PDA

View Full Version : Music Man versterkers



Tokaifan
8 mei 2009, 10:43
Ik was eigenlijk benieuwd of mensen op het forum ervaring hebben met Music Man versterkers. Ik ben erin geinteresseerd geraakt door het feit dat Joe Strummer er op speelde.

Zijn er ook mensen die weten of ze te koop staan?

http://i15.ebayimg.com/06/i/001/41/6e/560c_1.JPG?set_id=8800005007

Harstikke bedankt alvast!

Harry
8 mei 2009, 10:46
heb je al op marktplaats of gitaarmarkt gekeken?

hole
8 mei 2009, 10:52
Hoi

Ik heb verscheidene MusicMans gehad. Allemaal even gaaf en goed

Vaak met solid state voortrap, maar dat is in dit geval niet een minpunt.
Ze gaan clean en hard.

Gemaakt door Leo Fender nadat hij wegging bij fender, jaren zeventig en begin tachtig.

Ow ow ow had ik mijn geliefde 112RD EVM maar nooit weggedaan :'(

Meer info www.musicmanamps.com (http://www.musicmanamps.com)

Tokaifan
8 mei 2009, 10:54
Gitaarmarkt nog niet, wel marktplaats. Op marktplaats stond een 4x12 uit Flevoland. Ik wil eigenlijk liever 2x12, maar dat is misschien meer iets psychisch en estetisch :soinnocent:.

Tokaifan
8 mei 2009, 10:56
Hoi

Ik heb verscheidene MusicMans gehad. Allemaal even gaaf en goed

Vaak met solid state voortrap, maar dat is in dit geval niet een minpunt.
Ze gaan clean en hard.

Gemaakt door Leo Fender nadat hij wegging bij fender, jaren zeventig en begin tachtig.

Ow ow ow had ik mijn geliefde 112RD EVM maar nooit weggedaan :'(

Meer info www.musicmanamps.com (http://www.musicmanamps.com)

Dat ze gemaakt werden door Leo Fender wist ik inderdaad. Heb je er toevallig nog eentje te koop staan :chicken:?

hole
8 mei 2009, 11:06
ik heb enkel nog dit aandenken....allemaal verkocht :(

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/25149833_5__-U_.jpg

Ik zag laatste (kort geleden) de mooiste/beste Musicman ooit gemaakt op Marktplaats: de 4x10..
als je die kunt krijgen...da's echt een MONSTER!

Tokaifan
8 mei 2009, 11:09
Ik heb de term zelf nog nooit gebruikt, maar voor alles is er een eerste keer:

GAS

Man, wat een enorm vette verzameling. Ik kan inkomen dat je spijt hebt dat je die hebt weggedaan!

hole
8 mei 2009, 11:15
Mwa ik ben niet zielig, ik heb er mooi spul (http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/IMG_8152.jpg)voor terug hoor ;)

Maar MusicMans zijn gewoon gaaaaaaaaaaaf. Kunnen goed met pedaaltjes overweg, hele mooie spring reverb (meeste modellen). Toppie dus

Tokaifan
8 mei 2009, 11:25
Erg vet! Ik vind je nu ook idd gelijk een stuk minder zielig :P!

hole
8 mei 2009, 11:29
http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/ericClaptonMM76.jpg

Mr. Slowhand himself..(fullstack MM's!!!)

Ow nog een tip: met een grijze badge zijn (meestal) full-tube. Die met zwarte badge zijn (meestal) Solid-state preamp.

MM stapte (eind jaren 70) over van full-tube naar solid-state pre's vanwege "reliability" issues..wat niet wil zeggen dat de full-tube's slecht zijn of zo. Ik heb enkel met solid-state gehad, en kan die aanbevelen.

Tokaifan
8 mei 2009, 11:45
Oke, thanks voor de tip! Toevallig dat je ook in Tilburg woont trouwens.

Hoe zit het met oversturing op deze versterkers?

