PDA

View Full Version : Handleiding: Hoe kom ik op een leuke manier aan mn droomgitaar



Sinner1980
9 mei 2009, 19:18
Gitaren zijn duur, sommige zelfs heel duur.
Bij veel mensen is geld dan een probleem. Met name de mensen die nog afhankelijk zijn van de zakcentjes en de krantenwijk.

Toch heb ik (nu achteraf gezien) op een leuke manier een geweldige gitaar bij elkaar gekregen en is die onderweg naar IJmuiden, nl de Fender american vintage '62 strat...

Hoe ik deze toch wel duurdere gitaar bij elkaar heb gekregen binnen een jaar ga ik jullie even vertellen. Misschien denk je oud nieuws maar misschien is het toch ook wel interessant voor sommigen.

Ik was voor mijn werk in New York en kocht daar een Schecter Hellraiser c1 FR. Deze kocht ik voor €630 en dat was een leuke deal gezien ze hier detijds voor rond de €1000,- verkocht werden. Na er een paar weken op gespeeld te hebben was ik erover uit dat de gitaar toch niet 'voor mij' was zoals mn les paul standard dat bijv wel is (Gibson he;)). Deze via marktplaats verkocht voor €800,- en vervolgens een US telecaster voor €500,- teruggekocht. €300,- in mn geheime pot (ver weg bij de handjes van mn vriendin;)).
De telecaster was ook geen lang leven beschonken, een fijne gitaar absoluut en ik sluit ook niet uit dat dit mijn laatste telecaster zou gaan worden, integendeel, maar na een paar maanden spelen mocht de gitaar weg.
De telecaster bleek populair en al snel ging de gitaar weg voor €850,- en idd, das lang niet gek. €300 uit de geheime pot erbij en dat was genoeg om die geweldige AVRI '62 strat te bestellen die ook in de aanbieding was want deze gaan normaal gesproken (en in NL nog steeds) voor ca €1600-€1700,- over de balie.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik straks dus een gitaar van €1600,- voor die eens uitgegeven €630 in New York in mijn bezit. Het kost wat tijd en een beetje moeite maar in nog geen jaar heb ik een enorm fel begeerde gitaar in mijn bezit:strat:

Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat mee kunnen of misschien is het je al gelukt. Dan is dit de topic om je succesverhaal te posten,

Sky is the limit;)

Han S
9 mei 2009, 19:32
Ik kreeg een SG van 1961 voor niks en die hangt een beetje aan de wand te verstoffen. Ik denk dat ik hem maar verkoop, moet tussen de 7000 en 12000 waard zijn, maar mag voor minder weg. Of zal ik hem verloten op gitaarforum?

Mr_Moustache
9 mei 2009, 19:42
verloten natuurlijk!

rickert
9 mei 2009, 19:47
Ik kreeg een SG van 1961 voor niks en die hangt een beetje aan de wand te verstoffen. Ik denk dat ik hem maar verkoop, moet tussen de 7000 en 12000 waard zijn, maar mag voor minder weg. Of zal ik hem verloten op gitaarforum?

Lolbroek, ik heb je topic nog eens gebumpt een tijd terug maar geen reactie! 7000 ga je er amenooitnie voor krijgen.

Jay75
9 mei 2009, 20:00
Slim inderdaad, ik heb in 2 jaar door slim kopen/verkopen een veelvoud verdiend dan dat van jou, werkt idd erg goed :)

Hendriks
9 mei 2009, 20:07
Een Jap strat gekocht voor 375, geruilt tegen Gibson SG , deze weer geruilt tegen een AVRI 62 tele , deze weer verkocht voor 1200.

Dit allemaal binnen een maand. Meerdere van dit soort transacties gehad.

Ibanez666
9 mei 2009, 20:28
Fender Japan + Fender deluxe 85 amp + 3 boss pedalen (waaronder een CE-2) gekocht voor 200 Euro en verkocht voor 500+

Copy Les Paul gekocht voor 50 euro en gefixt voor 50 Euro en verkocht voor 325 Euro.

Net een MIJ Japan Squire Strat gekocht voor 100 euro incl.case. Gaat toch wel het dubbele opleveren bij verkoop. Als ik hem verkoop dan he?

Al het spul in mn sig (behalve de Vmax dan) heeft me op deze manier minder dan 2500 euro gekost. Koop je net een knappe Gibson voor....

Gothra
9 mei 2009, 20:40
Ja leuk, ik ga even naar New york om een gitaar te kopen..

macwilliams
9 mei 2009, 21:41
Op een dergelijke manier en met een beetje geluk toegevoegd ben ik van een €piphone LP naar: 4 Gibsons LP en een fender strat gegaan.

Tjebbe_Z
9 mei 2009, 21:45
whoe, stoer hoor:gitarist:

grayfink
9 mei 2009, 21:47
Ik kreeg een SG van 1961 voor niks en die hangt een beetje aan de wand te verstoffen. Ik denk dat ik hem maar verkoop, moet tussen de 7000 en 12000 waard zijn, maar mag voor minder weg. Of zal ik hem verloten op gitaarforum?

