PDA

View Full Version : Gibson SG Special Faded



Jay75
6 mei 2009, 23:50
http://cgi.ebay.nl/Gibson-SG-Special-Faded-Worn-Cherry_W0QQitemZ110386499144QQcmdZViewItemQQptZGit arren?hash=item110386499144&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50

Is dat iets zo'n gitaar? Ik heb dus een echte oude uit 1967 maar als back up of voor "dodgy"gigs wil ik eigenlijk wel een back-up. Qua looks vind ik deze wel tof, volgens mij speelt het ook wel lekker zo ongelakt, maar is het te vergelijken met bijvoorbeeld een SG Standard?

Fuhgawz
7 mei 2009, 01:02
Tweedehands worden er best een aantal aangeboden op marktplaats, dus ik zou zeggen, probeer het eens! De faded heeft een iets dunnere hals dan de Standard en dat ongelakte vind ik persoonlijk wel relaxed spelen/aanvoelen. Heel natuurlijk voelt dat aan!

Er zijn mensen die de faded serie helemaal de grond inboren, maar anderen vinden het gewoon goede gitaren en zeker voor de prijs. Dit hangt denk ik samen met de bekende verhalen over de naar verluid gebrekkige quality control van Gibson, dus nogmaals, probeer er eerst een uit voordat je tot aankoop overgaat.

Qua sound zijn ze vrij helder. Waarschijnlijk door het gebrek aan lak en de smallere hals gecombineerd met het vrij dun klinkende 490T element in de brugpositie, ipv de 498T zoals bij Standards. Die heldere 490T klinken misschien prima in andere (donkerder klinkende) gitaren, maar voor de sowieso al heldere faded SG is het gewoon te dun. Veel mensen vervangen dan ook het brugelement door bv een DiMarzio Super Distortion die het naar verluid goed doet in dit soort gitaren.

Of het te vergelijken is met een Standard? Ik denk het niet. Deze zijn cheaper en dat heeft een aantal redenen waardoor ze qua feel en sound gewoon iets minder zijn. Is het geschikt als backup voor je 67'er? Met een goede setup en een dikker brugelement zeg ik JA!

PS waarom gebruik je niet gewoon je witte 61RI als backup?

Orpheo
7 mei 2009, 08:46
Tweedehands worden er best een aantal aangeboden op marktplaats, dus ik zou zeggen, probeer het eens! De faded heeft een iets dunnere hals dan de Standard en dat ongelakte vind ik persoonlijk wel relaxed spelen/aanvoelen. Heel natuurlijk voelt dat aan!

Er zijn mensen die de faded serie helemaal de grond inboren, maar anderen vinden het gewoon goede gitaren en zeker voor de prijs. Dit hangt denk ik samen met de bekende verhalen over de naar verluid gebrekkige quality control van Gibson, dus nogmaals, probeer er eerst een uit voordat je tot aankoop overgaat.

Qua sound zijn ze vrij helder. Waarschijnlijk door het gebrek aan lak en de smallere hals gecombineerd met het vrij dun klinkende 490T element in de brugpositie, ipv de 498T zoals bij Standards. Die heldere 490T klinken misschien prima in andere (donkerder klinkende) gitaren, maar voor de sowieso al heldere faded SG is het gewoon te dun. Veel mensen vervangen dan ook het brugelement door bv een DiMarzio Super Distortion die het naar verluid goed doet in dit soort gitaren.

Of het te vergelijken is met een Standard? Ik denk het niet. Deze zijn cheaper en dat heeft een aantal redenen waardoor ze qua feel en sound gewoon iets minder zijn. Is het geschikt als backup voor je 67'er? Met een goede setup en een dikker brugelement zeg ik JA!

PS waarom gebruik je niet gewoon je witte 61RI als backup?

wow, wat een geweldige post vol bullshit en hearsay :)

allereerst. De faded heeft NIET een smallere hals dan normaal, maar een gewone hals, vaker iets dikker dan 'gebruikelijk' zelfs.

Vrij helder...? Ik snap echt niet hoe je op dat idee bent gekomen. alle faded sg's die ik getest heb, en dat zijn er echt wel flink wat, hadden juist helemaal niet een dun geluid, eerder juist een enorm dik, stuwend brullend geluid.

Vergelijken met een standard in wat? bespeelbaarheid? tone? het is en blijft een SG, dus in dat opzicht zal het wel gelijk zijn, maar qua looks natuurlijk niet. je 'mist' de binding en mooie inleg. maar minder als in 'mindere gitaar' vind ik pure flauwekul, slaat nergens op.Ik heb 2 jaar lang op een sg faded gespeeld, en dat ding wat geweldig. Heb 'm verkocht omdat ik niet kan aarden op een gitaar wat geen les paul is. Ook tussendoor heb ik nog vaak gespeeld op een sg faded, en ik blijf dat organische, stuwende geluid herkennen in allemaal.