Tokaifan
8 mei 2009, 11:50
Heel raar dit. Ik zie mijn post pas, als ik daarna weer een bericht post? Hoe komt dat?

hole
8 mei 2009, 12:17
Forum heeft wel eens kuren.

De OD op deze dingen ligt aan de versie. Als je een "RD" model heeft zit daar een "Limiter" kanaal op. Mooie vintage blues/rock sound haal je daar uit. Geen high gain/metal (natuurlijk)

De andere modellen hebben niet zo'n mooie vervorming vind ik (gain van pre-amp flink omhoog schroeven), maar dat is een kwestie van smaak.

Met pedalen kom je trouwens een heel eind, want ze slikken echt ALLES. Let wel: ze hebben geen FX loop (sommige modellen wel een "insert" die je als loop kunt gebruiken).

http://www.dolphcantrijn.nl/pics/1201.jpg (...ook typische Tilburger op die foto :dontgeti:)

Rutger
8 mei 2009, 12:20
Fijne versterkers inderdaad, heerlijk clean! k Heb ook de ervaring dat pedalen goed worden geslikt door die combootjes.
2Dehands komen ze weleens voorbij voor niet al te gekke prijzen.

guitaraddict
8 mei 2009, 12:29
Dat ze zo clean en dynamisch zijn ligt ook aan het feit dat ze hele goede eindbuizen gebruikten, anode op ruim 700 volt (bv 2165 RD ) en de buizen van tegenwoordig kunnen dit vaak niet aan.

Dus wel oppassen welke buizen er in zitten .


Alf

Pepe
8 mei 2009, 12:31
http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/ericClaptonMM76.jpg

Mr. Slowhand himself..(fullstack MM's!!!)

Ow nog een tip: met een grijze badge zijn (meestal) full-tube. Die met zwarte badge zijn (meestal) Solid-state preamp.

MM stapte (eind jaren 70) over van full-tube naar solid-state pre's vanwege "reliability" issues..wat niet wil zeggen dat de full-tube's slecht zijn of zo. Ik heb enkel met solid-state gehad, en kan die aanbevelen.

Goeie tip de badgekleur, dat heb ik nog nergens anders gelezen.

Ondanks alle hypes en magic die rond de beano tijd van EC hangt, ik vind dat hij zijn beste toon krijgt op 461 Ocean Boulevard, volgejengeld met blackie en MusicMan amps.

Tokaifan
8 mei 2009, 15:53
Ik zal marktplaats eens in de gaten gaan houden!

2165 RD, dit zijn een soort buizen dus?

hole
8 mei 2009, 16:06
Ik denk dat hij de 212 65 RD bedoelt. Dat is een type MusicMan versterker

212 -> 2x12 combo (2 12 inch speakers)
65 -> 65 Watt (RMS mind you!)
RD -> met limiter kanaal.

(Of de 210 65 RD , met 10 inch speakers, ERG lekker bakkie)

Tokaifan
8 mei 2009, 16:41
Ah zo, wat voor buizen zitten er in?

Zijn er voor de rest nog belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Rinze
8 mei 2009, 16:57
Zijn er voor de rest nog belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Ja. Als ie goedkoop is mooi laten staan en mij een berichtje sturen :cheerup:

Toaster
8 mei 2009, 17:46
Ik denk dat hij de 212 65 RD bedoelt. Dat is een type MusicMan versterker

212 -> 2x12 combo (2 12 inch speakers)
65 -> 65 Watt (RMS mind you!)
RD -> met limiter kanaal.

(Of de 210 65 RD , met 10 inch speakers, ERG lekker bakkie)


Ik heb ooit een 2x10 gehad. Ook een zeer fijne versterker. Verkocht om een Fender blackface pro reverb te kunnen kopen.

Maarrrrr toch erg jammer dat hij weg is. Ideale bak voor thuis én op het podium. Erg goed geluid. Zéker voor het geld. Ik heb hem toen weggedaan voor € 650,-

Ik heb ook ooit een los topje gehad met 15 inch speakerkast. Kon ik niks mee. Verkocht aan Ton Engels. Die klonk er weer geweldig op!

