PDA

View Full Version : Shielding / ground loops vraag



Fuhgawz
9 mei 2009, 14:11
Ik ben bezig mijn SG Classic (P90's)te shielden. Ik heb de gaten (onder de pickguard en bij de potmeters) al beplakt met kopertape. Ik kwam een plaatje tegen op het Gibson forum, namelijk deze:

http://i397.photobucket.com/albums/pp53/neogeoriffic/potguts.jpg

Dit is een plaatje van een oude Gibson SG (70's) en wordt daar gezien als een voorbeeld van goede shielding. Maar! Ik had begrepen dat alle aardes verbonden moeten zijn op één punt en echt slechts één punt (star-grounding). De potmeters zijn al verbonden dmv het koper, maar worden hier ook nog verbonden dmv een draad. Zou dit niet zorgen voor aardlussen?

In mijn SG (P90's) zijn de potmeters ook verbonden door middel van de afscherming van een draad. Dat was standaard al zo. Moet ik de afscherming van die draad dan lossolderen van de potmeters (behalve dan degene waar de brugdraad op uitkomt) en afplakken met isolatietape voor het beste effect? Thanks!!

espike
9 mei 2009, 15:16
Aardlussen in een gitaar hoef je je niet echt veel zorgen over te maken. Je bekijkt het aarding/shielding aspect meer vanuit een versterker oogpunt zo te zien. Bij een gitaar is het puur bedoeld om een faraday kooi te creeren om zo extra hum van bijv. versterkers, lampen, tv's pc's en andere storende apparatuur om je bedrading heen te leiden.
Ook wordt er vaak aangeraden om alu folie te gebruiken, ipv koper folie. Aluminium schijnt wat scatter eigenschappen te hebben waardoor dit beter werkt.

Fuhgawz
9 mei 2009, 17:06
Oke thanks, dan kan ik die potmeters er gewoon weer inpleuren zonder aan te passen. Dat scheelt weer in werk. ;) Bedankt!!

EDIT: weet je dat trouwens zeker? De veel geciteerde Guitar Nuts site (http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php) neemt het namelijk specifiek als stap op:
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3_f4.gif

aaronstonebeat
10 mei 2009, 01:49
Er wordt vaak gewaarschuwd voor het maken van aardlussen en ik denk terecht; alhoewel het idd meestal niet zo gek veel problemen zal geven.

Maar strikt genomen is de situatie op de foto naar mijn idee teveel van het goede. In de gitaren die ik zelf maak, gebruik ik de shielding voor een deel juist om niet alle behuizingen apart te moeten aarden.

no 1 hops
10 mei 2009, 11:17
Er wordt vaak gewaarschuwd voor het maken van aardlussen en ik denk terecht; alhoewel het idd meestal niet zo gek veel problemen zal geven.

Maar strikt genomen is de situatie op de foto naar mijn idee teveel van het goede. In de gitaren die ik zelf maak, gebruik ik de shielding voor een deel juist om niet alle behuizingen apart te moeten aarden.
nu weet ik weinig van electronica maar ergens heb ik gelezen dat bv bill lawrence meent dat er geen aardlussen zitten in een gitaar diagram en in mijn logisch denken (maar zonder electronica kennis) lijkt mij dat logisch massa is massa .
het enige lijkt mij is dat je iets van een schakeling per ongeluk aan de massa legt en het zo niet werkt.

wat mij wel opgevallen is is volgende met aluminium tape.
in sommige gevallen is de geleiding gekoppeld aan een hogere weerstand hoe groter de afstand word van het ene punt tot het andere .
in hoeverre speelt die weerstand mee in je geluid????

daarom zou ik gewoon bij shielding de 'normale' GND draden laten zitten
misschien een verkeerde gedachte maar montage draad heeft nu eenmaal een beter geleiding en de shield tape is er alleen maar om stoorzenders buiten te houden en mogen wat mij betreft hun eigen GND hebben

Fuhgawz
10 mei 2009, 16:01
Er wordt vaak gewaarschuwd voor het maken van aardlussen en ik denk terecht; alhoewel het idd meestal niet zo gek veel problemen zal geven.

Hartelijk dank voor je antwoord, maar kun je dit misschien wat beter uitleggen? Ik lees overal dat aardlussen in je gitaar slecht zijn, maar wat nou precies de gevolgen zijn als je (één of meer) aardlussen hebt is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk. Daarbij, zijn meer aardlussen of grotere aardlussen slechter of is het gewoon slecht als je al een kleine hebt? Wat doet dit precies met je geluid? Wat voor problemen kan het geven?

