PDA

View Full Version : Ervaringen Greg Bennett



Mtyn
7 mei 2009, 18:19
Na lang meelezen zelf maar eens een post plaatsen! Ik speel nu een tweetal jaar gitaar op een Richwood, toendertijd gewoon een cadeautje en dus geen top gitaar. Maar hij speelt en klinkt goed, dus ik was altijd tevreden. Tot ik laatst eens ging spelen op wat andere gitaren in de prijsklassen 500-1000 euro. Wat een verschil! Voor mij was de keus dus duidelijk, ik moest en zou een nieuwe gitaar gaan kopen!

Nu wil ik er liefst niet meer dan 700 euro aan uitgeven, omdat ik ook weer niet zoveel speel dat het echt een grote hobby van me is waar ik heel veel geld in wil investeren. Ik zoek gewoon een goede gitaar voor dat geld en volgens mij moet dat wel lukken. Nu las ik veel over Blueridge en Martin, al ligt Martin wel een stukje buiten mijn prijsklasse. Ook kwam ik een hele goede recensie van de Greg Bennett All Solid Wood modellen tegen, specifiek van de ASDR. Dat schijnt voor zijn geld een erg goede gitaar te zijn, en dus vroeg ik mij af of iemand op dit forum hier ervaring mee heeft of mij een betere gitaar zou kunnen aanwijzen.

Ook twijfel ik dan of ik gewoon voor de Dreadnought moet gaan of voor de Dreadnought cutaway electric. Ik heb nog geen versterker, maar misschien dat dat op een later tijdstip wel interessant is. Wat raden jullie aan? Om het geld moet ik het niet laten, maar klinkt die CE zonder versterker wel net zo goed als de gewone dreadnought?

Sorry voor de waarschijnlijk simpele vragen, maar erg veel weet ik er niet van en veel kon ik over deze gitaar op nederlandse fora niet vinden. Alvast bedankt!

Groeten,

Martijn

Acousticaster
7 mei 2009, 19:20
Hey,

Om te beginnen welkom op het forum (als schrijvend lid).

Om je vragen maar even chronologisch te doorlopen, beginnend bij de Greg Bennetts. Heel subjectief uiteraard, maar mijn persoonlijke ervaring met de gitaren is: spelen als de donder, maar klinken voor geen meter. Geen idee waarom, want de volledig massieve varianten zijn op zich best knap gebouwd, maar de klank spreekt me nooit aan. Het klinkt... te goedkoop eigenlijk. Wat toch doodzonde is voor het geld wat je eraan besteed.

Over de cutaway: dat hangt helemaal van je speelstijl en wensen af. Aangezien je voor een dreadnought gaat ga ik ervan uit dat je vooral wilt strummen met een plectrum (anders zou ik andere modellen aanbevelen)? In dat geval zal je waarschijnlijk zelden op de hogere frets komen.

Als je ook solo's wilt spelen daarentegen, zou ik misschien toch voor een cutaway gaan. Muziekpuristen claimen dat het de klank niet ten goede komt, maar volgens mij moet je dan echt een abnormaal gehoor hebben om dat verschil te merken. Toegegeven: het hangt wel degelijk van het bodytype af: als de gitaar al klein is (parlor model) maakt een paar centimeters minder hout om te resoneren wel degelijk uit, maar voor Grand Auditorium, Dreadnoughts en Jumbo's scheelt het echt geen ene moer. Verder is het ook een kwestie van uiterlijk schoon natuurlijk.

Over een elementje: doen! Misschien heb je nu nog geen plannen om live te gaan spelen maar mocht dat er ooit van komen is het inbouwen van een element altijd duurder en de klank is vaak... mwah. Die inbouwelementen gaan naar mijn mening alleen maar op bij een prachtige dure gitaar, anders zou ik in het begin al lekker voor een ingebouwde B-Band of Fishman gaan.

Als je mij vraagt naar andere merken zou ik zeggen: kijk eens bij Tanglewood. Die dingen hebben echt alles mee: looks, klank en prijs. Behoorlijk wat zaken in Nederland leveren ze en ze stellen zelden teleur. Daarnaast levert Crafter ook prima modellen, maar hun D-modellen vind ik persoonlijk niet zo sterk.

Hoop je wat verder te hebben geholpen, en uiteraard geldt voor alles dat het de mening van een gek is en dat je vooral dagen moet doorbrengen in muziekzaken om mij vooral van het grootste tegendeel te bewijzen.

