PDA

View Full Version : Top 25 Recording software in europa



Fenderwim
7 mei 2009, 15:43
Vele mensen vragen zich soms af: Wat is de beste recording software dat ik kan kopen?

Het resultaat is dan: Veel verschillende meningen en adviezen, zodat de vraagsteller nog niet weet wat hij moet doen.

Verkoop statistieken van recording software zijn moeilijk te vinden, maar toch is het mogelijk om enige info te bemachtigen die een beeld geeft van de populariteit van bepaalde software merken.

Ik heb een lijst gemaakt van de top 25 van de recording software van de grootste europese muziek winkel namelijk Thomann.

De lijst omvat alleen de verkoop van volledige pakketen en upgrades zitten er niet in.

http://i421.photobucket.com/albums/pp293/Fenderwim/Sales-seq.jpg

In de lijst kan je zien dat Cubase bij verre het meest populaire is gevolgd door Logic (wat alleen op een Mac draait) Je kan ook zien dat Cakewalk Sonar een stuk minder populiar is ontdanks dat het in wezen zo'n beetje het zelfde kan.

Voor beginners is duidelijk dat Cubase Essential 4 het meest populair is naast Cakewalk Music Creator 4, echter je kan ook zien dat Cubase beginners waarschijnlijk vaker upgraden naar een grotere versie dan Cakewalk users.

Ableton live en Propellerhead is software dat voor gitaristen niet zo gebruikelijk is, maar meer voor de huidige moderne muziek wordt gebruikt.

Groeten

Wim

RobertoL
7 mei 2009, 15:59
Cakewalk, kan dat nou ook nog wat? Is het een beetje wat?

Wat is Cubase Ess 4 Educational? Een onvolledige ' om het te leren' versie? Nummertje 20.

Fenderwim
7 mei 2009, 16:55
Hi Robert

Als een programma educational in de naam heeft is dat gewoon de volle versie, maar voor een lagere prijs voor studenten.
Je moet dan aan tonen dat je nog een student bent.

Beide programma's die je noemt zijn instap programma's, maar zijn om te starten meer dan genoeg.

Je kan in beide gevallen upgrade voor redelijke prijzen zodra je eraan toe bent.
Zeg na een jaartje.

Bij Cakewalk upgrade je naar Sonar en bij Cubase Essential naar de Studio variant.
Essential en de Studio variant zien er bijna geheel het zelfde uit zodat je snel verder kan. Als je van Cakewalk naar Sonar upgrade dan zijn de verschillen groter zodat het iets meer wennen is.

Groeten
wim

glennshred
7 mei 2009, 19:26
Ikzelf heb de Cubase Essential,

Een prachtig recordingprogramma en voor zo'n prijs kan je dat niet laten
liggen, ik ben destijds met een cubase Le van start gegaan die bij men
externe soundkaart zat, klikte meteen, daarna de se3 gekocht en daarna
bovenstaande :cooler:

Dat wil niet zeggen dat andere software slecht is, gewoon zoeken en
uitproberen zien of het de moeite is ;)

Bins
7 mei 2009, 23:19
Cubase had ik echt meteen ruzie mee. Voor beunhazen als ik die helemaal niks begrijpen is Trackion echt een uitkomst. (Ik kan er nu eigenlijk al best veel mee)

rickert
7 mei 2009, 23:24
Ik gebruik Cubase AI4, meegeleverd bij m'n Yamaha KX49. Echt zat voor mijn doeleinde, gitaar/drum/zang/synth/bas :ok: Helemaal het mannetje!

harrie-beton
8 mei 2009, 08:09
Ben ik ouderwets of staat Adobe Audition er niet bij?

Rinze
8 mei 2009, 08:14
Reaper staat er ook niet bij omdat dat niet via Thomann wordt verkocht :ok:

bert k
8 mei 2009, 09:32
Ik vertrouw die lijst niet. Idd Audition ontbreekt, en ik snap ook niet dat Pro Tools op de vierde plek staat. Prima programma, maar het is peperduur, en ik denk niet dat het zoveel verkocht wordt als de diverse Cubasevarianten.

skanky
8 mei 2009, 09:45
Vergeet ook niet dat veel proffesionele studio's hun protools HD-sets niet bij Thomann kopen.....maar ik denk dat het voor hobbyisten een redelijk betrouwbaar lijstje is.

harrie-beton
8 mei 2009, 10:54
Ik snap het. Wel mooie lijst omdat de prijzen erbij staan.

