PDA

View Full Version : Gibson Melody Maker 1967



geert1976
7 mei 2009, 23:08
vanavond een naar ik dacht Gibson kopie gekocht te hebben (zie mij geposte foto's) zag ik in de headstock het serienummer 000083 staan (niet achteraf ingestanst, maar keurig, onder de lak, blijkt te behoren aan een 1967 Gison Melody Maker made in Kalamazoo USA

gitaar heeft ook de kenmerken van een Gibby

Humbucker is er later ingezet, je kunt goed zien dat men de opening van de slagplaat groter is gemaakt (zit normaliter een single coil in)

decall is bijzonder, is niet een sticker of onder de lak gespoten, het betreft een kunststof plaatje met gibsonlogo, welke is ingelegd in de headstock.

mag ik nu blij zijn?

de verkopende dame gaf aan, evenals haar man dat zij een aantal jaren in Amerika heeft samengewoond met haar nu ex-vriend en zij deze gitaar kado had gekregen van haar schoonvader die professioneel bassist was en haar had verteld dat het een Gibson was en deze gitaar 2e hands had gekocht begin jaren 70, echter zij wilde hem niet als een Gibson verkopen, omdat zij dit niet aan kan/kon tonen.


http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/009-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/008-2.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/007-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-3.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-3.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-4.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-5.jpg

RUIS
7 mei 2009, 23:13
:???::???::???::???::???:


Maar ik doe mee: Slot Loevestein:

http://www.oplocatie.nl/public/image/artikelen/20070130-slot2.jpg

geert1976
7 mei 2009, 23:14
vanavond een naar ik dacht Gibson kopie gekocht te hebben (zie mij geposte foto's) zag ik in de headstock het serienummer 000083 staan (niet achteraf ingestanst, maar keurig, onder de lak, blijkt te behoren aan een 1967 Gison Melody Maker made in Kalamazoo USA :crazyhappy:

gitaar heeft ook de kenmerken van een Gibby:crazyhappy:

Humbucker is er later ingezet, je kunt goed zien dat men de opening van de slagplaat groter is gemaakt (zit normaliter een single coil in)

decall is bijzonder, is niet een sticker of onder de lak gespoten, het betreft een kunststof plaatje met gibsonlogo, welke is ingelegd in de headstock.

mag ik nu blij zijn:cheerup:

maaruhh Gibson kenners is het een echte? (heb er niet veel voor betaald overigens)

geert1976
8 mei 2009, 00:17
even een update

de Gibson (ik ben er nu wel zeker van) heeft in het verleden een headcrack gehad welke heel goed is gerepareerd, is nauwelijks te zien, mede omdat de hals opnieuw is gelakt, vandaar dat serienummer lastig is af te lezen, het afdekplaatje is niet origineel, omdat er nieuwe gaatjes zijn geboord voor de schroefjes, het oude gaatje bij de kam zitten er nog.

oh ja, heeft er iemand een echte Gibson Humbucker of P 90 te koop, die japanse hum wil ik eruit hebben!:soinnocent:

Luke-wannabe
8 mei 2009, 00:26
Tof gitaartje!

Ace 1.15.19
8 mei 2009, 00:32
Zie sig!
Tof gitaartje!
Gibson humbucker! :sssh:

Luke-wannabe
8 mei 2009, 00:34
Oh, in al m'n opwinding las ik daar overheen :)

geert1976
8 mei 2009, 00:35
Gibson humbucker! :sssh:


heb jij er één:crazyhappy:

Ace 1.15.19
8 mei 2009, 01:02
Zeker niet. :crazyhappy:

BamBuFan1
8 mei 2009, 01:27
mag ik nu blij zijn?

Jij wel. Wat een ongelofelijk toffe gitaar (of het nou een Gibson is of niet).

geert1976
8 mei 2009, 01:45
Jij wel. Wat een ongelofelijk toffe gitaar (of het nou een Gibson is of niet).

tis een echte, voorzijde headstock is ook opnieuw zwart gespoten ivm headcrack (schoonmaken doet wonderen), loge is een soort geperst kuntstofplaatje met Gibson erop gestanst, dus geen stickertje, plaatje ligt in de headstock (er is dus een pasvorm in de headstock gefreest) en er dus niet bovenop geplakt, heb vanavond een kennis wat foto's (full size) gemaild en die gaf al aan dat het een echte is, serienummer stemt ook volledig overeen, met gitaar.

