PDA

View Full Version : Decals toptip



Ewoud Kuijt
7 mei 2009, 16:20
Kijk eens even wat er vanmorgen op de mat viel:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/IMG_1965.jpg

Ik was al een tijdje op zoek naar iemand die voor een fatsoenlijke prijs een aantal goud- en zilvergekleurde decals kon maken. Heb een aantal berichtjes geplaatst op modelbouwfora maar geen reactie gekregen. Ik zag wel wat advertenties staan op Marktplaats maar dat leek me wat duur. Een gozert uit Engeland vroeg 120 pond voor 20 decals. Nu heb ik er meer dan 60 voor 60 dollars. De mensen op het Reranch forum (erg interessant forum trouwens) lopen weg met deze man. Nu ik deze heb snap ik waarom. Ongeveer anderhalve week geleden een prijsopgaaf gevraagd en nu al in huis en ook nog eens heel goed verpakt. Hij heeft een Alps-printer en kan in alle gekke kleuren printen (ook in wit). Hij heeft voor zo'n beetje alle Fenderperiodes de juiste decals.

JeroenSchaaf
7 mei 2009, 16:22
Oke dan! ziet er goed uit!

Ike57
7 mei 2009, 16:30
Ziet er erg goed uit.
Heb je ook een website adres van die lui?

Ewoud Kuijt
7 mei 2009, 16:33
Hij heeft geen website maar wel een email adres:

gcharles@hvc.rr.com

Hij heet George Charles en woont in de US.

Ike57
7 mei 2009, 16:57
Hij heeft geen website maar wel een email adres:

gcharles@hvc.rr.com

Hij heet George Charles en woont in de US.

OK, thanks !!

barno
7 mei 2009, 17:19
logisch dat ie geen website heeft, de fender en gibson logo's zijn illegal as hell ...

Luigi
7 mei 2009, 18:37
ziet er zeker goed uit, zal 'm eens mailen!

Ike57
7 mei 2009, 18:45
logisch dat ie geen website heeft, de fender en gibson logo's zijn illegal as hell ...

Is dat ook illegaal als je ze zelf maakt voor eigen gebruik?

Stel, ik heb een fender waarvan het logo is beschadigd/verdwenen (ofzo) en ik print een nieuw logo. Ben ik dan illegaal bezig?

Stel, Ewoud Kuijt maakt op zijn pc een aantal logo's, voor eigen gebruik, (waaronder van Gibson en Fender) en print deze niet zelf maar laat ze printen in de VS. Is hij dan illegaal bezig (of is degene die print illegaal bezig)?

Mijn gevoel zegt me dat je eigenlijk pas illegaal bezig bent als je er een handeltje van maakt. (maar da's puur gevoelsmatig, ik ben geen jurist ;) )

barno
8 mei 2009, 02:06
Is dat ook illegaal als je ze zelf maakt voor eigen gebruik?

Stel, ik heb een fender waarvan het logo is beschadigd/verdwenen (ofzo) en ik print een nieuw logo. Ben ik dan illegaal bezig?

Stel, Ewoud Kuijt maakt op zijn pc een aantal logo's, voor eigen gebruik, (waaronder van Gibson en Fender) en print deze niet zelf maar laat ze printen in de VS. Is hij dan illegaal bezig (of is degene die print illegaal bezig)?

Mijn gevoel zegt me dat je eigenlijk pas illegaal bezig bent als je er een handeltje van maakt. (maar da's puur gevoelsmatig, ik ben geen jurist ;) )

Volgens mij is bijna elke actieve vorm van misleiding illegaal. Oneigenlijk gebruik van gedeponeerde waarmerken die echtheid certifiëren (suggeren) behoort daar toe (zelfs al wil je alleen maar jezelf wijsmaken dat je een echte fender/gibson etc... hebt door een neplogootje op een andere gitaar te kleven)
Als je een versleten fender logo wil vervangen, kan je, dacht ik, bij fender zelf terecht voor een logo mits foto's van schade, serienr etc...
Elke dag wordt er wel een collega gitarist ingeluisd door een ander die het nodig vond zijn epihoontje om te tunen in een gibson, en neen, het zijn niet enkel chineesjes die dat doen.

fred dons
8 mei 2009, 09:11
het gaat hier inderdaad om het stukje "aktieve misleiding" dat houd in dat je geen "valse" producten mag verkopen (en daar horen valse decals ook bij) echter als gebruiker mag je weer iedere sticker plakken op welk product dan ook (zoals een roll royce sticker op een lelijke eend), mits je het vervolgens het eindproduct niet als "echt" verkoopt

als restauratie mag je dus je fender logo herstellen (en je mag zelfs als particulier een fender replica bouwen net zoals je een ford mustang replica mag bouwen) echter je mag het vervolgens niet als echt verkopen en je zult tegen het probleem aan lopen dat veel van de trademarks (zoals de merkjes) illegaal vervaardigd zijn.

Ewoud Kuijt
8 mei 2009, 09:53
Ik ben het helemaal met Fred eens. Het grappige is dat het hier al snel in een juridische discussie ontaard en op het door mij geprezen Reranchforum helemaal niet. Zoals je ziet heb ik vooral mijn eigen logo laten drukken en een enkele Gibson voor een persoonlijk project. Ik geloof dat de grote fabrikanten daar ook helemaal geen moeite mee hebben. Het voor echt verkopen is natuurlijk helemaal fout en helaas gebeurt dat.

Zo heb ik heb ik vorige week een refinisch van mijn oude multiplex stratkloon afgerond en daar een zelfgeprint fenderlogo opgeplakt. Ik vind het een compliment als mensen denken dat het een echte is maar zal direct vertellen dat het geen echte is. Amateurbouwers doen soms veel moeite om een gitaar naar de originele specs te bouwen en waarom zou je dat niet bekronen met een mooi logotje. Zolang je 'm maar niet doorverkoopt als echt.

Roro92
8 mei 2009, 10:16
Maar het komt toch maar wel mooi door de douane heen...

snaarplukker
8 mei 2009, 19:36
Maar het komt toch maar wel mooi door de douane heen...

Die velletjes passen in een enveloppe. Denkt je dat ze alle post open maken wat van buiten de EU Nederland binnen komt?