PDA

View Full Version : Rock Akkoorden



Crash
7 mei 2009, 15:03
Hey,

Wat zijn naast de E en A powerakoorden ook nog echte (rock)akkoorden die veel gebruikt worden? Zijn er nog meer akkoorden die je bijna over de hele hals kan schuiven?

Groeten,
- Crash

Spitfire
7 mei 2009, 15:14
Als ik jou was zou ik dit even doorlezen http://en.wikipedia.org/wiki/Barre_chord

Daar wordt even kort uitgelegd wat die 'akkoorden die je door kunt schuiven' nou precies zijn ;)

Tokaifan
7 mei 2009, 15:17
Ik heb nog niet veel forum ervaring.

Maar de standaard open akkoorden vind ik altijd goed klinken met een flinke lading (buizen)oversturing. A, G, E, enz.

Daarnaast ben ik zelf nu aan het experimenteren met andere akkoorden posities, wat ook erg vet klinkt.

Tsja, de powerchords kun je natuurlijk over de hele nek gebruiken. Ik vind ze zelf het lekkerst klinken op de E en de A snaar t/m de negende fret, maar dat is smaak denk ik :P!

Octaven klinken ook erg goed (een powerchord waarbij je de 'middelste' snaar mute.

E-----
B-----
G---7-
D---x-
A---5-
E-----

Daarnaast vind ik een twee snarige powerchord erg goed klinken met een open snaar erboven zoals dit:

E---
B---
G-9-
D-7-
A-0-
E---

almarvk
7 mei 2009, 15:17
En deze gaat naar Speeltechnieken.

Tokaifan
7 mei 2009, 15:18
Ah kijk, sorry, wist ik niet.

Crash
7 mei 2009, 15:21
Als ik jou was zou ik dit even doorlezen http://en.wikipedia.org/wiki/Barre_chord

Daar wordt even kort uitgelegd wat die 'akkoorden die je door kunt schuiven' nou precies zijn ;)

Dat zijn zeker enkel barre akkoorden?
Daar ben ik nog niet echt super in hoor. Hehe


Ik heb nog niet veel forum ervaring.

Maar de standaard open akkoorden vind ik altijd goed klinken met een flinke lading (buizen)oversturing. A, G, E, enz.

Daarnaast ben ik zelf nu aan het experimenteren met andere akkoorden posities, wat ook erg vet klinkt.

Tsja, de powerchords kun je natuurlijk over de hele nek gebruiken. Ik vind ze zelf het lekkerst klinken op de E en de A snaar t/m de negende fret, maar dat is smaak denk ik :P!

Octaven klinken ook erg goed (een powerchord waarbij je de 'middelste' snaar mute.

E-----
B-----
G---7-
D---x-
A---5-
E-----

Daarnaast vind ik een twee snarige powerchord erg goed klinken met een open snaar erboven zoals dit:

E---
B---
G-9-
D-7-
A-0-
E---

Ow ja thanks.
Hier kan ik wel mee experimenteren!
Hoe demp je die middelste snaar op een goede manier bij een octaaf?


En deze gaat naar Speeltechnieken.
Hoo, sorry. Helemaal overheen gekeken!

Jeroensnake
7 mei 2009, 15:23
Je vinger erop leggen ... ?


Je kan in feite ALLE grepen zonder losse snaren over heel de hals schuiven. Niet alleen barre ...

Crash
7 mei 2009, 15:27
Je vinger erop leggen ... ?


Je kan in feite ALLE grepen zonder losse snaren over heel de hals schuiven. Niet alleen barre ...
Ja oke je vinger er op leggen.
Ik demp em nu licht af met mn wijsvinger.
Klopt dat? Of maakt het niet uit met welke vinger je het doet als ie maar dempt(?)

Jeroensnake
7 mei 2009, 15:46
Als het om het dempen gaat, dan is alles wat dempt "goed".
Er is geen "correcte" manier.

Probeer een paar verschillende manieren, en kies wat voor jou makkelijk werkt.
Overbodige spanning en moeite voorkomen is wel altijd handig.

Rexx
7 mei 2009, 16:59
De 'beste' manier is om met de achterkant van je wijsvinger tegen deze snaar aan te komen waardoor hij gedempt word.
Als je wijsvinger iets platter zet dan is dit heel gemakkelijk.

Ik adviseer je om deze manier aan te houden want anders kan je jezelf rare dingen aanleren die je later weer moet afleren.

Crash
7 mei 2009, 22:14
Oke dank je!
Nog meer mensen met goede tips/aanraders wat betreft dit onderwerp?

rocker_71
7 mei 2009, 22:15
De Angus Young G is ook altijd lekker.

