PDA

View Full Version : midi schakelbare a/b switch met relais



black label basman
7 mei 2009, 11:58
hallo allemaal,

ik zit met een dilemma.
ik heb een 5150 II top, engl e530 pre amp en een gmajor.
dit alles stuur ik aan via een engl midicontroler.
nu wil ik het zo schakelen dat ik mijn signaal kan splitsen en eigenlijk allebei de pre amps, die van de 5150 en de engl in een fx kan zetten.
daarbij wil ik ook nog eens de ampss chakelen via midi, naar een relais (want ze schakelen allebei via jacks (de 5150 via de footswitch met jack inputs en de engl direct met jacks)

welnu,...
glab heeft een midischakelbare a/b switch met 4 relais.... maar de goedkoopste vond ik bij thoman voor 450 euro.

weet iemand een goedkopere oplossing?

ik wil dus met 1 druk op de knop uit 1 van de pre amps kunnen kiezen , EN het kanaal van de gekozen pre amp schakelen....

hoezo een breinbreker?

WillemdaGuide
7 mei 2009, 13:04
......................

WillemdaGuide
7 mei 2009, 13:09
Ik denk dat je het beste voor een midiswitcher kan gaan zoals bijvoobeeld een ENGL Z11 maar er zijn er meer!
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een A/B die je extern met een jack kunt schakelen. Dit zul je denk ik in de winkel niet snel vinden maar laten bouwen valt echt heel erg mee, tis relatief best simpel.
Ik heb ooit iets vergelijkbaars door Shiny Guitar Gear laten maken, dus die kan dat sowieso!

Johannes
7 mei 2009, 13:49
Zelf bouwen is goed te doen, evt zelfs het midi gedeelte. Anders misschien een nobels ms4 met een losse custom a/b switch. Mocht je interesse hebben in iets op maat gemaakt, stuur maar een pm.

vinni
7 mei 2009, 20:27
Je verhaal is wel erg onvolledig om een goed advies te kunnen geven.

Waar in de keten zit de G-major? Als die na de preamps word gebruikt moet je niet alleen het gitaarsignaal schakelen naar de inputs van één van de preamps (dus niet beide....tenzij je dat wil) maar dus ook het signaal van de preamp out naar de G-major.

Op welke poweramp is de E530 geschakeld?....of zit deze in de FX-return van de 5150?

Zowel de E530 als de 5150II hebben volgens mij ieder twee kanalen.
Als je ALLEEN de kanalen wilt schakelen kan je dat ook doen met de stereo Relays van de G-major. Met het juiste programma op je ENGL-midicontroller schakelt de G-major het juiste kanaal van iedere versterker. Dit kan wellicht nog getruukt zodat je met één relay de kanalen van beide preamps schakelt. De andere relay kan je gebruiken voor een Tonebone of Lehle A/B box.

Advies.....
In mijn beleving biedt je huidige setup mogelijkheden die je nog niet hebt ingezien. Even rustig overdenken en nog eens wat zaken uitzoeken voordat je wat aanschaft.

Enne....je werkt toch met één speakerkast....toch?

Groet,
Vinni

black label basman
10 mei 2009, 18:51
om het nog wat onduidelijker te maken hier een onduidelijker plaatje ;'0

voor wie het dus niet duidelijkwas.
ik zoek een 19" apparaat,...waar het pure gitaar signaal in gaat.. in de loop van dat apparaat zit de pre amp van de 5150 en in een apparte loop de engl e530.
die gaan dan naar de gmajor en dan naar de eindtrap van de 5150.
ook moet dit apparaat via 2 stereo jacks mijn 5150 en mijn e530 kunnen schakelen....
dan wil ik via midi de pre amp kunnen kiezen '(die dus in een loop staat) en die pre amp kunnen schakelen.

glab heeft dus zon apparaat maar die is wat aan de prijzige kant...
http://www.glab.com.pl/mgc-6_en deze dus.

anyway hier het onduidelijke plaatje...
vul het vraagteken in en win prachtige prijzen!`

http://xtralars.nl/schakelschema.jpg

vinni
10 mei 2009, 19:26
Ok,
Ik ga er van uit dat de FX-loop van de 5150-II serieel is.

Dan heb je die controller niet nodig.

Die midi M2L looper of beter een Lehle D.Loop SgoS is dan voldoende.

Je gaat als volgt te werk....

Gitaarsignaal aansluiten op de input van de looper.
Loop 1 send is preamp in 5150-II
Loop 1 return is de FX-send van de 5150-II
Loop 2 send is preamp in E530
Loop 2 return is out van de E530
Output van de looper aansluiten op de input van de G-major
De output van de G-major aansluiten op de FX-return van de 5150-II

Met de relays van de G-major schakel je de kanalen.
De lehle is wat moeilijk te programeren maar is zondermeer superieur.

Zo moet het werken.

Vinni

black label basman
10 mei 2009, 20:17
is dat mooie stukje techniekd an ook midi schakelbaar?

en de gmajor heeft één stereo jack voor zn relait.
daarmee kan ik OF de e530 OF de 5150 schakelen via eenverlopo kabel...

dus dan moet ik alsnog een midi --> analoog switcher?
liefste alles in 1 net rack ding...

FreekBos
23 september 2009, 16:38
Ik zit met een soortgelijk probleem.
Ook twee versterkers en nog een preamp.
Daarnaast heb ik de Lexicon MX200 effectenbak (zonder relais schakelaars)
Ik heb de FCB2020 footswitch van Behringer. Deze heeft twee ingebouwde relais schakelaars.

Misschien zou jij die behringer ook kunnen gebruiken, dan heb je twee extra relais schakelaars.

Nobels heeft (voor 60 piek) A/B switches die via jack geschakeld kunnen worden.

Voor jou misschien de oplossing, maar voor mij niet ik heb immers geen G-Major en kom dus een paar relais schakelaars tekort. (Of A/B switches)
Ik zoek dus een MIDI A/B switch.


HELP! iemand...

FreekBos
23 september 2009, 16:47
Dit is het schema wat ik tot nu toe bedacht heb....
Bijna maar net niet.

http://www.freekbos.nl/Amp_wire_plan_with_talkbox.bmp