Fenderwim
8 mei 2009, 17:04
Adobe audition staat er niet bij omdat Thomann dit niet verkoopt. Waarschijnlijk omdat er geen vraag naar is in de homerecording markt.
Adobe heeft nu al drie keer geprobeerd om een markt aandeel te krijgen in de muziek productie markt maar tot nu toe zonder succes. Ze waren altijd te laat. Te laat met VST support, te laat met VSTi support en in de laatste versie te laat met een goede midi implementaties, die nu ook nog maar zozo is.

AA 1.5 wordt wel veel bij gitaristen gebruikt, omdat zijn voorganger Cool Edit Pro redelijk populair was bij gitaristen, maar de meeste gebruiken volgens mij illegale kopien.

Thomann verkoopt ook Protools HD systemen, maar zet die in een andere catogarie namelijk DSP systemen.
Het is namelijk niet alleen software maar ook hardware vandaar. Je koopt dus als het ware een tweede computer met software die je dan in je bestaande computer zet.
Verder zullen de aantallen aanzienlijk kleiner zijn daar er een stuk minder pro studio's zullen zijn dan amateurs op een zolder kamertje.

Het gaat mij niet om aan te tonen wat het meest geschikt is voor ieders individuele wensen, maar slechts om een overzicht te maken wat de ranking van verkoop cijfers zijn van een bekend en op basis van mijn ervaring heel goed bedrijf.

Als je het niet gelooft kom dan met nieuwe gegevens zou ik zeggen.

Mischien kan de moderator een enquete starten over wat de leden gebruiken.
Is best interessant.

Groeten

Wim

bert k
8 mei 2009, 18:21
Ik geloof je wel, maar op die manier is het dus niet meer dan een lijstje van slechts 1 winkel.

Wat ik niet snap, je zegt dat de aantallen van Pro Tools aanzienlijk kleiner zullen zijn. Verbaast me niet, gezien de prijs en het feit dat het echt voor de pro-markt bedoelt is. Maar wat houdt de volgorde van die lijst dan in?

Fenderwim
8 mei 2009, 19:47
Bert

De Protools versies die op de lijst staan zijn instap versies en dat zijn geen DSP's maar draaien gewoon op het native (eigen) operating platform van de PC of Mac. Dus heel wat anders dan de dure versies die pro's gebruiken.

Protools maakt zich zorgen om marktverlies en promoot nu heel sterk eenvoudiger versies als competitie tegen de ander merken. De instap versies hebben echter nogal flinke beperkingen vooral wat betreft het aantal tracks.
Ze hopen echter dat het kleine percentage van de musicanten die dit kopen en die echt doorbreken, dan op zo'n groot systeem gaat werken.

De huidige computers worden zo snel dat apparte DSP's best wel eens overbodig kunnen worden en ze willen dus een gebruikers group creeren met native operating platforms.
Om DSP's aantrekkelijk te houden worden ze steeds sneller gemaakt, maar er komt een moment dat dat niet meer nodig is, behalve voor echte giga producties.

Het heeft dus alles te maken met strategy en toekomst verwachtingen.
De ontwikkelingen gaan de laatste jaren dermate snel dat alles qua mogelijkheden naar elkaar groeit.
Het is nu al dat een bescheide investering in een computer systeem zo goed als de zelfde kwaliteit of zelfs beter kwaliteit kan maken dan menige pro studio uit het verleden.

De prostudio's hard en software leveranciers voelen dus de adem in hun nek van al die andere meer voor amateurs betaalbare hard en software. Ook omdat de aantal zoveel groter zijn zodat de prijs kwaliteit verhoud vele malen beter zijn.

Groeten

Wim

bert k
8 mei 2009, 21:03
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg hoe de volgorde op dat lijstje tot stand is gekomen.

Fenderwim
8 mei 2009, 22:57
De volgorde is bepaalde door Thomann met als basis hoeveel pakketten er verkocht zijn.

Je kan het zelf ook opzoeken op de site van Thomann, maar de gegevens kunnen best al weer wat verandert zijn sinds ik het heb verzamelt.

Mischien kan onze moderator een enquete starten, dan zien we wat onze leden gebruiken.

Groeten

Wim

Fenderwim
8 mei 2009, 22:59
Oeps

Ik zie net dat je zelf de moderator bent.


Groeten

Wim

bert k
9 mei 2009, 00:47
Nee, ik ben hier geen mod, dat doe ik in andere fora. Enquete kan je zelf starten als gebruiker als je een nieuw topic aanmaakt. Nu gaat het niet meer. Als je wilt kan je een nieuw topic maken, dan kan ik naderhand dit topic ermee samenvoegen.