PDA

View Full Version : Verschil tussen Gibson Studio en Studio lite?



Braindead
8 mei 2009, 15:14
Ik snap dat de ene een wat lichtere body (dunner?) heeft maar zijn er verder verschillen? Hoe kan ik verder een Studio (optisch) van een studio lite onderscheiden en andersom? Ik zie het verschil namelijk vaak niet behalve dat de studio lite wat andere (meer verschillende?) kleuren lijkt te hebben.

Oh ja , en dan heb je ook nog de studio plus. Hoe zit het daarmee?

Had de search functie gebruikt maar kon geen relevante topic vinden hierover.

Ace 1.15.19
8 mei 2009, 15:22
Wikipedia:



In the mid 1990s Gibson produced the Studio Lite and Studio Lite M-III. The Lite models were produced with balsa wood (referred to as "chromyte" in advertisements) portions of the body to reduce the guitar's weight, responding to some players' complaints about the heaviness of a standard Les Paul after four or five hours of playing. The Studio Lite M-III was produced with a new pickup configuration: 2 humbuckers with a single coil in the middle. The pickup selector switch gave five single-coil options in the "up" position, and four humbucker combinations in the "down" position, plus an "off" position. The name M-III refers to the Gibson M-III model, which was a Superstrat-style guitar, for which these electronics were originally developed.
Hij is dus inderdaad lichter. De M-III heeft een extra SC in het midden, en de pickup switch is anders geconfigureerd.

Agent_Smith
8 mei 2009, 15:50
Zover ik weet hadden de 'lights' idd dunnere bodies. Ik herinner me de Studio Light en de Custom Light (ook dunnere body en aan de achterzijde van de body geen binding).

Braindead
8 mei 2009, 16:05
Dus optisch is het moeilijk te zien, behalve aan de dikte van de body. Die single coil hebben ze niet allemaal en een binding aan de achterzijde van de body heeft geen enkele studio. Verder niks waar je het aan kan zien? stemknoppen, opdruk afdekplaatje halspen misschien?

Ace 1.15.19
8 mei 2009, 16:08
Prijskaartje misschien? :p

En inderdaad, die SC zit er alleen in bij de M-III versie.

frankpaul1
8 mei 2009, 16:49
Zover ik weet hadden de 'lights' idd dunnere bodies. Ik herinner me de Studio Light en de Custom Light (ook dunnere body en aan de achterzijde van de body geen binding).

Dat is niet waar. De Studio Lite is gewoon even dik. Heb er zelf eentje gehad, hele fijne gitaar.

De Studio Plus is een Studio met een flametop.

Rubster
8 mei 2009, 19:15
Volgens mij zijn de Studio Lite's vrij gemakkelijk te herkennen aan de kleuren waarin ze geleverd werden. Deze zijn namelijk vrij zeldzaam in Gibson gebruik: Donker blauw, teal green, etc.
Daarnaast heb ik ze alleen nog maar gezien met zwarte hardware. Hoop dat je hier wat aan hebt!

frankpaul1
8 mei 2009, 19:29
Ze zijn ook geleverd in twee sunburst variaties. Cherryburst en tobaccoburst.

Rubster
8 mei 2009, 19:52
Dat kan, waarschijnlijk dan ook met gouden hardware? De Lite's zijn volgens mij ook geladen met 496R + 500T pickups, dat misschien ter herkenning?

Ben niet echt een Les Paul fan, maar voor die Lite's heb ik toch echt eens serieuze GAS gehad!

frankpaul1
8 mei 2009, 20:13
Ja, klopt. Ik had de tobacco Sunburst versie. Die had gouden hardware en een ebony toets. Volgens mij hadden ze allemaal een ebben toets, maar dat weet ik niet zeker. En de 496R en 500T ceramic pickups idd.

Hoogie
24 mei 2009, 19:15
Ik heb zelf een studio lite. De kleur is cherry sunburst met gouden hardware. Er zit inderdaad een 496r en 500t elementen in. De elementen hebben geen cover. De hals vorm is een 1960 slim taper lp. Dunner dan de gewone studio. Verder zijn de stemmechanieken van metaal en niet van kunststof.