Origineel had deze gitaar een single coil en geen tremolow (verkoopster had mij ook al verteld dat deze er later op is gezet door haar toenmalige schoonvader op haar verzoek) wrap-around tail hoort er wel op

ze hebben gat in de slagplaat vergroot om de humbucker te monteren, wel grappig dat er wel twee frezen in de body zitten, ik zou dus slagplaat aan kunnen passen voor een tweede humbucker, of twee p 90's monteren en er is in de slagplaat ruimte voor een drie-standen schakelaar.

net nieuwe snaren gemonteerd en onversterkt geeft die al een mooi geluid en veel!

Halsje is erg dun, maar speelt ontzettend soepel en lekker:crazyhappy:

macwilliams
8 mei 2009, 07:15
Cool ding:ok:














niet direkt op marktplaats he

Riky
8 mei 2009, 09:16
kijk dat is cool! Perongelijk thuis komme met een gibson:D Zal mij nooit overkomen denk ik:P

DaveItUp
8 mei 2009, 10:43
Prachtig!

10tekensssss

geert1976
8 mei 2009, 11:54
oef vannacht tot 3.30 doorgewerkt met de Gibby, helemaal schoongemaakt en nieuwe snaren erop gezet en weer gestemd duurt effe vanwege de Bigsby.

een paar pics

hij glimt weer
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-6.jpg
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-5.jpg
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-4.jpg

het serienummer is moeilijk te zien, maar zit er wel!
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-4.jpg

denk dit gaatje is geboord ten bate van de reparatie van de headcrack, drie van deze gaatjes zijn ook in de voorzijde van de headstock geboord
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-2.jpg
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-2.jpg

ik zoek nog ringetjes ten bate van de mechanieken, deze ontbreken alle 6

en Mac neen deze gaat niet op marktplaats, zou niet eens weten wat die waard is

Luke-wannabe
8 mei 2009, 11:58
Ik vind het echt een stoere! Geen zin om hem weer naar originele staat te brengen met single coil pickup?

geert1976
8 mei 2009, 12:11
Ik vind het echt een stoere! Geen zin om hem weer naar originele staat te brengen met single coil pickup?

tja dat zou kunnen maar de originele coil is er niet meer bij en voor de humbucker hebben ze meer ruimte gemaakt in de slagplaat, dus dat gaat niet meer passen, daarom heb ik het idee om er twee witte P 90's in te maken, hetgeen betekend dat ik een nieuw gat moet maken in de slagplaat.

aan de body hoef ik hiervoor niets te veranderen, omdat er reeds een tweede ruimte zit voor een eventueel nekelement

ben wel rete blij met deze gitaar en wat ik er voor betaald heb is belachelijk weinig (€ 250,00):soinnocent:

met twee p 90's geeft die denk ik een heerlijk geluid, kan ik eindelijk de sound van Kooymans en Neil Young benaderen

Luke-wannabe
8 mei 2009, 12:14
250! Wat is dat toch met die goeie deals hier de laatste tijd..

geert1976
8 mei 2009, 12:21
yep, echt heel weinig, maar ik weet echt niet wat de echte waarde van deze gitaar is (wie het weet mag het zeggen)

En Luke, niet die Epi verkopen, klinkt veels te lekker, deze Epi's klinken lekker en model ligt goed in de hand:lp:

Luke-wannabe
8 mei 2009, 12:48
yep, echt heel weinig, maar ik weet echt niet wat de echte waarde van deze gitaar is (wie het weet mag het zeggen)

En Luke, niet die Epi verkopen, klinkt veels te lekker, deze Epi's klinken lekker en model ligt goed in de hand:lp:
In deze staat allicht minder, maar alsnog denk ik wel rond de 1000 euro?
En ja, die Epi is voor mij overbodig geworden. Qua twang vind ik mijn Tele lekkerder en qua P90 sound speel ik op een Epiphone Sorrento.

DaveItUp
8 mei 2009, 14:31
Die melodymakers zie je varierend tussen de 800 a 1500 dollar weggaan is mijn ervaring.

Kaboemba
8 mei 2009, 14:41
Die melodymakers zie je varierend tussen de 800 a 1500 dollar weggaan is mijn ervaring.

Tja dat zegt dus helemaal niks, de prijzen in USA zegt helemaal niks over wat je hier kan vangen.
Dat het meer dan de 250 euro zal zijn lijkt mij wel duidelijk.

nielsnielsniels
8 mei 2009, 14:58
Tja dat zegt dus helemaal niks, de prijzen in USA zegt helemaal niks over wat je hier kan vangen.
Dat het meer dan de 250 euro zal zijn lijkt mij wel duidelijk.

Is 800 dollar niet een beetje weinig voor een gitaar uit '67? Vergeleken met Fenders uit die tijd, hoewel de niet-strat Fenders ook voor minder verkopen..