Mtyn
7 mei 2009, 19:54
Geweldig bedankt voor je reactie, ik ga zeker eens kijken bij die merken. Het is dat ik die Greg Bennett voor 465,- zag staan, en dat leek mij een erg mooie prijs voor het gitaar. Ik zal er binnenkort eens op gaan spelen om te zien hoe ze mij bevallen. Ik denk dat ik dan zeker voor die elektrische versie ga, want als je het verschil toch bijna niet hoort heb ik die cutaway en mogelijkheid tot spelen met een elementje nog.

Nogmaals dank! Ik hoop dat anderen op eenzelfde manier ook nog wat ervaringen te melden hebben. ;)

episua
7 mei 2009, 21:03
Greg Bennett maakt prima gitaren voor een goede prijs.
Juist de all solid Greg Bennett gitaren vind ik erg goed klinken voor dat geld. Tevens vind ik Tanglewood dan echt niet veel beter klinken, ze zien er misschien wat hipper uit maar that's it. Maar goed dat blijft allemaal smaak. Wat ik mooi vind hoeft een ander niet mooi te vinden en visa versa.
Een ander feit is dat er een paar fabrieken in bv china of korea staan waar zo verschrikkelijk veel merken hun gitaren laten bouwen dat het soms bijna niet uitmaakt wat voor merk er op staat. Fabriek A maakt bv Cort, Ibanez en Crafter. De Ibanez is dan echt niet veel anders kwalitatief dan de Crafter.
Gewoon zelf oordelen dus.

Acousticaster
8 mei 2009, 00:13
Greg Bennett maakt prima gitaren voor een goede prijs.
Juist de all solid Greg Bennett gitaren vind ik erg goed klinken voor dat geld. Tevens vind ik Tanglewood dan echt niet veel beter klinken, ze zien er misschien wat hipper uit maar that's it. Maar goed dat blijft allemaal smaak.

De ASDR klinkt zeker niet verschikkelijk, maar redelijk... ja ik kan het niet anders uitleggen dan goedkoop eigenlijk :P. Vrij kil en koudjes voor een massieve gitaar met rosewood achterblad. Tanglewood heeft een klank waar je van moet houden. Hetzelfde als Martin vs Taylor, Guild vs Breedlove etc. Er is geen gitaar die beter klinkt, maar wel een gitaar die beter klinkt voor jouw oren.

Maar inderdaad matter of taste :)

Mtyn
8 mei 2009, 01:00
Hmm, het is best lastig inderdaad. Ik ga binnenkort maar eens langs de lokale muziekwinkel wat gitaren proberen. Helaas hebben ze de Greg Bennett daar niet, maar ik ken een winkel die die wel heeft. De reistijd heb ik er wel voor over die dan ook eens te proberen. Dan weet ik in ieder geval welke ik het lekkerst vind spelen en klinken.

Ik weet wel al dat ik voor een met een elementje ga, vaak heeft die dan ook die cutaway en dat vind ik eigenlijk best mooi. Maarja dat is iets persoonlijks natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor de tips, ik weet dat Greg Bennett sowieso geen rommel is maar ik dus gewoon even moet luisteren en spelen of het ook echt een gitaar voor mij is. Ik hoop op een enorme verbetering t.o.v. mijn Richwood want het is net of die steeds minder gaat spelen. Als eerste gitaar beviel hij me prima, maar nu ik wat kritischer word en wat leukere liedjes leer spelen merk ik gewoon dat hij niet zuiver klinkt en zelfs lastig kan zijn te bespelen. Maar daarom kijk ik uiteraard ook richting een andere gitaar! Nogmaals bedankt voor de tips. Als iemand ervaring heeft met de Greg Bennett of een gitaar in dezelfde prijsklasse hoor ik het nog steeds graag! ;)

Ruudj
8 mei 2009, 07:37
Heb zelf aardig wat acoustische gitaren waaronder een Taylor 414 ce van 2000,- eurotjes en een Martin van 1800 e. Daarnaast heb ik ook een paar LAG gitaren, een Crafter, een prachtige Blueridge en OOK een Greg Bennet OM 6 model met cutaway, die er niet alleen mooi uitziet (goed afgewerkt en fijn bespeelbaar) maar ook een lekker heldere klank heeft. Ik kan dus nogal vergelijken met andere acoustische gitaren; en ik vind mijn G.Bennet een prima gitaar ! Maar neem geen overhaaste beslissing met kopen, voor jouw budget zijn er heel wat verschillende gitaren te vinden; vanalles uitproberen dus ! succes