Mufftin
7 mei 2009, 10:11
idd ik wilde net zeggen wat een bullshit, heb je er wel eens 1 in je handen gehad?

De hals is vrij dik, eigenlijk super dik het geluid is idd ook zeer dik te noemen niet dun en ook niet echt helder. Idd gewoon een SG geluid, misschien iets meer dichtgesmeerd in vergelijking met de andere Sg's.

Fuhgawz
7 mei 2009, 13:04
Hearsay en bullshit!? No way bro!! Ik bezit momenteel zelf een faded. Ik heb ze vaker in verschillende winkels vergeleken met Standards en ook gewone Specials en elke keer weer klonken die Standards gewoon dikker/voller/vetter!!

Je vraagt of ik ooit een faded in de hand heb gehad? Ja dus! De vraag is aan jou of jij ooit een faded en een standard naast elkaar hebt gehad en in hebt geplugd over dezelfde versterker? Je zegt wel dat alle fadeds die jij hebt getest een enorm dik en stuwend geluid hadden, maar je maakt daarbij zelf nergens een vergelijk met een standard.

Waar baseer ik het vergelijk met de Standard op vraag je? Dat zeg ik toch gewoon in mijn post!! Qua feel en sound dus! Je zegt zelf dat je de binding en de lak mist en dat voel je als je speelt (feel dus). Sound heb ik net al uitgelegd.

Wat betreft die hals, dat vind ik wel zo frappant dat jij beweert dat die hetzelfde is als de standard en 'vaker' dikker dat ik het even op heb gezocht en ik kwam op dit topic uit: http://forums.gibson.com/Default.aspx?g=posts&t=12930. Wat die gasten op het Gibson forum dus zeggen is dat er bij Gibson vaker verschil zit tussen halzen, terwijl die eigenlijk hetzelfde zouden moeten zijn. In mijn ervaring voelen faded halzen echt slanker dan standard halzen. Is dat nog steeds bullshit als klaarblijkelijk meer mensen het zo ervaren?

Nogmaals, ik zeg niet dat de faded een slechte gitaar is. Absoluut niet zelfs, anders zou ik er zelf uiteraard geen bezitten. En je hoeft echt niet te schelden zogauw mensen een andere mening/ervaring hebben dan jij. Uiteindelijk blijft mijn antwoord op de vraag van de topicstarter hetzelfde als ik mijn vorige post: de faded is geschikt als backup maar het is geen standard en het is geen slecht idee om eerst te testen alvorens te kopen!

Teleholic
10 juni 2009, 10:13
Oke, allereerst: oud topic, ik weet het...maar ik wil hierover ook mn ding kwijt.

Een vriend van me heeft ook een SG Special Faded (worn brown) en de hals is alles behalve dun te noemen. Het eerste wat zelfs in me opkwam
was : 'Wow, wat een boomstam', zonder bullshit. Dat is in de goede zin van het woord. De klank is kilometers ver van dun. Erg 'meaty', vol en dik.

Ik ben het dus volledig met Orpheo eens en totaal niet met Fuhgawz.

Jay75
10 juni 2009, 16:48
Ik heb er toevallig net op gespeeld bij Feedback.
Ik had gehoopt dat de hals net zo fijn zou zijn als mijn afgesleten oude Gibson.
Maar ik vond het niet veel, mijn mening he. Ik zou toch zelf eerder voor een SG Standard gaan, die hing er ook en klinkt toch net wat meer SG, zoals ik vind dat het moet klinken.

lindstrom
10 juni 2009, 16:55
ik vind dat "ongelakte" wel fijn eigenlijk... is kwestie van smaak.. vind echter wel de dot inlay wat kazig. alleen daarom zou ik al voor een std gaan :)

ik ben trouwens niet de beroerdste als het gaat om lak op de hals van een gibson. als de gitaar bevalt maar de lak op de hals niet dan ga ik gewoon even met een stuk schuur papier aan de haal en dan speelt hij heeeerlijk

Bolder
10 juni 2009, 21:38
Ik ging tijdje geleden serieus amps testen, ik had mn eigen SG 61 ri niet bij me, dus pakte een special faded van de muur,

en jezus wat een boomstam! wel goede sound trouwens, maar dik!

Mijn '61 reissue heeft natuurlijk een 1960 slimtaper, maar dit was dik!

Jay75
11 juni 2009, 08:54
Ja zo'n 61RI heb ik ook, maar ik denk dat ik gewoon geen nieuwe gitaren meer moet kopen :)