PDA

View Full Version : Solo patronen



eddyvanbuiten
7 mei 2009, 13:57
Ik ben helemaal weg van de lessen van Paul Gilbert op youtube.
Hij kan het super uitleggen (in filmpjes als deze (http://www.youtube.com/watch?v=1yZA4CkEbjY) en deze (http://www.youtube.com/watch?v=nlCTdemie8E)) hoe je bepaalde patronen het 'beste' aan kunt slaan; wanneer aanslaan, wanneer hammerons en pulloffs, enz.

patronen (zie de filmpjes) als deze:



▼ ▲ P ▼ ▲ P
e --5--------5----------
b -----8--5-----8--5----
g ----------------------
d ----------------------

▼ ▲ P ▲ ▼ ▲ P ▲
e --5-----------5-----------
b -----8--5--------8--5-----
g -----------7-----------7--
d --------------------------

zijn echt geweldige oefeningen.

Mijn vraag is: heeft iemand nog meer van dit soort patronen, die elke solist zou moeten kennen? of andere tips in deze hoek, wat ook maar :chicken:

Gegroet

Jeroensnake
7 mei 2009, 15:12
Opslag (frase net voor de maat inzetten ipv op de 1e tel) met behulp van een upstroke in de downbeat ...

Ehm, voorbeeldje dan maar ;



|
3 e 4 e 1 e 2 e 3
▲ ▼ ▲ ▼ ▲ ▼
e-----------------------------------
b------------------8-b-9------------
g----------7---9-----------7---9----
d------9----------------------------
|
\
Hard aanslaan, beetje benden.
(net niet helemaal tot de 9)


Volgens mij heb ik dit principe (beginnen met een upstroke) ook ooit gezien in een filmpje van Paul Gilbert.

LesPas89
7 mei 2009, 20:19
Als jij dat soort lessen geweldig vind, dan weet ik zeker dat je de lesesn op www.guitarmasterclass.net ook geweldig vind. Die leggen het op ongeveer dezelfde manier uit, uit verschillende cameraposities. Ik weet zeker dat je daar nog meer van dat soort patronen kan vinden!

eddyvanbuiten
7 mei 2009, 23:13
Als jij dat soort lessen geweldig vind, dan weet ik zeker dat je de lesesn op www.guitarmasterclass.net ook geweldig vind. Die leggen het op ongeveer dezelfde manier uit, uit verschillende cameraposities. Ik weet zeker dat je daar nog meer van dat soort patronen kan vinden!

Hey bedankt man‼ Die site kende ik inderdaad nog niet..

Manuvdv
8 mei 2009, 07:10
Als jij dat soort lessen geweldig vind, dan weet ik zeker dat je de lesesn op www.guitarmasterclass.net ook geweldig vind. Die leggen het op ongeveer dezelfde manier uit, uit verschillende cameraposities. Ik weet zeker dat je daar nog meer van dat soort patronen kan vinden!
Prachtige website! Maar voor zover ik 't zie is het allemaal betalen? Ze spreken over gratis filmpjes en lessen, maar op't eerste zicht zie ik niets.

LesPas89
8 mei 2009, 13:05
Prachtige website! Maar voor zover ik 't zie is het allemaal betalen? Ze spreken over gratis filmpjes en lessen, maar op't eerste zicht zie ik niets.

Dat weet ik niet precies. Ik heb er gewoon voor betaald omdat er erg veel goed beeldmateriaal op staat. Volgens mij is het iets van $25 voor drie maanden. Echt geen geld dus.

Ik vind het absoluut de moeite waard.

Guitarmania
8 mei 2009, 20:50
Ik ben helemaal weg van de lessen van Paul Gilbert op youtube.
Hij kan het super uitleggen (in filmpjes als deze (http://www.youtube.com/watch?v=1yZA4CkEbjY) en deze (http://www.youtube.com/watch?v=nlCTdemie8E)) hoe je bepaalde patronen het 'beste' aan kunt slaan; wanneer aanslaan, wanneer hammerons en pulloffs, enz.

patronen (zie de filmpjes) als deze:



▼ ▲ P ▼ ▲ P
e --5--------5----------
b -----8--5-----8--5----
g ----------------------
d ----------------------

▼ ▲ P ▲ ▼ ▲ P ▲
e --5-----------5-----------
b -----8--5--------8--5-----
g -----------7-----------7--
d --------------------------

zijn echt geweldige oefeningen.

Mijn vraag is: heeft iemand nog meer van dit soort patronen, die elke solist zou moeten kennen? of andere tips in deze hoek, wat ook maar :chicken:

Gegroet

Leuke van deze oefening is dat je vaak ook ziet dat gitaristen het omgekeerde aanbevelen. Dan bevelen ze een upstroke naar de e-snaar, gevolgd door een downstroke naar de b-snaar (zeg ik dat trouwens goed? Ik bedoel het tegenovergestelde van bovenstaand voorbeeld...) aan omdat dat de kortste weg is tussen beide snaren. Gilbert adviseert kennelijk het omgekeerde.

Ik denk dat je op een gegeven moment voor een modus moet kiezen die jou eigen is. Ligt er natuurlijk aan wat je wensen zijn op gitaargebied, maar als je geen keuze maakt qua plectrumtechniek, kom je niet tot een automatisme. Dan ben je elke riff met zijn eigen techniek aan het behandelen,. Waar ben je dan zelf?

Hoewel het natuurlijk nooit kwaad kan om eens even goed jezelf uit te proberen. Maar maak uiteindelijk een keuze!

aaronstonebeat
11 mei 2009, 03:03
Ik ken dat. Te gek als je in een fase zit dat je weer helemaal aan het oefenen slaat en alle materiaal dat je maar kunt vinden, verslindt :hippie:

Naar Paul Gilbert heb ik ook vaak gefascineerd zitten kijken. Maar uiteindelijk ben ik zelf meer een ander systeem van aanslaan gaan gebruiken; niet dat er iets mis mee zou zijn, elk systeem dat je oefent levert je iets op.

Ik zou die 2 riedeltjes eerder bv. zo spelen:




▼ ▲ ▼ ▼ ▲ ▼
e ----------------------
b -10--8----10--8-------
g --------9---------9---
d ----------------------

▼ ▼ P ▲ ▼ ▼ P ▲
e --5-----------5-----------
b -----8--5--------8--5-----
g -----------7-----------7--
d --------------------------


Meer economy picking, bij het aanslaan zoveel mogelijk gebruik maken van de de richting die je al hebt. 't Was een hele tijd wennen, maar ik vond het de moeite absoluut waard. Vooral lastig was het loslaten van een constante op en neer gaande cadans in de aanslag hand, ik moest als het ware steeds eerst een koers plotten. Maar het biedt allerlei mogelijkheden; in combinatie met '3 per snaar' vingerzettingen bijvoorbeeld kun je behoorlijk op en neer racen.