Tenzij een Melody Maker hetzelfde is als een Mustang ofzo, maar ik heb totaal geen verstand van Gibsons. Ik weet alleen dat Goldtops veel waard zijn, maar die vind ik spuuglelijk en ik haat LP's.

Maar toch leuk om zulke verhalen te lezen, ik hoop dat ik ooit nog op een rommelmarkt een '57 strat koop voor 10 euro van een bejaard iemand die geen idee heeft hoeveel zo een ding waard is, hihi. :ok:
Ik vraag me zoiezo al af hoeveel mensen in de wereld of in Nederland nog gitaren op hun zolder hebben liggen maar geen idee ervan hebben hoeveel ze wel waard zijn!

Er was ook ergens op een amerikaans forum een post dat een vriend die bij een schroothoop of iets in die richting werkt en hij een Fender amp vond, en gaf hij dus aan die vriend op het forum. Bleek dus een , in enorm goede staat verkerende, 55 Fender tweed amp, helemaal intact, compleet origineel!

pupanus1
8 mei 2009, 15:10
Maar toch leuk om zulke verhalen te lezen, ik hoop dat ik ooit nog op een rommelmarkt een '57 strat koop voor 10 euro van een bejaard iemand die geen idee heeft hoeveel zo een ding waard is, hihi. :ok:

Op zich zou dat best wel een naai actie zijn:makeup:


ot:
Wat een geweldig gitaartje zeg, erg mooi zeker voor dat bedrag. Ook wel erg tof van de verkoopster dat ze hem zo verkoopt omdat ze niet met zekerheid kan zeggen dat het een echte Gibson is, eigen risico van haar dus alstie wel echt is. Ga je het haar nog laten weten?

Saf
8 mei 2009, 15:34
ik had hem ook zien staan op marktplaats, helaas net mij nbudget weer eens op. Het is gegunt bij mij had hij toch staan te verstoofen. Erg gaaf gitaartje!

geert1976
8 mei 2009, 18:26
Op zich zou dat best wel een naai actie zijn:makeup:


ot:
Wat een geweldig gitaartje zeg, erg mooi zeker voor dat bedrag. Ook wel erg tof van de verkoopster dat ze hem zo verkoopt omdat ze niet met zekerheid kan zeggen dat het een echte Gibson is, eigen risico van haar dus alstie wel echt is. Ga je het haar nog laten weten?

Ja ik heb haar gemaild, ze vond het eigenlijk wel leuk om te horen dat het een echte was en van het geld baalde ze niet, ze gaf aan dat zij hem van haar ex-vriend had gekregen dus wat ik betaalde was pure winst.

Haar motivatie om hem te verkopen was dat zij er niets mee deed en de gitaar in de kast stond te verstoffen (en er zat een boel stof en vuiligheid op)

geert1976
8 mei 2009, 18:34
Is 800 dollar niet een beetje weinig voor een gitaar uit '67? Vergeleken met Fenders uit die tijd, hoewel de niet-strat Fenders ook voor minder verkopen..

Tenzij een Melody Maker hetzelfde is als een Mustang ofzo, maar ik heb totaal geen verstand van Gibsons. Ik weet alleen dat Goldtops veel waard zijn, maar die vind ik spuuglelijk en ik haat LP's.

Maar toch leuk om zulke verhalen te lezen, ik hoop dat ik ooit nog op een rommelmarkt een '57 strat koop voor 10 euro van een bejaard iemand die geen idee heeft hoeveel zo een ding waard is, hihi. :ok:
Ik vraag me zoiezo al af hoeveel mensen in de wereld of in Nederland nog gitaren op hun zolder hebben liggen maar geen idee ervan hebben hoeveel ze wel waard zijn!

Er was ook ergens op een amerikaans forum een post dat een vriend die bij een schroothoop of iets in die richting werkt en hij een Fender amp vond, en gaf hij dus aan die vriend op het forum. Bleek dus een , in enorm goede staat verkerende, 55 Fender tweed amp, helemaal intact, compleet origineel!

heb je een punt Niels, je kunt de amerikaanse prijzen niet vergelijken met de onze, oude Gibsons en Fenders zijn in de USA veel meer voorradig en hier veel zeldzamer.

In de 60's waren USA gitaren verschrikkelijk duur en werden relatief weinig verkocht dat laat zich ook wel zien in het aantal 60's Fenders en Gibsons die nu te koop worden aangeboden, het aantal is heel klein.

Denk dat de prijzen voor vintage Fenders en Gibsons hier hoger liggen dan in de States vanwege de schaarste

vulvasonic
8 mei 2009, 20:55
oef vannacht tot 3.30 doorgewerkt met de Gibby, helemaal schoongemaakt en nieuwe snaren erop gezet en weer gestemd duurt effe vanwege de Bigsby.

een paar pics

hij glimt weer

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-5.jpg

Ten eerste, GEFELICITEERD met je aanschaf! :cheerup:


Altijd al gehad willen hebben, een gitaar uit mijn geboortejaar. Leuk ding.
Die plank daarachter, is dat één van die Gibsons die door vrijwel iedereen lijkt te zijn vergeten, maar een geweldige vibe heeft en waar je enorm mee kan rocken (de L6-S)?
Ik heb een zwak voor dat model. :cooler:

Jay75
8 mei 2009, 21:56
Heel vet ding! Als ik die had gezien had ik 'm vast gekocht haha, en ik kijk bijna iedere dag!


Ik heb tijd geleden van Daveitup zijn oude Epiphone Olympic overgekocht.
Daar zit nu een vibrola op, en ik ga er 2 P90s in zetten die ik onlangs heb gekocht.
Al moet ik wel wat laten frezen in de body en ook de slagplaat moet er een beetje aan geloven. Maar die is ook uit 1967, evenals mijn Gibson SG!

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/120220091583.jpg

De waarde, tsja, neckcrack gehad en slagplaat niet meer origineel, zal niet in de duizenden euro's gaan lopen, maar zowieso veel meer dan je ervoor betaald hebt. En je hebt een superfijne gitaar denk ik, volgens mij dezelfde hals als die Olympic van mij en die is echt super! Superdeal, leuk om te lezen!!

geert1976
8 mei 2009, 22:14
Ten eerste, GEFELICITEERD met je aanschaf! :cheerup:


Altijd al gehad willen hebben, een gitaar uit mijn geboortejaar. Leuk ding.
Die plank daarachter, is dat één van die Gibsons die door vrijwel iedereen lijkt te zijn vergeten, maar een geweldige vibe heeft en waar je enorm mee kan rocken (de L6-S)?
Ik heb een zwak voor dat model. :cooler:

Dat is geen Gibson hoor;) dat is een Morris L 6 S uit 1972, een zeer goede kopie van de Gibson inclusief een Gibson headstock, heb ik heel lang op MP gehad, maar niemand wil hem, inderdaad vergeten, dus ik houd hem denk ik zelf, speelt super lekker.

geert1976
8 mei 2009, 22:22
Heel vet ding! Als ik die had gezien had ik 'm vast gekocht haha, en ik kijk bijna iedere dag!


Ik heb tijd geleden van Daveitup zijn oude Epiphone Olympic overgekocht.
Daar zit nu een vibrola op, en ik ga er 2 P90s in zetten die ik onlangs heb gekocht.
Al moet ik wel wat laten frezen in de body en ook de slagplaat moet er een beetje aan geloven. Maar die is ook uit 1967, evenals mijn Gibson SG!

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/120220091583.jpg

De waarde, tsja, neckcrack gehad en slagplaat niet meer origineel, zal niet in de duizenden euro's gaan lopen, maar zowieso veel meer dan je ervoor betaald hebt. En je hebt een superfijne gitaar denk ik, volgens mij dezelfde hals als die Olympic van mij en die is echt super! Superdeal, leuk om te lezen!!

mooie Epi, ook al een oudje, USA of Japan?, lijkt mij een exemplaar van de mid 70's.

acht het is moeilijk een waarde te bepalen, omdat die natuurlijk niet helemaal origineel is.

neckcrack is bijna niet te zien en is zeer goed gerepareerd en hals is opnieuw gespoten, gitaar heeft door de mahoniebody een prachtige kleur!, ben helemaal verliefd op dat ding:lovelove::lovelove:

wel grappig dat een SG Melodymaker voor mijn gevoel een slagje kleiner is dan zijn grote broer de SG of ligt dat nu aan mij?

ben benieuwd of Orpheo, een Gibsonkenner mij uitsluitsel kan geven, waar is die eigenlijk?:???:

Jay75
8 mei 2009, 23:09
Epi is ook uit 1967 USA made, kalamazoo! Zelfde fabriek waar de Gibsons gemaakt werden.
Broertje van jouw gitaar!
In de 70s werd de produktie verplaatst naar Japan en hadden ze geen batwing headstocks meer.

geert1976
8 mei 2009, 23:22
Epi is ook uit 1967 USA made, kalamazoo! Zelfde fabriek waar de Gibsons gemaakt werden.
Broertje van jouw gitaar!
In de 70s werd de produktie verplaatst naar Japan en hadden ze geen batwing headstocks meer.

wat is jouw serienummer?

en klopt, toen productie naar Japan is verhuisd ging verdween de Batwing (effe over het hoofd gezien)
de jouwe is ook vrij zeldzaam USA Epi's leggen in Nederland ook niet voor het oprapen

Jay75
8 mei 2009, 23:33
002784 is het serienummer van de Epiphone Olympic :)

Luke-wannabe
9 mei 2009, 02:12
Waarom hou je die Olympic niet gewoon zo? Juist super tof!

Jay75
9 mei 2009, 08:54
Neej, die elementen klinken nergens naar een het brug element is niet origineel, en te hoog, waardoor de aktie veel te hoog is. Nu maak ik er een SG Special van, in een ander jasje :)
Meer mijn ding qua sound ook.

Saf
9 mei 2009, 12:36
Waarom hou je die Olympic niet gewoon zo? Juist super tof!

+1 ik zou eventueel dan wel de pups vervangen voor hottere pups of HB is SCformaat zodat het aangezicht van de gitaar orgineel blijft.

Van de andere kant is een gitaar nu eenmaal een gebruiksvoorwerp en moet hij zo goed mogelijk voldoen aan jouw eisen.

DaveItUp
9 mei 2009, 16:25
Pijnig me niet zo Jay;)

En usa epi? In onwetend nederland geeft men daar niet om. Als het niet een regulier model is wil niemand het. Ik raakte dit ding voor geen meter kwijt, uiteindelijk heeft Jay er denk ik een mooie deal aan overgehouden :) Geeft niet, ik had 't geld nodig en wellicht in de toekomst weer eens een over laten komen. Die hals is de beste die ik ooit heb gevoeld.

DaveItUp
9 mei 2009, 16:26
+1 ik zou eventueel dan wel de pups vervangen voor hottere pups of HB is SCformaat zodat het aangezicht van de gitaar orgineel blijft.

Van de andere kant is een gitaar nu eenmaal een gebruiksvoorwerp en moet hij zo goed mogelijk voldoen aan jouw eisen.

Formaat is geen standaard sc formaat.

Tjebbe_Z
9 mei 2009, 16:50
Op zich zou dat best wel een naai actie zijn:makeup:


Ik vind het juist een naaiactie dat die oude les pauls en fenders voor zo veel weggaan, en vervolgens achter glas staat. Op die dingen moet gespeeld worden!!

Jay75
9 mei 2009, 19:04
Pijnig me niet zo Jay;)

En usa epi? In onwetend nederland geeft men daar niet om. Als het niet een regulier model is wil niemand het. Ik raakte dit ding voor geen meter kwijt, uiteindelijk heeft Jay er denk ik een mooie deal aan overgehouden :) Geeft niet, ik had 't geld nodig en wellicht in de toekomst weer eens een over laten komen. Die hals is de beste die ik ooit heb gevoeld.

Echt he, superfijn halsje. Beetje frezen en zagen en dan moet ie perfect worden :)
Kan je ;m altijd nog terugkopen mocht ik 'm niet meer willen hebben haha

vulvasonic
9 mei 2009, 21:12
Ik vind het juist een naaiactie dat die oude les pauls en fenders voor zo veel weggaan, en vervolgens achter glas staat. Op die dingen moet gespeeld worden!!

Ik kon me er 'vroeger' ook enorm druk om maken. Aan de andere kant moet je je ook realiseren dat het niets meer dan een kwestie is van vraag en aanbod. Ook zonder die verfoeide verzamelaars zouden die gitaren onbetaalbaar zijn voor mensen als jij en ik.

En dan kom je bij de 'grote gitaristen', de jongens die het hebben gemaakt en derhalve (vaak) vermogend genoeg zijn om dergelijke bedragen neer te leggen voor (bijvoorbeeld) een stokoude strat. Niemand die het ze kwalijk neemt. Terecht. Maar geldt dat dan ook voor gitaristen als Rick Nielsen van Cheap Trick, die honderden gitaren bezit, waarvan de meeste de koffer niet eens uitkomen, of Angus Young met z'n (naar het schijnt) gigantische hoeveelheid vintage SG's, of yngwie malmsteen, die een overkill aan strats bezit (waarbij ik hem nog enigszins kan waarderen vanwege het feit dat hij er zich niet voor schroomt, om het spul naar zijn wensen te modificeren), of een Slash, een man met meer oude Les Pauls dan hij ooit nodig zal hebben?

Ik hou me maar vast aan gitaristen als Jeff Beck, Clapton, Gilmour en vele anderen. Gitaristen die bewezen hebben dat nieuwe gitaren net zo goed kunnen zijn als de oude. Zij kunnen het weten. :)