PDA

View Full Version : Overdrive pedaal (Blues)



Billy Turf
8 mei 2009, 13:28
Ik ben van plan vanmiddag even naar een gitaarwinkel in de buurt te gaan om op zoek te gaan naar een leuk (vintage)overdrive pedaaltje.

Nu heb ik op internet even hier en daar rondgekeken en zag ik de Boss Bluesdriver en de Behringer to800.
Die spraken me wel aan, ben niet iemand met een groot budget.

Maar nu is mijn vraag of een overdrive pedaaltje ook goed klinkt over een transistorbak.
Ik heb zelf een Laney Pro Linebacker pl-100 twin uit 1990.

http://i13.ebayimg.com/02/i/001/41/df/c8e1_1.JPG

Muziek die ik met mijn coverband variėreert van De Stones tot Clapton.

Chris Winsemius
8 mei 2009, 13:34
Probeer iig. ook even de Digitech Bad Monkey.

marc_o
8 mei 2009, 13:38
Tja, ik zou zeggen: neem je versterker mee naar de winkel.....wellicht vind je dat omslachtig, wat het natuurlijk ook is, maar om nu een goed advies te verwachten van ons, terwijl bijna niemand die versterker kent, is wellicht wat teveel gevraagd.
Wanneer dat niet tot de mogelijkheden behoort vanwege vervoer ofzo, zou ik in de winkel ook zeker proberen het pedaal wat je wil testen op een transistorversterker aan te sluiten, anders koop je waarschijnlijk een kat in de zak.
Wellicht is het een idee om een pedaal uit te zoeken wat een buisje aan boord heeft om zo toch meer van het rokerige bluesgeluid tot je beschikking te hebben.....een Blackstar buizenoverdrive zou iets kunnen zijn, maar hoe die klinkt op jouw versterker.....geen idee.

Chris Winsemius
8 mei 2009, 13:47
eigen amp + gitaar meenemen is idd. 'n MUST!

HaroldA
8 mei 2009, 14:27
Probeer iig. ook even de Digitech Bad Monkey.

Jep!

En de OCD natuurlijk...

Eigen versterker + gitaar meenemen is eigenlijk ook wel verplicht.

Wicked Willy
8 mei 2009, 14:28
En natuurlijk de standaar Ibi tubescreamer.........maar die OCD man o man...wat een zalig pedaal!

Ace 1.15.19
8 mei 2009, 15:30
Nu heb ik op internet even hier en daar rondgekeken en zag ik de Boss Bluesdriver en de Behringer to800.
Die spraken me wel aan, ben niet iemand met een groot budget.

En de OCD natuurlijk...

Doe mij ook maar een OCD voor een klein bedrag. :crazyhappy:

Billy Turf
8 mei 2009, 16:05
Ben net terug, er waren verschillende overdrive pedals sommige met buisjes maar allen waren redelijk hoog geprijst de bedragen liepen uiteen van 119 t/m 191 euro.

Nu is mijn oog gevallen op de Maxon OD-9.
Wat natuurlijk de orginele tubescreamer is, hij was tevens het goedkoopst 119eu.

http://www.youtube.com/watch?v=NxCNFpVzCI0
http://www.music-blvd.com/shop/music-boulevard/Maxon_OD9_OEP.jpg

Ik ga vanavond nog een keer terug en ben van plan hem dan mee naar huis te nemen want ben behoorlijk aan de GAS.

Sinner
8 mei 2009, 16:53
De goedkoopste?:???:

Een Bad Monkey is echt maar een fractie van die prijs.

Ik heb zelf deze Maxon niet, maar wel een Ibanez Tubescreamer en een Bad Monkey en ik moet zeggen dat ze heeel dicht bij elkaar zitten; veel dichter i.e.g. dan het prijsverschil zou doen vermoeden.

Ik zou de Monkey zeker nog even checken voordat je tot koop over gaat; zeker als je niet zo'n groot budget hebt.:hippie:

nielsnielsniels
8 mei 2009, 16:57
Ik denk niet dat je met een transistor amp naar tubescreamers moet kijken, ze zijn bedoeld om je buizen te laten schreeuwen, en ik weet zeker dat je met transistor een heel ander geluid krijgt.

Maar misschien klinkt het weer wel goed, elk pedaaltje klinkt anders op verschillende amps. Ik heb sinds woensdag een Bad Monkey die ik tweedehands heb gekocht voor 25 euro, en hij klinkt enorm lekker. Zeker als je een gelimiteerd budget heb. Ik had ook een TS9 kunnen kopen maar die 80 euro verschil is het niet waard. Daarnaast heeft een Bad Monkey ook een Hi en Lo knop, ipv van een Tone knop op de standaard Tubescreamer, dus je kan je naast de midboost ook wat andere geluiden mee bereiken. Ik kan em dus zeker aanraden.