0 (of mute)
3
0
0
x
3

edit: sorry deze kun je niet opschuiven....

edit 2 : een heerlijke opschuiver is wel het Hendrix akkoord E7#9:
x
8
7
6
7
x

Muzieknono
9 mei 2009, 07:54
Ik zag laatst ergens een gitarist die een haarelastiek om zijn hals had om de open snaren te dempen, wellicht een bruikbare truc.
Mvgr. Dirk Jan :blast:

edje kadetje
9 mei 2009, 12:19
Wat ik in 'alle' posities ook wel gebruik is het volgende:

0
0
3
4
4
2

Dit is dan een F#, maar ipv een barré op snaren 1 en 2 laat ik die open.
In bijna elke positie klinkt het heerlijk.
Bij F# is het een soort sus4/7
Bij G een 6
Bij A add2
Bij B een sus4
Bij C een maj 7
Bij D een 6 en een 2

In de tussenliggende posities is ie wat spannender maar kan ook klinken.
Volgens mij is het bij mij ontstaan omdat ik de barrés niet zo goed kon.
Alex Lifeson (Rush) gebruikt hem ook regelmatig volgens mij.

kortom, geen barré en toch opschuifbaar.

-=JEROEN=-
9 mei 2009, 13:58
Als je de terts speelt, zoals jij dus doet in alle zettingen (op je G-snaar) is het nooit een sus akkoord. Sus betekent namelijk suspended, oftewel vervangen (verwisseld). Sus gebruik je dus alleen als je de terts vervangt. Zit de terts er nog in, dan noem je het add (added, toegevoegd).

Ik vind dit overigens allemaal niets met rock akkoorden te maken hebben. De vraag is dan ook wat de TS hiermee bedoelt, bedoelt hij akkoorden die veel in de rockmuziek gebruikt worden of bedoelt hij varianten op powerchords?

Crash
10 mei 2009, 13:32
Oke dan. Bedankt mensen!
Ik kan hier genoeg mee uitproberen in iedergeval.
Thanks!

edje kadetje
10 mei 2009, 16:54
Als je de terts speelt, zoals jij dus doet in alle zettingen (op je G-snaar) is het nooit een sus akkoord. Sus betekent namelijk suspended, oftewel vervangen (verwisseld). Sus gebruik je dus alleen als je de terts vervangt. Zit de terts er nog in, dan noem je het add (added, toegevoegd).

Ik vind dit overigens allemaal niets met rock akkoorden te maken hebben. De vraag is dan ook wat de TS hiermee bedoelt, bedoelt hij akkoorden die veel in de rockmuziek gebruikt worden of bedoelt hij varianten op powerchords?

over het eerste: ja dat is ook zo

over het tweede: ach ik weet ook niet wat de TS bedoelde, maar misschien heeft íe er iets aan.

Exi
10 mei 2009, 17:09
Ik zou de TS toch adviseren om met barré akkoorden te beginnen.
Ze worden toch wel vaak gebruikt (in rock-nummers).
Het kan lastig zijn in het begin, maar als je door blijft zetten dan heb je ze zo te pakken.
Je kan er veel leuke klanken uithalen, die je anders zou moeten missen.

-=JEROEN=-
10 mei 2009, 18:49
over het eerste: ja dat is ook zo

over het tweede: ach ik weet ook niet wat de TS bedoelde, maar misschien heeft íe er iets aan.
Dat tweede was een opmerking in het algemeen, niet alleen naar jou gericht.

De vraag blijft echter hetzelfde, dus

@Crash: wat bedoel je?


De vraag is dan ook wat de TS hiermee bedoelt, bedoelt hij akkoorden die veel in de rockmuziek gebruikt worden of bedoelt hij varianten op powerchords?

Welke van de 2, of allebei, of geen van beide?

eddyvanbuiten
19 mei 2009, 13:24
met barré akkoorden te beginnen. Ze worden toch wel vaak gebruikt (in rock-nummers).

Barré accoorden kunnen spelen is inderdaad een must.
Al kom ik erachter dat ik ze eigenlijk nooit meer speel.. als de basnoot op de E ligt, pak ik m'n duim hiervoor; heb je ook nog meer bewegingsvrijheid in je andere vingers!

Opzich ook wel een goede oefening..
in plaats van


e|-1-|---|---|
B|-1-|---|---|
G|-1-|-2-|---|
D|-1-|---|-4-|
A|-1-|---|-3-|
E|-1-|---|---|


kun je


e|-1-|---|---|
B|-1-|---|---|
G|---|-2-|---|
D|---|---|-4-|
A|---|---|-3-|
E|-D-|---|---|


pakken (waarbij D=duim, 1=wijsvinger, 2=middelvinger, etc)

Exi
20 mei 2009, 15:36
Dat is ook een interessante manier om ze te spelen, vooral als je die shape een tijdje aanhoud en een gitaar met dunne hals hebt:)

vulvasonic
20 mei 2009, 23:40
Laat het duidelijk zijn dat er feitelijk niet zoiets bestaat als 'rock-accoorden'.
Het feit dat het accoordenwerk in rockmuziek doorgaans wat minder complex is, heeft een oorzaak dat redelijk eenvoudig uit te leggen is (komt ie):
Iedere gespeelde noot veroorzaakt trillingen die boventonen laten meeklinken. De eerste 'extra' noot die we kunnen waarnemen is het octaaf. De tweede is de reine kwint, dan weer een octaaf en daarna (meen ik) de grote terts. Geen hond die dit echt kan horen, maar ze klinken wel degelijk mee.