Yeah right :D Haal er maar een nulletje van af.

Tupelo
9 mei 2009, 22:25
Han denkt nog in guldens. ;)

Trouwens, ik kocht onlangs in Barcelona een Hijos de Vicente Tatay SRC No. 13, werd er gewoon verliefd op en ik verdien al eeuwen een nylon als bossa-lover, want op mijn Höfner klinkt dat toch anders.
Ding komt uit circa '74, kwam met leuke koffer, stemfluitje en oude boekjes en kostte me € 190,-.
Op een Engelse veilingsite is de geschatte waarde - let wel, nog niet verkocht dus en mogelijk daarom - tussen de 300 en 590 pond.
Kwam hem op een andere veilingsite tegen, terwijl er nog geboden mocht worden en het hoogste bod was op dat ogenblik € 350,-.

Dus, ik heb 't ook niet slecht gedaan.
Het is ook een vaag apparaat, tenminste, niet erg bekend, en weg hoeft 'ie van mij niet. :)

Zelfde gitaar is trouwens ook ooit voor minder gekocht. :sssh:
Niettemin, solid sparren bovenblad, ebben toets, benen topkam & brug... best aardig, zou eigenlijk eens een review-tje moeten schrijven.

macwilliams
9 mei 2009, 22:39
whoe, stoer hoor:gitarist:

Als ik jou posts zo lees ben jij lekker bezig je postcount te krikken.
Of probeer je "lekker eigenwijs" over te komen??

BosaBoss
9 mei 2009, 22:42
http://www.jack.schitt.dsl.pipex.com/epenis.jpg

Pepe
9 mei 2009, 22:46
KINDERSPEL!

Het begon met een Egmond Lucky 7 op zolder gevonden..

http://www.musandam-diving.com/images/gallery/accomodation/edvilla.jpg

Han S
9 mei 2009, 22:54
Yeah right :D Haal er maar een nulletje van af.

Ik zei toch dat hij voor minder weg mag? Maarre, als er nou echte pafjes in zitten?

En die verloting, dat komt niet helemaal over, rad van fortuin dan maar?

rickert
9 mei 2009, 22:56
Tuurlijk zien we je Glaas-persiflage. Maar de PAF's zullen ook niet veel verschil maken. Die gitaar is gewoon niet dat behoorlijke bedrag waard.

Han S
9 mei 2009, 23:39
Zou best kunnen Rick, maar ik heb ergens gelezen dat een SG van 61 (is het eerste productiejaar) in originele staat tussen de 7 en 12 mille waard is.

budje
9 mei 2009, 23:41
Zou best kunnen Rick, maar ik heb ergens gelezen dat een SG van 61 (is het eerste productiejaar) in originele staat tussen de 7 en 12 mille waard is.

guldens? peso's?:hippie:

rickert
9 mei 2009, 23:54
Zou best kunnen Rick, maar ik heb ergens gelezen dat een SG van 61 (is het eerste productiejaar) in originele staat tussen de 7 en 12 mille waard is.

En ik heb ergens gelezen dat je gitaar weinig origineel meer is, en dat geeft behoorlijk wat waardevermindering.

macwilliams
10 mei 2009, 00:12
Maar hij is wel van Han.S geweest dan hè, issie zo €10.000,- meer waard.

Orgasmocaster
10 mei 2009, 00:46
Zou best kunnen Rick, maar ik heb ergens gelezen dat een SG van 61 (is het eerste productiejaar) in originele staat tussen de 7 en 12 mille waard is.

ok dan - even voor Han mijn bijbel (ofwel the blue book of electric guitars) van vorig jaar erbij gepakt.

een Les Paul van '60-'63 gaat voor $25,000 in Mint (98%) condition tot $8,500 in Good (60%) condition.

oh, and add 50-100% for ebony finish :)

Lexvandoef
10 mei 2009, 00:48
Behalve dan dat uit het topic van Han blijkt dat dat ding behoorlijk verbouwd is, en dus niet zo heel veel meer waard is.

Wel een leuke gitaar, helaas wel een sg ;).

marc_o
10 mei 2009, 01:17
Zou best kunnen Rick, maar ik heb ergens gelezen dat een SG van 61 (is het eerste productiejaar) in originele staat tussen de 7 en 12 mille waard is.


Dan is het waar!!

Han S
10 mei 2009, 01:21
Behalve dan dat uit het topic van Han blijkt dat dat ding behoorlijk verbouwd is, en dus niet zo heel veel meer waard is.

Wel een leuke gitaar, helaas wel een sg ;).

