Hij heeft de hals nogmaals gevlakt, na het lijmen en daarna even langs de lintzaag gehaald.
Damn, ik was zo blij toen ik het resultaat zag. Super strak en de headstock angle precies goed. ik heb 13 graden aangehouden en heb genoeg hout over voor een mooie volute.

Door het laminaat van walnut en esdoorn is het hardstikke stevig.
http://img179.imageshack.us/img179/2333/hals1.jpg

http://img9.imageshack.us/img9/1369/hals3.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/1955/hals2.jpg

knarf
13 mei 2009, 13:28
Randen krijg je ook prima recht met een schaaf, alleen moet je wel heel voorzichtig zijn.
Vaak kan je het ook beter aansluitend laten lijken dan dat het is, door een heel klein beetje hol te schaven. ALs je dan op elkaar aandrukt, druk je de buitenkanten iets verder in, en sluiten beide kanten heel mooi aan.
Met schuurpapier is dit moeilijker, omdat schuurpapier altijd de neiging heeft de buitenkant uits af te ronden. Zo hou je dus altijd een naad over.

oh futselplank:
http://www.cursusmeubelmaken.nl/index_2.php

Yep, was ik ook al achter gekomen, maar ik blijf het moeilijk vinden om balken te rechten vóór het verlijmen (van een bodyblank bvb).

Mooie link maar ik vind er wel nergens "futselplank" terug:???: .

knarf
13 mei 2009, 13:35
ok, een klein beetje gesmokkeld... Ik heb de 'hals' even meegegeven aan mijn zwager, die heeft geen kaas gegeten van gitaren, maar is een houtbewerker bij uitstek.

Hij heeft de hals nogmaals gevlakt, na het lijmen en daarna even langs de lintzaag gehaald.
Damn, ik was zo blij toen ik het resultaat zag. Super strak en de headstock angle precies goed. ik heb 13 graden aangehouden en heb genoeg hout over voor een mooie volute.

Door het laminaat van walnut en esdoorn is het hardstikke stevig.
http://img179.imageshack.us/img179/2333/hals1.jpg

http://img9.imageshack.us/img9/1369/hals3.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/1955/hals2.jpg

Dit ziet er idd mooi strak uit! Welk soort truss rod ga je gebruiken? Post je zeker pics en uitleg als je 'm installeert?

Ik begin ook met het idee te spelen om te gaan lamineren. Zou eiken hiervoor geschikt zijn?

Zeer leerrijk topic, dit !!

aaronstonebeat
13 mei 2009, 13:54
Ik heb eind vorig jaar dit gemaakt van eiken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q8SCBHH3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8WDFRHFP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3CJVN4K.jpg

Als constructiemateriaal kan het wat mij betreft zeker. Over de klankeigenschappen zijn de meningen sterk verdeeld, maar ik ben er lang niet ontevreden over.

knarf
15 mei 2009, 01:03
Ik heb eind vorig jaar dit gemaakt van eiken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q8SCBHH3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8WDFRHFP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3CJVN4K.jpg

Als constructiemateriaal kan het wat mij betreft zeker. Over de klankeigenschappen zijn de meningen sterk verdeeld, maar ik ben er lang niet ontevreden over.

Wow, knap! Als ik het goed begrijp is de neck dus volledig eiken? Het lamineren heb je gedaan voor de stevigheid neem ik aan. Blijft-ie ook stabiel dan?

aaronstonebeat
15 mei 2009, 10:39
Wow, knap! Als ik het goed begrijp is de neck dus volledig eiken? Het lamineren heb je gedaan voor de stevigheid neem ik aan. Blijft-ie ook stabiel dan?

Volledig eiken, behalve de toets. Ik heb nu 3 halzen van eiken gemaakt, een gelamineerde en twee niet-gelamineerde met scarf-joint. Tot dusver houdt alles zich prima; de oudste staat bijna een jaar onder snaar spanning.
De tijd zal het leren, maar ik maak me er helemaal geen zorgen over.

knarf
15 mei 2009, 11:33
Volledig eiken, behalve de toets. Ik heb nu 3 halzen van eiken gemaakt, een gelamineerde en twee niet-gelamineerde met scarf-joint. Tot dusver houdt alles zich prima; de oudste staat bijna een jaar onder snaar spanning.
De tijd zal het leren, maar ik maak me er helemaal geen zorgen over.

Knap hoor! En dat voor een houtsoort die niet de beste reputatie heeft voor de instrumentenbouw. Ik denk da'k het ook eens probeer: buitenkanten van esdoorn met in het midden een flinke streep eiken.
Als je zo lamineert neem ik aan dat je ook geen rekening hoeft te houden met kwartiers of dosse gezaagd?

aaronstonebeat
15 mei 2009, 11:43
Kwartiers zal het beste zijn. Maar in de praktijk kom je nerf in alle richtingen tegen, ook bij merkgitaren.

Bij lamineren heb je wel de mogelijkheid om eventueel werken tegen te gaan door één van elke twee laminaten (als ze naast elkaar uit hetzelfde stuk hout komen) om te keren.

Ik heb ook al eens met opzet een hals gemaakt uit een dosse gezaagd stuk hout. Ook dat lijkt vooralsnog geen problemen te geven.

knarf
18 mei 2009, 01:10
Kwartiers zal het beste zijn. Maar in de praktijk kom je nerf in alle richtingen tegen, ook bij merkgitaren.

Bij lamineren heb je wel de mogelijkheid om eventueel werken tegen te gaan door één van elke twee laminaten (als ze naast elkaar uit hetzelfde stuk hout komen) om te keren.

Ik heb ook al eens met opzet een hals gemaakt uit een dosse gezaagd stuk hout. Ook dat lijkt vooralsnog geen problemen te geven.

Ik las ergens dat kwartiers ook té stijf kan zijn waardoor de hals niet of te weinig meebuigt onder de snaarspanning. Wat je hierboven zegt was ik van plan; omkeren van de stukken esdoorn bij het lamineren. Dat zal ook het eiken wel wat intomen als het zou gaan werken.

marc_olly
18 mei 2009, 08:15
Dat is precies wat ik ook gedaan heb. Ik was niet helemaal zeker van het walnut, daarom heb ik hard maple er tussengelijmd. Dit lag bij de amsterdamse, bedoeld voor een toets. Mooi gevlakt al op 7 mm, dus ik kom het redelijk eenvoudig verlijmen.

Misschien een tip, die stukjes kosten bijna niets. Ze hebben er ook resthout mahonie liggen, van 2,5 cm. Als je twee van die balkjes neemt, met een strook esdoorn, heb je genoeg breedte en een mooi uitziende hals.

Marc

marc_olly
21 mei 2009, 21:33
Zo, weer een kleine update, helaas nog even geen foto's.

Ik heb het fretboard op maat gemaakt. Heel lang getwijfeld over de manier waarop ik dat zou doen, zeker door alle discussies in dit topic. Ook andere topics van de afgelopen periode gingen sterk in op meer 'handwerk' en minder machinale arbeid met bovenfrezen en mallen.
Toch heb ik maar voor de makkelijke weg gekozen en een richtlat onder de toets gelegd, daarna omgedraaid en geklemd. Dan heel eenvoudig de bovenfrees met geleidering er langs gehaald en klaar! Daarna de hele procedure nog een keertje voor de andere kant en klaar. Een superstrak fretboard!

Daarna nog een kleine blunder, echt eigen schuld voor zover ik kan zien...

Ik probeerde dmv de zijgeleider de gleuf voor de trussrod te frezen. Ging op zich heel goed, totdat... klets! Freesje gebroken... ik denk te veel tegelijk willen frezen, met een freesje dat bij de machine geleverd werd. Ik had moeten weten dat dat niet de beste kwaliteit was en dat ik beter beetje bij beetje had kunnen frezen. Wel jammer, het gedeelte wat ik heb kunnen doen zit er wel rete-strak in en pcies in het midden.

Nou, morgen nieuw freesje halen en daarna meer nieuws en foto's hoop ik.

Ik heb een trussrod van Guitarsupplies, eentje met een platte stalen pen en een draadeind. Welk gedeelte moet er boven, de platte bar of het draadeind???

Ik heb gekeken op steward macdonald, maar dat zijn andere, met 2 draadeinden volgens mij. Iemand een suggestie?
Het is deze:
http://www.guitarsupplies.nl/Dual-action-trussrod-430mm--N_art_573.php

oigun
21 mei 2009, 21:40
Marc, zo te horen goed bezig! Das balen dat je frees brak, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het platte gedeelte van de trussrod moet boven. Je kunt het zien door hem even aan te draaien dan gaat ie bol staan.

Orpheo
21 mei 2009, 22:32
Ooit iemand op het idee gekomen om playmate inlays te maken? :soinnocent:

allang. heb ik ook al superveel foto's van gepost, ja, ik heb een gitaar thuis met die inleg.

Yoshida
21 mei 2009, 22:57
allang. heb ik ook al superveel foto's van gepost, ja, ik heb een gitaar thuis met die inleg.

lol

excuses, misschien stond dat idee mij nog bij van jouw fotos. Ben nu +/- 8 maanden lid...

espike
21 mei 2009, 23:13
Da's grappig, jij kiest voor frees, en ik kies juist zo veel mogelijk voor handwerk ;)
B.t.w. ook nog nooit mee gemaakt dat een freesje spontaan sprong, al zijn die 6 mm freesjes wel smal natuurlijk.

Hedge
22 mei 2009, 09:57
Wat betreft de rod, ik doe de vlakke kant tegen de toets.

espike
22 mei 2009, 11:53
Rod hoort idd met de vlakke kant tegen de toets aan: hierdoor is het oppervlak zo veel mogelijk over de toets verdeeld, en is de kans dat de toets door de druk kapot gaat gelijk een heel stuk kleiner

marc_olly
22 mei 2009, 14:22
ok, helder verhaal, dat ga ik dus doen.

Dat betekent wel dat de uitsparing bij de kop van de hals iets dieper ligt en daardoor iets kwetsbaarder wordt. Want, las ik het goed het uitgetekend, is de stelschroef daardoor iets dieper gelegen en je moet er ook bij kunnen met een inbussleuteltje. Niet heel schokkend, maar het scheelt toch weer een mm of 3/4.

@Espike, hoe maak jij de sleuf voor de trussrod zonder frees dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Ik heb geen enkele achtergrond in houtbewerking, vandaar mijn werkwijze. Ik maak gewoon heel veel mallen, soms meerdere keren opnieuw, voordat ik het hout pak en de frees er in zet. Dit is wel veel bewerkelijker, maar door mijn gebrek aan ervaring, werkt dit tot nu toe het beste. Maar ik leer graag.... Dus als er alternatieven zijn, dan hoor ik dat heel graag!

Thnx

espike
22 mei 2009, 23:42
Oh da's simpel, gewoon een kleine guts.
Een guts is een ronde beitel zeg maar.
Maar eerlijk is eerlijk, ik doe de truss rod ook gewoon met de bovenfrees, ik heb alleen een hekel aan bovenfrezen, enge apperaten zijn t. Ik gebruik m dan ook alleen maar waar t echt nodig is.

knarf
11 oktober 2009, 23:28
Hoe is het eigenlijk met deze gelopen? Heb dit topic van onder 't stof gehaald omdat mijn hals zelf (ook) nog niet af is maar ben er terug aan begonnen.

Mattia
14 oktober 2009, 21:55
+1
respect voor de "echten" maar zeggen dat schaven niet moeilijk is, wil eigenlijk zeggen dat je het al zolang doet, dat je niet meer weet hoe het de eerste keer was (zonder enige voorkennis of achtergrond van welke technische scholing dan ook)

Ik heb nooit echte 'scholing' gehad; het lastigste van een schaaf is slijpen; als je dat onder de knie hebt (geen dure machines voor nodig; beetje glas, schuurpapier, klaar, al gebruik ik tegenwordig liever een japanse watersteen. Min of meer hetzelfde). Dan dat ding een beetje in elkaar leren steken/afstellen, wat doormiddel van allerhande YouTube films echt niet belachelijk moeilijk is.

Tip: koop of een goede, dure schaaf (Veritas, Lie Nielsen) of een oudere Stanley of Record via eBay, maar geen moderne Stanley of Record, als het even kan.

Verder: radius doe ik zelf met een freesopstelling, omdat ik een preciese compound radius probeer te verkrijgen, het inzagen met templates van StewMac (vind ik minder stressen dan het precies uitmeten), maar daarna doe ik de taper gewoon met de hand; je hebt een middenlijn, vanuit daar de taper markeren, en gewoon met een schaaf naar de (met een mes gemarkeerde) lijn schaven. Het is echt niet moeilijk.

Qua truss rods frezen - met carbide en een goede freesmachine kan het in een keer, in theorie, maar ik doe het toch liever in drieen. Oude regel van 'diepte niet meer dan de helft van de diameter' enzo.

G.G.
15 oktober 2009, 18:15
Tip: koop of een goede, dure schaaf (Veritas, Lie Nielsen) of een oudere Stanley of Record via eBay, maar geen moderne Stanley of Record, als het even kan.


Mee eens, en als aanvulling. Leer je aan dat ding schoon te maken, op zijn zij op te bergen waarbij niets tegen het blad aan kan tikken en zorg ervoor dat ie keurig droog blijft.