PDA

View Full Version : parelmoer inleg vraagje



Gitaar1982
8 mei 2009, 22:15
Hallo allemaal.

Ik wil binnenkort een saz bouwen. Ik wil
parelmoer inleg op de hals(toets) als dat
niet te moeilijk is.

Hier is een videotje van de beste saz speler
van de wereld waarin hij europese/amerikaanse
muziek op de saz speelt:

http://www.youtube.com/watch?v=UXktMKItCS8&feature=related

De hals wil ik dus zo als de saz in het youtube videotje.

Ik heb op ebay 0.3 mm parelmoer kunnen vinden. Hiermee
zou ik op een goedkope manier mijn saz kunnen versieren.

Ik moet dus nadat ik de hoogte van
de toets heb geregeld, deze dunne parelmoerschijfjes
in de toets zo plaatsen dat het helemaal vlak is.

Probleem is dat deze parelmoer 1 vrij dun is en 2 laminaat
is waardoor je het niet vlak kunt schuren,want dan verpest je de parelmoerlaminaat.

Ik moet dus een profiel van 0.3 mm precies maken op
de toets en dan de parelmoer plaatsen. Wat ik wil weten
is of dit een beetje te doen is voor een beginnende bouwer als mezelf.

Ik heb wel wat over parelmoer inleg gelezen, dat een frees
wordt gebruikt om een profiel te maken. Ik weet niet of je met een frees precies een 0.3 mm diep profiel kunt maken.

Hier is een foto van de parelmoerlaminaat waar ik het over heb:

http://img141.imageshack.us/my.php?image=blackpearl8x8.jpg

Iets van 6 keer geprobeerd, maar blijft maar niet lukken.

Ik zou natuurlijk ook gewoon parelmoer van 1.0 of 1.5 mm kunnen kopen, maar dan wordt het een stuk duurder en moet ik het ook nog eens schuren, vormgeven etc.. De 0.3 mm parelmoer is makkelijk te knippen met een schaar of te snijden met een scherpe mes.

Alvast bedankt voor jullie advies.

gengar
8 mei 2009, 22:29
Normaal gesproken frees je een bepaalde diepte , bijvoorbeeld 1mm, leg je iets dikkere parelmoer in bijvoorbeeld 1,5 mm en dan schuur je de inleg vlak met de toets. Met die superdunne parelmoer waar jij het over hebt heb ik nooit gewerkt. Maar om bijvoorbeeld exact 0.3 mm te frezen zodat de inleg precies gelijk is met de toets dat lijkt me palingpittig! Het hele karwei is sowieso niet zo gemakkelijk op een bestaande nek met de vorm/ breedte van jouw instrument. Ik zou het misschien door iemand laten doen ipv dit als eerste inlegwerk zelf te gaan doen. Maar ontmoedigen is terecht taboe op dit forum dus succes!

Gitaar1982
8 mei 2009, 22:37
Normaal gesproken frees je een bepaalde diepte , bijvoorbeeld 1mm, leg je iets dikkere parelmoer in bijvoorbeeld 1,5 mm en dan schuur je de inleg vlak met de toets. Met die superdunne parelmoer waar jij het over hebt heb ik nooit gewerkt. Maar om bijvoorbeeld exact 0.3 mm te frezen zodat de inleg precies gelijk is met de toets dat lijkt me palingpittig! Het hele karwei is sowieso niet zo gemakkelijk op een bestaande nek met de vorm/ breedte van jouw instrument. Ik zou het misschien door iemand laten doen ipv dit als eerste inlegwerk zelf te gaan doen. Maar ontmoedigen is terecht taboe op dit forum dus succes!

Bedankt voor je antwoord.

Trouwens de bovenzijde van de parelmoer laminaat kan niet geschuurd worden, maar de onderzijde wel. Dus zou ik enigzins nog kunnen corrigeren.

Cocobolo
8 mei 2009, 23:41
Vergeef me mijn onkunde over dit instrument, maar heeft die hals fretjes? Als ik bijvoorbeeld naar het filmpje kijk op 1:26 dan zie ik daar de hals inleg goed. Het is dus eigenlijk 1 lange strook, onderbroken door de frets en smaller dan de gehele toets? Dan lijkt het mij dat je moet proberen die lange strook te frezen en desnoods een heeeel klein beetje te diep gaan. En dan niet het parelmoer schuren, maar juist het aan weerszijden hoger liggende deel van de toets, net zolang tot het gelijk is aan het parelmoer. Hier moet je misschien even een handig schuurmalletje voor maken of zo, zodat je nooit je parelmoer kunt raken.. Dus zorg ervoor dat je het parelmoer niet te ondiep inlegt want dan kun je niets meer als ik je goed begrijp.

Gitaar1982
8 mei 2009, 23:49
Ik zou natuurlijk ook de toets helemaal kunnen bedekken
met parelmoer, lol. Dat heb ik echter nooit gezien. Kan niet een reden bedenken waarom dat niet zou kunnen.

