PDA

View Full Version : New Standard Tuning (CGDAEG)



Portel
9 mei 2009, 11:44
Ik vond op Wikipedia iets over de zogenaamde "New Standard Tuning" (CGDAEG) en vroeg me af of gitaristen hier al ervaring hebben met deze stemming.

Ik ben momenteel aan het experimenteren met tunings (vind DDDDAD wel grappig :)) en een 'nieuwe standaard stemming' lijkt mij daarom best interessant.

Weet iemand waarom deze nieuwe stemming is aangenomen als 'nieuwe standaard', wat de voordelen zijn ten opzichte van de oude standaard tuning (EADGBE) en hoe je akkoorden in deze stemming moet pakken?

Roy,

CGDAEG: California Guitarist Drop Acid Every Gig

Bram+
9 mei 2009, 13:58
Het is een idee van Robert Fripp, een briljant musicus, maar het idee is nog door weinigen opgepikt. De naam 'new standard tuning' is daarom nog een beetje voorbarig. Ik vraag me eigenlijk ook af wat de voordelen zijn. Er is wel al het een en ander over geschreven trouwens, dus google is je vriend.

-=JEROEN=-
9 mei 2009, 14:09
Staat er ook bij hoe je dan akkoorden speelt en toonladders, arpeggio's, enz...

Ik gebruik regelmatig alternatieve stemmingen, maar hoe meer ik afwijk van de standaard (EADGBe) hoe meer ik mn best moet doen om alle akkoorden te kunnen spelen.

Hier nog een jammetje met alt.stemming:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=680660&content=songinfo&songID=7553324

Bram+
9 mei 2009, 15:56
Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd, het is een combinatie van een standaard cellotuning (?) en nog iets (banjo?). Nu ken ik de grepen op die instrumenten niet, dus je begint eigenlijk helemaal opnieuw met grepen leren. Wat ik snapte en wel handig vond is dat bij de onderste vier snaren de snaar/positie erboven altijd een kwint is, alleen wist ik niet wat ik met de bovenste (G) snaar moest.

Wat ik zelf uitgevogeld had (en ik ben vast niet de eerste):
Akkoorden pakken is wel betrekkelijk makkelijk, alleen gebruikte ik steeds (maar) vier snaren waarbij je bij een standaard majeur/mineurakkoord dus de grondtoon, (kleine/grote) terts, kwint en octaaf krijgt. Die octaaf kun je dan dus verlagen om bijvoorbeeld een 7 of 6 akkoord te maken en zo is er waarschijnlijk nog wel meer mogelijk.

Voorbeeldje van A-akkoorden:


A A Am A7 Am7 A6 Aaug
G--x---x---x---x---x---x---x--|
E--x---5---5---3---3---2---4--|
A--12--4---3---4---3---4---4--|
D--11--2---2---2---2---2---3--|
G--9---2---2---2---2---2---2--|
C--9---x---x---x---x---x---x--|
En dan dus hetzelfde principe als bij barree-akkoorden dat je die vorm kan verschuiven en ook op twee hoogtes: de onderste vier snaren en middelste vier snaren, met als bijkomend voordeel dat de vormen gelijk blijven op de andere vier snaren.

Een pentatonische ladder in A zou er dan zo uit kunnen zien:


7 8 9 10 11 12
G---|---|---|---|---|---|
E---|-0-|---|-0-|---|-0-|
A-0-|---|---|-0-|---|-0-|
D-0-|---|---|-0-|---|-0-|
G-0-|---|-0-|---|---|-0-|
C---|---|-0-|---|---|-0-|
Waarbij ik weer niet weet wat je met de bovenste snaar zou moeten doen.

Misschien dat iemand anders nog ideeën heeft?

aaronstonebeat
9 mei 2009, 21:54
7 8 9 10 11 12
G---|---|---|---|---|---|
E---|-0-|---|-0-|---|-0-|
A-0-|---|---|-0-|---|-0-|
D-0-|---|---|-0-|---|-0-|
G-0-|---|-0-|---|---|-0-|
C---|---|-0-|---|---|-0-|
Waarbij ik weer niet weet wat je met de bovenste snaar zou moeten doen.

Misschien dat iemand anders nog ideeën heeft?

