PDA

View Full Version : '89 PRS Custom



Jiboom
9 mei 2009, 22:18
Ik heb weer een nieuw speeltje: een PRS Custom uit 1989, in de onvolprezen kleur Vintage Yellow met vogeltjes inleg. Ik heb 'm al een maand eigenlijk, maar was er tot nu toe niet aan toe gekomen om 'm te posten... De gitaar is vrijwel in nieuwstaat, alleen de tremelo is wat doffer (kwestie van een beetje poetsen).

Ik had al een Custom 24 van wat jaren later, maar deze is net even lekkerder. Supermooie top met sterk 3D effect (is moeilijk in foto's te vangen, maar deze is echt schitterend.. mooier dan alle andere PRS-en die ik heb), Rio palissander toets die lekker glad aanvoelt, T&B elementen (wel stickered, niet stamped voor de insiders) en de sweet switch. Dit is voor mij eigenlijk de ultieme PRS (hoewel ik vermoedelijk ooit nog zo'n zelfde uit '85/'86 koop).

Er zit een Wide Thin hals op (mijn andere Custom is een Regular), die toch wel lekker snel speelt. Ik denk dat ik toch moet zeggen dat ik dit lekkerder vind spelen dan een Wide Fat. Helaas levert PRS op veel modellen tegenwoordig vaak alleen Wide Fat. De sweet switch levert erg aangename klanken op. Het werkt als een filter dat het hoog wat weghaalt. Het effect is vergelijkbaar met een half ingetrapt wah-pedaal (maar iets minder sterk). Met name lekker als soleergeluid, gaat heerlijk feedbacken als je dit wilt. De tussenstandjes (eentje is uit-fase) van de 5-way rotary vind ik wel wat aan de dunne kant, dat kunnen nieuwere PRS-en beter IMHO. Maar alles bij elkaar klinkt het erg lekker, met veel mogelijkheden.

Nu de foto's:

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/PRS_CU24_1989-001.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/PRS_CU24_1989-002.jpg

Mijn andere Custom 24 (uit 1994):
(let op het grote kleurverschil, toch ook Vintage Yellow)

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/PRS02.jpg

Nico2
9 mei 2009, 22:34
Ik zag het plaatje, en het eerst wat ik dacht was WOOOW wat een mooie gitaar!!! gefeliciteed!!:cheerup:

Orpheo
9 mei 2009, 22:58
prachtig ding :) echt superb. maar wtf is die sweet switch?! is dat niet de gewone pup toggle ofzo? hoe zit t met die wiring?

Jiboom
9 mei 2009, 23:31
prachtig ding :) echt superb. maar wtf is die sweet switch?! is dat niet de gewone pup toggle ofzo? hoe zit t met die wiring?

Nee, de elementenschakelaar is de 5-way rotary (onderste knop). Zie hier (http://www.prsguitars.com/csc/schematics/schem08/cust5wayrotarysweetswitch.pdf) een schema. Dat schema is wat kort door de bocht, aangezien PRS hier meerdere keren aanpassingen in heeft gemaakt, o.a. vanwege een of ander oud Gibson patent waar Gibson ineens moeilijk over ging doen (terwijl ze er zelf niets mee deden op dat moment).

De sweet switch is dus een soort toonregeling, maar dan alleen aan/uit. Het filtert vooral hoog en klinkt een beetje nasaal (veel mid). Het idee was oorspronkelijk om het gebruik van een hele lange gitaarkabel te imiteren, geloof ik. Sommigen houden er van, anderen vinden het niks. Vandaar dat het vanaf eind 1991 vervangen door een normale Tone knop.

macwilliams
9 mei 2009, 23:45
Gefeliciteerd ziet er mooi uit:ok:

Eko
10 mei 2009, 09:41
Echt waanzinnig mooie plank! De kleur ken ik en doet het instrument echt heel mooi uitkomen. Volgens mij is het een beetje afhankelijk van de top die er onder zit , het ene stuk hout is nu eenmaal mooier dan het andere.

bastiaanvanbeek
10 mei 2009, 09:53
very nice. wat zijn ze mooi zeg, die PRS gitaren. hij ontstemd zeker helemaal niet snel of wel? laatst zat ik een dvd van porcupine tree te kijken waar de zanger/gitarist regelmatig de tremolo op z'n gitaar flinke zwiepen gaf, en hij bleef netjes gestemd staan.

ER!K
10 mei 2009, 10:42
Wat een ongeloofelijk prachtige gitaar is dat man! Leuk topje ook :)

grayfink
10 mei 2009, 10:48
Hele mooie gitaar!

barno
10 mei 2009, 10:56
of hoe ik gitaren uit een andere dan mijn wereld toch heel mooi kan vinden: vooral de gele is prachtig!!

gitaarfan
10 mei 2009, 11:33
damn, wat een prachtding. Ik moet en zal ooit ook een prs hebben :)

Gefeliciflapperd!!!:cheerup: