PDA

View Full Version : Fender strat uit de 60s...



Sinner1980
9 mei 2009, 11:52
Toevallig heb ik vd week een AVRI '62 besteld en moet die ergens eind volgende week bezorgd worden, hoera.
Dit vertelde ik op het werk waarop een collega van mij vertelde dat zijn vader ook een Fender strat heeft. Deze zou zijn vader meer als 40 jaar geleden gekocht hebben en na wat logisch rekenwerk ergens begin jaren 60.
Nou speelt de beste man al jaren niet meer en schijnt de gitaar al een flinke tijd in een koffer op zolder te liggen... Mooi spul dus. Ik heb zelfs de man even aan de lijn gehad en hij had wel eens een snarensetje gewisseld maar verders was ie origineel.

Kortom: vd week ga ik kijken naar een sunburst strat uit de 60's die in mint condition blijkt te zijn want de man was niet echt een fanatiek gitarist maar meer iemand die wel eens wat pingelde s'avonds op de bank. Volgens zijn zeggen is de gitaar nog als nieuw:crazyhappy:

Mij benieuwen wat ie ervoor vraagt, spannend:strat:

Heb ik straks een origineel en een reissue;)

budje
9 mei 2009, 11:53
Toevallig heb ik vd week een AVRI '62 besteld en moet die ergens eind volgende week bezorgd worden, hoera.
Dit vertelde ik op het werk waarop een collega van mij vertelde dat zijn vader ook een Fender strat heeft. Deze zou zijn vader meer als 40 jaar geleden gekocht hebben en na wat logisch rekenwerk ergens begin jaren 60.
Nou speelt de beste man al jaren niet meer en schijnt de gitaar al een flinke tijd in een koffer op zolder te liggen... Mooi spul dus. Ik heb zelfs de man even aan de lijn gehad en hij had wel eens een snarensetje gewisseld maar verders was ie origineel.

Kortom: vd week ga ik kijken naar een sunburst strat uit de 60's die in mint condition blijkt te zijn want de man was niet echt een fanatiek gitarist maar meer iemand die wel eens wat pingelde s'avonds op de bank. Volgens zijn zeggen is de gitaar nog als nieuw:crazyhappy:

Mij benieuwen wat ie ervoor vraagt, spannend:strat:

Heb ik straks een origineel en een reissue;)

En als ie drie tientjes vraagt, ga je dan heel eerlijk tegen 'm zijn?

Pepe
9 mei 2009, 12:10
Als ie internet heeft en niet door een zuster verschoond moet worden dan weet zo'n eigenaar best wat die gitaren moeten opbrengen, mijn ervaring.
De ouwe knakkers die ooit een Fender in de sixties hebben aangeschaft moesten daar een paar maandsalarissen voor neerleggen, die ruilen dat echt niet tegen een ouwe fiets.

Sinner1980
9 mei 2009, 12:16
Ik zal je zeggen dat ik zelf niet eens precies weet wat ie waard is.

Maar ff antwoord op je vraag: als het een vreemde voor me was, ja, dan zou ik m voor 3 tientjes overnemen maar gezien het de pa van mn collega is zou ik de man wel ff wat meer geven maar natuurlijk niet de hoofdprijs: ik ben wel goed maar niet gek;)

Eerst maar eens zien wat het is...

Saf
9 mei 2009, 12:40
succes. Mooie kans om een super gave gitaar te verkrijgen. Als het lukt eis i kwel foto's!
Je meot er geluk mee hebben

olaftheholy
9 mei 2009, 13:09
Mint condition 60's fender doet al gauw 12 ruggen zoniet meer...
Heel benieuwd naar de uitkomst van dit...

the sure thing
9 mei 2009, 13:13
... Als er zo'n mooie letter "L" voor het serienummer staat, dan kan de portemonnee getrokken worden...

Luke-wannabe
9 mei 2009, 13:27
Wow wat een tof verhaal. Ben erg benieuwd of dit echt is wat je denkt.

Arjan12
9 mei 2009, 13:58
Spannend. Als de kleur je niet bevalt moet je mij maar even bellen, dan neem ik 'm wel van je over voor een kratje Hertog Jan.