Normaal wordt een 2.5 cm breed stukje parelmoer geplaats
op een ongeveer 3 cm brede toets. De 0.25 mm die links en rechts van de parelmoerinleg overblijft, wordt bedekt met hout.

Gitaar1982
9 mei 2009, 00:04
Vergeef me mijn onkunde over dit instrument, maar heeft die hals fretjes? Als ik bijvoorbeeld naar het filmpje kijk op 1:26 dan zie ik daar de hals inleg goed. Het is dus eigenlijk 1 lange strook, onderbroken door de frets en smaller dan de gehele toets? Dan lijkt het mij dat je moet proberen die lange strook te frezen en desnoods een heeeel klein beetje te diep gaan. En dan niet het parelmoer schuren, maar juist het aan weerszijden hoger liggende deel van de toets, net zolang tot het gelijk is aan het parelmoer. Hier moet je misschien even een handig schuurmalletje voor maken of zo, zodat je nooit je parelmoer kunt raken.. Dus zorg ervoor dat je het parelmoer niet te ondiep inlegt want dan kun je niets meer als ik je goed begrijp.

Hey Cocobolo. Ja dit instrument heeft fretjes, maar de fretjes worden gemaakt van visdraad dat om de hals wordt strakgetrokken.
En idd is de parelmoerinleg iets smaller dan de toets.

De parelmoerinleg is inderdaad 1 lange strook,maar deze wordt NIET onderbroken door fretjes omdat deze boven de toets liggen.

Je idee dat ik iets dieper moet gaan dan de dikte van
de parelmoer inleg om vervolgens het aan weerszijden hoger liggende deel van de toets vlak te schuren is een goede waar ik ook aan had ged8. Alleen is het zo dat bij
dit instrument het begin en het einde van de toets ongeveer een mm lager moet zijn. Het midden van de toets is dus +- 1 mm hoger. Zou je de gehele toets even hoog/vlak maken dan krijg je dat snaren de fretten raken.

Dus de toets van mijn saz is 53 cm lang. Die moet je dan in gedachten in 3en delen. Dus 53/3 is 17,.... De eerste en de laatste 17 cm van de toets moet ongeveer 1 mm lager liggen. En de overblijvende 17 cm(het middengedeelte van de toets) is dus 1 mm hoger dan het eerste en laatste deel van de toets.

Dus Cocobolo als ik jouw idee zou proberen, zou ik de lange strook waarin de parelmoer komt liggen ongeveer 0.4 mm kunnen verlagen met een frees, waarna ik de 0.1 mm verhoging aan weerszijden van de toets liggen kunnen verlagen door te schuren. Om de parelmoer te beschermen tijdens het schuren zou ik daar plakband op kunnen doen. Waarschijnlijk blijf ik hiermee het 1 mm verschil tussen het eerste en laatste deel van de toets ten op zicht van het midden van de toets behouden.

Wat ook zou kunnen is misschien een iets dikkere laklaag op de toets wat ik daarna zou kunnen corrigeren. Maar dit lijkt me niet zo mooi.

Hopelijk een beetje begrijpelijk. Bedankt voor het meedenken.

northernlake
9 mei 2009, 00:30
Ik zou natuurlijk ook de toets helemaal kunnen bedekken
met parelmoer, lol.

Het is dan wel geen saz, maar zoek maar eens op de Gibson Century of Progress :)

Gitaar1982
9 mei 2009, 01:36
Het is dan wel geen saz, maar zoek maar eens op de Gibson Century of Progress :)

Ziet eruit als een mooi gitaartje.

Cocobolo
9 mei 2009, 07:21
is het een losse toets op de hals? Zo ja, dan kun je misschien ook kiezen om die mm verschil aan het begin en aan het eind niet aan te brengen aan de voorkant maar bijvoorbeeld aan de achterkant van de toets?
Of juist die kromming aanbrengen op de hals. De toets moet dan natuurlijk die mm naar beneden gedrukt worden op het moment dat je hem erop lijmt.

Gitaar1982
9 mei 2009, 16:23
is het een losse toets op de hals? Zo ja, dan kun je misschien ook kiezen om die mm verschil aan het begin en aan het eind niet aan te brengen aan de voorkant maar bijvoorbeeld aan de achterkant van de toets?
Of juist die kromming aanbrengen op de hals. De toets moet dan natuurlijk die mm naar beneden gedrukt worden op het moment dat je hem erop lijmt.

Lol Cocobolo. Jij hebt wel steeds slimme oplossingen.

Bij een saz wordt best vaak op de hals een toets geplaatst, maar evenzo vaak is er geen losse toets.

Ik denk niet dat wat jij schrijft lukt omdat wanneer je de onderkant een mm zou verdunnen aan het begin en aan het einde van de toets, het midden 1 mm hoger blijft en precies deze 1 mm op de hals drukt waardoor de bovenzijde overal even hoog blijft.

Dus dan krijg je zoiets:

http://i43.tinypic.com/f1mdd.jpg

Gitaar1982
9 mei 2009, 16:25
OLE OLE OLE, ik kan eindelijk plaatjes op een forum krijgen.