PDA

View Full Version : spanning verhogen



Shaggy
7 mei 2009, 14:33
Voor sommige tv-series ook aan te raden, maar dit gaat over de spanning binnen een pedaal.

Ik vroeg me af bijvoorbeeld 9v toedienen via een blok of ac adapter en via een zener diode ophogen naar 12v? Van wat ik gelezen heb dacht ik dat het juist andersom werkte, dus hogere voltages omzetten naar lagere stabiele voltage voor een circuit.

Kan iemand wat wijsheid belichten hierop?

Chris Winsemius
7 mei 2009, 15:01
Ik denk dat D_H hier meer over kan vertellen.

Er bestaan chips die 'n dc-spanning kunnen verhogen, zenerdiodes kunnen alleen de spanning verlagen. Bij wisselspanning kun je met wat extra diodes en caps de gelijkgerichte spanning hoger krijgen dan dmv. normale gelijkrichting.

nico verduin
7 mei 2009, 16:26
Voor sommige tv-series ook aan te raden, maar dit gaat over de spanning binnen een pedaal.

Ik vroeg me af bijvoorbeeld 9v toedienen via een blok of ac adapter en via een zener diode ophogen naar 12v? Van wat ik gelezen heb dacht ik dat het juist andersom werkte, dus hogere voltages omzetten naar lagere stabiele voltage voor een circuit.

Kan iemand wat wijsheid belichten hierop?Er zijn dc-dc converters in de markt die kunnen bijv. 12V in naar +/- 12V genereren. Er zijn vele mogelijkheden op dit gebied. Meestal zijn ze maar 1 of 2 Watt in chipvorm. Met name de zgn. isolated versies zijn relatief goedkoop (kost toch nog wel een paar centen hoor).

Er is(zijn) ook een ic(s) op de markt die als een boostertje werkt. Maar daar komen dan nog wat componenten bij.

In jou geval is een 12V adapter wel goedkoper.....

fredjuh
7 mei 2009, 17:38
bijv. 12V in naar +/- 12V genereren.:D
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=31_36&products_id=473
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=31_36&products_id=1060
Misschien heb je hier wat aan?

Shaggy
7 mei 2009, 19:04
Als je zo'n spanningsverdubbelaar (klinkt als een hulpmiddel in weekend-miljonairs ofzo) maakt dan kom je toch in de knoei met de amperage ?

fredjuh
7 mei 2009, 19:17
klinkt als een hulpmiddel in weekend-miljonairs ofzo:seriousf:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/70282/LINER/LT1054CN8.html
het vermogen blijft gelijk, het IC'tje verbruikt daarnaast ook wat. Stel je wilt een output van 18V, 100mA uit een LT1054CN dan is je vermogen 18*0,1=1,8W 1,8W/9V=200mA voorspelbaar, het verdubbelt. Het verlies merk je niet in je batterij, dus aan de stroom merk je t niet. Het verlies vertaalt zich in spanningsverlies op de output, bij 100mA 1,1V

Als je trouwens nog een wisselspanningadapter hebt liggen kan het goedkoper. (Of natuurlijk een 12V adapter:D)

Dirk_Hendrik
7 mei 2009, 20:18
Ik denk dat D_H hier meer over kan vertellen.

Er bestaan chips die 'n dc-spanning kunnen verhogen, zenerdiodes kunnen alleen de spanning verlagen. Bij wisselspanning kun je met wat extra diodes en caps de gelijkgerichte spanning hoger krijgen dan dmv. normale gelijkrichting.

Het meeste nuttige is nu al wel gezegd in dit topic. Spanning verhogen is altijd actief. Met alleen een zener gaat dat dus niet lukken.

Stroom kan een probleem zijn maar er zijn weinig pedalen waarin een hogere spanning echt een voordeel is (Boosters vnl) die meer dan enkele mA's trekken. Pas wel op dat je LED niet ook meegenomen wordt op de nieuwe voedingsspanning. In het beste geval brand hij wat fel. Er is echter een grotere kans dat de stroombegrenzing van het DCDC chipje in werking gaat en je gewoon weer op 9 volt draait.

Ga ook na of de componenten in je effect wel tegen een verdubbelde voedingsspanning kunnen. Ibanez heeft er bijvoorbeeld een handje van om te filteren met 6.3V elko's op de virtuele massa (4.5 volt). Dat gaat met een verhoging naar 9 volt dus mis.

Keyword:
LT1044 invoeren op www.datasheetarchive.com (http://www.datasheetarchive.com) en de opties bestuderen.

nico verduin
7 mei 2009, 21:55
In het beste geval brand hij wat fel. Er is echter een grotere kans dat de stroombegrenzing van het DCDC chipje in werking gaat en je gewoon weer op 9 volt draait.
Dat is vaak de pest met die dingen dat ze snel instorten. JE kan dan nog evt. de led vervangen voor een 2mA type ipv. de vaak 20 mA. (en een ander weerstandje).