Tjebbe_Z
9 mei 2009, 14:01
dan geef ik er twee kratjes voor

Mr.Fingers
9 mei 2009, 14:02
... Als er zo'n mooie letter "L" voor het serienummer staat, dan kan de portemonnee getrokken worden...

Als er een serienummer < 100000 op staat ook ;)

Gothra
9 mei 2009, 14:16
En als ie drie tientjes vraagt, ga je dan heel eerlijk tegen 'm zijn?

Pas als je de deur uit loopt!

Stratman70
9 mei 2009, 14:29
Spannend... benieuwd hoe dit afloopt. Succes!

BosaBoss
9 mei 2009, 14:30
Ben er ook heel benieuwd naar, is wel een buitenkans :cheerup:
Succes.

barno
9 mei 2009, 14:58
Spannend. Als de kleur je niet bevalt moet je mij maar even bellen, dan neem ik 'm wel van je over voor een kratje Hertog Jan.

sorry, maar gitaren betalen met Nederlands bier, is dat niet altijd zware oplichting ? :)

Arjan12
9 mei 2009, 15:25
Je bedoelt dat een kratje Hertog Jan meer waard is dan een sixties strat?

barno
9 mei 2009, 15:29
Je bedoelt dat een kratje Hertog Jan meer waard is dan een sixties strat?

ik bedoel dat zo'n kratje nog niet de schaduw waard is van een schilfer lak van een sixties strat ;)

Arjan12
9 mei 2009, 15:31
Jij hebt nog nooit Hertog Jan gehad, dat hoor ik wel.

hezz
9 mei 2009, 16:05
Mmmmmm, Château Neubourg kun je wel 2 sixties strats voor kopen


Jij hebt nog nooit Hertog Jan gehad, dat hoor ik wel.

:seriousf:

olaftheholy
9 mei 2009, 16:15
Boy's even terug ontopic yes?
Al is bier wel héél aanlokkelijk met dit weer!:D



Een (niet zo mint) 60's strat vanaf ebay, 'slechts' 22.000 dollar

http://cgi.ebay.com/1960-Fender-Stratocaster-Beautiful-Clean-Vintage-Strat_W0QQitemZ110384939282QQcmdZViewItemQQptZGuit ar?hash=item19b3748112&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

Tjebbe_Z
9 mei 2009, 16:45
Wa'n kutding, er zit een krasje links onder de slagplaat.

Ibanez666
9 mei 2009, 16:52
Toevallig heb ik vd week een AVRI '62 besteld en moet die ergens eind volgende week bezorgd worden, hoera.
Dit vertelde ik op het werk waarop een collega van mij vertelde dat zijn vader ook een Fender strat heeft. Deze zou zijn vader meer als 40 jaar geleden gekocht hebben en na wat logisch rekenwerk ergens begin jaren 60.
Nou speelt de beste man al jaren niet meer en schijnt de gitaar al een flinke tijd in een koffer op zolder te liggen... Mooi spul dus. Ik heb zelfs de man even aan de lijn gehad en hij had wel eens een snarensetje gewisseld maar verders was ie origineel.

Kortom: vd week ga ik kijken naar een sunburst strat uit de 60's die in mint condition blijkt te zijn want de man was niet echt een fanatiek gitarist maar meer iemand die wel eens wat pingelde s'avonds op de bank. Volgens zijn zeggen is de gitaar nog als nieuw:crazyhappy:

Mij benieuwen wat ie ervoor vraagt, spannend:strat:

Heb ik straks een origineel en een reissue;)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120295&highlight=gibson

wie ziet de verschillen en overeenkomsten? ;)

Sinner1980
9 mei 2009, 17:56
Wow, hoop reacties! Ik laat absoluut weten hoe dit afloopt maar ik heb er wel een goed gevoel over. De mensen waar ik heen ga zijn vrij 'simpel' (no offense, want die collega is een goede gast) en als die het woord 'Google' horen dan zal dit de reactie zijn: :???::???::???:

Toch denk ik dat de man vast sentimentele waarde heeft de gitaar anders had ie m wel eerder verkocht maar we gaan het zien wat ie er voor vraagt, als ik overtuigd ben van het jaartal en de conditie dan gaan de €3000,- in mn geheime potje in de strijd als dat nodig is;)

stratie
10 mei 2009, 12:36
leuk verhaal, ben ook erg benieuwd naar de uitkomst! Ik heb de beste man even een linkje gegeven naar dit forum, dus trek je portomonee maar!:D

Grapje...slechte ook....


