PDA

View Full Version : Neckshape van een akoestische gitaar



Dippides
9 mei 2009, 14:54
Ik bezit een 30 jaar oude Washburn en ben dus wel eens een keer toe aan een nieuwe. Een van de nadelen van deze gitaar vind is de neckshape. Dit is namelijk een "V". Hoewel aan de nut het iets meer op een "D" lijkt.

Ik heb niet erg grote handen en als ik een F akkoord probeer te pakken met de duim op de lage F (om ook de g snaar af en toe open te kunen spelen), dan kost dat vrij veel moeite.

Als ik een nieuwe ga kopen zou ik dan ook best akoestische gitaren willen proberen met "C" neckshape.

Welke merken en modellen kennen jullie met "C" shape necks?

Neckshapes (http://www.kellyindustries.com/articles/guitar_glossary.html)

Groeten, Bas.

Harald
9 mei 2009, 18:09
Als je die vormen bekijkt is een C wel heel plat. Dat kom je bij akoestische weinig tegen. V heb ik ook niet zo heel vaak in mijn handen gehad trouwens. Een Martin van Harry Sacksioni is eigenlijk de enige, dat is erg wennen, maar dacht dat die vorm net populair was omdat je juist makkelijk met de duim kon fretten. Probeer een niet al te brede hals te vinden, dat scheelt iets.

Ruudj
10 mei 2009, 07:00
Ik heb onlangs een Guild gad - 40 bespeelt, waarbij me de SMALLE HALS direct opviel (en wellicht is dat bij meerdere gitaren uit de gad serie netzo)

Eko
10 mei 2009, 09:44
Bij de gitaren van Blueridge zijn een paar modellen met smalle halzen.

Dippides
10 mei 2009, 16:25
Bedankt voor de suggesties. Ik zal eens e.e.a. gaan proberen. Ik denk echter wel dat ik beter gebaat ben met dun dan met smal.

northernlake
10 mei 2009, 16:30
Hier een overzicht van de Martin halsvormen:

http://www.mguitar.com/guitars/features/neck.html

Ik heb zelf een D-18V met en 1 11/16" V-neck (zgn. mod-v) en vind het heel prettig. Different folks...

Dippides
10 mei 2009, 22:11
Tja, geen handje hetzelfde denk ik.

Mijn Washburn is dus eigenlijk vrijwel gelijk aan die Martin 'Modified V' en dan de smalste. Alleen iets breder (bijna 1 3/16") bij de 12e fret.

Zijn die foto's eigenlijk wel op schaal? Of is de truss rod echt dunner hogerop het de hals?

Zeker bij 'Low oval' lijkt de hals bij de tiende fret wel dunner dan bij de 1e. Dat klopt toch zeker niet?