PDA

View Full Version : Wat betekent het staat in Am/toonsoorten



Lossesnaar
7 mei 2009, 10:31
Goedemorgen medemuzikanten,

ik ben een beetje theoretisch onderbouwd, maar als men zegt het stuk staat in Am, wat betekent dat dan....maw welke akkoorden passen in dat stuk.
ik weet Amaj....A-b-c#-D-E-f#-G#dim-A
betekent dat dan Am ....A-b-C-D-E-f#-G-A?

En als een lied begint met bijv. Em-Am-Em-Am....kun je daar dan al over zeggen wat (waarschijnlijk) de toonsoort is?

Of bijv. Kryptonite.....staat dat in Amaj.....Bm-G-A?? (hier lijk ik dan 2 dingen door elkaar te zien.....een Amaj en een klein septiem.....)

Ik loop daar al een jaar over na te denken en te lezen maar ik kan er maar geen sluitende antwoorden op vinden, hoplijk dat er iemand mij uit de brand kan helpen. Bij voorbaat veel dank.

gr Marco

-=JEROEN=-
7 mei 2009, 11:14
Als iets in A mineur staat (Am is een akkoord) dan betekent dat de toonaard A is en de toonsoort mineur. Dus a b c d e f g. De akkoorden die hierbij passen, zijn de akkoorden die voortkomen uit deze ladder. De 1e, 3e en 5e toon van de ladder vormen het I akkoord: a c e (g) = Am(7). Van daaruit tel je verder. Het II akkoord bestaat uit de volgende 3 (of 4) tonen van de ladder, dus de 2e, 4e en 6e toon: b d f (a) = Bdim (Bm7b5). En zo voorts.

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=C&scchnam=Major+triads+I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&get2=Get

C majeur ≈ A mineur

I maj ≈ VI min

Oftewel mineur is de parallel van majeur gebaseerd op het VI akkoord.

Let wel, dit is niet de enige mineur soort, er zijn er nog veel meer. Wil je daar meer over, dan adviseer ik je mijn lessen eens door te nemen.

Hoe weet je in welke toonsoort iets staat?

Dat is niet zo 1 2 3 uit te leggen. In jouw voorbeeld van Bm - G - A valt mij op dat je 2 majeur akkoorden meteen na elkaar hebt, dat betekent dus dat geen van beide de grondtoon zijn. Kijk maar:

standaard majeur diatonische reeks:
I IIm IIIm IV V VIm VIIdim

Je ziet dus dat IV en V beide majeur zijn, dus G en A moeten dan wel IV en V zijn. De toonsoort is dus D majeur. Maar in dit geval zou ik dus eerder zeggen B mineur:

http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=B&scchnam=Natural+minor+triads+i-ii*-III-iv-v-VI-VII&get2=Get

String Walker
7 mei 2009, 11:19
De toonsoort van een stuk is soms af te leiden uit het slotakkoord, soms ook een rustpunt in het stuk. De toonsoort geeft inderdaad een richtlijn voor de akkoorden die in het stuk gebruikt worden en andersom, als je de akkoorden uit een stuk weet kun je hier de toonsoort uit afleiden. Hiervoor heb je wel een beetje kennis nodig van de functies (tonica, sub-dominant, dominant) van akkoorden uit een toonsoort en hoe deze elkaar opvolgen (progressie) in een stuk. Soms is het ook niet altijd zo dat een heel stuk in één toonsoort staat. Bepaalde stukken kunnen van de ene toonsoort naar een andere toonsoort gaan, dit heet moduleren en geschied geleidelijke af plots via gemeenschappelijke akkoorden (spilakkoorden) uit beide toonsoorten. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulatie_(muziek) voor meer info over dit onderwerp.

Op je vraag hoe akkoorden bij een nummer worden bepaald hier een voorbeeld. In het geval van een stuk geschreven in Am(ineur) heb je te maken met de volgende toonladder:

A-B-C-D-E-F-G

Aangezien een akkoord een opeenstapeling is van tertsen (afstand van 3 tonen) kan je de akkoorden bij de toonsoort als volgt uit de toonladder afleiden:

Trap | Tonen | Akkoord
I | A-C-E | Am
II | B-D-F | Bdim
III | C-E-G | C
IV | D-F-A | Dm
V | E-G-B | Em
VI | F-A-C | F
VII | G-B-D | G

Het akkoord bij iedere trap begint bij de toon op die positie in de ladder. Vervolgens stapel je daar tertsen op om drieklanken (akkoord met 3 tonen), vierklanken (akkoorden met 4 tonen ook wel septiemakkoorden genoemd) te maken.

Een voorbeeld het akkoord op de derde trap in de toonsoort Am:

1. Derde trap is toon C.
2. Drieklank op de derde trap is: C-(d)-E-(f)-G: C-E-G, of te wel het C akkoord.

Ik muziekstukken zie je bepaalde akkoorden uit een toonsoort vaker terugkomen dan andere, ook staan ze meestal in een bepaalde volgorde afhankelijk van hun functie. Het gaat hierbij om de akkoorden op trap I, IV en V.

Wil je de achtergrond van deze theorie weten, dan zou ik je advieseren om even verder te kijken op het forum, of Internet. Er is hier genoeg over geschreven. Ook een boekje is wel handig. Ik zelf heb veel informatie gehaald uit het boekje "Eenvoudige Muziekleer" van Hennie Schouten.

Jeroensnake
7 mei 2009, 11:32
En als een lied begint met bijv. Em-Am-Em-Am....kun je daar dan al over zeggen wat (waarschijnlijk) de toonsoort is?

Als ik alleen naar deze 4 (2 eigenlijk) akkoorden mag kijken, dan zou ik E mineur zeggen. Als het begint op een Em, ligt de nadruk (waarschijnlijk) op Em.
Zou je Am-Em-Am-Em hebben gegeven, dan had ik A mineur gezegd.

Je kan hier trouwens nog alle kanten mee op. Als dit een intro is, waarna het C akkoord gaat overheersen, dan zeg ik C majeur.



Of bijv. Kryptonite.....staat dat in Amaj.....Bm-G-A?? (hier lijk ik dan 2 dingen door elkaar te zien.....een Amaj en een klein septiem.....)

Volgens mij wordt die Bm twee keer zo lang aangehouden als de andere akkoorden. Het liedje begint in Bm en eindigt daar volgens mij ook in ... ergo; Kryptonite staat in B mineur.