PDA

View Full Version : Almost cut my hair.



grayfink
9 mei 2009, 14:24
Een tijdje geleden hebben we met het bandje waar ik in speel wat opnames gemaakt in een studiootje bij ons in het dorp. We zijn allemaal 40-plussers die min of meer toevallig bij elkaar zijn gekomen en toch nog eens in een bandje wilden spelen. Ik zeg altijd dat het niveau nul is en ik de slechtste gitarist van de wereld ben. Dat is natuurlijk overdreven.
Deze opname: Almost cut my hair (http://www.unit6.net/media/23ee06192d96078ffff807dac144233.mp3) (klik) (http://www.unit6.net/media/23ee06192d96078ffff807dac144233.mp3) ben ik eigenlijk wel tevreden over.
Het klinkt alleen wat steriel, ingehouden vind ik. Komt omdat we het allemaal in één keer inspeelden, en daarom moest het volume laag blijven ivm overspraak.
Wat vinden jullie?

Rinze
9 mei 2009, 14:44
Valt me niks tegen Gray, heb wel eens een filmpje van jullie gezien en dat was duidelijk minder. Gezien je eigen houding tegenover jullie kunnen is dit eigenlijk onverwacht goed.

Inderdaad nog wat braaf, vooral de drummer zit zich enorm in te houden. Overspraak is toch niet zo erg? Het is sowieso niet zo eenvoudig om als band zonder veel opname-ervaring lekker te spelen in een studio-omgeving.

Ben jij als sologitarist stiekem een Les Paul aan het mishandelen?:crazyhappy:

grayfink
9 mei 2009, 14:47
Les Paul over een Peavey Valveking en een Morley Wah :)

Rinze
9 mei 2009, 14:52
Dat klinkt lekker, wist niet dat jij een ValveKing hebt. Lekkere bakkies, zit er over te denken om mijn Classic 30 te verpatsen en dan een VK terug te kopen.

grayfink
9 mei 2009, 14:59
Ik vind juist die Classic wat lekkerder en bluesier klinken, maar de VK heeft meer sounds, (class a/b traploos regelbaar, gain boost) en veel meer gain, vrij behoorlijke metal haal je er uit. Voor jou idd misschien wel beter.

Rinze
9 mei 2009, 15:02
De Classic is zeker niet slecht maar wel vrij beperkt in wat ie wel en niet kan. Hoewel, een paar andere voorbuisjes erin en het wordt al anders. Ik heb nog een ouwe trouwens, uit de VS dus. Had er op een gegeven moment zelfs 2, maar heb een weer weggedaan omdat ik een 19" set wilde.

Maar ik heb inderdaad meer met een wat strakkere en heftiger bak, dus wie weet. Mocht je ooit eens willen ruilen kunnen we altijd eens even gaan checken. Heb je de 50 watter?

grayfink
9 mei 2009, 15:07
Ja, maar ik geloof niet dat ik wil ruilen. Voor mij is de VK toch wel handig. Klein genoeg om hanteerbaar te zijn en toch genoeg power en mogelijkheden. Jouw Classic moet ik nog weer een extra scheurpedaal bij aanschaffen. Sorry:satisfie:

Rinze
9 mei 2009, 15:10
Ja, maar ik geloof niet dat ik wil ruilen. Voor mij is de VK toch wel handig. Klein genoeg om hanteerbaar te zijn en toch genoeg power en mogelijkheden. Jouw Classic moet ik nog weer een extra scheurpedaal bij aanschaffen. Sorry:satisfie:


Ik heb toevallig ook nog een mooi scheurpedaal te koop :soinnocent:


Lul.



:D

Arjan12
9 mei 2009, 15:23
Lekker nummer, ook goed gespeeld. Ik vind de gitaar wel wat braafjes klinken. Je moet de originele opname natuurlijk niet klonen, maar ik vind die vuige gitaar juist zo lekker op die plaat.

Luke-wannabe
9 mei 2009, 15:56
Tsja, typisch 40 plus bandje :D
Maar klinkt beter dan ik verwacht had!