Hetzelfde als op de dikke G-snaar ?

Bram+
9 mei 2009, 22:06
Hetzelfde als op de dikke G-snaar ?
Ja kan, maar dan verhaal je dus de noten op de 10e en 12e positie (in dit geval) dacht ik, dat vind ik persoonlijk niet echt handig als je een heel laddertje loopt, maar kan wel als de situatie zich voordoet :D

Guitarmania
10 mei 2009, 22:57
Ik vond op Wikipedia iets over de zogenaamde "New Standard Tuning" (CGDAEG) en vroeg me af of gitaristen hier al ervaring hebben met deze stemming.



Ik doe dat soort dingen niet. Maar heb er wel een vraag over:

Als je die lage e-snaar naar c omlaag stemt, dan wordt dat een vrij losse snaar, met weinig spanning. Je draait hem namelijk los. Die a-snaar draai je kennelijk ook naar beneden. Je haalt er spanning vanaf. De g-snaar span je weer aan, en die b- en hoge e-snaar draai je helemaal overhoop.

Zijn de snaarspanningen dan nog wel gelijkmatig? Of krijg je op elke snaar weer te maken met andere spanning (en dus veranderend spiervermogen)?

En welke snaar zet je op de b-setting als je die naar e stemt? Zet je daar een e-snaar (009 of 008/010) op je hals?

aaronstonebeat
10 mei 2009, 23:38
Lijkt me inderdaad iets om een custom setje voor samen te stellen, anders worden de verschillen in spanning wel erg groot.

-=JEROEN=-
11 mei 2009, 00:11
Wat dacht je van B en e-snaar omwisselen. De hoge e vervangt de B-snaar en de B-snaar stem je omlaag naar een G. Krijg je alleen wel een rare verhouding omdat die G dan lager klinkt dan de E en A. Maar tis een idee.

CGDAEG:
E omlaag naar C
A omlaag naar G
D blijft D
G omhoog naar A (auw)
E blijft E
B omlaag naar G

Edit: ik zou de G-snaar vervangen door een dikke B en die omlaag naar A stemmen.

Edit2: heb het ff geprobeerd, wat een zooitje, hahaha

Wouter0971
25 februari 2014, 14:09
Ik speel de afgelopen twee en een half jaar uitsluitend in deze stemming, maar er komt qua techniek meer bij kijken dan alleen maar een andere stemming.

Het voordeel van deze stemming is dat je tonale bereik veel groter wordt, maar de echte voordelen van deze stemming komen het best naar voren als je met meerdere akoestische gitaristen in deze stemming speelt. Ik vind het zelf erg prettig dat je wat lager komt in de bastonen. De meeste akkoorden en toonladders zijn goed te spelen op close voicing akkoorden na, dat is dan ook meteen het grootste nadeel. Er is het een en ander in tablatuur verschenen maar dit wordt voornamelijk onderling verspreid binnen de "Guitar Circles" die uit de cursussen van Fripp zijn voortgekomen. www.guitarcircleofeurope.com

Wat betreft snaardikte gebruik ik voor mijn elektrische gitaar een Ernie Ball "Skinny Top Heavey Bottom" setje (10 13 17 30 42 52), maar je kunt met de meeste drop-D sets wel goed uit de voeten. Op mijn akoestische gitaar heb ik een custom set van newtone in de diktes 11,13,22,32,47,59.

HaroldA
25 februari 2014, 14:38
Welkom Wouter0971! :ok:

Ik wil zelf de "Open C"-stemming nog eens proberen ...


http://www.youtube.com/watch?v=WXud1Ra-Yuw

Duhsjaak
28 februari 2014, 08:12
Welkom Wouter0971! :ok:

Ik wil zelf de "Open C"-stemming nog eens proberen ...


http://www.youtube.com/watch?v=WXud1Ra-Yuw

Ik kan je dat van harte aanbevelen. C voor als je meer wil benden/soleren en open D wat mijn all time favoriet is. Dan blijven rhythm partijen net wat strakker.

De snelheid van deze baas haal ik no way, maar wat ie ca. 1'20" zegt (less to think about while I'm playing) is een heel groot voordeel.
Vriendelijke groet,
Gus