Heel veel succes ermee, ben benieuwd en ik duim voor je!

ernyfender
10 mei 2009, 18:02
Maar ff antwoord op je vraag: als het een vreemde voor me was, ja, dan zou ik m voor 3 tientjes overnemen maar gezien het de pa van mn collega is zou ik de man wel ff wat meer geven maar natuurlijk niet de hoofdprijs: ik ben wel goed maar niet gek;)


Nou, ik vind het in ieder geval helemaal niet kloppen.... Natuurlijk, we zijn allemaal op zoek naar een goede deal, en ja, ook ik ben blij als het mij lukt een gitaar te kopen voor 500 euro en te verkopen voor 700 euro... Maar om bij een nietsvermoedend iemand, op jouw initiatief, een zeer dure gitaar voor een prikkie weg te halen voelt voor mij is op z'n zachtst gezegd onfris....

Tupelo
10 mei 2009, 19:06
Typisch is dat de topicstarter al een draadje heeft over zijn miraculeuze succes op gebied van inkoop en verkoop; dit moet de kroon op zijn juweel zijn (if real).

Overigens ben ik hiertoe ook te eerlijk.
Zou die man geen € 3000,- door zijn neus willen boren.
Misschien met een kleine commissie hem helpen het ding voor een normale prijs van de hand te doen, maar geen zwendel nee.
Bad karma !! :stop:

Pepe
10 mei 2009, 19:17
Bad Karma?
Volgens mij heet het gewoon handel. Sommige mensen hebben er zelfs hun beroep van gemaakt.
Een paar kraaltjes ruilen voor diamantmijn of lap grond... daar is ons land groot mee geworden.
Maar ik zie even aan, het draait op humor en leedvermaak uit als zoveel van dit soort topics.

Tupelo
10 mei 2009, 19:23
Yep en dat is een geschiedenis om trots op te zijn..? :dontgeti:

Pepe
10 mei 2009, 19:27
VOC mentaliteit. Yep, volgens onze democratisch gekozen leider moet het die kant weer op.

Sinner1980
10 mei 2009, 21:40
Nou, ik vind het in ieder geval helemaal niet kloppen.... Natuurlijk, we zijn allemaal op zoek naar een goede deal, en ja, ook ik ben blij als het mij lukt een gitaar te kopen voor 500 euro en te verkopen voor 700 euro... Maar om bij een nietsvermoedend iemand, op jouw initiatief, een zeer dure gitaar voor een prikkie weg te halen voelt voor mij is op z'n zachtst gezegd onfris....

Onfris...ok, kan wel zijn, wel legaal in ieder geval. Als jij op een rommelmarkt een vintage gitaar of iets anders kostbaar aantreft en de betreffende verkoper noemt een belachelijke goedkope prijs dan ga je zo'n gast niet wijzer maken dan hij is...tenzij je geld teveel hebt of zo'n wereldverbeteraar bent.

Lullig maar waar maar als het op geld aankomt...

Sinner1980
10 mei 2009, 21:44
Typisch is dat de topicstarter al een draadje heeft over zijn miraculeuze succes op gebied van inkoop en verkoop; dit moet de kroon op zijn juweel zijn (if real).

Overigens ben ik hiertoe ook te eerlijk.
Zou die man geen € 3000,- door zijn neus willen boren.
Misschien met een kleine commissie hem helpen het ding voor een normale prijs van de hand te doen, maar geen zwendel nee.
Bad karma !! :stop:

Zwendel...bad karma...whatever, laten we nou eerst maar kijken of die gitaar de real thing is en dan nog eens of ie verkocht wordt en voor hoeveel...als het meezit zet ik dan mn duivelshorentjes op en verander ik mn forumnaam in karma killer...maar wel met een vintage strat:angry:

Sinner1980
10 mei 2009, 21:48
Typisch is dat de topicstarter al een draadje heeft over zijn miraculeuze succes op gebied van inkoop en verkoop; dit moet de kroon op zijn juweel zijn (if real).

