PDA

View Full Version : Refin, en...



Luke-wannabe
8 mei 2009, 01:09
Hey allemaal,

Ik heb dus een OLP MM1 die al redelijk wat make-overs heeft gehad. Op het moment is de gitaar koper kleurig en heel lelijk. Nu is dus mijn plan om de gitaar weer tiptop in orde te maken en een mooie kleur te geven.
Maar er zitten vanwege mijn onkunde ook allemaal gaten en oneffenheden in het oppervlakte van de gitaar. Dus ik was benieuwd of jullie ontzettend goeie zelfbouwers mij wat tips qua finishen én het vlak maken van de gitaar kunnen geven.
Het lijkt mij dat je de meeste dingen wel met plamuur kunt opvullen, maar misschien hebben jullie betere info.
Ook heb ik wel eens gelezen dat je voor je gaat lakken/spuiten gebruik moet maken van een zogenaamde primer? Hier zou ik ook wel wat meer over willen weten.

Alvast bedankt,
Leon

gengar
8 mei 2009, 10:36
heb je al gezocht met de zoekfunctie? Volgens mij heb ik hier al heel veel topics over gezien. Voordeel voor je zou zijn dat je veel sneller alle info hebt dan dat je hier elke keer op een antwoord moet wachten. Lees sowieso ook even het Lak-fac (zoiets heet het geloof ik) bovenaan de lijst bij topics zelfbouw, daar heb je denk ik heel veel aan

Kakihara
8 mei 2009, 11:16
Ik denk dat de meesten hier geen voorstander zijn van plamuren. Zijn het echte happen uit het hout of zijn het eerder deukjes ? Deukjes zou je nog kunnen omhoog stomen met een nat lapje en een stijkbout.

Voor de rest : lakfaq inderdaad, er zitten hier de laatste tijd veel leden van de 'ik haat lakken' club :)

Luke-wannabe
8 mei 2009, 12:27
Happen en weggeschuurde oneffenheden. Misschien is het een optie op een klein stuk fineer over de hele gitaar te laten zetten en dan dat helemaal vlak schuren?

fred dons
8 mei 2009, 13:09
fineer is bij een dergelijke flattop in combi met deukjes en plamuur wel het meest verstandig
omdat je plamuur altijd weer zichtbaar wordt in de lak na verloop van tijd

zijn het kleine deukjes en zijn die niet door de lak/fotoflame laag heen dan zou ik de
deukjes opvullen met superlijm, daarna weer vlakschuren tot op de oorspronkelijke lak en dan opnieuw lakken

voor de fineer zou ik proberen een stuk fineer te krijgen dat breed genoeg is voor de hele body (zo breed zijn die MM's niet) omdat bookmatchen een bitch is zeker als dit je eerste fineerprojectje wordt

sterkte ;)

Luke-wannabe
8 mei 2009, 13:56
Het Fineer zou ik dan niet zelf gaan doen. Daar moet ik dan iemand voor hebben die dat wil doen voor mij. Ik ben echt heel erg onhandig, en wil graag dat deze gitaar echt weer puik word.

barno
8 mei 2009, 14:26
ik vind niks fout aan plamuur, wel daarna heel goed primeren voor het echte lakken

fred dons
8 mei 2009, 14:51
het vervelende van plamuur is dat het altijd zichtbaar blijft onder de lak (ongenacht de gebruikte lak) maar ik vul zelf ook wel eens iets op met plamuur maar doe dat dan wel op plekken waar dat later niet opvalt

gengar
8 mei 2009, 22:20
Fred ik heb een ibanez met plamuur gedaan en met metallic lac gedaan daar zie je helemaal niks van. Wel eerst een dunne laag spuitplamuur op gezet en in de spuitcabine gespoten. Hoe bedoel je precies dat je het altijd blijft zien, geldt dat alleen voor spotrepairs dan?

espike
8 mei 2009, 22:37
Ik denk dat t eerder op langere termijn gaat. ik heb hier bijv. een epiphone les paul studio, die pas na 10 jaar de naden tussen de planken laat zien, omdat de verf er anders op reageert. Dit geldt natuurlijk ook voor plamuur: het is geen hout. Zelfs al werk je het perfect af, uiteindelijk ga je t een keer zien.

Luke-wannabe
9 mei 2009, 02:01
Hmm.. Dat lijkt me niks. Is er niemand die het fineer truukje voor mij kan en wil doen hier? Natuurlijk tegen vergoeding.
Ik durf daar namelijk echt zelf niet aan..