Ike57
9 mei 2009, 16:02
Als 50+er kan ik de muziek van 40+ers best waarderen :rockon:

Klinkt goed Grayfink :ok:

Tupelo
9 mei 2009, 16:19
Hardstikke goed Gray; beetje te bescheiden denk ik !! ;)

Wist niet dat jullie een toetsenist hadden trouwens...

grayfink
9 mei 2009, 16:45
Dank allen :D
@Tupelo, meestal valt de toetsenist mij ook niet op. De beste man is nogal verlegen, bij optredens zette hij zichzelf altijd zo zacht dat je hem nauwelijks hoorde. De laatste twee optredens was dat trouwens niet meer zo, hij heeft een hartinfarct gehad en is gedotterd, ik geloof dat dat zijn houding ten goede is gekomen. Hij speelt best aardig, vooral in het bluesidioom, en dat begint nu pas op te vallen.:chicken:

Han S
9 mei 2009, 17:27
Een tijdje geleden hebben we met het bandje waar ik in speel wat opnames gemaakt in een studiootje bij ons in het dorp. We zijn allemaal 40-plussers die min of meer toevallig bij elkaar zijn gekomen en toch nog eens in een bandje wilden spelen. Ik zeg altijd dat het niveau nul is en ik de slechtste gitarist van de wereld ben. Dat is natuurlijk overdreven.
Deze opname: Almost cut my hair (http://www.unit6.net/media/23ee06192d96078ffff807dac144233.mp3) (klik) (http://www.unit6.net/media/23ee06192d96078ffff807dac144233.mp3) ben ik eigenlijk wel tevreden over.
Het klinkt alleen wat steriel, ingehouden vind ik. Komt omdat we het allemaal in één keer inspeelden, en daarom moest het volume laag blijven ivm overspraak.
Wat vinden jullie?

Je weet dat ik een leeftijd heb waarop ik het allemaal heb meegemaakt en het ook goed in die tijd terug kan plaatsen, een tijd die ik nog vaak hevig mis want je kunt je nauwelijks voorstellen hoe dat was. Dat nummer gaat nogal ergens over en is ook heel emotioneel. Je moet je voorstellen dat je eind jaren 60 ergens een huis binnen komt, je loopt een lange gang door en bereikt de woonkamer. Het is er bijna stikdonker en om de hoek van de deur staat een grote waterpijp te walmen met een pluk weed en je wordt geacht om daar een flinke haal van te nemen. Langs de muren zitten allemaal mensen met lang haar en in het midden van de kamer zit op twee stoelen de heer des huizes, het is meer liggen wat hij doet en uit de luidsprekers knalt keihard Deja Vu van CSN&Y.

Op een gegeven moment is de plaat over en het blijft helemaal stil, tot na een kleine minuut iemand 'wow' zegt. In die sfeer moet je je proberen te verplaatsen. 'Almost cut my hair' moet bulken van de emotie, het moet er aan alle kanten afspatten en de gitaar moet huilen en kermen. Het is door jullie goed gedaan, maar zoals je zelf zegt is het te netjes. Ga voor de volle 100% en niet voor minder.

Wat opnemen betreft: de overspraak is ondergeschikt aan de emotie en als het hard moet dan moet het hard, no big deal. Een geluidstechnicus die daar niet me kan omgaan is geen muzikant maar een technicus. Ik zou zeggen: knallen met die hap.

VHsologitarist
9 mei 2009, 18:20
Klinkt leuk! Dus jullie 40+ers hebben allemaal van die lange 'old school' free flags ;)
Gitaarspel vind ik op sommige stukken wel wat minder, maar dat komt omdat ik het gitaarspel met het origineel vergelijk.

grayfink
31 december 2012, 16:59
BUMP


Anyhow, gisteren verwees ik naar dit topic, maar de band bestaat niet meer, de website niet en de link is dood.
Speciaal voor Henri H. en wellicht MacWilliams in dropbox gegooid. KLIK (http://db.tt/p6SMH13b)

En als we toch bezig zijn, een eigen opname uit de oefenruimte met dezelfde band, de "regenblues".
Dat was de eerste keer repeteren na een lange tijd (Na de vakantie) en de slaggitarist en toetsenist ontbraken.
Klinkt een beetje kaal en dof, dit waren de eerste opnames met mijn Toneport en Reaper, wist van toeten noch blazen, laat staan mixen en masteren.
Toch voor mijn doen lekker gespeeld en daarom durf ik hem wel te plaatsen. Stukje bij 3.10 , de interactie met de drummer, herinnert mij er weer aan wat er zo leuk is aan spelen in een band.
Misschien moet ik toch maar weer eens een bandje zoeken. KLIK (http://db.tt/C9zM7lGL)

macwilliams
31 december 2012, 17:28
Ik zal morgen eens gaan beluisteren op de computer want ik kom met m'n appel niet in droplulboks.... Maar alvast bedankt voor de moeite.. :)

Harald
31 december 2012, 18:12
BUMP


Anyhow, gisteren verwees ik naar dit topic, maar de band bestaat niet meer, de website niet en de link is dood.
Speciaal voor Henri H. en wellicht MacWilliams in dropbox gegooid. KLIK (http://db.tt/p6SMH13b)

SHit.. I almost listened to it, but I didn't!