PeeVee
8 mei 2009, 18:15
Ik wist helemaal niet dat er "full tube" MusicMan's bestonden?! Ben je niet in de war met de gelijkrichter? Voor zover mij bekend hadden alle MM's een transistor preamp (incl. tooregeling en effecten). De oudere modellen een nonaal 12AX7 (of 12AT7, daar wil ik vanaf zijn) fasedraaier buisje en 2 of 4 eindbuizen. De latere modellen hadden een solid state fasedraaier en dus alleen maar 2 of 4 (grote) eindbuizen en niet meer het (kleine) nonale buisje. Een full tube MM zou ik wel eens willen horen. Ik heb zelf ooit een RD210 Sixty-Five gehad en dat was voor clean PRIMA en inderdaad met een pedaaltje ervoor om lekker te bluezen. Prima amps, ook voor soul, country etc. Ook prima compacter / lichter alternatieve voor Twin Reverb clean.

matto
8 mei 2009, 18:55
ik heb ook nooit geweten dat er full tube MM versterkers zijn geweest.
Welke types zijn dat geweest?

Rinze
8 mei 2009, 19:14
Er zijn wel degelijk fulltube MM's geweest, volgens mij alleen de serie die qua knopindeling overeenkwam met een Twin. De RD en RP modellen waren meen ik vanaf het begin met trannie-preamps uitgerust. Maar het gekke is dat ik o.a. in de Gitarre & Bass heb gelezen dat de versies met transistor voorversterker over het algemeen beter gewaardeerd worden dan die met een buizenpre.. Ze schijnen directer te klinken, de modellen met een buizenvoortrap knallen minder.

De modellen waar ik zelf over gespeeld heb klonken erg mooi trouwens, echt Fenderclean en dan mooi strak. Zit stiekem altijd nog te GASsen op zo'n ding.

guitaraddict
8 mei 2009, 21:02
Dit is een stukje uit Musicman's originele folder uit 1976

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/musiman1.jpg

Ik kan me niet voorstellen dat ze hierna volledig buizenamps hebben uitgebracht.

Op alle schema's die ik heb zie ik alleen maar opamp voortrappen.


Alf

skabouter
8 mei 2009, 21:19
Hoera, Music Man amps zijn mooi! prachtige bakken, met heerlijke clean sounds... Ik heb zelf een HD130 head (mijn 2e), deze is omgebouwd van de combo naar de head versie. Volgens mij van een 210-HD combo.

Transistor voortrappen en 4x EL34 in de powerampsectie en een gelijkrichter. De spring-reverb en de analoge tremelo zijn het me allemaal om te doen! Geweldige gefreakte sounds krijg je daaruit, en ik vind de clean erg lekker voor zweverige ballads of strakke ska-slagjes.
Overstuurd vind ik het maar niets, dan komt ineens het solid-state karakter erg naar voren....
Nu draai ik er wellicht teveel gain in, er zit wel een aardig crunchend randje in, maar dit is niet goed genoeg vind ik, en meer gain gaat sizzlen. Maargoed, voor drivesounds heb je weer andere dingen, verder erg blij hiermee.

het 5e nummer op mn myspace (http://www.myspace.com/dubox) heeft een intro met gebruik van die reverb en tremelo, kvind t wel lekker gefreaked klinken... maar je kan er ook hele mooie dingen mee doen.

Eko
8 mei 2009, 21:32
Yep , er waren wel degelijk full-tube. De hybrid zijn het meest bekend. Ik heb een 2 x 10 gehad en die klonk , over het algemeen , prachtig helder. Mooie reverb en inderdaad net een kleine Twinreverb. De 65 watt was meer dan voldoende.

Pepe
8 mei 2009, 21:44
http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/ericClaptonMM76.jpg

Mr. Slowhand himself..(fullstack MM's!!!)

Ow nog een tip: met een grijze badge zijn (meestal) full-tube. Die met zwarte badge zijn (meestal) Solid-state preamp.