Idd, ik dacht laat ik mijn ervaring eens delen, voor mij pakte het goed uit: ik hoop voor anderen ook.
En mocht dit lukken dan is dit idd de beste deal tot nu toe maar nogmaals, we moeten het allemaal maar zien. Hoe dan ook komt mn avri 62 strat gewoon wel mijn kant op binnenkort dus happy ben ik sowieso wel:strat:

ernyfender
10 mei 2009, 22:27
Onfris...ok, kan wel zijn, wel legaal in ieder geval. Als jij op een rommelmarkt een vintage gitaar of iets anders kostbaar aantreft en de betreffende verkoper noemt een belachelijke goedkope prijs dan ga je zo'n gast niet wijzer maken dan hij is...tenzij je geld teveel hebt of zo'n wereldverbeteraar bent.

Lullig maar waar maar als het op geld aankomt...

Die vergelijking gaat voor mij scheef... Een handelaar op een rommelmarkt staat daar op eigen initiatief en mag ik ervan uitgaan dat hij nagedacht heeft over wat hij verkoopt. Die doet dat beroepshalve. En als hij dan in mijn ogen te weinig vraagt, heb ik daar inderdaad geen problemen mee. Dan is ie gewoon een slechte handelaar.
In jouw voorbeeld ga je er zelf op af, heb jij contact gezocht. Verkoper haalt na 40 jaar zijn fender onder zijn bed vandaan, is blij dat er iemand is die dat mooi vindt en geeft "dat oude ding" voor veel te weinig mee. Als jij geen contact zou hebben gezocht, zou hij er waarschijnlijk over 40 jaar nog liggen....

Is voor mij vergelijkbaar met zoiets als bij een bejaarde aanbellen en vragen of je zijn huis mag kopen. Wedden dat er af en toe een bij zit die zich een nulletje vergist !?

Ik zou nooit blij zijn met een op zo´n manier verkregen gitaar....

Saf
10 mei 2009, 22:34
er staan ook veel mensen op vlooienmarkten die niet handelaar zijn maar eens de zolder opgeruimt hebben. Als de verkoper een goed gevoel over houd en de verkoo pen de koper ook is het toch prima.

Tjebbe_Z
10 mei 2009, 22:37
en boven dat, de mens denkt van nature eerst aan zichzelf.

Tupelo
10 mei 2009, 22:38
Een koopje is een koopje wanneer de omstandigheden er bij bewustzijn - ja bij bewustzijn - toe dienen.
Als de man zich onbewust hiervan is - en vergeet niet, er loopt een generatie rond die niet zo gemakkelijk ff googled - vind ik het niet fair.
Hoef er niemand om te veroordelen, maar ik zou mezelf beter voelen wanneer ik de man blij zou maken met de informatie dat hij een leuk spaarcentje op zolder heeft liggen, en mezelf als bemiddelaar opwerpen, dan hem de streek te leveren.
Kun je nog heel commercieel over een kleine commissie onderhandelen; is ook fijn voor je spaarpotje.

Maar goed that's me, ik ben geen commercieel talent. :harmony:

kevervolks
10 mei 2009, 22:49
Als jij geen contact zou hebben gezocht, zou hij er waarschijnlijk over 40 jaar nog liggen....

Precies! Daarom is het toch juist mooi dat de TS dat ding koopt?
Eigenaar blij met wat centjes (misschien te weinig maar toch..) en TS blij met een supervette gitaar waar weer op gespeeld kan worden in plaats van liggen te verstoffen.....

Tupelo
10 mei 2009, 22:52
Heb je in je glazen bol gekeken..?
Het is namelijk zo dat pa overlijdt, het ding bij zoonlief beland met een 13 jarige knul die al 6 jaar les heeft op Spaanse gitaar, dan de overstap maakt naar de fel begeerde Fender; en je nieuwe guitarhero is geboren. :roll:

Of te wel; dat slaat kant nog wal; anyhoe, de TP starter moet maar doen wat zijn geweten hem ingeeft.

FruscianteFan
10 mei 2009, 22:53
Een koopje is een koopje wanneer de omstandigheden er bij bewustzijn - ja bij bewustzijn - toe dienen.
Als de man zich onbewust hiervan is - en vergeet niet, er loopt een generatie rond die niet zo gemakkelijk ff googled - vind ik het niet fair.
Ik snap je eerste zin niet.