Er is heel weinig aan verbouwd en het is nog de vraag of de brug wel of niet op de goede plek zit, voor de rest is hij heel erg gerelict maar op de natuurlijke manier. Ik denk dat ik hem gewoon weggeef aan een vriendje, ik doe er toch geen flikker mee.

rickert
10 mei 2009, 01:23
Geen baard meer tussen te krijgen. Klaar als een baardje. Daar komt de baard uit de mouw. Effe Han een warme baard toedragen. Een warm hart onder de baard. Je kent het wel, niet om de baard heendraaien. Een gat in de baard slapen. De morgenstond heeft baard in de mond. Nooit een gegeven baard in de bek kijken. Een baard in de stal is een baard overal. De appel valt niet ver van de baard. Het baard van het brood laten stelen. Je snapt wel, dit is de baard uit de boom kijken en de pot verwijt de ketel dat hij baard ziet. Een kus zonder baard is als een ei zonder zout. De wolf ruilt wel van baard van niet van aard. Vandaar.

Verder valt een nieuwe brug (die 100% zeker niet juist geplaatst is) en een nieuwe slagplaat en ander gespuis wat ik me herinner wel degelijk onder een verbouwing.

Lexvandoef
10 mei 2009, 01:31
Er is heel weinig aan verbouwd en het is nog de vraag of de brug wel of niet op de goede plek zit, voor de rest is hij heel erg gerelict maar op de natuurlijke manier. Ik denk dat ik hem gewoon weggeef aan een vriendje, ik doe er toch geen flikker mee.

Die brug zit sowieso niet op de juiste plek en is een behoorlijke prijsdrukker, evenals de refret en de herstelde bindingen. Hoe goed/onzichtbaar ook gedaan, dat soort dingen zijn nu eenmaal prijsdrukkers. Ongetwijfeld een goede gitaar, waar je iemand ontzettend blij mee gaat maken als je die weg geeft, maar echt geen 'pot met goud aan het einde van de regenboog' verhaal.
Komt ook nog eens bij dat het toendertijd een 'budget' variant was, en geen standard. Maar goed, geeft niet, blijft een leuke gitaar :).

Trocar
10 mei 2009, 01:34
En d'r moesten toch ook nog een originele slagplaat en knoppen op? En ben je er al achter of die pups origineel waren?

Saf
10 mei 2009, 01:46
Metslim kopen en verkopen kun je een hoop bij elkaar krijgen. Ik heb mijn gehele collectie op die manier bij elkaar gesprokkeld. Vanaf mijn 17e begonnen met eenhopf en een junel gitaartje die ik voor 3 mark samen in duitsland had gekocht en voor 200 gulden verkocht in nederland. Met de winst weer iets nieuws gekocht enz. Af e ntoe de leuke dingen bewaren en je meot ook af toe geluk hebben. Maar ik vind dat ik inmiddels een leuke collectie bij elkaar heb.

schizo910
10 mei 2009, 02:29
Nou als jullie die SG dan toch niet willen... :cheerup:

Makor1966
10 mei 2009, 10:37
Han denkt nog in guldens. ;)

Trouwens, ik kocht onlangs in Barcelona een Hijos de Vicente Tatay SRC No. 13, werd er gewoon verliefd op en ik verdien al eeuwen een nylon als bossa-lover, want op mijn Höfner klinkt dat toch anders.
Ding komt uit circa '74, kwam met leuke koffer, stemfluitje en oude boekjes en kostte me € 190,-.
Op een Engelse veilingsite is de geschatte waarde - let wel, nog niet verkocht dus en mogelijk daarom - tussen de 300 en 590 pond.
Kwam hem op een andere veilingsite tegen, terwijl er nog geboden mocht worden en het hoogste bod was op dat ogenblik € 350,-.

Dus, ik heb 't ook niet slecht gedaan.
Het is ook een vaag apparaat, tenminste, niet erg bekend, en weg hoeft 'ie van mij niet. :)

Zelfde gitaar is trouwens ook ooit voor minder gekocht. :sssh:
Niettemin, solid sparren bovenblad, ebben toets, benen topkam & brug... best aardig, zou eigenlijk eens een review-tje moeten schrijven.

Ennuh.. Foto's!

gvdgvdgv..

olaftheholy
10 mei 2009, 11:06
Als ik jou posts zo lees ben jij lekker bezig je postcount te krikken.
Of probeer je "lekker eigenwijs" over te komen??
............

Ik kom uit '92,


hihi:D

macwilliams
10 mei 2009, 16:20
Ik dacht eerder veertien ofzo.

Ontopic:
Geld maakt niet gelukkig. Gear wel.

Blend
10 mei 2009, 17:32
Ik kreeg een SG van 1961 voor niks en die hangt een beetje aan de wand te verstoffen. Ik denk dat ik hem maar verkoop, moet tussen de 7000 en 12000 waard zijn, maar mag voor minder weg. Of zal ik hem verloten op gitaarforum?

Ach, als je 'm zo graag kwijt wilt? Ruilen tegen mijn 'vintage vic virth' drumstukken? Over 'n jaar of 10 zal die misschien wel makkelijk het dubbele qua waarde halen van die SG....

B_2_the_a
10 mei 2009, 19:05
Over het slim kopen/verkopen

ik heb zo'n 5 jaar geleden een goede periode van een jaar gehad... daarna is het allemaal ingezakt bij mij. Sindsdien eigenlijk amper nog een goede deal gedaan... (veel spul moeten verkopen ivm andere lasten)...

I hope my time wil come again!