MM stapte (eind jaren 70) over van full-tube naar solid-state pre's vanwege "reliability" issues..wat niet wil zeggen dat de full-tube's slecht zijn of zo. Ik heb enkel met solid-state gehad, en kan die aanbevelen.

de tip schijnt toch niet te kloppen?

The Music Man logos came in two versions: the original one was black on silver, while after 1980 it was silver on black. This way you can tell the older amps from later ones at first glance.

Ik heb ook geen full tube amp kunnen ontdekken. Welke modellen waren dat dan?
Misschien bedoel je dit:
In the early years there were so many complaints on how cold they sounded that they added a single 12AX7 equivalent to the pre. It was still an ss pre though...the tube was just to add warmth.

zoon van Piet
9 mei 2009, 00:21
Ik kocht een van de eerste lading MM's in ons land ( het zal in 1978 geweest zijn..): de 212 HD sixty five. 2 EL34's en de rest transistor. Later ( in 84) kocht ik de 100RD top met 2 6L6's (en toch echt 100 watt). Die heb ik nu nog, evenals een 65 RP 112 ( 2 6L6's en .. een phaser! ).

MM bracht aan het eind een type uit met een extra buis in de (transistor)voortrap. alle MM's zijn hybride, er zijn geen fulltubes of fulltrannies. en allemaal klinken zijn ze op hun best in clean en keihard. Fantastisch met pedalen! En Ton Engels zweert er inderdaad bij.
Wel belangrijk is dat ze goeie buizen krijgen -old stock, geen chinese of oosteuropese rommel.

Wat ik nog toe wil voegen aan info: ik heb mn 100 RD nu dus 25 jaar. Vorige week nog mee opgetreden ( de Marshall heeft vakantie). In die jaren heb ik er pakweg 400 optredens mee gedaan en talloze, duizenden, repetities. hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, hij doet het altijd!!! Waar mn Marshall in tien jaar al drie keer de geest heeft gegeven, en zelfs mijn fender pro ooit in de brand vloog ( ook vet! ) is de Music Man onverwoestbaar gebleken. Hij kan niet kapot, volgens mij.

Tokaifan
9 mei 2009, 10:50
Haha, too bad, ain't gonna work :hippie:.

Ron Houben
13 mei 2009, 18:56
Hoi,

Ik heb -weer terug na 25 jaar- een 210 65 watt combo. Met een 12AX7. Klinkt erg hard, niet zo geweldig voor scheur, maar erg goed voor clean, en erg hard.

Volgens Aspen Pittman in zijn The Tube Amp Book, moet je die met 12 AX7 buis hebben en die herken je van buiten aan het feit dat op het typeplaatje op het speakerdoek de naam nog een keer in script geschreven is. Bijvoorbeeld " Sixty Five" in script font.

Ze komen altijd weer voorbij op marktplaats, een 65 watt combo mag niet meer dan 400 euro kosten, een 150 Watt 700 Euro.

Succes!

zoon van Piet
13 mei 2009, 20:09
Hoi,


Volgens Aspen Pittman in zijn The Tube Amp Book, moet je die met 12 AX7 buis hebben en die herken je van buiten aan het feit dat op het typeplaatje op het speakerdoek de naam nog een keer in script geschreven is. Bijvoorbeeld " Sixty Five" in script font.

Succes!

Aspen is een buizenfetishist, zijn mening lijkt me een tikkie gekleurd. en dat sixty five stond op de hele HD serie, volgens mij. Absoluut zekerweten op de mijne - en die had geen prebuisje.
Ik heb de 1x10 50 watter met preamp-buisje bespeeld en hoorde eigenlijk geen/nauwelijks verschil in klank, de buis diende voor zover ik begreep dan ook voor de vervorming van het scheurkanaal (wat naar hedendaagse begrippen nauwelijks meer zo mag heten). Die vervorming was leuk, maar niet bijzonder - vervorming is nooit het sterke punt geweest van MM, daarover lijkt iedereen het wel eens..

Overigens zijn er wel heavy gitaristen geweest die MM's gebruikten. Mo van Mothers Finest, bijvoorbeeld. en die indiër van Soundgarden (alleen in de studio). Met een heftig pedaal kun je de enorme power en het weldadige laag van een MM gebruiken om headbangers te teisteren..

Hendriks
11 juli 2010, 18:20
Even een vette bump.
Ik kan mijn Princeton ruilen tegen een MM 65 2x10 combo ,begin jaren 70 , de uitvoering met tremelo en reverb , volgens de aanbieder fulltube , in zeer goede staat in flightcase.
Hier al veel goeds gelezen over deze versterkers en hij voldoet ook aan de eisen die ik in een versterker zoek : lekker clean, redelijk compact en een goede reverb, maar is dit een goede deal? Ik ken deze niet en heb geen idee wat ze waard zijn.

Toaster
11 juli 2010, 23:38
Ik heb de mijne 4 jaar geleden gekocht voor 650,- en 2 jaar geleden (helaas) verkocht voor 650,-

De laatste 3 op marktplaats zijn gegaan voor 400,- 550, 500,- de laatste met flightcase.

Groeten Niels

Hendriks
11 juli 2010, 23:54
Ik heb de mijne 4 jaar geleden gekocht voor 650,- en 2 jaar geleden (helaas) verkocht voor 650,-

De laatste 3 op marktplaats zijn gegaan voor 400,- 550, 500,- de laatste met flightcase.

Groeten Niels

Op ebay.de ging een tijdje terug een top (50 watt) voor 600 weg.
De revieus zijn uitsluitend positief zowel HC, strat-talk en TDPRI , ik begin er wel zin in te krijgen. Wat zijn zou ervaringen en waarom heb je hem verkocht?

Toaster
12 juli 2010, 19:07
Ik heb em verkocht destijds omdat ik geld nodig had voor een Fender Blackface. Alles aan de Fender was mooier: clean en betere reverb.

Maarrrrrrr voor een derde of een kwart van het geld heb je een versterker die heel dicht in de buurt komt van die Fender sound. Het is geen Fender (en toch ook weer wel:) ) maar het komt erg dicht in de buurt.

Ik zocht laatst weer een Music Man als repetitie amp en als amp voor dubieuze optredens.... Maar greep 3 x mis. Ik heb nu maar een Session sessionette gekocht. Ook een 2x10. Ook erg lekker trouwens en nog goedkoper dan een Music Man.

Hendriks
12 juli 2010, 20:22
Heel dicht in de buurt vind ik goed genoeg, geld voor de real thing is er voorlopig toch niet .
Diverse clips gehoord en ik ben toch wel onder de indruk , helemaal als je je bedenkt dat de pre-amp hybride is .

PeeVee
14 juli 2010, 16:42
Ik weet nog wel een MusicMan 115 Sixty-Five te koop :cheerup:

Hendriks
14 juli 2010, 19:02
Ik weet nog wel een MusicMan 115 Sixty-Five te koop :cheerup:

Is zo'n 115 een beetje te tillen? Vind ik ook belangrijk ,met repeteren moet ik er een aardig eindje mee sjouwen.

PeeVee
14 juli 2010, 21:12
Is zo'n 115 een beetje te tillen?
Ze zijn niet "lightweight" ofzo, is gewoon een degelijk houten kast en wat een buizenversterker zwaar maakt zijn m.n. de trafo's en ondanks dat dit een hybride versterker is, heeft ie wel een buizeneindtrap en is er dus een hoogspanningstrafo en uitgangstrafo nodig. Kortom: ze zijn niet veel lichter dan vergelijkbare Fender versterkers. Deze 115 is wel wat lichter dan een 2 x 12" uitvoering zoals de 212 Sixty-Five of een Twin Reverb.