Verder zou ik zeggen dat de bewijslast ligt bij degene die zegt dat het niet fair is. Op basis waarvan heeft een koper de plicht om de verkoper in te lichten over de werkelijke waarde van de gitaar? Wat mij betreft doet het er niet eens toe of de huidige eigenaar op eigen initiatief wil verkopen, of dat iemand een bod doet op een gitaar die anders toch maar ligt te verstoffen. Als de beste man voor een bepaald bedrag bereid is om die gitaar van de hand te doen, is het niet de 'schuld' van de koper als die er 'te weinig' voor betaalt. Ik denk dat je wel fout zit als je de verkoper probeert te overtuigen van de redelijkheid van je bod.

Tupelo
10 mei 2009, 22:54
In zekere zin doe je dat door informatie achter te houden, vind ik..

Als iemand antiek op deze manier loopt te ronselen, dan maakt die daar geen naam mee.
Maar goed; what comes around goes around, dus what do I care... :chicken:

ernyfender
10 mei 2009, 23:32
Laten we het verhaal nog eens doorzetten....

Jij gaat die gitaar ophalen, je denkt dat je de deal van je leven hebt gemaakt, en biedt die man 750 Euro, want "ja, hij is toch wel heel erg oud, en zo´n oude gitaar kan natuurlijk niet tippen aan de moderne gitaren van tegenwoordig, maar jij wilt ook de lulligste niet zijn.... "
Maar eenmaal thuis blijkt na nauwkeurige inspectie dat die zogenaamd 40 jaar oude strat van een nietsvermoedende oude man een heel erg goed gerelicte nepperd is....

Wat doe je dan ?! Ga je dan direct terug om je 750 euro terug te eisen ?!. Dat je genept bent ?! Die man zou dan zeggen, "tja, jij wilde hem kopen, ik heb nooit gezegd dat die gitaar veel waard was....." Ik vind dat wel vergelijkbaar met wat jij doet..... Als je jouw redenering doortrekt hoeft ie je dus niet terug te betalen.... Had je hem maar niet moeten kopen.....

Of neem je je verlies (net zo als je ook je winst wilt pakken) denkende dat er ook mensen nog slimmer als jij kunnen zijn ???

vulvasonic
11 mei 2009, 00:21
Waarschijnlijk zou ik gewoon te laf zijn om er een slaatje uit te slaan (zelf al zou ik 'm 4000 euro betalen). Ik denk dat ik hem duidelijk zou maken dat de gitaar heel veel waarde heeft voor de verzamelaar ("Nee meneer, ik weet niet om welke bedragen het dan gaat"), maar dat ik er als muzikant en als liefhebber niet meer voor kan betalen dan 4000.

Mocht die man dan toch zo vriendelijk zijn om de gitaar voor dat geld aan mij te verkopen, dan zou ik haar ABSOLUUT NOOIT doorverkopen om er een vette winst op te maken. DAT zou ik pas echt een kutstreek vinden.

barno
11 mei 2009, 00:26
Laten we het verhaal nog eens doorzetten....

Jij gaat die gitaar ophalen, je denkt dat je de deal van je leven hebt gemaakt, en biedt die man 750 Euro, want "ja, hij is toch wel heel erg oud, en zo´n oude gitaar kan natuurlijk niet tippen aan de moderne gitaren van tegenwoordig, maar jij wilt ook de lulligste niet zijn.... "
Maar eenmaal thuis blijkt na nauwkeurige inspectie dat die zogenaamd 40 jaar oude strat van een nietsvermoedende oude man een heel erg goed gerelicte nepperd is....

Wat doe je dan ?! Ga je dan direct terug om je 750 euro terug te eisen ?!. Dat je genept bent ?! Die man zou dan zeggen, "tja, jij wilde hem kopen, ik heb nooit gezegd dat die gitaar veel waard was....." Ik vind dat wel vergelijkbaar met wat jij doet..... Als je jouw redenering doortrekt hoeft ie je dus niet terug te betalen.... Had je hem maar niet moeten kopen.....

Of neem je je verlies (net zo als je ook je winst wilt pakken) denkende dat er ook mensen nog slimmer als jij kunnen zijn ???


ja, zit wel iets in die redenering vindik

en meteen een voorzet voor de scams van de toekomst: relics maken en ze laten verkopen voor echt door een oud mannetje ... :)

geert1976
11 mei 2009, 00:27
tja de emoties lopen behoorlijk op:makeup:

Ik denk dat het het beste is, om eerst maar eens af te wachten hoe en wat de gitaar werkelijk is, voor het zelfde geld is het een japanse kopie:seriousf:
of is het een chinese neppert:seriousf:

en wellicht googlen de verkopers ook wel, is het niet de oude man dan wellicht zoon of kleinzoon, wie weet.

iedereen ageert wel dat als de verkoper nietsvermoedend is je er eigenlijk geen slaatje uit mag slaan, maar als verkoper heb je ook je onderzoeksplicht lijkt me en als je dat niet doet tja, ligt het ook een beetje aan jezelf, dus niet alleen aan de verkoper.

Orgasmocaster
11 mei 2009, 00:30
hehe, kom je daar aan:
'zei ik fender uit de jaren 60?? neeeeejj, ik bedoelde Avora uit de jaren 80'

geert1976
11 mei 2009, 00:34
hehe, kom je daar aan:
'zei ik fender uit de jaren 60?? neeeeejj, ik bedoelde Avora uit de jaren 80'

dat bedoel ik:soinnocent: eerst maar eens afwachten tot de gitaar gezien is:ok:

evEndzhar
11 mei 2009, 01:05
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantharos_van_Stevensweert

Kort samengevat: Mevrouw Schoonenberg verkoopt een zilveren beker voor 125 gulden aan Brom, een edelsmid. De beker blijkt achteraf zeer waardevol te zijn. Schoonenberg vordert de beker terug omdat er sprake zou zijn van dwaling (art. 6:228 lid 1 BW): als zij had geweten dat de beker waardevol was, had ze deze niet voor zo weinig verkocht. Brom beweert ten tijde van de overeenkomst niet geweten te hebben dat de beker zoveel waard was. De Hoge Raad oordeelt daarom dat er sprake is van wederzijdse dwaling en Brom mag de beker houden. Had Brom wel geweten dat de beker zo waardevol was, had Schoonenberg de beker terug gehad (vernietiging van de overeenkomst).

marc_o
11 mei 2009, 10:33
€ 3000 zou ik geen oplichting vinden, maar een mooi bedrag. Tuurlkijk zou ie veel meer waard zijn, maar het is nou ook weer niet een Van Gogh hoor...
Helaas kom ik zulke deals niet tegen, maar heb er al wel 2 mogen aanschouwen. Een 61 strat voor 350 gulden, ja, met een koffer, draagband en een oud overdrivepedaaltje erbij. Het enige wat stuk was, was een stemknop...nou, die zou wel vervangen worden...klonk lekker overigens.
En uiteraard komen sommige mazzeltjes terecht bij mensen die weliswaar graag spelen, maar niet bezig zijn met waarde en vintage....mijn maat kreeg van zijn schoonvader een mint strat uit de 70-ies, een bruine.....met 3 standenschakelaar en nooit iets aan gedaan, en ook geen kras te bekennen....staat ook nog een oude versterker daar op zolder maar daar geeft ie niks om, heeft er zelfs nooit om gevraagd 'm even te mogen zien...huh?

taylor
11 mei 2009, 10:53
typisch ligt op zolder, is in mint staat, is van een opa die niet weet wat die verkoopt alle standaard ingredienten lijkt mij zo voor een broodje aap haha

Rick trodat
11 mei 2009, 11:19
Schitterende strats uit de jaren 60. Maar als ik er een nieuwere vind voor de helft van t geld die beter speelt dan koop ik die natuurlijk.

Ik heb eens een keer op een stratocaster gespeeld uit 68 geloof ik. Zag er schitterend uit, maar speelde als een vaatdoek. Alle output verloren in de elementen. Brug zwaar verroest, allemaal scherpe kantjes, waardoor de snaren sneller afsleten. Tja.

Maar even om op de discussie terug te komen. Als het voor mij een volslagen vreemde had geweest, had ik er €300,- voor gegeven. Sorry. Een vader van een vriend o.i.d. had ik het wel aangegeven.

bloeddrinker
11 mei 2009, 11:58
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantharos_van_Stevensweert

Kort samengevat: Mevrouw Schoonenberg verkoopt een zilveren beker voor 125 gulden aan Brom, een edelsmid. De beker blijkt achteraf zeer waardevol te zijn. Schoonenberg vordert de beker terug omdat er sprake zou zijn van dwaling (art. 6:228 lid 1 BW): als zij had geweten dat de beker waardevol was, had ze deze niet voor zo weinig verkocht. Brom beweert ten tijde van de overeenkomst niet geweten te hebben dat de beker zoveel waard was. De Hoge Raad oordeelt daarom dat er sprake is van wederzijdse dwaling en Brom mag de beker houden. Had Brom wel geweten dat de beker zo waardevol was, had Schoonenberg de beker terug gehad (vernietiging van de overeenkomst).

Die wilde ik net er ook bij halen :)

Ik zie hier veel reacties van mensen die de vader van een vriend niet zouden willen oplichten maar er geen moeite mee hebben om een wereldvreemde wel op zo'n manier op te lichten. "Van vrienden steel ik niet, van vreemden wel"
Met zo'n houding vraag je er mijns inziens wel om, om zelf ook eens goed opgelicht te worden.

Nekojiru
11 mei 2009, 12:24
waar blijven die foto's?

of is dit weer een mooi staaltje pathologisch liegen :D

ernyfender
11 mei 2009, 12:24
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kantharos_van_Stevensweert

Kort samengevat: Mevrouw Schoonenberg verkoopt een zilveren beker voor 125 gulden aan Brom, een edelsmid. De beker blijkt achteraf zeer waardevol te zijn. Schoonenberg vordert de beker terug omdat er sprake zou zijn van dwaling (art. 6:228 lid 1 BW): als zij had geweten dat de beker waardevol was, had ze deze niet voor zo weinig verkocht. Brom beweert ten tijde van de overeenkomst niet geweten te hebben dat de beker zoveel waard was. De Hoge Raad oordeelt daarom dat er sprake is van wederzijdse dwaling en Brom mag de beker houden. Had Brom wel geweten dat de beker zo waardevol was, had Schoonenberg de beker terug gehad (vernietiging van de overeenkomst).


Mooi evEndzhar !, dat was ook mijn gevoel al : dit maakt duidelijk dat het op basis van dit arrest dus gewoon in strijd is met de wet om deze waardevolle gitaar voor een prikkie over te nemen van een nietsvermoedende verkoper. Sinner1980 kan zich moeilijk beroepen op het feit dat hij ook niet wist dat die gitaar waardevol is, want daar is ie op dit forum al heel duidelijk over geweest. :rockon:

Freek#1
11 mei 2009, 14:32
Laat wel wat van je horen als je meer weet hé, ik ben reuze benieuwd hoe het afloopt.

Billy Turf
11 mei 2009, 15:42
Grappig om dat te lezen van die Kantharos, ik kende het al

want mijn opa woont in Stevensweert :blast:

Sinner1980
11 mei 2009, 17:51
Ik krijg net een belletje van mijn collega... De gitaar wordt NIET verkocht, de man is er teveel aan gehecht.
Vervolgens mijn collega op de hoogte gebracht van het feit dat de gitaar waarschijnlijk veel geld waard is en waarschijnlijk een leuk centje op zal leveren voor de oude baas. Hij zou het zijn vader gaan vertellen en mij op de hoogte brengen van zijn reactie. Ook heb ik aangeboden om te helpen met eventuele verkoop en gevraagd of ik de gitaar op zijn minst eens zou mogen zien/bespelen wat mij al een leuke ervaring op zich lijkt. Ben benieuwd naar de reactie van de man...ik hoop dat ie geen hartaanval krijgt:crazyhappy:

Of zou mn collega eerdaags in de nieuwe VW golf aankomen waar die het al maanden over heeft;)

De fatsoensrakkers onder ons kunnen in ieder geval weer rustig slapen...

Mocht ik nog langsgaan bij de man dan neem ik zeker , als dat mag natuurlijk, wat foto's om alsnog te kunnen laten zien aan jullie want anders vind ik het een wel heel laf eind van een toch wel besproken topic...