Bij rockmuziek hoort een scheurende gitaar. Een dergelijk vet geluid (buizenbak, volume flink open) zorgt voor een compressie dat als gevolg heeft dat al die boventonen beter 'hoorbaar' zijn. Je zult begrijpen dat sommige 'moeilijke' accoorden, met een dergelijk geluid zullen resulteren in een rommeltje (kleine tertsen die storen met grote tertsen, de kwinten die niet altijd samengaan met de acoorden die je speelt).

Vandaar dat de powerchords heilig zijn in veel soorten rockmuziek. Het is overigens niet ONMOGELIJK om meer complexe accoorden te spelen, maar dan moet je wel werken aan een stuk techniek dat je in staat stelt uiterst nauwkeurig te spelen. Kwestie van goed dempen en niets laten doorklinken en ja, ook een uitgebalanceerd gitaargeluid is daarbij van groot belang.

Succes en rockze!!! :blast:

Broosje
21 mei 2009, 00:03
Nog even stukje theorie bijvoegen:

Power Chords (of rockakkoorden) zijn er inderdaad gekomen toen men vroeger het geluid sterker begon te vervormen, en de open akkoorden als rommeltje begonnen klinken (zie excellente uitleg hierboven).
Men speelde toen ipv een A een A5 akkoord; da's over het algemeen 1 noot minder dan een volledig akkoord.

Op de hals ziet dat er dus zo uit voor bv een A (X wordt niet gespeeld):
|---X-------
|---X-------
|---X-------
|---7------- A
|---7------- E
|---5------- A

Terwijl een open A zo gaat:
|---0------- E
|---2------- C#
|---2------- A
|---2------- E
|---0------- A
|---x-------

Je kan ook een volledige A spelen in barré of power chord:
|---5------- A
|---5------- E
|---6------- C#
|---7------- A
|---7------- E
|---5------- A

(en ja, dit gaat voor alle Major akkoorden, gewoon opschuiven)

On the side: Kijk naar de theoretische opbouw van een akkoord:
Steeds de 1ste, 3de en 5de stap van de toonladder waarin je speelt, en de toonladder gaat : heel - heel - half - heel - heel - heel - half
voor A is dit dus: A - B - C# - D - E - F# - G# - A
De opbouw van het akkord bestaat dan uit A, C# en E.
Normaal gezien is de laagste noot de grondnoot A, en de rest wordt ingevuld hoe het op je gitaarhals past.

Voor een powerchord, of een 5-akkoord, nam men ipv 1-3-5 simpelweg 1-5. Minder 'vullende' tonen en trillingen, minder tegenwerking onderling, en eenvoudiger geluid dat de overdrive beter overleeft :-)
(vandaar ook de notatie als A5)




Handig om leren:

Als je moeite hebt met volledige akkoorden op de barré, manier te spelen, kan je makkelijk eerst met de 2 laagste snaren beginnen. Als je die snel kan wisselen pak je de 3de snaar erbij, en dan stap je over naar het volledige akkoord.
Zo heb ik het vroeger toch op mezelf geleerd. Soepelheid van je vingers komt pas na een tijdje, en het is saai om ondertussen niks te kunnen spelen waar powerchords in voor komen (smells like teen spirit ! :-) )


Verder zijn er nog veel akkoorden schuifbaar; wordt heel vaak gedaan in funk en jazz, maar zover ben ik zelf nog niet; nog beetje studie voor nodig :D



Hopelijk een interessante bijdrage; Geef maar een gil als ik ergens fout zit of als ik nu als een betweter overkom ofzo! De intentie is in elk geval wel gewoon om te helpen ;-)

rijsberman
21 mei 2009, 01:29
Dat schuiven is niet zo moeilijk, op zich. De A majeur is dus
|---5------- A
|---5------- E
|---6------- C#
|---7------- A
|---7------- E
|---5------- A

De A# majeur is eigenlijk dezelfde greep, alles 1 vakje verder op de hals:
|---6------- A#
|---6------- F
|---7------- D
|---8------- A#
|---8------- F
|---6------- A#

en de B majeur 2 vakjes:
|---7------- B
|---7------- F#
|---8------- D
|---9------- B
|---9------- F#
|---7------- B

enzovoort :)

Overigens kan je van de majeur akkoorden eenvoudig mineuren maken, door de G-snaar niet apart te fretten.

A mineur in barré:
|---5------- A
|---5------- E
|---5------- C <-- middelvinger optillen t.o.v. het majeur akkoord
|---7------- A
|---7------- E
|---5------- A

En die kan je weer net zo schuiven. :)