Yoshida
10 mei 2009, 16:21
Het is een realisatie die ik onlangs ook deed. De aarde van de potmeter word meestal naar de behuizing geleid. Als alle potmeters contact hebben met de shielding, en één (die met soleereiland) is geaard naar de input dan zijn alle potmeters geaard. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de schakelaars. Een shielding 'blokkeert' niets maar zorgt ervoor dat elektromagnetische straling de weg van de minste weerstand neemt, wat in dit geval regelrecht naar de aarddraad van je kabel is. Een aarddraad tussen de potmeters onderling is dus wellicht een tikkie redundant.

Fuhgawz
10 mei 2009, 16:35
Yup, redundant, maar in hoeverre zorgt dit voor problemen? Ik haal die verbindingen toch liever niet weg, tenzij ze voor problemen (kunnen) zorgen.

no 1 hops
10 mei 2009, 16:56
Yup, redundant, maar in hoeverre zorgt dit voor problemen? Ik haal die verbindingen toch liever niet weg, tenzij ze voor problemen (kunnen) zorgen.

als je een multimeter hebt na het doorknippen van de draden de shield met een meetpen aanraken en om de beurt alle potmeterbehuizingen. heb je geleiding dan is het goed

Fuhgawz
10 mei 2009, 20:48
Thanks hops, maar ik weet wel hoe het moet hoor! De vraag is: hoe erg is het als je het NIET doet? Dus mét een paar aardlussen in je gitaar.

Yoshida
10 mei 2009, 23:08
hmm... er schiet me een woord te binnen:

onderbuikgevoel.

Oftewel: doe iets waar jij in gelooft, pakt dit niet goed uit probeer dan het andere. Waar je in ieder geval zeker van kan zijn als je kiest voor de redundante oplossing, is dat de shielding met de aarde is verbonden. De enige zekerheid die je daarnaast hebt is dat er altijd wel íets is aan te merken op het resultaat als je alles wat wel goed gaat negeert. Je merkt ook pas dat je wielen onder je auto hebt als er wat aan mankeert. (alles dat goed werkt valt niet op)

Fuhgawz
10 mei 2009, 23:16
Daar maak je een heel zinnig statement Yoshida! "If it ain't broke, don't fix it" zullen we maar zeggen. ;) Ik heb momenteel helemaal geen last van ruis ofzo, dus ik laat het zoals het is. Ik moet wat minder nadenken over details en wat meer gitaar spelen! Thanks iedereen!! :)

aaronstonebeat
10 mei 2009, 23:31
Het punt is, voor zover ik het weet, dat in een aardlus een spanningsverschil kan ontstaan en een stroom(pje) kan gaan lopen. En als er ergens een stroom loopt, wordt er ook een elektromagnetisch veld opgewekt; dat op z'n beurt kan weer hoorbaar worden.

no 1 hops
11 mei 2009, 12:59
Het punt is, voor zover ik het weet, dat in een aardlus een spanningsverschil kan ontstaan en een stroom(pje) kan gaan lopen. En als er ergens een stroom loopt, wordt er ook een elektromagnetisch veld opgewekt; dat op z'n beurt kan weer hoorbaar worden.
ik heb daarvoor te weinig kennis om daar iets zinnigs op te zeggen, behalve dat ik een test uitgevoerd heb met een gitaar die ik helemaal geshield had met alu tape en shield paint en in de eerste fase de draden had laten zitten op de potmeters en de potmeters zelf geïsoleerd had met een plastic plaatje zodat zij geen contact hadden met de shield op de slagplaat.
dit verliep goed, daarna dat plastic weggehaald zodat de potmeters wel contact hadden met de shield en ik hoorde geen wezenlijk verschil

Yoshida
11 mei 2009, 13:36
ik heb daarvoor te weinig kennis om daar iets zinnigs op te zeggen, behalve dat ik een test uitgevoerd heb met een gitaar die ik helemaal geshield had met alu tape en shield paint en in de eerste fase de draden had laten zitten op de potmeters en de potmeters zelf geïsoleerd had met een plastic plaatje zodat zij geen contact hadden met de shield op de slagplaat.
dit verliep goed, daarna dat plastic weggehaald zodat de potmeters wel contact hadden met de shield en ik hoorde geen wezenlijk verschil

hm... ff de cruciale vraag dan:

"En als je nu de draadjes doorknipt?"

no 1 hops
11 mei 2009, 21:49
als je shield contact maakt met de behuizing van de potmeter en en je GND draad vanaf de jack bovenop bv de volume potmeter vastzit zit dan hangt dus alles wat contact maakt met de shield aan de GND.
knip je dus de draden door dan vind het zijn weg via de shield