Hendriks
15 juli 2010, 22:24
Ze zijn niet "lightweight" ofzo, is gewoon een degelijk houten kast en wat een buizenversterker zwaar maakt zijn m.n. de trafo's en ondanks dat dit een hybride versterker is, heeft ie wel een buizeneindtrap en is er dus een hoogspanningstrafo en uitgangstrafo nodig. Kortom: ze zijn niet veel lichter dan vergelijkbare Fender versterkers. Deze 115 is wel wat lichter dan een 2 x 12" uitvoering zoals de 212 Sixty-Five of een Twin Reverb.

Ik had je een pm gestuurd, maar volgens mij werk dit momenteel niet.

Mimasu
26 juli 2010, 22:38
Toch nog even mijn ervaring met Music Man amps.

Gehad: een one thirty top met 4x 12 cab, een RP100 met EVM 12L en een 212 HD One thirty. Nog steeds in mijn bezit: een 212 HD One thirty (mint!), een sixty five reverb top met 212 RH one thirty cab (2 x 12", met exp. laag hoorn), een 112 RD Fifty, en een 110 RD Fifty.

De RD50's zijn de enige MM's met een buis in de voorversterker (in het lead kanaal dat bij MM Limiter kanaal heet). Alle andere al dan niet buisjes zijn fasedraaier. De voorversterker is bij alle andere MM's solid state. Bij de eerste van die mooie ronde blinkende dubbele opamps, bij de latere de 8-pins IC vorm zoals we die nu nog kennen.

In alle gevallen, ook de latere RD Fifty vind ik het lead kanaal matig. Het clean is bij alle MM's goed. Prima zelfs bij enkele oudere types. Heel dicht in de buurt van Fender, echter net niet helemaal. Dit geldt met name voor de vroege One thirty's en Sixty Fives. Dat "net niet helemaal" is dan wel afgezet tegen mijn '72 grey JBL Twin Reverb, dus da's nagenoeg niet te evenaren.

Ik lees ook veel over het al dan niet warmer klinken van de oudere types. Dat word vaak gekoppeld aan de toepassing van een buis als fasedraaier. Ik vind dat twijfelachtig. Een ander groot verschil wordt vaak over het hoofd gezien: de eerste types hadden 6CA7 als eindbuizen en niet 6L6 zoals de latere. Al mijn "warme" MM's hadden 6CA7. Als het een beetje meezat ook nog de originele Sylvanias made in the USA. Dat 6CA7 ook vaak samenviel met een buis als fasedraaier heeft er misschien voor gezorgd dat de rol van die fasedraaier wat overgewaardeerd wordt. Enig bewijs voor deze onzin? Inderdaad! Een soort transition model sixty five. Nog het chassis en de sticker inclusief buisje, maar al wel een solid state fasedraaier, en 6CA7, en mooi warm clean! Nog meer? Inderdaad: de latere 100 W types (RD en RP 100), voorzien van 6L6GC en heel erg clean, maar eerder koud dan warm.

Tot slot nog iets over de eindbuizen. Ik heb ook veel Fender versterkers. Daar klinken bepaalde merken en typen eindbuizen soms wat minder goed, of goed, of uitstekend. Allemaal nog best om aan te horen. Van een aantel eerdere MM's heb ik gemerkt dat die met bepaalde merken buizen helemaal van slag lijken te raken en iedere warmte verliezen.

Leon

PeeVee
24 september 2010, 22:11
Ik had je een pm gestuurd, maar volgens mij werk dit momenteel niet.
Ik heb 'm niet gekregen, mijn PM werkt wel hoor, is misschien iets mis gegaan? MM was bijna verkocht maar koper haakte op laatste moment af. Zelf nog eens op gespeeld, toch wel lekker ding zeg en net even beter te tillen dan een Twin Reverb. Ik neem 'm een keer mee tijdens een gig als 2e amp, eens proberen hoe ie het op hoog volume doet. De reverb vind ik trouwens te gek (zit volgens mij een 6-veers type 9 Hammond / Accutronics in) en ook de tremolo is erg tof! Is toch wel anders dan Fender tremolo; het lijkt net alsof je bij deze tremolo geen "volume verlies" hebt ofzo, moet er nog eens goed naar luisteren.