Misschien dat ik vannacht toch nog even op pad ga...:cool::cool::cool::strat:

Ibanez666
11 mei 2009, 18:47
Wat een anti-climax....:(

Riky
11 mei 2009, 18:54
inderdaad:( Schade!

Tupelo
11 mei 2009, 19:34
:cheerup:

'T werd tijd, ik heb geen oog dicht gedaan, hele nacht kaarsjes gebrand en mantra's zitten neuriën. :roll:

Pepe
11 mei 2009, 20:06
Geen paniek.
Over 3 maanden wordt een spectaculaire vondst verwacht van een Gretsch white Penquin bij buurvrouw Hartjes drie hoog die, zoals bekend, alleen verstand heeft van porseleine beeldjes en ministek schilderijen DUS DAT BELOOFD WAT!

Chris Winsemius
11 mei 2009, 20:10
Geen paniek.
Over 3 maanden wordt een spectaculaire vondst verwacht van een Gretsch white Penquin bij buurvrouw Hartjes drie hoog die, zoals bekend, alleen verstand heeft van porseleine beeldjes en ministek schilderijen DUS DAT BELOOFD WAT!

Die dingen zijn geen drol waard, laatste die ik had heb ik zwart laten spuiten zodat ie meer op de bekende duojet leek... en geen Penguin te bekennen.























:seriousf::seriousf::seriousf:

heavy-metal-thunder
11 mei 2009, 20:49
Toevallig heb ik vd week een AVRI '62 besteld en moet die ergens eind volgende week bezorgd worden, hoera.
Dit vertelde ik op het werk waarop een collega van mij vertelde dat zijn vader ook een Fender strat heeft. Deze zou zijn vader meer als 40 jaar geleden gekocht hebben en na wat logisch rekenwerk ergens begin jaren 60.
Nou speelt de beste man al jaren niet meer en schijnt de gitaar al een flinke tijd in een koffer op zolder te liggen... Mooi spul dus. Ik heb zelfs de man even aan de lijn gehad en hij had wel eens een snarensetje gewisseld maar verders was ie origineel.

Kortom: vd week ga ik kijken naar een sunburst strat uit de 60's die in mint condition blijkt te zijn want de man was niet echt een fanatiek gitarist maar meer iemand die wel eens wat pingelde s'avonds op de bank. Volgens zijn zeggen is de gitaar nog als nieuw:crazyhappy:

Mij benieuwen wat ie ervoor vraagt, spannend:strat:

Heb ik straks een origineel en een reissue;)

even een verhaal uit de oude doos:
een kennis van me had een nieuwe bromfiets (een Honda MT-50 voor de 40-plussers op dit forum), kostte nieuw ruim 800 euro. Een oud vrouwtje doet een manoever met haar auto, kennis moet uitwijken en komt in de grasberm terecht. Paar krasje op het voorste spatbord, pinkertje (richtingaanwijzer) scheef... verder niets. Maar kennis heeft zin voor de nieuwe honda MTX en laat de voorband leeg lopen, zet voorwiel er scheef in, achterwiel ook... lijkt of de bromfiets zwaar geaccidenteerd is en de verzekeringsmaatschappij verklaart het wrak "total loss". Ik kon het "wrak" opkopen bij de verzerkeringsmaatschappij (mijn oom was de verzekeringsmakelaar) voor 300 euro en had max. 40 euro kosten om het "op te knappen". In mijn enthousiasme vertel ik dit fantastische nieuws aan mijn makkers en viavia komt dit aan de oren van de eigenaar van de bromfiets. Die is er als de kippen bij om het "wrak" zelf op te kopen (à 300), wat zijn recht is. Nadien heeft hij die brommer voor veel geld doorverkocht.

Moraal van het verhaal:
- je mag het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is;
- als je een gouden zaak weet staan, hou je snavel dicht en post het zeker niet op fora!
- en zorg dat je er snel bij zijt, nog voor de tegenpartij opzoekwerk kan gaan doen.

toch wel spijtig dat je hem niet hebt kunnen kopen, maar nu lig je voor de rest van je leven niet met je geweten in de knoei :-)

Tjebbe_Z
12 mei 2009, 08:46
Als je hem gaat bekijken, foto's, foto's en nog meer foto's. Bombardeer het topic!