Ik speel ook alleen maar blues en de Bad Monkey is hier erg geschikt voor, ik heb gisteren een clipje opgenomen over een backing van Red House.. kwaliteit is niet al te goed en er zitten veel timing foutjes in, maar misschien geeft het je een beetje idee van hoe die klinkt:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=940907

edit : gain staat op het clipje op 4 uur, bijna voluit dus.

Wicked Willy
8 mei 2009, 17:05
Goedkoop is duurkoop.......investeren in een goed pedaal kan nooit kwaad...

Billy Turf
8 mei 2009, 17:15
Die Maxon is natuurlijk een pedaal voor het leven die gaat dan niet meer weg.

Maar hij was idd het goedkoopste want hij had geen Digitech Bad Monkey of Boss Blues driver..of behringer rotzooi

Anyway ik ga straks nog een keer testen, ik hou jullie op de hoogte mocht ik hem kopen volgen foto's uiteraard.

nielsnielsniels
8 mei 2009, 17:24
Die Maxon is natuurlijk een pedaal voor het leven die gaat dan niet meer weg.

Maar hij was idd het goedkoopste want hij had geen Digitech Bad Monkey of Boss Blues driver..of behringer rotzooi

Anyway ik ga straks nog een keer testen, ik hou jullie op de hoogte mocht ik hem kopen volgen foto's uiteraard.

Juist omdat je transistor hebt en een tubescreamer gaat kopen zou ik gaan voor de bad monkey. Als je er toch geen buizenoversturing mee kan bereiken, waarom dan nog zo een extra dure ook? Koop dan nieuwe pickups ofzo, dan helpt je sound meer dan een pedaal van 120 euro die bedoeld is voor buizenamps.

Chris Winsemius
8 mei 2009, 18:43
Ik kan ook gaan posten: koop 'n goeie blues buizen amp ;) maar de TS geeft zeer duidelijk zijn doel en budget aan.

Heb zelf trouwens 'n begin 80s TS9 en 'n Boss SD-1 maar (en ik ben schijnbaar niet de enige) ik geef de voorkeur aan de goedkope Bad Monkey, vooral qua "openheid".

Wel moet ik er even bijzeggen dat bovenstaand vooral is vergeleken icm. wat buizenamps maar de Bad Monkey gebruik ik zelf ook, via de mixer-output, op 'n goedkope transistor pa-amp met "meer dan redelijk" geluidsresultaat.

kassie
8 mei 2009, 18:53
Of een marshall bluesbreaker 45E op MP. Daar ben ik wel fan van, heb zelf echter een DIY ts 808.

Heb de bluesbreaker nooit gehad dus ik kan niet echt uit ervaring spreken. Wel een marshall guvnor, kun je ook mooie bluesy geluiden uit halen. Was erg tevreden over het pedaal. De bluesbreaker heeft een iets andere dynamiek. Iets meer plexi sound achtig. 'Geschikter' dus voor........ blues.

Maargoed dat zijn dus marshall pedalen, de een vind ze wat, de ander niet... maar ik vind dat ze vaak onderschat worden.

bastiaanvanbeek
8 mei 2009, 19:09
ik weet niet wat je budget is, maar ik kan je alvast wel een tip geven: de Maxon OD808. het is een pedaal die een warme overdrive geeft en de originele tone/karakter van je versterker en gitaar in takt laat. hij zit meestal rond de €120

Ace 1.15.19
8 mei 2009, 19:52
Inderdaad kassie, heb je gelijk in. Ik heb zelf de Guv'Nor.

Renin
8 mei 2009, 20:16
idd als je handig bent kun je ook eens kijken op newtone voor een zelfbouwpedaalkittubescreramersoldeerpakket of hoe het ook mag heten.

Er zijn hier vast ook wel mensen die je hier bij kunnen/willen assisteren. Wat ik begrepen heb is het geluid en kwliteit van een tubescreamer met de prijs van een beheringer.

Maar ja, minimaal 1 rechterhand is wel een vereiste denk ik.

Billy Turf
8 mei 2009, 21:07
Het is hem dus toch geworden, de Maxon OD-9
Kreeg ook nog eens 20euro korting en een gitaarkabel erbij.

picca's

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WL4TI4QP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PNBSSE46.jpg

Ik vond hem toch wel zeker lekker klinken, ook al is het over een transistoramp.

Natuurlijk klinkt hij lekkerder over een buizenbak maar die gaat er in de toekomst heus nog wel komen.

Bedankt voor jullie suggesties
greetz TURF :blast: