PDA

View Full Version : Nieuw fretboard inleggen



marc_olly
7 mei 2009, 18:53
Ik heb een nieuw fretboard liggen en wat inlays.

Nu vraag ik me af wat de juiste volgorde is:

1) eerst de juiste breedte aanbrengen, dan de inlay en dan pas op de nog te maken hals monteren.
2) de uiteindelijke shape op het fretboard tekenen en dan de inlay aanbrengen en daarna pas monteren en op breedte brengen.
3) eerst hele hals afmaken en dan pas de inlays (lijkt me zo onhandig, met al dat extra hout voor zo'n fijn klusje...)
4) anders?!?

Iedere suggestie is welkom, want ik wil graag starten!

thanks,

marc

thijser
7 mei 2009, 19:29
Ik zelf zou voor 1 gaan. De hals kan je altijd nog naderhand gelijk frezen.

Mattia
7 mei 2009, 21:33
Optie 1. Zekers.

marc_olly
7 mei 2009, 21:58
Super, bedankt voor jullie hulp!

Wel lekker dat ik de inlay kan doen voordat het op de hals zit, anders ben je met zo'n enorm blok in de weer.

1 vraagje nog...
Wat is de beste methode om het fretboard op de juiste breedte te krijgen? Ik dacht aan twee manieren:
1) gewoon met de hand, decoupeerzaag of handzaag en daarna vlak schuren door een stuk schuurlinnen op een vlak oppervlakte te lijmen en het board hierover te halen.
2) mal maken en frezen met kopieer frees.

of... gewoon een absoluut rechte lat klemmen en daar de freesmachine langshalen? Of is dat te veel "lange halen, snel thuis" gedacht?

marc_olly
7 mei 2009, 22:18
Ok, hier een ideetje voor het fretboard...

Ik heb een pallisander toets en sharktooth inlays, maar met een gebogen randje, dus geen echte driehoeken. Die wil ik om en om inleggen dus zoiets:

http://www.hoeishet.nl/marc/fretboard.jpg

Goed idee of useless??

Het is maar een schetsje in powerpoint, heb even niets beters bij de hand, dus de maten en verhoudingen kloppen van geen kant, maar het idee is wel duidelijk denk ik?

thijser
7 mei 2009, 22:21
Super, bedankt voor jullie hulp!

Wel lekker dat ik de inlay kan doen voordat het op de hals zit, anders ben je met zo'n enorm blok in de weer.

1 vraagje nog...
Wat is de beste methode om het fretboard op de juiste breedte te krijgen? Ik dacht aan twee manieren:
1) gewoon met de hand, decoupeerzaag of handzaag en daarna vlak schuren door een stuk schuurlinnen op een vlak oppervlakte te lijmen en het board hierover te halen.
2) mal maken en frezen met kopieer frees.

of... gewoon een absoluut rechte lat klemmen en daar de freesmachine langshalen? Of is dat te veel "lange halen, snel thuis" gedacht?

1 .

Het duurt even om een mal te maken, maar dan heb je het wel gelijk voor altijd. en over het fretboard inlay: Doen zou ik zeggen.

marc_olly
7 mei 2009, 22:31
ik ga ff googlen om te zien of er iemand al een dergelijke inlay gemaakt heeft.
Ik heb het er ff opgelegd en het ziet er wel heel strak uit, maar je kunt het maar 1 keer echt proberen he...

Ach, een boardje kost je de kop niet en we leren er allicht weer van!

Dit weekend maar weer eens aan de slag.

Thanks! again...

Mattia
7 mei 2009, 22:39
Ik heb nog nooit een mal gemaakt voor een toets taper, aangezien ik vaak 'afwijkende' maten gebruik, bijv door net andere binding, purfling, etc.

Ik markeer het (met een markeermes langs een staal lineaal), grofweg met lintzaag op maat, en de rest met een schaaf bijwerken. Heel zen, heel snel, binnen 5 minuten is de toets klaar (inclusief markeren)

marc_olly
7 mei 2009, 22:58
Ik heb geen schaaf :-(

Misschien maar eentje aanschaffen dan, al heb ik de indruk dat die schaven die je bij de bouwmarkt haalt niet superscherp zijn. En slijpen is volgens mij een vak apart.

Ik wilde zowiezo een spokeschaaf aanschaffen om de hals te modelleren, want dat lijkt me niet zo fijn met een blokschaaf(je), maar misschien moet ik er dan maar 2 kopen.

Nog suggesties voor een merk of type?

Ik weet het, heel veel vragen, maar ik heb geen enkele achtergrond in deze richting. Heb al twee keer een body gemaakt maar dat is vrij eenvoudig. Gewoon mooie strakke mallen maken en de frees erlangs.

De hals daar zie ik tegen op, maar toch ga ik het proberen.

thijser
7 mei 2009, 23:15
stanley schaven zijn gewoon degelijke schaven. Niet te duur en stevig. Het slijpen van de beitel is half uurtje werk inclussief het wetten.(beitel over wetsteen halen)