Maar ik zie de dropbox link. Laat even staan, doe ik het volgend jaar wel :)

grayfink
31 december 2012, 18:18
Niet interessant voor jou, Lionel Messi gaat ook niet voor zijn lol kijken naar Bal op dak 3 tegen Schubbekuttenveen 6.

Martijn-w
31 december 2012, 18:35
Speel jij de solo of de slagpartij?

Ik vind de solo echt niet slecht, ik wil zo met je ruilen :D

grayfink
31 december 2012, 18:38
Solo uiteraard :)

Duhsjaak
1 januari 2013, 11:26
Niet interessant voor jou, Lionel Messi gaat ook niet voor zijn lol kijken naar Bal op dak 3 tegen Schubbekuttenveen 6.

Hi G
Alle GN'ers zijn gelijk en toch zijn sommigen gelijker dan anderen. Of zo.
Dat geldt hier ook, vermoed ik. Voor iemand die behoorlijk slim is, is dit kennelijk een beetje een blinde vlek.

Daarom nog eens geduldig de spelregels uitgelegd:
- jij post
- wij katten

Als jij allebei voor je rekening gaat nemen, zitten wij er voor sjaak bij en dat gaat snel vervelen.

En ik weet zeker dat Harald zich niet door wat geluiden als deze uit het veld laat slaan. Quite rightely so.

Op het toetsenistenforum heet dat: Let niet op mijn houten vingers. Dat weet ik al, nu ik nog moet beginnen daarmee.
Om een kort verhaal lang te maken: Leuk dat je hem hebt gebumpt.

En ik wens je een prachtig 2013.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
1 januari 2013, 12:31
Wat of wie is die Messi eigenlijk? :???:

De reden dat ik wilde luisteren is simpel. Sinds Zappa at the fillmore east gewoon toch een klein zwak voor dit nummer gehad, zei het een zwak met een knipoog... CSNY hebben wat mij betreft één echt geniaal nummer. Suite Judy Blue Eyes. Echt geweldig.

Zo beroerd is deze opname nog niet. En 'slechter' gitaarsolo spelen dan Neil Young is een vak apart. Dan moet het toch nog net wat valser en het vibrato net wat spastischer. Een Hammond had mooi geweest, maar soi. Dat ingetogene kan ik wel horen. Is niet eens noodzakelijk een kwestie van volume. De angst om een fout te maken speelt bij opnames zeker mee. En zoals Han al zei, overspraak hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog, soms heb ik het idee dat overspraak zelfs kan helpen om het wat meer als een geheel te laten klinken.

Voor onze tweede cd heb ik een volledige solo opnieuw ingespeeld omdat ik de originele geimproviseerde solo wel goed vond, (live ingespeeld met band, geen vaste lengte) maar net te braafjes. Ik kon horen dat ik voorzichtig speelde. Heb toen de hele solo thuis uitgezocht en erin gestampt. Bij het mixen nog even langsgekomen om hem opnieuw in te spelen. Voor de overspraak die er was had ik ook een andere solo kunnen spelen eigenlijk. Dat bleek enorm mee te vallen. Bij een ander nummer is de solo ook overgedaan, en uiteindelijk besloten de tweede te houden. (en die waren allebei geimproviseerd, die tweede was dus duidelijk anders) Dat was ook live ingespeeld. Op één punt kan ik nog iets van de oude solo horen. Voor de rest niet...

Henri H
1 januari 2013, 13:10
Ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe slecht je nou eigelijk daadwerkelijk speelt, zoals je zelf altijd gekscherend zegt, maar dat valt niet mee. ;)

Hehe, grapje. 't Is niet helemaal mijn muziek, en de kwaliteit is ook inderdaad geen nivo'tje primera division, maar echt slecht is het ook niet. Gewoon lekker op zoek gaan naar een nieuw/ander bandje, altijd leuk toch?

Stratman70
1 januari 2013, 13:17
Eerlijk = eerlijk: als je had gezegd dat jullie 50 plussers waren, had ik je ook geloofd. ;)

Het is wel aardig en je gitaarspel is wel ook aardig. Zeker die met die wah is erg leuk om naar te luisteren en daar gaat het toch uiteindelijk om: dat het leuk is om naar te luisteren. En dat is dit nummer wel.